Biografie Aurelian Silvestru
-
-
Aurelian Ion Silvestru
s-a născut pe 1
octombrie 1949, în satul Cuşelăuca, Floreşti, Republica Moldova.
-
-
Studii:
-
-
Universitatea de stat din Chişinău, ziaristică (1966-1968);
-
Institutul de pedagogie din Bălţi, facultatea de psihologie
(1969-1973);
-
Academia de pedagogie din Moscova, doctorand la psihologie
(1975-1978);
-
Academia de relaţii internaţionale din Cairo, cursuri de manager
(1999).
-
-
Titluri:
-
-
Doctor în psihologie; docent ; eminent al învățământului ;
doctor honoris cauza în domeniul educaţiei, membru titular al
Academiei Europene de Ştiinţă, Artă şi Literatură, cu sediul la
Paris.
-
-
Activitate:
-
-
Lector (prof. de psihologie), la Institutul de pedagogie din
Bălţi (1973-1975).
-
Colaborator ştiinţific (şef al laboratorului de psihologie) la
Institutul de cercetări ştiinţifice în domeniul pedagogiei,
Chişinău (1975-1990);
-
Preşedinte-fondator al Asociaţiei de Creaţie „TOCONO” („Totul
Copiilor Noştri”) din 1990 – până în prezent;
-
Director-fondator al Liceului de Creativitate şi Inventică
„Prometeu” din Chişinău, din 1991;
-
Fondator al Liceului de Creativitate și Inventică
„Prometeu-Protalent” din Chişinău; 2019.
-
-
Distincţii:
-
– Insigna „Eminent al învăţământului” (1987);
-
– Medalia de aur „PROINVEST”, România (2009);
-
– Cavaler al „Ordinului Republicii Moldova” (2009) ;
-
– Medalia Academiei de Ştiințe a Republicii Moldova „Dimitrie
Cantemir” (2014);
-
– Medalia „Crucea Mitropoliei Basarabia” (2015);
-
– Cavaler al Ordinului României „Meritul Cultural” (2016);
-
– Distincția Mitropoliei Moldovei și Bucovinei „Crucea Sfântul
Ierarh Dosoftei” (Iași, 2021).
-
-
Publicații:
-
Cunoaşte-te pe tine însuţi/Aurelian
Silvestru. – Ch.: Lumina, 1983–143 p.
-
Vârsta barierelor/Aurelian
Silvestru. – Ch.: Lumina, 1987–96 p.
-
Noi şi biografia omenirii/Aurelian
Silvestru. – Ch.: Museum, 1998–304 p.
-
Ispita nemuririi/Aurelian
Silvestru. Ch.: Literatura artistică, 1987; – Ch.: Museum, ediția a
II-a, 2000 – 264 p.
-
Dincolo de imposibil/Aurelian
Silvestru. – Ch.: Prut Internaţional,2001– 104 p.; ediția a II-a,
2007 ‒ 190 p.
-
Victoria Speranţei, carte
de cântece/Aurelia Silvestru. – Ch.: Prut Internaţional, 2003–116 p.
-
Templul Bunătăţii,
legende/Aurelian Silvestru – Ch.:Prut internaţional, 2005–32 p.
-
Cel rătăcit,
roman/Aurelian Silvestru – Ch.: Prut, 2009; ediția a II-a, RAO,
Bucureşti, 2010–356 p.
-
A doua şansă,
parabole/Aurelian Silvestru – Ch.: Prut Internaţional, 2011 – 60 p.
-
Fărâme de suflet,
eseuri/Aurelian Silvestru – Ch.: TOCONO, 2011; 2012 – 407 p.
-
Eu și lumea/Aurelian
Silvestru ‒ Ch.:TOCONO, 2013 ‒ 145 p.
-
Neodihna cuvintelor/Aurelian
Silvestru – Târgovişte, România, 2012–114 p.
-
Aventurile lui Ionuţ/
Aurelian Silvestru – Ch.: Prut Internaţional, 2013–22 p. – Ch.: Prut
Internațional, 2016, ediția a II-a, engleză.
-
Bibliografie/Ministerul
Culturii; alcătuitori: C.Balaban, S.Dodul; Ch.:TOCONO, 2014 ‒ 227 p.
-
Surâsul zeilor/Aurelian
Silvestru, – Ch.: Litera, 2014 ‒ 304 p.
-
Pragul/A. Silvestru /
Ch.:TOCONO, 2014 ‒ 412 p.
-
Aforisme/Aurelian
Silvestru/Ch.:TOCONO, 2014 ‒ 312 p.
-
Și tu ești singur?/
roman/Aurelian Silvestru/Ch.:Prut internaţional,2014; reeditat în
2015; ‒ 284 p.
-
Cu gândul la tine/Aurelian
Silvestru/Ch.:TOCONO, 2015 ‒ 409 p.
-
Copiii Cerului/Aurelian
Silvestru – Iaşi.:Doxologia, 2016 ‒ 187 p.
-
Poveşti pentru adulţi/Aurelian
Silvestru, – Ch.: TOCONO, 2016 – 334 p.
-
Mersul pe apă/Aurelian
Silvestru, – Iaşi, România : Princeps Multimedia, 2016 – 938 p.
-
Femeia alege/Aurelian
Silvestru, – Ch.: TOCONO, 2017 – 480 p.
-
Îngerii dispar în ploaie/Aurelian
Silvestru, – Ch.: Prut, 2017 – 148 p.
-
Cavalerul cu aripi de petale/Aurelian
Silvestru, – Iaşi, Princeps Multimedia, 2018 – 77 p.
-
Iartă-mă/Aurelian
Silvestru, ‒ Ch.:TOCONO, 2018 ‒ 100 p.
-
The Khight vith wings of petals/Aurelian
Silvestru, – Iaşi, Princeps Multimedia, 2018 – 160 p.
-
Fărâme de suflet
(reînnoite), Volumul I,/Aurelian Silvestru – Ch.:TOCONO, 2019 – 312
p.
-
Fărâme de suflet
(reînnoite), Volumul II,/Aurelian Silvestru – Ch.:TOCONO, 2019 – 320
p.
-
Străina de la Hollywood/roman/Aurelian
Silvestru, – Ch.: TOCONO, 2019 – 320 p; Iași: Princeps Multimedia
(2019); Târgoviște: Litere (2019).
-
Vis și destin/Aurelian
Silvestru; Album aniversar – Iași, Princeps Multimedia, 2019 – 273
p.
-
Actorul anonim/roman/Aurelian
Silvestru, – Ch.:TOCONO, 2021 – 258 p; Iași: Princeps Multimedia
(2021); Târgoviște: Litere (2021).
-
Nimeni nu învinge singur/Aurelian
Silvestru, ‒ Ch.:Tipografia Centrală, 2022 ‒ 248 p.; Iași: Princeps
Multimedia, 2022 ‒ 248 p.
-
Copilul înțelept/proze
scurte/Aurelian Silvestru, ‒ Ch.: Prut, 2022 ‒88 p.
-
Curajul de a visa/selecție
de autor/Aurelian Silvestru, ‒ Iași: Princeps Multimedia, 2023 ‒ 68
p.
