NOUL “COCON” MESIANIC
ŞI ALCHIMISTUL-POET: “NOUS”[1],
de LIVIU IOAN STOICIU
Poezia lui
LIS (“Floarea Crinului Regal-Bourbonic”!
– deci, se prezumă şi oarece Iniţiere, conştientă au ba, în Arta
Regală/ALCHIMIA!) este în atenţia subsemnatului încă dinainte de 1989, iar
după 1989, prin generozitatea autorului (care mi-a dăruit cam toate volumele
sale editate), am putut urmări, fără lacune, eclipse, ori opinteli prea mari -
întreaga sa creaţie poetică. Nu şi pe cea în proză.
În recenzia subsemnatului, la volumul lui LIS, Substanţe interzise,
afirmam, acum câţiva ani:
“După
Poemul animal (Călăuza, 2000), pe care l-am considerat, în mod
constant, volumul de cotitură al lui LIVIU IOAN STOICIU – volum în
care, pentru prima oară, se produce ruptura, fermă şi definitivă, de orice
formă de postmodernism sau de personalism implicit - poetul
adjudean îşi încearcă, cu scepticism şi luare-aminte, căile de evoluţie
ulterioară. Volumele La plecare ( Editura Vinea, 2003),
pam-param-pam (Editura Muzeul Literaturii Române, 2006), sau Pe prag/Vale-Deal
(Editura Cartea Românească, 2010) pot fi înscrise, fără mari dificultăţi de
clasificare, în neomodernismul metafizic (în care locul „trecutului
exemplar” istorico-terestru este luat de copilărie, ca stare de
exemplaritate, tânjind după originaritate) –, ba chiar anunţă
glisarea spre un trasmodernism prudent. În schimb, cel mai recent
apărut volum, Substanţe interzise, se înscrie, fără dubiu şi definitiv,
probabil - în transmodernismul liminal”.
Noul volum, Nous (grecii traduc cuvântul acesta vechi prin
minte, inteligenţă, raţiune - dar, mai cu seamă, prin noţiunea de
cunoaştere/cunoscător), demonstrează, cu prisosinţă, cât de vii sunt
Poeţii autentici.
De la început, spunem: volumul este inegal valoric. Nu urmăreşte, nicio clipă,
orfismul exterior şi nici măcar pe cel interior. Nu toate poemele volumului pe
care îl am în faţă sunt desăvârşite structural, nici limbajul poetic nu este
la fel de supravegheat, cum la anterioarele 6-7 volume de poezie… Dar aceste
aşa-zise “deficienţe” sunt compensate, din plin, prin…CU
TOTUL ALTCEVA-ul LIS! Cu volumul Nous s-a născut, “s-a
re-inventat”, ca Om şi Duh terestru (oare pentru a câta
oară?) UN NOU LIS. Având cu totul alte viziuni şi perspective
mundan-existenţiale – precum şi cu totul alte urgenţe valorice şi
acte taumaturgico-soteriologice.
Volumul
are trei părţi:
1-O
mers când dincoace, când dincolo (regionalismul-moldovenismul verbal “o
mers” (în loc de “a mers”) este, poate, o cheie
semantică a volumului, pentru cititorul care lecturează, integral, volumul! –
“Moldavia Sacra” fiind sub patronajul lui Venus-Parascheva,
al Verdelui Regenerator – iar “O” fiind Icoana Ouroboros-ului/Demiurg
Cosmic!),
2-Jurnal
Nous – în care LIS îşi strecoară “scuzele”, faţă de cititor,
în relaţie cu scrisul său cel NOU (cuvântul “nous”…românit
esenţial!), scris stoician devenit, dintr-odată, ciudat de
răstignit-contorsionat (Poezia din acest volum se foloseşte, paradoxal, de
“protezele” pseudo-prozei confesive, spre a-şi răscumpăra
aripile metafizice!)…,
3-Fiecare
lucru are rânduiala sa… - LIS nu-şi poate părăsi, cu niciun preţ, în/din
nicio lume, Utopia Logos-ului: “Dacă el nu vrea, apoi, îl vom
siliNOI (care ne tragem din NOUS!), pe “domnul” Logos, să
redevină funcţional-soteriologic, RE-ORDONATOR DE LUME!” – pare că
ne comunică Poetul-LIS.
