-
-
-
DIMINEŢI DE SEPTEMBRIE - ADRIANA RĂDUCAN
-
Un roman al acumulărilor sufleteşti
-
Cronică literară de Prof. dr. Radu SCOROJITU
-
-
-
Romanul „DIMINEŢI DE SEPTEMBRIE”, de ADRIANA RĂDUCAN, apărut la
Editura „Sitech”, în 2014, probează modalitatea de a învăţa ce înseamnă
abisurile unei zile sau ale unei vieţi, faptul că natura umană este supusă
permanentelor şovăiri sufleteşti. Planul rostului şi al devenirii îşi
dispută întâietatea, scriitoarea găsind mereu cheia conexă etapelor de
viaţă. În cele şapte capitole ale romanului, cititorul descoperă mai multe
semnificaţii ale titlului şi o contrapondere decisivă a cuvântului, care
amplifică trăirile şi dimensionează textul narativ. Fiecare capitol îşi
epuizează conţinutul, topindu-se în celălalt.
-
Galeria de personaje demonstrează, prin supleţea gesturilor şi natura
experienţei personale, robusteţea gândirii, multiplele valenţe ale fiinţei
umane.
-
„Dimineţi de septembrie” este un roman autobiografic, un roman iniţiatic şi
un roman cu o vădită tentă socială, abordând tematica Holocaustului şi a
unor etape istorice. Stările sufleteşti contradictorii ale scriitoarei au ca
punct de sprijin valorile morale. Procesul de iniţiere este prezent din
primul capitol „CONFESIUNI CLUJENE”, unde sunt detaliate întâmplări din
timpul studenţiei la Cluj, Sonia fiind o ipostază a scriitoarei. Scăpată cu
zile din lagărul de la Auchiwitz, Aurelia Ornstein este pentru Sonia
expresia consecinţelor devastatoare ale Holocaustului.
-
-
„Sonia
tăcu, se aşeză discret în fotoliu, privea aiurea, ca şi cum s-ar fi ivit un
gol în mintea ei, ce nu-i dădea pace. Din anumite raţiuni, aceste acumulări
sufleteşti ar fi dorit să le păstreze ascunse ca pe o comoară, să le ştie
doar ea. Victor nu o întrerupse, se aşternu din nou tăcerea. După un timp,
reluă firul evocărilor”.
-
-
Tipuri de intelectuali cu varii experienţe apar pe rând în trei capitole ale
romanului: „DIMINEŢI DE SEPTEMBRIE LA SINAIA”, „ BUŞTENI - BRAŞOV”,
„DIMINEŢI DE SEPTEMBRIE LA PARIS”. Unii tânjesc după viaţa de familie,
standardul vieţii sau stabilitatea financiară, iar alţii luptă pentru
desăvârşirea profesională. Fiecare dintre ei reprezintă un model,
întrecându-se în dialoguri îndrăzneţe. Intelectualul este un personaj
sensibil prin structura sa, criza de conştiinţă şi criza unui sistem
răvăşesc sufletul celui care ţine la justeţea gândirii sale. Contrariile
lărgesc câmpul de comentarii scrupuloase, atitudinea intelectualului nefiind
a unui simplu spectator.
-
-
„Pe Hermina o percepuse cândva ca pe o campioană a lucrului bine făcut,
construindu-şi raţionamentele doar în baza unor certe situaţii, niciodată în
afara lor. Îi cunoscuse echilibrul puternic de care uzase în multe
împrejurări, punea atâta preţ pe tot ce constituie bătălia cu viaţa.
Hoinăreala pe străzile oraşului o relaxase enorm, se îndrepta către casă,
ierarhizând în minte stadii sufleteşti ale unor perioade ce au trecut”.
-
-
Adevăratele probe de rezistenţă le descoperim în capitolele „CAPCANELE
VIEŢII” şi „TATONĂRI COMUNISTE”. Tonalităţile confesiunii impresionează.
Asemenea celui îndrituit să dăltuiască în stâncă, pentru a străpunge
muntele, eroina romanului găseşte echilibrul în raportul cu sine, chiar în
situaţiile - limită, când imprevizibilul o atinge la fiecare răspântie.