-
-
Manuale şcolare:
-
Daciada, manual de istorie,
cl.II/Aurelian Silvestru, Nicolae Dabija/Ch.: Lumina, 1991– 76 p.
-
Daciada, manual de istorie,
cl.III/Aurelian Silvestru, Nicolae Dabija/Ch. :Lumina,1993 –207
p.
-
Educaţia moral-spirituală,
manual de educaţie civică, cl.I/Aurelian Silvestru, Dorina
Andrei, Iulia Scripnic/Ch.:Prut, 2017 – 68 p.
-
Educaţia moral-spirituală,
manual de educaţie civică, cl.II/Aurelian Silvestru, Cristina
Brunchi, Aurica Groza/Ch.:Prut, 2018 – 68 p.
-
Educaţia moral-spirituală,
manual de educaţie civică, clasa III/Aurelian Silvestru, Lidia
Graur, Liuba Adespea/Ch.:Prut, 2018 – 68 p.
-
Educaţia
moral-spirituală,
manual de
educaţie
civică,
clasa
IV/Aurelian Silvestru,
Eugenia Mariniuc,
Liliana
Perjuc/Ch.:Prut,
2018 – 68 p.
-
-
Referințe despre autor
-
1.
Daniel Corbu
„Aurelian Silvestru sau povestea vieții într-o mie de variante”,
în volumul „Mersul pe apă”: Iași, 2016, p. 5-7.
-
2.
Mihai Cimpoi
„Măreția eticului și a esteticului”, în volumul „Mersul pe
apă”: Iași, 2016, p. 9 ‒ 12.
-
3.
Nicolae Dabija
„Căpitanul cărților”, în volumul „Mersul pe apă”: Iași, 2016,
p.865-867.
-
4.
Iulian Filip
„Roman de dragoste totuși”, în volumul „Mersul pe apă”: Iași,
2016, p.868-871.
-
5.
„Magia lecturii”
(impresiile cititorilor despre romanul „Și tu ești singur?” de
Aurelian Silvestru): Ch. ‒ „TOCONO”, 2015 ‒ 198 p.
-
6.
„Educație interactivă”
(proiecte didactice în baza textelor din „Fărâme de suflet” de
Aurelian Silvestru: Chișinău, 2016 ‒ 82 p.
-
7.
Daniel Corbu
„Cuvânt însoțitor la un album aniversar”, în volumul „Vis și
destin” ‒ Iași: Princeps Multimedia, 2019, p. 7 ‒ 34.
-
8. În acelaș volum „Vis
și destin”:
Mihai Cimpoi (p.35); Nicolae Dabija (p.37); Dorel Vișan (p.42);
Valeriu Matei (p.62); Teo Chiriac (p.64); Ion Hadârcă (p.78);
Vasile Romanciuc (p.127); Ion Muscalu (p.129); Filomena Corbu
(p.134); Iulian Filip (p.135); Mihai Stan (p.138); Daniel Corbu
(p.141); Constantin Parascan (p.190); Vasile Fluturel (p.204);
Doina Dabija (p.240); Nicolae Jelescu (p.255) ș.a.
-
9. În volumul „Bibibliografie”: Ch.: „TOCONO”, 2014 ‒ mai multe
referințe critice între paginile 7-52, recenzii, cronici,
însemnări p.122 ‒ 130.
-
-
-
Premii:
-
-
Premiul
Uniunii Scriitorilor
din Moldova, 1998, 2002;
-
Premiul „Cartea
cognitivă”
la Salonul Internaţional de Carte pentru Copii și Tineret, 1999;
-
Premiul
Primăriei Chişinău
la Salonul Internațional de Carte pentru Copii și Tineret, 2001;
-
Premiul „Cartea
Anului”
şi Premiul „Simpatia
Copiilor”
la Salonul Internațional de Carte pentru Copii și Tineret,
2004;
-
Premiul „Cartea
Anului”
şi Premiul „Simpatia
Copiilor”
la Salonul Internațional de Carte pentru Copii și Tineret, 2012;
-
Premiul „Ion
Creangă”
şi Premiul „Simpatia
Copiilor”
la Salonul Internaţional de Carte pentru Copii şi Tineret, 2014;
-
Diploma de Onoare IBBY la Congresul Mondial al Cărţii;
Mexic,2014; pentru volumul „Fărâme
de suflet”;
-
Premiul
Asociaţiei Uniunilor de Creaţie
din Republica Moldova, 2015 ;
-
Premiul
Ministerului Educaţiei
din Republica Moldova, 2016 ;
-
Premiul
Uniunii scriitorilor
din Moldova, 2017 ;
-
Premiul pentru proză al
Academiei internaţionale “Mihai Eminescu”,
România, Craiova, 2017. ;
-
Premiul „Mircea
Ciuhrii”
al
Academiei de Ştiinţe a Moldovei
pentru Promovarea Cunoaşterii, 2018.
-
Diploma de onoare
a oraşului Târgu-Neamţ, România, 2019.
-
Premiul „Minerva”
al Asociației Naționale a Oamenilor de Creație din Moldova,
2019.
-
Premiul Revistei Literare „FEED
BACK”
pentru proză, Iași, 2021.
-
Premiul „Grigore
Vieru”,
ediția a XIII-a, Iași - 2021.
-
Premiul pentru proză, Iași - 2022 pentru cartea „Nimeni nu
învinge singur”).
-
-
Contacte:
-
– 2009. Chişinău, str.C. Stere,2
-
– tel: +37378888373;+3739994040;
-
– e-mail:liceulprometeuprotalent@gmail.com
-
- Fotografii reprezentative (seleţie):
-
-
|
Aurelian Silvestru
- Proză
- Fereastra
- Copilăria vine şi trece. Tinereţea vine şi trece. Şi doar bătrâneţea
vine, dar… nu trece niciodată.
Ajuns aici, s-ar părea că omul devine mai cumpătat. Gândul că, în
curând, va trebui să plece în Satele Cerului îl obligă să se debaraseze
de invidie şi egoism. Întotdeauna, oare?
O legendă mai recentă povesteşte că doi bătrâni au fost internaţi
într-un spital oncologic. Ambii au fost plasaţi în acelaşi salon, cu două paturi, despărţite între
ele printr-un paravan. Ambii urmau acelaşi tratament. Doar că unul a
nimerit pe patul de lângă fereastră, iar celălalt – pe patul de lângă
uşă. Bătrânul de lângă fereastră putea să vadă tot ce se întâmpla afară, iar
cel de lângă uşă avea acces la soneria cu care (în caz de nevoie) putea
apela medicul de serviciu. Zilele se scurgeau încet și trist, fără să îmbunătăţească cu nimic
starea sănătăţii lor. Ambii erau „ţintuiţi” la pat. Nu se puteau mişca
și nu aveau în salon nici aparat de radio, nici televizor, nici telefon.
Unica legătură cu lumea din exterior era fereastra, prin care bolnavul
de lângă geam privea cu interes şi, zilnic, îi povestea vecinului tot ce
vedea afară. – Iată… Au înflorit cireşii, povestea el. Oraşul s-a îmbrăcat în verde.