“O istorie. PÂNĂ SE RESTAUREAZĂ ORDINEA” (s. mea) – cf. Într-un
bordei părăsit, p. 18. Să nu uităm că “bordeiul”, în
literatura română, încă de la Mihail Sadoveanu (cf. Hanu Ancuţei –
Istorisirea Zahariei Fântânarul, cea de-a noua povestire
mistic-extatic-iniţiatică), este simbolul “Cuptorului Alchimic”
– în care, trecând materia grosolan-istorică, prin stadiile cele trei:
nigredo, albedo, rubedo – Trupul-Întunecat-întru-Fier (întru
Sfârşitul-Amurgul Zeilor şi Kali Yuga!) - se trasfigurează/transcende
în Duhul-AUR SPIRITUAL!
*
Dacă LIS din ultimele 6-7 volume voia, se încăpăţâna să vrea a cosmiciza lumea,
dacă spaţiul valah şi-l dorea, cu eforturi anamnezice uluitoare, ca fiind
Spaţiul Ritualului Soteriologic (…iar poemul-incipit al volumului de faţă,
Răul, p. 7, este, de fapt, o capcană poetică, creând, întru falsă
continuitate cu trecute volume, impresia că “bunicul” mort,
venit înapoi în istorie, pentru a-şi da singur de pomană, doreşte să
re-instaureze iluzia Ritualismului Lumii, într-un spaţiu al Ne-Buniei
Uituce de Sine : “Iaca, împart, în stânga şi în dreapta,/dau de
pomană, că ai mei m-au uitat”…!) - …ei bine, LIS din volumul Nous este un Damnat Legic şi Hiperlucid. Adagiul
camilpetrescian “Câtă luciditate, câtă conştiinţă pură, atâta dramă”
se poate transforma, prin noul volum stoician, într-o altfel de formulare a
noii realităţi şi a noilor potenţe spirituale: “Câtă luciditate auto-răstignită,
tot atâta putere de exorcizare a realităţii, de descântec întru întoarcere a
omenirii, la ORIGINARITATEşi NORMALITATE”.
Căci am început, de mult, să ni le uităm, sau să le părăsim derizoriului
diavol - “matriţele/matricele normalităţii”
fiinţial-existenţiale: “Diavolul în persoană cerându-ne/să fim umili, să
stăm/liniştiţi în colţul nostru şi <<să nu ne ocupăm de nimic/deosebit, că se
ocupă el>>– dintr-o//silă de toate, rămaşi fără suflet, matriţe, numai piele/şi
os, matriţe umplute de vrăjitoare cu/apa de la morţi” – cf. Matriţe,
p. 19.
Refuzând, cu exasperare, dar şi cu un soi de furor sacer,
umilinţa şi liniştea, oarbe şi comode - LIS îşi învăluie persoana
androginică-Nous (persoană volitiv-cunoscătoare şi, concomitent,
mefientă şi retractilă, faţă de obiectul cunoaşterii: LUMEA CONTEMPORANĂ!)
- ascunzându-se/apărându-se (prin revelarea terorii monştrilor istoriei!),
de timpul/contemporaneitate/istorie. Se ascunde, precum larva
viitorului FLUTURE, în “zeci de metri de pânză”, ca “mumie”:
“Înfăşurată în pânză de umezeală, în/zeci de metri de pânză, mumie: mă
sperii, cucoană,/nu te sufoci? Scoate măcar capul – nu//scot nimic, voi
sunteţi toţi/nişte porci, codoşi, spărgători, cuţitari, cărora/dacă li te
arăţi, pălită, trecută,/te aruncă pe uşa cârciumii: că să mergi să-i însoţeşti/în
viitor pe cei decedaţi. Sunt/păţită, stau pregătită, înfăşurată în pânză, dată/cu
mirodenii – un vestigiu//al unei antichităţi de senzaţie, cu limba de plasmă.