-
-
„Expresia de vinovăţie a celor pe care eşti obligat să îi priveşti în ochi,
infinita nepăsare a unora, plătiţi să facă dreptate, nesfârşitele slăbiciuni
omeneşti… toate sunt teste de viaţă care te mutilează sufleteşte, doar
pentru faptul că prin ele verifici loialitatea semenilor. Rămâne să-ţi
formezi o ideologie proprie, să te retragi în turnul tău de fildeş şi să
laşi lumea sub biciul aspru al vremii, când prin natura compensatorie a
lucrurilor, mai devreme sau mai târziu, primeşte fiecare după plată şi
răsplată. Strigătul de durere nu-l aude oricine, durerea sufletească este
monumentală, are soclul ei, înlăuntrul fiinţei tale. Răutatea, lăcomia,
invidia, gelozia sunt la exterior, le descoperi în atitudinea celor din jur,
vezi ura lor năvalnică afişată pe chip. Aşa este, au şi ei un soclu, clădit
şi susţinut de oameni tot ca ei, ce nu au gimnastica minţii, nu cunosc
echidistanţa, încalcă principii şi stau prost cu digestia adevărului.
Interesul lumii exterioare pentru ei constă în plata facturilor, în numărul
mare de la picior al colegului, în apa de ploaie”…
-
-
Capitolul „SCRISORILE UNUI NECUNOSCUT” dezvăluie pragmatica unei
corespondenţe, cu implicaţiile textului şi supoziţiile ce au loc în cadrul
unei sincere comunicări. Formele epistolare dau romanului un plus de
autenticitate şi interes, distanţele şi magia lor generează o admiraţie
secretă, iar de cealaltă parte, intervine curiozitatea sub forma unui clocot
uman. Instanţele sufleteşti nu-şi contenesc jocul de umbre şi lumini.
Limbajul corespondenţei este bine decodat, uzanţele de acest tip reprezintă
joncţiuni temporale, marcate de momente retrospective.
-
-
„Pare foarte inteligent, prezintă o luciditate excesivă şi
brusc alunecă în derizoriu. Lucrurile au importanţă doar din punctul lui de
vedere, nu poţi să pricepi până la urmă ce doreşte, unde vrea să ajungă,
nici dacă este amator de distracţii galante, nu mai înţeleg nimic.
-
Este narativ, se confesează aşa cum înţelege să o facă.
Încep să cred la fel ca tine, este o persoană care te-a cunoscut întâmplător
undeva, v-aţi reîntâlnit în această formulă a corespondenţei, dispus să
comunicaţi aşa, dacă altfel nu a fost posibil”.
-
-
Bipolaritatea comunicării e strict analizată. Efortul de a
identifica autorul scrisorilor, neexprimatele intenţii ale necunoscutului
epistolar şi permanentele tribulaţii sufleteşti trec acum printr-un act de
abstragere al gândirii Herminei. Materia cuvintelor conturează efervescenţa
intelectuală, goana după ideal, o diversitate de atitudini în faţa vieţii,
un concret existenţial, provocat de ecourile profunde ale sensibilităţii
umane.
-
Dintr-o altă perspectivă, în naraţiune apar evidente câteva motive: motivul
visului, al idealului, motivul copilăriei, al destinului, motivul călătoriei
şi al prieteniei. Putem vorbi de o simetrie, de o unitate de compoziţie a
romanului. Primele pagini creionează dorinţa unei vizite la Paris, iar
finalul naraţiunii ne pune în faţa faptului împlinit, călătoria având duble
valenţe: cunoaştere şi iniţiere. Orientarea estetico-literară a romanului
conturează varii posibilităţi, privind dimensionarea textualităţii, care
funcţionează cu un angrenaj de responsabilităţi. Dispunerea cronologică a
evenimentelor asigură nivelul unei structuri profund narative.
-
Desăvârşit prin formă şi conţinut, romanul „Dimineţi de Septembrie”
circumscrie natura umană printr-un şir de tulburătoare înţelesuri.
-
-
(Prof. Dr. Radu Scorojitu, membru U.S.R.)
sursa: Elena Adriana Răducan,
2015