Albinele se scaldă în polen… Copiii bat mingea. S-au împărţit în două
cete. O jumătate dintre ei poartă tricouri roşii. Cealaltă jumătate sunt
în galben… Şi prindea a comenta jocul copiilor. Toate se perindau prin faţa lui ca
într-un film. Altă dată, când pe cer se adunau nori grei de ploaie, el descria cu lux
de amănunte spectacolul furtunii. Dacă se întâmpla ca noaptea să nu
poată dormi, îi povestea vecinului cum răsare luna, cum îngerii vorbesc
cu stelele, cum urcă sus, în cer, urmând Calea Lactee. Bătrânul de lângă uşă îl asculta cu sufletul la gură. În adâncul inimii,
îl invidia că stă lângă fereastră şi vede frumuseţea lumii, pe care el
nu mai spera s-o vadă vreodată. Firește, îi era recunoscător pentru
faptul că nu se delecta doar el cu ceea ce vedea acolo. Înțelegea că
nu-i era deloc uşor să facă atâtea comentarii, pe care el le aştepta cu
bucurie ca pe un medicament. Şi totuşi… Într-o noapte, bătrânului de la fereastră i s-a făcut atât de rău, încât
abia de l-a putut ruga: – Apasă, te rog, butonul de alarmă…Cheamă pe cineva. Vecinul s-a ridicat în capul oaselor, a întins mâna spre, buton, apoi,
amintindu-şi cât este el de „privilegiat”, s-a prefăcut că doarme şi că
„nu-l aude”. A doua zi, la prima oră, medicii au constatat decesul pacientului de
lângă geam. Cum alţi bolnavi stăteau la rând pentru spitalizare, patul urma să fie
pus la dispoziţia altui pacient. – Soră! a dat glas bolnavul de lângă uşă. Mutaţi-mă, vă rog, pe patul de
lângă fereastră, să fiu şi eu măcar un pic lângă tumultul vieţii. – Cu plăcere, i-a răspuns infirmiera şi l-a mutat pe locul bătrânului
care mereu îi povestea impresiile sale despre lumea din afară. Instalat cu faţa spre fereastră, bătrânul egoist a sfredelit-o cu
privirea. Se aştepta să vadă şi el minunile despre care îi tot povestise
fostul pacient. Când acolo… Ce să vadă? Dincolo de geam era doar un perete gol, murdar şi cenuşiu…
Confuzia
Stau singură în casă. Ar trebui să-mi beau medicamentele, dar
mă abțin. Una dintre pastile e ambalată în folie roșie. Ne-a fost
repartizată drept ultimă soluție. S-o iau acum? Să mai aștept? Cu cine aș putea să mă consult? Comunicarea ne este interzisă.
Locuința a devenit o închisoare. Orașul e pustiu. Doar desele sirene ale
protecției civile (care mă scot din minți) îmi sugerează că încă n-a
murit întreaga populație. Uneori, coloane de mașini blindate trec în
viteză pe străzile centrale. Mă uit la cer, atât cât îmi permite mica fereastră din
bucătărie. E vânt, e ploaie, e urât: tabloul unui eventual sfârșit al
lumii. Pe neașteptate, sună telefonul. Răspund. O voce de bărbat mă ia
la rost: – De ce ați părăsit apartamentul?
– Am stat în casă toată ziua, mă apăr, iar timbrul vocii îmi
trădează lipsa de curaj. – V-am depistat în parc, mă informează vocea. – E o greșeală. Vă asigur. – Noi nu greșim! Ce-ați căutat acolo? Ce să-i răspund? Că e ridicol să insiști, când nu cunoști
persoana cu care stai de vorbă? – Doar m-am plimbat, intru în jocul lui, de dragul conversației. – Deci, ați ieșit? Ați încălcat regulamentul!
– Există un regulament? – Ați și uitat de el? – Sunt, pur și simplu, cu nervii la pământ. – Calmați-vă. – Încerc. – Nevroticii se află într-o altă evidență. – Cu ce drept îmi vorbiți așa? – V-am ofensat? – Nu tolerez vulgaritatea.
– Lăsați înfumurările! – E vorba de cultură. – În pandemie? întreabă el ironic. – Ce s-a schimbat? – Totul s-a dus, naibii, pe apa sâmbetei. – Un virus nu poate anula civilizația. – Dar o poate nimici. – Greșiți! – Noi știm mai bine ce se poate întâmpla. – Atunci, luați măsuri. – Asta și facem. – Ținându-ne în izolare? – Pe cine deranjează? – Pe mine! îi strig în receptor. Vreau libertate. Vreau să mă
simt din nou un om normal și sănătos. – Stați liniștită: la această oră, noi răspundem de sănătatea
dumneavoastră. – De când v-ați asumat răspunderea? – De când ați încheiat Contractul. – Am un Contract? – Ați acceptat să nu luați pastila, fără învoirea noastră. – Și dacă aș lua-o?
– Ne-ați provoca o pagubă supărătoare: aveți doar și organe
sănătoase. Știrea mă izbește ca un glonț în tâmplă. Caut un punct de
sprijin, împiedicându-mă de mobilă. – De necrezut, răspund, trăgând de timp, ca să-mi revin. Cel de la capătul opus al firului simte că ceva nu e în regulă
și mă întreabă: – Aveți probleme? – Totul e bine, rostesc, iar mâna, involuntar, deschide sertarul
cu calmante. – Să nu mințiți! – De ce aș face-o? – Nu tolerăm persoanele care ne trag pe sfoară. – Sunt cât se poate de ascultătoare. – Așa să fiți. Altfel... Nu-și duce gândul la sfârșit, iar asta mă neliniștește și mai
mult. Interesant: ce aș păți, dacă aș desconsidera acel „regulament”? – Cât va dura? îl trag de limbă. – Ce? – Această stare. – Decizia vă aparține. – Adică cum? El îmi răspunde:
– Când veți ajunge la limita răbdării, ne dați de știre și...
totul se va termina. – Atât de simplu? – De ce vă miră? Ați știut de la bun început care sunt regulile.
Le-ați acceptat. – Uitasem. – Alții renunță în ultimul moment. – La ce? – La înțelegere. Deși nu are rost. Oricum, nu pot influența
finalul. – E chiar atât de categoric? Râde sinistru. Mă face să transpir. Întredeschid fereastra.
Inspir adânc aerul proaspăt. Încerc să mă calmez. – Ce faceți? întreabă tipul. – Scap de pastilele pe care mi le-ați dat! – Vă interzic! – Și eu vă interzic să-mi mai vorbiți așa! Arunc cu ciudă receptorul înapoi în furcă și umblu agitată
dintr-o cameră în alta. După un timp, un țipăt sfâșietor sparge tăcerea blocului în care
locuiesc. Ies la balcon și îmi strecor privirea pe sub jaluzele. Jos, la
parter, doi tipi mascați trag după ei o tânără de seama mea. Fata se
zbate, se opune, dar nu reușește mai nimic. Are mâinile încătușate.
Părul îi cade peste ochi. Le strigă: – Nu vreau! Nu pot! – Gura! – Mi-ați spus că eu decid, nu voi. – Ai hotărât deja. – N-am hotărât nimic. Nu vreau să mor! – Ai încălcat instrucțiunile. – Mi-ați dat răgaz până la toamnă. – Acum o oră, mi-ai zis că te dezici de tratament, îi reproșează
unul dintre temniceri, iar eu tresar, recunoscându-i vocea. – Vă jur că n-am vorbit cu nimeni de o săptămână! – Minți! – Vă rog credeți-mă! Vă rog! Printr-o sforțare disperată, tânăra scapă de sub controlul lor.
