-
-
Cultura, un vector
-
-
Profilul poetei şi editoarei Emilia Ţuţuianu
-
-
Cultura? Câte secole nu a salvat ea de la pieire şi câte impedimente nu a
survolat? Nu a fost adesea factor hotărâtor şi totuşi, şi totuşi adesea, mai
totdeauna chiar s-a dovedit a fi coloana de sprijin, uşa spre lumină şi
neuitare, însumare de gânduri şi atitudini care au făcut liantul în istorie?
Şi astăzi, când circulă informaţiile de tot felul cu rapiditate şi toată
lumea are acces la esenţa lor, când se scot bani din orice, uneori, mai rar
şi din faptul, evenimentul cultural, (fireşte, aşa se accede pentru că aşa
scrie în legea supravieţuirii din orice societate), în mare parte, fenomenul
cultural este accesat de un segment aparte. Născut pentru a-l înţelege,
sensibil pentru a-l iubi chiar şi fără beneficii materiale, idealist pentru
a crede în el necondiţionat etc.
-
Din
această categorie fac parte mulţi scriitori, editori, oameni de litere,
cercetători în domeniul filologic, de la modeşti amatori până la
academicieni sau nume sonore în ale scrisului. Dar ce spun, este doar o
sumară creionare a situaţiei bine ştiute, oamenii de cultură nu cer prea des
beneficii, sau aproape deloc, nu se implică în astfel de demersuri nu pentru
că nu ar avea nevoie, ci... pentru că ei căută punctele de rezistenţă ale
lumii, sunt prinşi în lupta cu timpul din ghearele căruia trebuie să
salveze, de la uitare va să zică, să salveze ceva: o carte, un nume
important, un vis.
-
Doar
aşa, ca lumea să nu fie mai săracă în vremile ce vor veni.
-
M-am
folosit de acest cadru scurt, evident, schematic întrucât, fiecare slujitor
al culturii de orice gen şi fel trebuie să accepte corelarea, încadrarea
într-o derulare socio-psiho-istorică.
-
Au fost
daţi afară din cetate artiştii, cândva, s-au ars cărţi valoroase pentru
omenire în alte epoci, s-a restricţionat libera exprimare a ideilor
creatoare şi totuşi, arta, oamenii de artă au continuat să existe. Sunt şi
ei nişte curajoşi. Nişte oşteni ai istoriei.
-
Azi,
coordonatele sunt altele, dar, chiar şi în aceste condiţii de libertate a
expresiei artistice mai sunt încă accente de iscusită indiferenţă, de
searbăda negare a importanţei culturii, înverşunarea de-a nu vedea cât
valorează munca unui om, dăruirea sa în acest domeniu.
-
Ei,
oamenii atinşi de morbul creativităţii, de pasiunea pentru cultură, nu se
împiedică de fapte, scene, întâmplări trecătoare potrivnice.
-
Acesta
ar fi şi subiectul acestor rânduri. Iau ca referinţă o persoană discretă în
atitudine, dar perseverentă, inventivă, dăruită în munca pe tărâm cultural.
-
Doamna
Emilia Ţuţuianu, psiholog după studii, este un om care iubeşte cartea şi o
protejează după toate normele biblioteconomiei, (având obligaţii de serviciu
în acest sens), este editor, directoarea şi fondatoarea Editurii
Muşatinia, prima editură laică înfiinţată la Roman, după căderea
regimului comunist (1989).
-
Tot
domnia sa este şi membru fondator al primei reviste culturale apărute la
Roman, a revistei on-line, Melidonium, dar, nu în ultimul
rând, este şi poetă.
-
Are
toate datele necesare unui profil cultural pe care şi-l asumă cu onestitate
şi consecvenţă.
-
Nu
intră în discuţie câştigul material. Aşa cum se întâmplă în cele mai multe
cazuri din domeniul pe care îl avem în atenţie, valorile vizate sunt cele de
perspectivă, de durabilitate în timp.
-
Într-o
ordine aleatorie, nu legată de importanţa sau performanţele într-un domeniu
sau altul din cele amintite, Doamna Emilia Ţuţuianu, ca editor spre pildă, a
realizat atâtea, încât, şi-ar putea scrie o carte despre experienţa fiecărei
cărţi îngrijite, redactate, lecturate şi girate de ea.
-
De cele
mai multe ori pentru această structură umană construită pentru a dărui,
munca prestată în orice segment cultural, scoaterea unei cărţi în lume,
înseamnă şi o tumultoasă prindere într-un joc intelectual şi o îndrăgită
corvoadă. Cu gândul de-a clădi împreună cu autorul ceva durabil, preţios,
influent în timp. Totul prin cuvinte.
-
E o
magie, o taină pe care doar un autor şi deopotrivă în alte coordonate, un
editor o poate încerca. Nu încap nicidecum uzura, nepăsarea sau
resentimentele.
-
O carte
se cere lucrată cu iubire şi dăruire. Plata constă adesea doar în fiorul
emoţional încercat la lansările din librarii sau, când o aşează în raftul
bibliotecii.