Cu/simţire tainică./Nous” – cf. Nous, p. 15.
De observat cum “cucoana” (de fapt, “COCONUL”
androginic, CRISALIDA!) îşi fereşte propria istorie (“pălită,
trecută”) de istoria comună, precum Stan Păţitul-Iniţiatul
– de fapt, istorie decăzută într-un nou soi de comunism planetar, cel
puţin la fel de pestilenţial şi de violent, precum cel “antedecembrist”:
lumea este decăzută până la “halul-rangul antispiritual” de “CÂRCIUMĂ-MAHALA”,
iar locuitorii ei formează o populaţie stranie, respingătoare şi de respins,
în cazul oricărui iniţiat întru “decenţa antichităţii de senzaţie, cu
limba de plasmă. Cu/simţire tainică” – adică, “vestigiu al unei
antichităţi”păstrătoare de Mistică a Duhului.
Pentru că este vorba, în cazul ispititorilor “ieşirii din nevedere/din
mistica istoriei personalizate” - nu de un popor, ci de o
populaţie saturnian-entropică, pusă, egal, sub semnul Porcului şi
al Cuţitului – dar, mai cu seamă, al Trădării, Distrugerii şi al
PLĂCERII/DESFĂTĂRII HAOSULUI/ÎNTRU HAOS – o populaţie “familiarizată
cu răul” (cf. Ia şi gustă, p. 22): “voi sunteţi toţi/nişte
porci, codoşi, spărgători, cuţitari”.
Manifestările violenţei
gratuite, absurde, ucigaşe şi sinucigaşe, totdeodată, ale lumii (aparent
real-istorică - în realitate, iluzorie, precum este orişice
Consecinţă Penală a Căderii!) nu doar abundă, ci tind să inunde (evident,
la modul ludico-vampiric!) chiar Arca Credinţei Vizionare şi a
Eros-ului Cosmic (“Am un topor ascuţit!/Dar ce, cuţitul de la
bucătărie nu ajunge?/După ce-ţi tai gâtul, umplu un lighean cu sânge şi-l/beau
încetul cu încetul…” – cf. Doi tembeli, p. 10)… - …dar, fireşte,
vorba Paracelsus-ului borges-ian[2]:
„Crezi, oare, că e cu putinţă să trimiţi ceva în neant? (...) Crezi,
oare, că divinitatea putea să creeze un spaţiu care să nu fie Paradisul?
Crezi, oare, că prăbuşirea constă în altceva decât în a ignora tocmai faptul
că ne aflăm în Paradis?”:
a-“Când
dormi, tu mori pentru mine. Îşi/ înfige ghearele în gât: mă urăşti? Apasă prea
tare,/ţâşneşte sângele, se sperie,/urlă. Se umple de sânge. Fuge în baie. Uite
cum AI/ÎNFLORIT PE CADAVRUL MEU” – cf. E primăvară, p. 16.
Thanathos este îmblânzit şi exorcizat tocmai prin fraţii săi mitologici,
Hypnos şi Eros: “<<De-ai conduce oşti, le-ai conduce/spre moarte
sigură>>, bâiguie ea. La/această oră LE-AŞ CONDUCE LA CULCARE, e adevărat…”.
În definitiv, Dumnezeu Legea-Logos-ul pururi “înfloreşte pe cadavrele”-humă,
spre eternizarea Duhului…
b-“Mi-au
scos/ ghearele şi mi-au limpezit cărările, în sus şi în/jos, adâncind albia
sângelui” – cf. Asalturi ale celui rău, p. 20.