Ei însă o ajung din urmă, o doboară la pământ, apoi o urcă într-o dubă
fără geamuri și dispar într-o direcție necunoscută. Abia când nu-i mai văd, articulez cu voce sugrumată: – Lăsați-o! Ați vorbit... cu mine, nu cu ea...
- Ultimul recviem
Într-o toamnă rece şi ploioasă, cineva a bătut la uşa lui Mozart. Era
trecut de miezul nopţii. Lumea dormea. Nemulţumit, compozitorul a
deschis şi s-a pomenit faţă în faţă cu un necunoscut, care purta o
pelerină lungă şi o gluga trasă peste ochi. – Ce doriţi? – Un recviem, i-a răspuns vizitatorul. Vreau să compuneţi un recviem
deosebit. – Acum? În miez de noapte? s-a mirat Mozart. E chiar atâta grabă? – Nu. Nu e nicio grabă. Dar timpul e pe sfârşite. – Al dumneavoastră? – Nu contează, a venit răspunsul. Vă las un mic avans din ceea ce vi se
cuvine, a adăugat, punându-i în mână o pungă mai generoasă decât era
nevoie. Mozart s-a retras îngândurat. Creaţia lui anterioară părea născută din
lumină. Nimic nu-l motiva să scrie despre moarte, aşa că a doua zi l-a
dat uitării pe straniul vizitator. Peste două săptămâni însă, acesta şi-a făcut din nou apariţia. A venit,
ca şi întâia oară, după miezul nopţii şi l-a întrebat cum stau
lucrurile. – Nicicum, i-a răspuns Mozart. – Atunci, grăbiţi-vă. – Data trecută mi-aţi spus că nu e nicio grabă. Necunoscutul a surâs amar.
– Sigur. Însă v-am făcut şi un avertisment: v-am spus că timpul este
pe sfârşite. Auzindu-l, Mozart a simţit un gol imens în suflet, aidoma unui strigăt
de durere într-un ocean de suferinţă. – La ce v-aţi referit? a vrut să ştie, dar omul cu pelerină i-a întors
spatele şi s-a topit în noapte. Emoţionat, compozitorul s-a aşezat la masa de lucru şi, până la
revărsatul zorilor, a scris o mare parte din oda dedicată morţii. În
următoarele săptămâni, n-a putut lucra decât la recviem. Notele curgeau
ca lacrimile peste portativ. Părea terorizat de muzică, dar şi de
suferinţă. Fireşte, nu-l deranja nimic. Era tânăr și sănătos. Totuşi,
ardea ca flacăra unei lumânări topită în ea însăşi. Când, după miezul nopţii, a auzit din nou bătăi în uşă, compozitorul a
sărit în picioare, cuprins de negre presimţiri. – Am venit să vă spun..., a început necunoscutul şovăind, dar Mozart i-a
luat vorba din gură şi a continuat: – Ştiu... Aţi venit să-mi spuneţi că acest recviem e pentru mine. Ocolindu-i privirea, necunoscutul a păstrat o clipă de tăcere, apoi a
zis: – Sunt sigur că şi cel mai mare dintre împăraţii lumii ar fi dorit să
moară în acordurile acestei capodopere. – De unde ştiţi cum sună nişte acorduri pe care încă nu le-aţi auzit? – Văd notele în ochii dumneavoastră. Sunt admirabile. Opriţi-vă aici! Nu
mai adăugaţi nimic. Mi-aţi depăşit toate aşteptările. Mâine, vă trimit
trei muzicanţi la repetiţie. – Mâine? s-a mirat Mozart. Atât de curând? – Vi se pare nedrept? Am avut o înţelegere! – Aşa este, dar... speram să am o veşnicie înainte. – Sunteţi în stare de opere şi mai deosebite? – Sigur! l-a încredinţat Mozart. Am în suflet o mulţime de comori
incomparabil mai frumoase decât tot ce am compus până acum! Necunoscutul a ridicat din umeri cu regret: – Păcat că nu v-aţi dat seama la timp de asta. A doua zi, cei trei muzicanţi trimişi de el au venit la Mozart, şi-au
scos instrumentele şi, fără să arunce măcar o singură privire asupra
partiturii, au trezit la viaţă zbuciumul acelui recviem. Era ceva dumnezeiesc de palpitant în opera pe care o crease Mozart.
Cuprins de vrajă, compozitorul a luat vioara, li s-a alăturat şi s-a
lansat pe valurile odei sale despre nemurire. Când au ajuns aproape de final, o strună a viorii i s-a rupt. Mozart s-a
uitat incomodat la ceilalţi muzicanţi, descoperind abia atunci că ochii
lor erau în lacrimi. „De ce plângeţi?” s-a gândit să-i întrebe, însă n-a rostit niciun
cuvânt şi doar s-a prins cu mâinile de tâmple, uimit să conştientizeze
că, în loc de sânge, are plumb în vene şi că viaţa i se scurge, pic cu
pic, odată cu ultimele acorduri ale celui mai frumos recviem compus
vreodată de un compozitor... * * * Creaţia, în egală măsură, se sprijină pe teamă şi pe curaj: curajul de a
crede în ziua de mâine şi teama că mâine s-ar putea să nu existe.
- Pragul
Gara de trenuri mi s-a părut pustie ca niciodată. Ici-colo nişte
călători grăbiţi şi vântul rece, măturând peronul. Încotro s-o iau? La cine să mă duc? Puţinele lucruri personale mi-au încăput într-o valiză. Jumătate erau
cărţi. În cealaltă mână căram două haltere de gimnastică. La ce, oare,
mi-au trebuit? De ce nu le-am lăsat acolo, la căminul studențesc, sub
pat? În urechi îmi stăruia vocea secretarului de partid care citise
(triumfător) sentinţa: exmatriculat din Universitate și exclus din
komsomol! – Rămâi cu noi, mi-a propus unul dintre amici. Ca mâine, se vor
răzgândi. Era un gest mărinimos, dar inutil. Ambii ştiam că totul s-a sfârşit. Nu
mai eram student! Prăpastia mă înghiţea. Alunecam. Şi nu aveam niciun
reper, nicio speranţă de care să mă agăţ, măcar pentru moment… Înfrânt și singur, am urcat în primul interurban ce ţinea calea spre
nord. Vagonul mi s-a părut o cameră de închisoare. Aveam impresia că va
intra într-un depou pustiu şi va înţepeni pe una dintre liniile moarte. Noaptea târziu, am bătut la uşa surorii mele, Stela. Locuia într-un sat
de lângă Prut. Era învăţătoare. – Intră, mi-a zis şi nu m-a întrebat nimic mai mult. Citise, probabil,
totul în privirea mea. După o lună însă, mi-a spus că părinţii se neliniştesc. – Poate... te duci la ei? – Sigur, am consimţit, iar în gând mă şi vedeam umblând prin sat cu
fruntea în pământ şi prefăcându-mă că nu aud cum lumea se şuşoteşte pe
la porţi. Părinţii se mândreau cu mine. Eram mezinul. M-au adus pe lume, când erau
deja în vârstă. Pe tata mi-l aminteam ca pe un Moş Crăciun (cu părul alb
şi barba sură). Dar ceea ce păstram în suflet despre el erau nu ridurile
de pe faţă sau bătăturile din palme, ci bunătatea cu care mă trata… Ţin minte cum odată, pe când eram copil, m-am dus de unul singur să văd
unde se culcă soarele, când asfinţeşte după orizont. Aveam aproape patru
ani, iar minte – nici cât o sămânţă de muştar, pentru că, la scurtă
vreme, am intrat în pădure şi m-am rătăcit… Noaptea m-a prins departe de sat, într-o văgăună rece şi pustie în care
zadarnic am plâns şi l-am strigat în ajutor pe tata. Eram atât de
speriat, încât atunci când am simţit paşii unui animal în preajmă am
crezut că mi-a venit sfârşitul. Dar nu era decât un câine, un câine mare
şi flocos care s-a apropiat de mine, m-a mirosit, mi-a lins mâna şi s-a
culcat alături. Ca toţi oamenii din sat, aveam şi noi în gospodărie doi câini (doi
fraţi), dintre care unul mai tot timpul îl bătea pe celălalt. Sătul,
probabil, de atâta umilinţă, într-o seară, acesta „s-a dus pe urlaţi”. A
lipsit de acasă vreo două săptămâni – timp în care fratele său a scâncit
ca un copil. Când s-au întâlnit din nou, mă aşteptam să văd cum cel care
scâncise se va bucura, va da semne de recunoştinţă, va „sărbători”
întoarcerea fratelui rătăcitor. El însă a sărit ca un turbat la gâtul
lui, l-a doborât la pământ, l-a scuturat de blană şi l-a însângerat.