-
Desigur
că intervine o doză de înţelepciune implicită, de subtilă tactică precum cu
o fiinţă, aşa trebuie lucrat cu cartea nou născută.
-
Cel
puţin aşa mi-a lăsat impresia editorul Emilia Ţuţuianu, cu suflet răbdător,
sensibil. În adânc, pasional şi dârz.
-
Se
cuvine a menţiona măcar în treacăt câteva dintre titlurile pe care le-a
tipărit, multe fiind o adevărată operă de Restitutio Culturale.
-
Mă
refer la personalităţi uitate care au revenit în atenţie prin editarea sub
sigla Editurii Muşatinia:
-
-
- Cronica Romanului şi a Episcopiei de Roman,
Melchisedec Ştefănescu,
în transcrierea prof. Tudor Ghideanu, 2008; Melchisedec – Lumina
Ortodoxiei, autor Tudor Ghideanu, 2009; Autocefalie şi
patriarhie, autor Tudor Ghideanu, 2010; Starţun, între temniţă
şi vecie, autor Victor Leahul, 2006; Graniţele Moldovei,
autor: Sorin Ullea, 2010; În luptă dreaptă cu zimbrul,
autor Ilie Săvescu, 2010 (romanul vede lumina tiparului la mai bine de 20 de
ani de la moartea scriitorului, cel care a înfiinţat Muzeul Arheologic
din Târgul Ocna); Încheierea cronologiei picturii moldoveneşti,
sec. XV-XVI, cu datarea ansamblurilor de la Părhăuţi şi Arbure, autor
Sorin Ullea, 2012 (o carte ca un obiect de artă, coperta, conţinutul,
grafica interioară concură la această definire);
Mecena medic şi
misionar Teodorescu,
autor Gh. A. M. Ciobanu, 2012;
Rugul creaţiei
Nicolae
Otto Kruch,
autor Daris Basarab, 2014,
Irimescu, demiurg
al tăcerii – Irimescu a demiurge of silence,
autor Gh. A. M. Ciobanu, 2015 (un volum bilingv englez-român);
Coordonate critice – Veronica Balaj, 2015; Calul troian
al lumii, America sau Luceafărul, autor Ştefan Dumitrescu, 2014;
Al treilea mare curent în istoria filosofiei universale, autor
Ştefan Dumitrescu, 2015.
-
Sau
personalităţi din zona Roman - Neamţ, unde doamna Emilia Ţuţuianu îşi
desfăşoară activitatea:
-
-
Biru Emanuela-Carmen: Constantin Noica în contextul European,
2005;
-
-
Vega, Dana; Vartolaş, Maria - Biblioteca „George Radu Melidon "
Roman: 1885-2005, Roman, 2004
-
-
Bârjoveanu
Constantin –
Pegasul dă cu copita, 2003 şi reeditare 2010
-
-
Bârjoveanu
Constantin - Cronica
pisălogului,
2005;
-
-
Cîrnu, Ion - Nimbul
crizantemei.
101 poeme haiku.
2005;
-
-
Ciobanu, Gh. A. M. -
Primii fiori:
2005,
-
-
Ante, Laurian - O
antologie a literaturii nemţene. 2006 (O carte document, o carte de
suflet, rămasă în manuscris, destinul a făcut ca ultima clipă a vieţii să
fie tipărită în filele acestei opere.);
-
-
Gh. A. M. Ciobanu:
Mioriţa mit triadic (volum care reprezintă esenţa vieţii spirituale
româneşti o carte „cu siguranţă, cea mai năzdrăvană” dintre judecăţile
filosofice şi religioase, care s-au formulat pană în prezent, cum specifică
în prefaţa cărţii prof.univ.dr. Tudor Ghideanu); Mileniul III pe
portativ, 2007 (volum unicat, aparte în domeniul muzicii şi artei
telurice)
-
-
Ursachi, Minodora -
Muzeul de Artă Roman: 50 de ani,2014 (un volum care reliefează munca şi
activitatea unei distinse doamne, muzeograf timp de 50 de ani la Muzeul de
Artă Roman);
-
-
Otilia Mircea – Conservarea pieselor arheologice, 2008
-
-
Conferinţa naţională de antropologie urbană, ediţia a II-a, 2011
-
-
Otilia Mircea, George Dan Hânceanu – Descoperiri arheologice din
târgul medieval al Romanului, 2012
-
-
Cordun monografie, 2013
-
-
Gheorghe Stoica – Cartea cu vise, 2013
-
-
Ursachi, Minodora – Identităţi artistice la Roman, 2014.
-
-
Vasile Ursachi – Aşezarea dacilor liberi de la Simioneşti, 2014
-
şi
multe are lucrări purtând semnătura poeţilor: Constantin Enianu, Ioan
Ţepordei, Cecilia Pal, Florentina Niţă etc.
-
Pentru
o asemenea reuşită e nevoie fără îndoială de cunoştinţe, de informare. Să
plonjezi într-un domeniu unde se cochetează cu permanenţa, ar fi o
înscriere la eşec din start daca nu ai avea un eşafodaj cultural.