Paradoxal: “smulgerea ghearelor” şi “limpezirea cărărilor,
în sus şi în/jos, adâncind ALBIA SÂNGELUI” graalic/gradalic
(adică, din zona hristic-autosacrificială şi din cea a nous-ului/cunoaşterii
iniţiate – “gradale” înseamnă Cartea!) - este operaţiunea
specific-alchimică, de obţinere a revelaţiei Heruvimilor Ordinii Celeste!
c-“Eşti
nemulţumit, cantaragiule? Uite,/ia şi urechea asta a mea – îşi smulge urechea
dreaptă” – cf. Vine din viitor, p. 13. De fapt, celebrul gest “demenţial”
(?!) vangogh-ian (al smulgerii urechii vinovat-istorice!) devine unul
regenerator: “El râde, sardonic: ai vedenii macabre, bătrâne, îi/strigă
din urmă şi-şi/lipeşte cu scuipat urechea, la loc” – …”cu
scuipat” - adică, folosind “materia primă”
demiurgică…!
d-“El
nu vede în faţa/ ochilor decât resturi de la abator, pe care se bat câinii/şi
păsările.Câinii îi pun ordine în gânduri” – cf. Ăsta
e nebun, p. 17.
Câinii îi pun ordine în gânduri”,
zice LIS: dar, fireşte, Poetul gândeşte, dincolo de istoria violenţei
contemporan-terestre (“Azi, soldaţi împuşcaţi între ei, soldaţi/împuşcaţi
de câini, câini/împuşcaţi de soldaţi şi câini împuşcaţi de câini” –
cf. Mari reacţii, p. 36) - nonviolenţa resurecţională, a modului
filosofic dacico-getico-gotic: “Câinele” este LUPUL FENRIR.
Purificatorul şi Regeneratorul. Iar Păsările “răpitoare”
de hoit sunt/devin Îngerii Restauratori ai Luminii-de-Duh!
De ce am afirmat că avem de-a face cu APARENŢA de “deficienţă”
a structuralităţii compoziţiei şi a temperării autoritare a limbajului? Pentru
că LIS devine, prin acest volum, UN MĂRTURISITOR, care face eforturi
titaneşti liminare să-şi schimbe drumul, să-şi afle şi prezerve
DRUMUL SACRU, UNIC! - al existenţei misionare (fie şi prin autosacrificiu!)
– drumul înapoi, prin istoria destructurantă (istorie toxică,
prin care “inTeriorul” crucificării autosacrificiale a devenit “inferiorul”
şerpuirii/sinusoidalei, alunecării insesizabile, spre infernalitate: “Are
vibraţii inferioare”-
cf. nicio fericire nu-l mai atinge, p. 74) , spre Structura de
Cristal a Adevărului!
E adevărat, îl ştiam pe LIS un luptător aprig, dar, mai curând, în relaţiile
socio-profesionale. Ei bine, în volumul Nous, LIS devine cel mai
aprig duşman al fiinţei sale, celei intoxicate, GRAV, de
istoricitatea destructurantă şi definitiv-înjositoare, creatoare a Omului/SUB:
“(…) SUNT UN SUB (…) a apărut iar unul // la mine
înlăuntru care mă roagă în genunchi să-l/omor şi-mi strigă: <<N-ai curaj!/N-ai
curaj!>>” – cf. Sunt un sub, p. 8. Sau, mai tragic-existenţialist,
dar şi cu o nostalgie infinită, pentru “departele” cel
mistic: “Mi-e un dor să/ mor, mă, Gheorghe…” – cf. Doi
tembeli, p. 10.
LIS se dovedeşte şi un intuitiv şi vizionar mesianic (al Frumuseţii
Eterne şi Intangibile!), dar şi un vizionar/revelator al cauzelor
pierderii energiilor mesianice, totdeodată – urmând, însă, faza
taumaturgică (auto-vindecare de istorie şi descântec întru revenirea la
originaritatea-normalitatea-FRUMUSEŢE): “Nu simţiţi? E ceva/aici
care ne ţine departe de noi înşine. Acesta este SECRETUL/FRUMUSEŢII. După ce
ne învăţăm cu locul, îl/pierdem din vedere…” – cf. miercuri, 8
octombrie, p. 65.