Speriat de moarte, bietul animal a ţâşnit din nou ca o săgeată prin
spărtura gardului şi a dispărut pentru totdeauna de la casa noastră. Acum stătea cuminte lângă mine şi mă ocrotea, iar eu mă gândeam cu teamă
la clipa în care voi da ochii cu tata… Va sări, oare, şi el la mine să
mă bată, să mă pedepsească pentru că fugisem de acasă? Toată noaptea şi o parte din a doua zi, oamenii din sat m-au căutat cu
disperare. A dat de mine, întâmplător, un ajutor de pădurar. Vestea s-a
răspândit imediat printre căutători. La marginea pădurii, nu departe de
mănăstire, am zărit un călăreţ. Gonea ca o furtună către noi. L-am
recunoscut pe dată – era tata! Ce puteam să fac? M-am ghemuit, de frică, după salvatorul meu, aşteptând
să se repete scena cu căţelul revenit acasă şi bătut… dar, în loc să mă
ia la pălmuit, tata a sărit din şa, a îngenuncheat în faţa mea, m-a
cuprins în braţe şi a izbucnit în plâns. Abia atunci mi-am dat seama că am în faţă nu un tată foarte bătrân, ci
un tată foarte fericit! Amintirea m-a îmbărbătat, mi-a înlesnit decizia de a reveni acasă. La
urma-urmei, cât puteam să mă ascund? Voi găsi o explicaţie! Le voi spune
adevărul… Poate, mai târziu… Poate, când vor fi, moraliceşte, pregătiţi
să înţeleagă... Cu aceste gânduri, mi-am luat valiza şi am pornit la drum. Părinţii m-au
primit cu bucurie. Cel puţin, aşa mi-a convenit să cred. Într-o zi însă,
am descoperit în ochii tatei o nostalgie vulnerabilă, ceva sentimental
şi trist. – Ştii ce a fost această lespede cândva? a rostit, cu ochii pironiţi în
piatra de sub noi. Un prag de casă, a răspuns tot el: pragul de la casa
bunicilor tăi. A tuşit în pumn, şi-a dres vocea şi a continuat: – Eram holtei… Primul război mondial abia se terminase. Moscalii m-au
ţinut pe front trei ani. M-au înrolat apoi aici, în Basarabia, şi m-au
trimis la Alba-Iulia, cu Garda de Onoare, la Unire. Ne-au dus cu
trenul de la Chişinău. Blonzii formau un escadron, bruneţii – altul, dar
toţi ca unul eram înalţi ca brazii şi cu aceeaşi făcătură de mustaţă.
Până şi regele s-a ridicat în picioare, când am intrat în piaţă pe cai
albi. Tabloul l-a înviorat: ochii i s-au aprins, iar umerii i-au devenit mai
largi. – A fost o sărbătoare nemaipomenită! O mare de oameni striga tulburător:
„Trăiască regele! Trăiască România Mare!” M-am simţit mândru de faptul că şi el fusese martor la acel eveniment. – Nu cumva de pe atunci ţi s-a spus Căpitanul Ion? l-am întrebat,
bucuros că am ocazia să scap de propriile frământări. Ai fost, deci,
ofiţer? – Nu, n-am fost, m-a lămurit. Căpitănia la noi, la răzeşi, nu este grad,
ci merit. O altă tăcere îndelungată, pe care n-am îndrăznit să o sparg, de teamă
să nu-i sperii amintirile. Tata şi-a sfredelit trecutul cu privirea
minţii şi, când a ajuns din nou în tinereţea sa, a zis: – Pe maică-ta am întâlnit-o mai târziu, la mănăstire. Era ascultătoare
pe lângă maica Platonida. Nu avea nici 18 ani, când m-am îndrăgostit de
ea şi am furat-o. Holtei fiind, credeam că pot face orice. Părinţii
însă, s-au opus: „Du fata înapoi la mănăstire şi roagă-te să fii
iertat”… M-am împotrivit, desigur. Am încercat să-i atrag de partea mea,
dar nu am reuşit. Până şi maica-egumenă, în cele din urmă, ne-a
binecuvântat. Ai mei însă, n-au vrut nici să audă de aşa ceva.
Dimpotrivă, m-au ameninţat: „Dacă faci acest pas, ne lepădăm de tine! Să
ştii că nu mai eşti feciorul nostru!” Atunci mi s-a urcat sângele la cap
şi am strigat: „Ei bine, nici eu, în vecii-vecilor, nu voi intra în casa
voastră!” Am spus-o, fireşte, la mânie, căci mai speram să fiu iertat…
Nu m-au iertat! Iar piatra asta mare, ce servea de prag, a crescut între
noi ca un perete, ca un zid de cetate. Aşa şi n-am putut păşi peste ea.
Uneori, când nu mă vedea nimeni, mă apropiam de uşă, gata să intru şi să
îngenunchez în faţa lor, dar mândria mă paraliza şi mă gonea cât mai
departe de părinţi. Chiar şi atunci, când (împreună) au plecat în lumea
celor drepţi, nu am fost în stare să trec peste cuvântul dat. I-am
aşteptat afară, lângă prag, şi i-am condus la cimitir ca un străin… Acum, părea că duce în spate povara unei lumi distruse de regrete.