-
E
nevoie şi de inteligenţă creativă, nu e un meşteşug care se învaţă şi îl
repeţi, o carte cere mereu o notă de noutate. Este, de fiecare dată, o
replică la care timpul va răspunde negreşit.
-
Un alt
plan în care se remarcă, pilduitor şi onest doamna Emilia Ţuţuianu, este
acela al revuisticii. Al publicisticii atât de moderne şi eficiente, în stil
on-line. Revista Melidonium, din Roman, al cărui membru
fondator este, apare sub egida Societăţii Culturale George Radu
Melidon şi este coordonată cu seriozitate şi competenţă de către
omul factotum: selecţia colaboratorilor, a materialelor, lecturarea
acestora, punerea în pagină, ilustrarea necesară etc.
-
Revista
Melidonium este un element de cultură vie, racordată la evenimente actuale
din domeniu, un factor de stabilire a unei linii de interculturalitate. Se
poate accesa de oriunde în lume. S-ar putea asemui cu o scrisoare de
încredere, ţinând cont de linia şi standardul materialelor publicate. S-ar
putea foarte onest să o considerăm un segment de încredere în cultură, de
mobilitate ideatică, de neştirbită onoare a specificului cultural de la noi.
O revistă care valorează cât o întemeiere culturală pentru un fragment din
rotundul spiritual exprimat în limba română. Condiţia grafică este nu doar
inspirată, atractivă, dar şi foarte sugestivă. Cu o notă de eleganţă.
Nedorind să şocheze prin elemente frivole sau vulgare cum am mai întâlnit pe
acest teren al luptei pentru a intra în atenţie.
-
Aş
remarca nota de echilibru pe care Emilia Ţuţuianu o imprimă fiecărui număr,
excelând doar în munca pe care o depune cu aceeaşi perseverenţă şi încredere
în binele şi lumina pe care o pagină culturală obligatoriu trebuie s-o
aducă.
-
În
peisajul revuistic actual foarte colorat şi activ ca într-o arenă în
orgolioasă fierbere, Melidonium rezistă onorabil şi onorant.
-
Faptul
că nu se hazardează în dispute, iscate uneori pe plan literar, nu atacă
să-şi facă auzită prezenţa aşa cum se întâmplă adesea, ci merge pe
construirea unor punţi de legătură culturală, este o biruinţă.
-
Însumate, numerele revistei de la apariţie şi până acum, s-ar putea
constitui, fără nici o reticenţă spunem asta, într-o imaginea unei mici
istorii culturale: parte din prezentul complex, cutezător, demn, pilduitor
din viaţa cetăţii.
-
Notaţiile unor nume sonore sau prezentarea unor evenimente remarcabile din
cotidianul cultural, frecvenţa cu care este stimulată diaspora în paginile
revistei sunt doar câteva argumente în favoarea sa.
-
Întreaga preţuire pentru coordonatoarea Emilia Ţuţuianu, care, fără emfază,
fără orgolii revendicative, profundă în reacţii şi atitudini, dedicată unui
scop nobil, cultura din imediata noastră apropiere, pune munca şi dăruirea
la rang de vector existenţial. Trebuie să menţionez şi faptul că a iniţiat
şi fondat revista Constelaţii, revista Spitalului de
psihiatrie Sf. Nicolae din Gâdinţi, Roman, prima revistă de
socio-psiho-terapie, apărută după anul 1989, din judeţul Neamţ.
-
Un alt
element care trebuie luat în seamă, dacă vorbim de un profil cât de cât
ilustrativ, este acela de poetă.
-
Îmi
face plăcere să cunosc asemenea persoane care se dedică mai multor planuri
deodată şi care, spectaculos, fără să uzeze de trâmbiţe, reuşesc. Doamna
Emilia Ţuţuianu scrie versuri cuprinse în volume care au avut deja răspuns
şi aviz favorabil din partea publicului.
-
Volumele: Flori de măr, Ed. Princeps, Iaşi 2002; În
amurg, Editura Timpul, Iaşi, 2004; Constantin Bârjoveanu:
pictor, publicist, Editura Muşatinia 2003; Monografia satului
Cordun, Editura Muşatinia, 2013 (coautor); au nota personalităţii
autoarei: sensibilă raportare la univers, o subtilă nuanţare a stărilor, o
extra-trăire mutată în peisaje si anotimpuri, convingerea ca prin poem
viclenia timpului poate fi ştirbită.
-
Nu se
poate trece cu vederea o undă jovială, convivă, reţinută până a nu ajunge
patimă. Poezia sa e proaspăta prin trăirile, topite în versuri, e
provocatoare şi demnă în raport cu trecerea vremii corosive. E o poezie
tandră şi gravă. La puterea discreţiei.
-
Nu în
ultimul rând amintesc interviurile luate de către doamna Ţuţuianu unor
personalităţi cu preocupări literare ale momentului, precum doctorul poet
rezident în Gibraltar, Dimitrie Grama, poetul Boris
David, fizicianul cu preocupări istorice Tiberiu Tudor,
scriitoarei şi eseistei de peste ocean, Vavila Popovici etc.
-
Putere
de muncă şi fără stânjeneală, reuşită să aibă în continuare!
Veronica Balaj, 2015