Unde se petrec aceste fenomene paradoxale? “Aici, unde zeii singurătăţii
au apus” – cf. E primăvară, p. 16. Zeii se sinucid întru
singurătate, dar, lucizi, ei apun, conform Amurgului Zeilor
Gotico-Getici/RAGNARÖKR, dar şi conform creştinismului: numai
după şi prin moartea/răstignirea Zeilor Autosacrificiali, se regenerează lumea!
Adică, ÎNVIE DUHUL.
Iar LIS ajută, la modul
alchimico-lingvistic, adică, Restaurator de Logos (Logos
înseamnă, totdeodată: Cuvânt, Ştiinţă-Iniţiere şi Rânduială/Ordine/Ordonare
Cosmică!) – să fie dusă, mistic, bătălia dintre Sulful-Principiu Activ
şi Mercurul-Pricipiu Pasiv[3],
înspre izbânda finală-“ţipăt revelator” a/l Regenerării: “<<Am
ţipat! (…) Voia să mă dea demâncare la plantele/carnivore de la
grădina botanică a regelui…>>/Înţelegeţi ceva?/ Înţelegem, cum să nu, dădură
din cap, trosnind//degetele la încheieturi (n.m.: “trosninrea
degetelor la încheieturi” semnifică desfacerea/revelarea Fătului
MUNDAN-Noul Ierusalim!), plictisiţi, cei/adunaţi, gură cască,/îndepărtaţi
unul câte unul: e ca atunci când/sulful alb, corupt şi/incandescent intră în
contact cu/mercurul, în pământ fetid şi se produce fier… ” – adică, se
intră, după “fetidul pământ” NIGREDO şi vizionarul-“zburător-reintegrator”
ALBEDO, în faza regenerării incandescente-RUBEDO! – cf. În
contact cu mercurul, p. 28.
Deocamdată, Kali Yuga/Vârsta Fierului nu poate fi depăşită, sau nu
trebuie oprită: ea duce spre Noul Ierusalim Ioanic!
Oricât de josnic-infernalizat se manifestă lumea
istoriei, Alchimistul-Poet “trage cu ochiul” la “nevăzut”:
Îngerii sunt peste tot, sub măştile derizorii ale cadavrelor şi ale
cruzimii călăilor – căci, dincolo de dorul de a muri, Clopotul
LumiiBATE SINGUR – …mai exact, aripi îngereşti invadează cu
Noua Lume, peste câmpiile bătăliilor alchimice, din care diluviul
naşte (pe sub sau pe deasupra INCONŞTIENŢEI NOASTRE, devenită
ISTORIE A VIOLENŢEI ULTIME/APOCALIPTICE…!”) Arca Salvării Regenerative,
aflată sub semn de Nou Curcubeu şi de TEI-Iubire Mistică-Eros Agapé: “Mi-e
dor să/mor, mă, Gheorghe…/În umezeala serii, îmbătaţi de parfumul/teilor
înfloriţi. Îl auzi? Amândoi/văd un clopot atârnat, care SUNĂ DE UNUL SINGUR.
Ce/l-o fi apucat?” – cf. Doi tembeli, p. 10.
Alchimistul-Poet,
în mod paradoxal, stimulând violenţa “în oglinda veneţiană” (adică,
jumătate întru vizibil şi jumătate scufundat întru nevedere!),
prin însăşi lucrarea/înfăţişarea sa funcţională! - se împotriveşte, la modul
vizionar, prin alter ego-ul său oglindit, unor noi violenţe, adoptând şi
insinuând (chiar în momentul paroxistic al luptei/violenţei metafizice!),
pentru noi toţi, adoptarea poziţiei revelativ-vizionare, asupra :
1-posibilităţii
de “reînfrăţire paradisiacă” şi, deci,
2-asupra
“PORTIŢEI DE IEŞIRE A/SUFLETULUI DIN CORP”: “Ospătarul îl
/roagă să aibă grijă. Vezi, nene, să n-o/spargi, că-i oglindă veneţiană.