– La scurtă vreme după înmormântarea lor, am smuls pragul din temelie şi
l-am cărat aici, să-l am în faţă, ca pe o dojană. A spus-o cu voce stinsă, ca un copil învins, care suferă din cauză că nu
este iubit. L-am cuprins uşor pe după umeri, dându-i de înţeles că ţin
la el, că nu e părăsit, că are un fecior pe care se poate bizui. – Mândria, a conchis el, niciodată nu trebuie să fie mai mare decât
iubirea faţă de părinţi. A oftat adânc, apoi m-a privit îndelung cu ochii săi albaştri şi a
rostit o frază care părea să nu fie a lui: – Oamenii se aseamănă cu norii: apar şi dispar fără să lase nicio urmă.
Doar arareori câte unul dintre ei se preschimbă în ploaie, în ceva
folositor. Mie însă, asta nu mi-a reuşit. – De ce vorbeşti aşa? – Deoarece, după ce nu am fost un fiu bun, se pare că nu sunt nici măcar
un tată bun. Felul cum a spus-o m-a blocat. Intuitiv, mi-am dat seama că ştie!
Tata şi-a descheiat încet buzunarul de la piept şi a scos o hârtie. Era
boţită şi, pe alocuri, părea stropită de lacrimile mamei − scrisoarea
prin care cineva de la Universitate îi înştiinţa că fusesem exmatriculat
„pentru naţionalism”. – Nu eşti sincer cu noi, m-a probozit. Nu ai încredere în mine. Un val de ruşine a trecut prin toţi porii sufletului meu. Ca să trag de
timp, am luat hârtia din mâna tatei şi am parcurs-o cu privirea.
Cuvintele mi se păreau o pată de cerneală. Doar ultima frază mi s-a
lipit de ochi: „Să vă fie ruşine că aţi crescut un asemenea fecior!” Ca o lamă de pumnal, sentinţa mi s-a înfipt în inimă. Câtă durere le-am
pricinuit! Într-un acces de furie, am rupt hârtia bucăţele şi am
aruncat-o sub picioare. Îmi venea să-mi i-au lumea în cap, să plec, să
nu mai ştie nimeni de mine, niciodată... – Lasă, l-am auzit pe tata. E greu, dar ne vom des-curca. Nu vreau încă
un prag de netrecut în viaţa mea. Vorbele lui m-au liniştit. Am simţit în ele dorinţa arzătoare de a mă
ajuta să înţeleg că singura modalitate de a a-i face pe cei apropiaţi să
aibă încredere în tine e să ai şi tu încredere în ei.
|
-
-
-
- Pelerinul cu toiag înmugurit
Oraşul nu era mare, dar părea inexpugnabil, deoarece avea ziduri groase
de apărare. Venetici de pretutindeni s-au aventurat să-l cucerească.
Niciodată însă nu au reușit. Faptul a trezit în inima orăşenilor un
orgoliu nejustificat, ei considerându-se în afara oricărui pericol. În
realitate, doar trei (din cele patru ziduri) puteau rezista atacurilor
inamice. Al patrulea (cel dinspre răsărit) era o butaforie, o imitare a
fortificaţiilor: din lipsă de piatră, la construcţia lui au fost
utilizate tot felul de materiale alterabile, pe care o ploaie mai
îndelungată ar fi putut să le prefacă într-o grămadă de moloz. Puţini
însă îşi aminteau acest secret. Zidul arăta atât de solid, încât
atacatorii preferau să-l ocolească şi să lovească în celelalte trei, ce
păreau mai şubrede, deşi erau mai rezistente.
Epoca era incertă. Marile migraţii ale seminţiilor mongole erau la
început de cale.
Într-o zi, la poarta oraşului, se spune că şi-a făcut apariţia un
pelerin îmbrăcat în negru. Se sprijinea într-un toiag înmugurit. Era
înalt şi slab. Nu vorbea cu nimeni. Din când în când, se oprea în umbra
clădirilor înalte şi scruta atent cu privirea orizontul dinspre răsărit.
Bărbaţii îl remarcau pentru că era foarte singuratic, iar femeile –
pentru că era foarte frumos. Avea ochi mari, strălucitori şi blânzi.
Dacă te uitai mai atent în albăstrimea lor, descopereai o lume
misterioasă şi plină de durere.
Când orologiul de pe marele turn de pază bătea mijlocul zilei, prindea
şi el a bate cu toiagul în uşile orăşenilor, strigând:
– Salvaţi-vă, cât încă nu-i târziu!
Stăpânii caselor ieşeau în prag, întrebându-se miraţi ce se întâmplă. El
însă, bătea deja în altă uşă, fără să-i pese de reproşul lor.
După două săptămâni de rătăcire prin oraş, nu era casă pe care să n-o fi
vizitat şi nu era uşă în care să nu fi dat alarma. Orăşenii reacţionau
în moduri diferite. Unii râdeau. Alţii se supărau. Nimeni însă nu-l lua
în serios. Abia când a început a deranja lumea şi după miezul nopţii,
s-au găsit nemulţumiţi care au cerut autorităţilor să ia măsuri cu el.
Pârcălabul a dat ordin străjerilor să-l alunge din cetate. Dar exact la
miezul nopţii, când orologiul s-a făcut auzit prin tot oraşul, el a
apărut ca din senin în faţa catedralei şi din nou a prins a bate cu
toiagul pe la uşi.
– Salvaţi-vă, cât încă nu-i târziu! răsuna în întuneric vocea lui
tulburătoare.
A doua zi, dimineaţa, străjerii l-au arestat şi l-au aruncat în cea mai
adâncă temniță. În sfârşit, părea că liniştea va coborî în sufletele
cetăţenilor deranjaţi de straniul vizitator. Dar în aceeaşi zi cerul s-a
dezlănţuit, deşertând peste oraş râuri de ploaie. Trei zile şi trei
nopţi la rând, stihia a bătut cu ciudă în uşile zăvorâte din interior.
Abia în a patra zi furtuna s-a potolit şi s-a retras dincolo de orizont,
permiţându-le orăşenilor să se bucure de razele mângâietoare ale
soarelui. Fericiţi, ei au părăsit casele şi s-au adunat pe străzi, dar,
când şi-au aruncat privirile spre răsărit, au înmărmurit de groază…
Zidul de apărare (cel construit de mântuială, ca o butaforie) lipsea!
Apele l-au răzmuat, puhoaiele l-au dus la vale, iar de dincolo de fostul
zid, prin marea breşă, flămânzi de sânge şi de pradă, se uitau la ei
nenumărate pâlcuri de călăreţi sălbatici.
Mireasa din tablou
În artă, totul e relativ. Noi, europenii, suntem de părere că pictura
şi-a atins culmile în Epoca Renaşterii, pe timpul lui Rafael, Leonardo
da Vinci, Dürer, Michelangelo ş.a.m.d. Chinezii însă consideră că
pictorii lor au atins perfecţiunea cu mult mai devreme, deoarece unii
dintre ei (deja în Antichitate) ştiau să decupeze frumuseţea din natură
şi s-o transpună în tablouri, fără a-i ştirbi nicio fărâmă din miracol.
Legendele povestesc că, odată, un împărat care avea un astfel de tablou
în dormitor a dat ordin ca din peisaj să fie ştearsă o cascadă, deoarece
zgomotul produs de căderea apei îl împiedica să doarmă.