Veneţiană? Auzi, tu, ăla, din/oglindă, ăsta mă crede bătut în cap…(…) Aşa-i:
că m-a părăsit, curva, s-a dus dracului,/ acum miroase urât, n-o îngroapă
nimeni,/ mi-am dat şi sufletul pentru/ea…Gata, frumuseţea e putreziciune! (…)/
Vin trei vlăjgani/peste el, îl buşeşte sângele pe nas. Staţi,/fraţilor, că nu
v-am zis: energia e liberă…<<Afară, nenorocitule!>> . Nu v-am zis, băi, ce/ e
mai important: azi am descoperit PORTIŢA DE IEŞIRE A/SUFLETULUI DIN CORP, PE
CUVÂNT DE ONOARE…” – cf. Energia e liberă, p. 11.
“Cuvântul de Onoare” este Garanţia Divină a Revelaţiei-LogosRestaurat şi a Regenerării prin Logos…
Iar definiţia expresionismuluiliminar, dată de Blaga, în
Filosofia stilului, vobeşte foarte clar despre “PORTIŢA DE IEŞIRE A
SUFLETULUI DIN CORP – despre Şansa Soteriologică a umanităţii
(care nu şi-a pierdut, de tot, percepţia “nevăzutului”!), tocmai
prin acceptarea şi asumarea apocalipticului/regenerării/învierii sale,
întru supra-existenţialul COSMICO-ABSOLUT:
“De câte ori un lucru e astfel redat încât puterea, tensiunea sa
interioară îl întrece, îl transcendează, TRĂDÂND RELAŢIUNI CU COSMICUL, CU
ABSOLUTUL, CU ILIMITATUL, avem de-a face cu UN PRODUS ARTISTIC EXPRESIONIST"
(cf. Lucian Blaga, Filosofia stilului, 1924).
…În concluzie: să ne rugăm
pentru viaţa Poetului-Alchimist, pentru că, pe de o parte, este
singurul care mai posedă, în valea infernală a istoriei, VIZIONARISMUL
– pe de altă parte, pentru că Poetul-Alchimist Vizionar este singurul
care are curajul să ne pronunţe nouă cuvintele, întru CUVÂNT.
Pentru că noi am căpătat o teroare maladivă, faţă de cuvinte – de aceea, ne e
greu, ne e silă, ne este frică şi să le rostim (fără să le schilodim!).
În locul nostru, însă, ROSTEŞTE (făureşte şi revelează Noile Rosturi, întru
Arhitectura Cosmică, întru Ţeserea Semnificaţiilor[4],
întru Plutirea Arcei spre Cetatea Divină!)
– ALCHIMISTUL-POET!
“În locul nostru” - adică în locul liotei de laşi, care
nu-ndrăznim să ne sinucidem şi să ne regenerăm, prin Cuvânt.
În Locul nostru (spre a revela Locul Suprem!) şi în Numele
nostru (pentru a revela Numele Suprem!) - precum Hristos!
Altfel, dacă nu-l vom proteja şi utiliza mistic, dacă-l vom trăda, întru
DELIR ASASIN, precum Iuda pe Hristos, şi vom deveni SCLAVI:
1-“SCLAVI”
ai violenţei şi “lehamitei”, adică ai dezangajării spirituale/întunecării:
“Aşa-i la noi, până la moarte,/UN DELIR//OBŞTESC (…)/Se mai scoală câte
unul la masă şi trage o înjurătură <<la general>> (n.mea: Generalul,
ca şi la Mircea Eliade, nu este Noţiunea Vagului, ci apelativul pentru
Dumnezeu/Rangul Suprem-Demiurgic!) : 'tu-i/ paştele mă-sii de
viaţă (…) ni se face lehamite, ni se pârjoleşte, mistuie, nimiceşte, /
sufletul îşi ia adio de la fiecare/şi dispare ÎN SPATELE UNOR GEAMURI MUDARE…”
– cf. 'Tu-i/ paştele mă-sii , p. 9 - sau
2-“SCLAVI”
ai îndepărtării de viziune, de vederea asupra ORIGINARITĂŢII CELEI ETERN
VII, ÎNTRU SUFLETUL/DUH: - adică, îndepărtaţi/înstrăinaţi de Izvorul
Luminii-GRAALULVALAH: “Obosit, obligat să se oprească şi să
se întindă/pe câmpul bântuit de suflete ale celor plecaţi în căutarea/ unei
lumi mai bune şi neîntorşi în/România, deveniţi SCLAVI în străinătate”
– cf. Vine frigul, p. 40.
…atunci, “Paştele Mă-Sii” (Renaşterea/Învierea prin Mama
Cosmică) ne va readuce sufletul “dincoace” de “Portiţa-REVELAŢIE”…în
zona “dispariţiei/închidere veşnică/nondevenire
spirituală” – …şi nu o retragere în adâncul “Oglinzii Veneţiene”,
ci o dispariţie “ÎN SPATELE UNOR GEAMURI MURDARE…”.
Iubiţi-l,
fie şi din interes pur personal şi egotist, pe Alchimistul-Poet!
Dar,
pentru a reuşi aceasta, întâi CITIŢI-L, cu smerenie şi osârdie sinceră,
întru cunoaştere/NOUS!
prof. dr. Adrian Botez
[1]-Liviu
Ioan Stoiciu, Nous, Editura Limes, Cluj, 2015.
[2]
-J.L. Borges, Roza lui Paracelsus, în Cartea de nisip,
Editura Univers, Bucureşti, 1983, p. 345.
[3]-
Mercurul –
“este un simbol alchimic universal - marchează regresiunea la starea
nediferenţiată; După cum femeia este supusă bărbatului, argintul
lichid (sau chonein-yin) al chinezilor
corespunde dragonului, licorilor trupeşti, sânge şi semen,
elementului Apă. Alchimia occidentală îl opuneSulfului,
iar alchimia chinezăCinabrului. Alternanţa Mercur-Cinabru(Sulf)
(…) este cea ayin-ului şi ayang-ului, a
morţiişi aregenerării. După anumite tradiţii
occidentale,Mercuruleste sămânţa feminină şi Sulfulcea masculină: împreunarea lor subterană produce metalele”- cf.
Jean Chevalier/Alain Gheerbrant, Dicţionar de simboluri, Artemis,
Bucureşti, 1994, vol. II, p. 292.
Sulful – “este principiul activ al alchimiei, acela care
acţionează asupra Mercurului inert şi-l fecundează sau îl omoară. Sulful
corespunde focului, aşa cum Mercurul corespunde apei. Este deci un
principiu generator masculin, a cărui acţiune asupra Mercurului produce
sub pământ metalele. Este o manifestarea a Voinţei Cereşti şi a
activităţii Spiritului(…) Acţiunea Sulfului asupra Mercurului îl omoară şi,
transmutându-l, produce Cinabrul, care este un elixir de nemurire” –
cf. Jean Chevalier/Alain Gheerbrant, op. cit., vol.III, p. 281.