Altă dată, un alt împărat, se spune că a visat o fată nespus de frumoasă
– o prinţesă dormind pe malul unui râu. Cum nimic nu-l împiedica să-şi
satisfacă orice capriciu, suveranul a poruncit ca acea Frumoasă Adormită
să fie pictată pe cel mai impunător perete din palatul său. Ordinul însă
includea şi un avertisment: pictorul care va încerca, dar nu va reuşi
să-i reproducă visul întocmai, va fi decapitat.
Gonaşii au zburat în cele patru zări ale împărăţiei, să ducă vestea
către oricine ar dori să-şi pună talentul la încercare, dar… niciunul
dintre marii pictori nu se încumetau să rişte.
Zilele s-au scurs pe nesimţite până când ştirea a ajuns la urechea unui
geniu care picta direct pe cer. Era tânăr, frumos, energic şi foarte
curajos, aşa că ameninţarea cu decapitarea n-a fost în stare să-l
intimideze. Şi-a luat şevaletul, cu toate cele necesare pentru muncă şi
s-a prezentat la curte.
Bucuros că va scăpa, în sfârşit, de obsesia sa, împăratul i-a povestit
tot ce visase. Artistul l-a ascultat atent, apoi s-a izolat într-o
singurătate absolută şi s-a apucat de lucru. Picta necontenit,
reproducând milimetru cu milimetru tot ce reţinuse din povestea
împăratului: stâncile împădurite, munţii, râul, iarba, roua… Nimic nu
scăpa de magia pensulei sale. Până şi mirosul florilor cobora domol din
fresca lui în încăpere. Dar, când a pictat-o pe Frumoasa Adormită, pe
neaşteptate, ea a deschis larg ochii, l-a privit surprinsă şi a exclamat
cu bucurie:
– Tu? Eşti viu?
Mut de uimire, artistul a făcut involuntar un pas îndărăt, dar tot
atunci a simţit că prinde a pluti prin aer, că trece prin perete şi se
pomeneşte de cealaltă parte a tabloului, în mijlocul peisajului pe care
îl picta. Fata stătea în faţa lui, tulburătoare, firavă şi fericită.
– Ce se întâmplă? a întrebat el intimidat.
– Nimic deosebit. Pur şi simplu, te-ai reîntors la mine, i-a răspuns ea,
îmbrăţişându-l.
– Nu înţeleg nimic. Tu cine eşti?
– Nu-ţi aminteşti? Sunt eu, iubita ta!
– Eu n-am iubit pe nimeni niciodată, s-a împotrivit artistul.
– Ştiu. În lumea ta, eşti tot atât de singur ca şi mine. Dar, când erai
aici, în lumea noastră, iar tatăl meu te-a angajat să-mi faci portretul,
tu te-ai îndrăgostit de mine. Îţi aminteşti? Ne-am logodit în taină şi
am fugit.
– De cine? a întrerupt-o el.
– De tatăl meu, de marele stăpânitor al lumii, care te-a condamnat la
moarte pentru asta.
În timp ce vorbeau, dinspre cetăţile din munţi, s-a auzit o larmă
nemaipomenită: un pâlc de călăreţi, îmbrăcaţi în zale, galopau spre
dânşii, agitându-şi săbiile încovoiate.
– Ah! Din nou am fost trădaţi şi totul se repetă! a rostit fata cu
disperare. Fugi! Ascunde-te! Satrapii tatălui meu au fost trimişii să te
omoare.
Descumpănit, artistul a rămas blocat. Voia să-şi amintească de moartea
prin care mai trecuse, dar fata l-a împins cu forţa, de pe mal, în apa
râului. În cădere, a simţit cum o săgeată l-a lovit în umăr.
Când şi-a revenit, stătea întins pe podea, în faţa misteriosului tablou.
Confuz şi ruşinat, a sărit în picioare şi s-a apucat să-şi strângă
lucrurile. Abia atunci a simţit o durere acută în spate. S-a uitat în
oglindă: o rană mică, dar adâncă, sângera încet din omoplatul său!
Intrigat, s-a apropiat de tablou şi l-a privit iscoditor: nimic, însă,
nu demonstra că avusese loc o scenă tainică şi sângeroasă. Fata era
exact acolo unde o pictase – în rochie albă, culcată lângă râu, într-o
poziţie de calmă aşteptare.
La scurtă vreme, prin eforturi susţinute, misiunea primită de la împărat
a fost îndeplinită. Mulţumit de rezultat, marele pictor l-a condus pe
suveran, cu tot alaiul său, în faţa operei finisate. Era convins că îşi
făcuse datoria impecabil. Dar, când a dat cu ochii de tablou, împăratul
s-a cutremurat şi a lovit cu sceptrul în podea.
– M-ai înşelat! a strigat el furios. Ţi-ai bătut joc de visul meu! Vei
fi decapitat!
Artistul şi-a privit nedumerit tabloul, să vadă ce l-a nemulţumit atât
de mult şi abia atunci a descoperit că Frumoasa Adormită stătea în
picioare, în bătaia vântului, şi se uita la el cu ochii plini de
lacrimi. Era îmbrăcată în doliu şi toată figura ei parcă spunea:
„În sfârşit, vom fi împreună!”
- O vizită neanunțată
Era trecut de miezul nopții, când a auzit o ușoară
bătaie în ușă. Cine putea să fie? S-a uitat la ceas: acele indicau
exact trei și un sfert. Nu aștepta pe nimeni. În genere, de
săptămâni întregi, nu-l vizitase nici un suflet. A ridicat din umeri
și s-a dus spre ușă.
– Cine-i?
– Mă cunoști, a auzit o voce de copilă.
A răsucit cheia în broască și s-a pomenit în prag cu ea:
cu una dintre eroinele romanului la care lucra. În orice caz, așa a
avut impresia în acel moment.
– E singura casă în care am văzut lumină și am bătut, a
zis fata. Mă lași să intru?
– De ce nu?
Tânăra s-a strecurat pe lângă el cu abilitatea unei
balerine.
– Ești scriitor? l-a întrebat.
– Am editat câteva cărți.
– Nu fi modest. Văd chiar aici, în fața mea, un raft
întreg cu cărți care îți poartă numele.
– De unde mi-l cunoști?
– Este notat pe ușă.
– Ah, da! Sunt cam distrat. Anii își spun cuvântul.
– Te consideri un bătrân?
– Nu am timp să mă gândesc la asta.
– Ai mult de lucru?
– O-o! Mi-ar trebui vreo două vieți, ca să-l termin.
– Nu se termină niciodată... La ce lucrezi?
– Ia stai un pic! a oprit-o el. Îmi adresezi prea multe
întrebări. Credeam că ești o fată rătăcită, iar tu mă toci ca o
anchetatoare.
– Nici vorbă de așa ceva. Sunt foarte serioasă și
discretă. În preajma ta însă, am simțit că pot fi un pic mai
relaxată.
– Mă simt flatat, dar spune-mi, te rog, așa te adresezi
întotdeauna cu „tu”, chiar și atunci când ai un față un ramolit ca
mine?
– Te superi?
– Dimpotrivă: mi se îndreaptă spatele.
Fata a râs zglobiu și l-a privit cu admirație.
– Arăți destul de bine.
– Ca toți bătrânii la această vârstă... Să-ți aduc ceva
de băut?
– Sunt doar în trecere.