Mai cităm, pentru lămurire, dar şi pentru a vedea câtă poezie
interioară (deci, comună întregii umanităţi spirituale, ca potenţial,
indiferent de “locul social” al alchimistului!) are ALCHIMIA -
din alchimistul Titus Burckhardt, Alchimia - semnificaţia ei şi
imaginea despre lume, Humanitas, Buc., 1998, p. 131 - care, la
rândul său, citează din celebrul Nicolas Flamel - Sur les Figures
Hieroglyphiques: “Sunt cei doi şerpi prinşi în jurul Caduceului,
Toiagul lui Mercur-Hermes, şi prin ei îşi exercită marea putere şi se
transformă după cum vrea. Cel care îl va omorî pe unul, spune Haly(Ali),
îl va omorî şi pe celălalt, căci unul nu poate muri decât odată cu fratele
său (moartea lor semnificând trecerea de la un nivel existenţial la altul)…Aceştia
doi, fiind aşadar puşi laolaltă în Recipientul Mormântului (care este
recipientul interior, orice operaţiune trebuind să se facă în recipientul
alchimic bine închis, din cauza naturii volatile a Mercurului care, avid
ca şi Mercurul obişnuit, aderă la orice obiect al dorinţei, şi din cauza
expansivităţii şi inflamabilităţii Sulfului), se muşcă unul pe altul cu
cruzime, iar, cu puternica lor otravă şi în mânia lor dezlănţuită, nu-şi
mai dau drumul, din momentul în care se apucă unul pe altul - dacă
frigul nu îi împiedică - şi până când amândoi, cu balele lor de venin,
şi răniţi de moarte, nu şi-au însângerat toate părţile corpului (influenţele
şi forţele lor reciproce manifestându-se, în domeniul naturii neîmblânzite,
ca un venin, adică distructiv, şi, până când în cele din urmă, nu se ucid
reciproc, sufocându-se cu propriul lor venin, care îi preschimbă, după
moarte, în apă vie şi permanentă (prin unirea lor într-o realitate
superioară), înainte însă pierzându-şi în stricăciune şi putrefacţie
primele lor forme naturale, pentru a recăpăta după aceea una nouă, unică,
mai nobilă şi mai bună…”
[4]-
ROST,rosturi, s. n. 1. Sens, înţeles, tâlc; scop, menire,
justificare, motivare. ♦ Atribuţie,
rol, misiune, sarcină. 2. Mod de a-şi
organiza viaţa;
stare, situaţie
socială, materială, familială; p. ext. gospodărie. ◊ Expr. A (nu)
şti
rostul cuiva
= a (nu) şti
unde se află şi
cum îşi
organizează cineva viaţa. A fi rost de ceva = a
întrevedea posibilitatea de a găsi ceva. A face rost de ceva = a
procura ceva (greu de obţinut,
de realizat). 3. Mod, fel de orgnizare a unei activităţi;
ordine după care se desfăşoară
o acţiune;
plan de desfăşurare,
de executare a ceva. ◊ Expr. A nu-şi
afla rost
= a nu-şi
găsi locul, a nu-şi
găsi astâmpăr. A-şi
pierde rostul
= a-şi
pierde cumpătul. A fi în rostul lui = a fi acolo unde îi este locul,
unde se cuvine să fie. ♦ Ordine stabilă, stare de lucruri; rânduială.
4. Spaţiu
în formă de unghi, format la războiul de
ţesut
între firele de urzeală ridicate de iţe
şi
cele rămase jos, prin care se trece suveica cu firul de bătătură. 5.
Spaţiu
îngust lăsat între două construcţii alăturate sau între două părţi
ale unei construcţii,
pentru a permite mişcarea lor relativă sub acţiunea
forţelor
interioare sau a variaţiilor
de temperatură. Rost de etanşare.
Rost de lucru.
♦ Jgheab săpat în lemn, pe care alunecă o ferestruică, o uşă,
un capac. 6. (Înv.) Gură; (azi livr.) grai, vorbire. ◊ Loc. adv.
Pe de rost = fără un text în faţă,
din aducere-aminte, din memorie. ◊ Expr. A învăţa
pe de rost
= a învăţa
un text pentru a-l putea reda din memorie. A lua (pe cineva) la
rost = a mustra (pe cineva), a-i cere socoteală. ♦ (Înv.) Facultatea
de a vorbi. 7. Ciocul/prova ascuţită a vechilor corăbii –
Lat. rostrum.