– Cu ce te ocupi?
– Caut de lucru, a răspuns ea evaziv.
– Nu e deloc ușor să găsești ceva pe plac.
– Mi s-au propus mai multe joburi. Toate – online.
– Nu-ți plac tehnologiile moderne?
– Dimpotrivă. M-ar ajuta enorm. Dar sunt de modă veche.
N-aș fi în stare să stau ca tine, la birou. Prefer discuțiile
„tête-a-tête”.
– Să înțeleg că vinzi ceva?
Tânăra a râs din nou, cu voce ca de clopoțel:
– Depinde de „cumpărători”.
– Mie, de exemplu, ce mi-ai propune, dacă aș apela la
ajutorul tău?
– Probabil, împăcare, a rostit îngândurată.
Bătrânul a surâs stingher, iar fata l-a avertizat:
– Nu mă trata ca pe o fetișcană. Sunt expertă în
comunicare.
– Probabil foarte multă lume are nevoie de consiliere.
– Da. Depresia e cea mai răspândită maladie în prezent.
Sunt mii de tineri vulnerabili. Nu au repere. Nu ascultă de părinți.
Abandonează studiile... În fond, fiecare al doilea om are nevoie de
un umăr pe care să poată lăcrima un pic.
Bătrânul a privit-o din ce în ce mai încântat. Avea un
chip frumos: nas drept, buze lascive, păr lung, iar ochii îi ardeau
ca la femeile fatale. Și-a imaginat cum o fi arătând într-o furtună
de emoții și s-a gândit că, în tinerețe, s-ar fi îndrăgostit foarte
uşor de ea.
– Te voi servi, totuși, cu niște băutură.
S-a dus în bucătărie și a revenit cu două pahare de
cristal, în care a turnat puțin vin rubiniu.
– Așteaptă, l-a oprit ea. Nu ai o lumânare? Sunt
înnebunită după romantism.
El a fixat lumânarea între manuscrise. Când a aprins-o,
atmosfera a devenit mai intimă.
– Așa e bine?
– Mult mai bine.
Mâna bătrânului a tremurat și, din greșeală, a atins
paharul ei cu vin. Acesta s-a făcut zob pe dușumea.
– Vai! Sunt un neîndemânatic.
– Ba ești un cavaler adevărat.
– Te superi?
– Pentru ce?
– Pentru că sunt distrat... M-am lăsat furat de
gânduri... Și iată rezultatul.
– E vina mea că ți-am cerut o lumânare.
Pata de vin de pe podea a prins a se întinde spre covor.
El a scos dintr-un sertar mai multe șervețele de hârtie și a
acoperit cu ele urma de lichid. Hârtia s-a zbârcit și a căpătat
culoarea sângelui.
– Să te ajut? a întrebat ea, îngenunchind alături de
bătrânul scriitor.
Mâinile li s-au atins. Erau atât de aproape, încât i-a
simțit respirația răcoritoare pe obraz.
– Mai bine, spală un alt pahar, a rugat-o.
– Nu e nevoie. Să facem turul casei. Sunt foarte
curioasă să văd în ce condiţii locuieşte o celebritate. Eşti de
acord?
El s-a ridicat, a aruncat hârtiile în coş şi, după ce
şi-a spălat mâinile, a condus-o spre bibliotecă.
– Ce de-a cărţi! a exclamat ea plină de uimire. Le-ai
citit pe toate?
– Aş vrea eu!
– Înțeleg: criza de timp. Probabil, scrii mereu.
– Un scriitor nu trebuie să scrie mai mult decât
citeşte, i-a răspuns și a condus-o spre salon.
– Destul de elegant, l-a apreciat fata. Şi dormitorul?
Unde e?
Bătrânul ştia că şi acolo totul era în ordine, doar că,
furat de sentimente, s-ar fi simţi în postura unui amărât care
visează ceea ce nu poate avea.
– Poate că altă dată, a aplicat o veche stratagema
defensivă.
– De ce? Ți-e frică de femei?
– Mă tem de mine, a râs el.
Prin geam îi spiona o lună plină. În snopul de lumină,
tânăra părea și mai frumoasă.
– Te incomodez?
– Nu, deloc! a răspuns scriitorul.
Patul ocupa mai mult de jumătate din dormitor.
– Cu cine îl împarți?
Întrebarea l-a luat prin surprindere. A încercat să-și
amintească, dar a bătut în retragere: s-au scurs prea multe luni
(sau, poate, ani?) de când n-a conversat cu nimeni la această temă.
– Lasă. Nu-mi spune. Nu mă interesează. Sunt o adevărată
pacoste: obraznică și curioasă.
– Chiar vrei să știi?
– Nu azi și nu aici, a venit răspunsul fetei.
Însufleţită, s-a întors în living. El a urmat-o zăpăcit,
aproape tânăr, poate chiar îndrăgostit.
– Te-am întrerupt din lucru.
– Dimpotrivă, s-a grăbit s-o asigure: M-ai inspirat.
– E pentru prima oară, când mi s-au spus atâtea
măguleli. Dar... Gata. Trebuie să plec.
– Mai stai.
– Nu pot. Ți-am spus: sunt doar în trecere.
– Chiar nu vrei să rămâi?
Înduioșată, fata l-a îmbrățișat cu privirea și, înainte
să închidă ușa după sine, l-a informat:
– Știi?... În noaptea asta, datorită faptului că m-am
reținut la tine, am ratat două propuneri de căsătorie.
– Nu înțeleg.
– Nici nu e cazul. Le-am ratat, dar nu regret. Sunt
foarte mulțumită că am stat de vorbă.
Rămas singur, bătrânul a revenit la masa de lucru. A
încercat să se concentreze, dar nu a reușit. Lipsa de energie îşi
spunea cuvântul. Totuși, gândindu-se la ea a simțit un aflux de
forţe proaspete care l-a obligat să ia pixul în mână și să taie
brutal tot ce i se părea că este de prisos. „Nu ezita, și-a zis.
Bagă, fără milă, bisturiul în manuscrisele tale: dacă nu curge
sânge, înseamnă că nu e nimic viu în ele”.
În sfârșit, a intrat în brazdă. Frazele au prins a curge
de la sine. Gândurile i s-au limpezit. A lucrat productiv, cu
pasiune, ferm convins că scrisul este viața lui.
Spre dimineață, când soarele a prins a colora orizontul
în portocaliu, bătrânul și-a revenit din starea în care l-a indus
setea de muncă și s-a întrebat dacă nu cumva acea stranie
vizitatoare a fost doar plăsmuirea sa?
S-a uitat prin casă: i s-a părut pustie. Nimic nu
demonstra că ea a fost acolo. Doar sufletul îi era plin de culorile
unor emoții tandre.
Pe masă, a văzut lumânarea. Deci, nu a fost un vis? Tot
atunci, computerul l-a informat că are un mesaj. Un text venit de
nicăieri îl anunța:
„Ai înțeles, probabil, cine sunt și pentru ce te-am
vizitat. Urma să mergi cu mine într-o călătorie fără de întoarcere,
dar m-ai înduioșat. Ai mult de lucru. Termină cartea. Am să mai bat
la ușa ta, dacă desigur, n-ai să consideri că sunt prea indiscretă
”...
|