-
-
EMIL BOTTA ŞI MĂŞTILE POETULUI ÎN CĂUTAREA ABSOLUTULUI...
-
-
Adrian
Botez face un adevărat tur de forţă, cu această carte despre cărţi:
Emil Botta – închinător înfrânt Eminescului...?! - Arheii
emilbottieni, apărută la Râmnicu Sărat, editura Rafet, 2015.
-
Autorul
readuce în memoria cititorului român un poet aparent uitat, dar un poet
profund, special şi semnificativ, pentru cultura română abisală.
-
Studiul
este unul complex şi ne permite să intrăm în laboratorul de creaţie al unei
personalităţi de excepţie. Bibliografia anexă este una masivă, viaţa unui
poet este încrustată într-o infinitate de idei, cuvinte, obsesii, vise,
ratări, uri şi revelaţii.
-
Cartea
este arborescentă, cu trimiteri multiple, cu note de subsol, cu teme şi
concepte profunde din literatura universală, din viaţa românilor. După
lectură, constaţi că ai făcut o călătorie spirituală prin Grădina Arheilor.
Eminescu e privit ca maestru, Emil Botta este ucenicul harnic şi original.
Prin opera sa, poetul Emil Botta a pus în lumină misiunea spirituală a
poporului român, rădăcinile acestui demers sunt complexe, vin dinspre
Nicolae Densuşianu, trimit spre civilizaţia daco-valahă, un foc ce-a mistuit
multe vieţi, pentru a se revela spiritul mesianic al acestui popor.
-
Despre
Emil Botta, putem reţine, studiind cartea lui Adrian Botez:
-
-
L-a
pasionat soarta poporului român, într-o perioadă complexă din istoria
noastră, depăşind istoria imediată prin arta sa.
-
-
Măştile
poetului sunt elementele sale de forţă, energiile care se disimulează după
chipurile miraculoase.
-
-
Forţa din
poezia lui pune în mişcare un univers aparte, propune şi deschide ferestre
spre transfigurare, spre o lume ideală: Ierusalimul Ceresc.
-
-
Disperarea
poetului se mulează pe un joc al artelor, între carnaval, paradoxism,
ironie, teatru în teatrul vieţii.
-
-
Substanţa
operei emilbottiene vine dinspre Orfeu, asta îl împinge spre muntele artei
(Olimp), arta care schimbă inimile oamenilor.
-
-
Legătura
cu Orfeu este una a esenţelor, poezia se relevă ca ritual de transformare a
minţii umane, dragostea iraţională determină reforma destinelor într-o lume
de umbre.
-
-
Poetul a
avut numeroase ieşiri de serviciu prin jocul jocului de cuvinte, prin magia
din cuvintele atinse de argintul lunar.
-
-
Efectul
acestui demers este cuvântul care exprimă adevărul, un adevăr umbros, umbrit
de spiritul absolut.
-
-
Tăcerea
unui poet poate exprima mai mult decât ţipetele din piaţa publică, tăcerea
organizează prin miracol logosul divin.
-
-
Adrian
Botez conchide: „singura constantă, de netăgăduit, a lui Emil Botta,
este acceaşi cu a Maestrului său, Eminescu: Emil Botta, ca şi Eminescu, este
un scriitor profund religios; este chiar obsedat, ca şi Eminescu, de
valenţele religioase/soteriologice ale verbului”. Verbul impune
dinamism, impune transfigurare, determină perfecţiunea atât de aproape de
om.
-
-
Poetul
este un martor al miracolelor, dincolo de cuvinte, de ghicitori, de imagini
apocaliptice, se află mâna divină care a dat viaţă poeziei.
-
-
Emil Botta
se impune, trebuie acceptat aşa cum apare în opera sa, deşi (aparent!)
static, este, în realitate, dinamic, prin impulsul care vine din vibraţia
originară a lumii.
-
Adrian
Botez face o prezentare a vieţii poetului, prin datele care l-au marcat şi
l-au format, actor şi scriitor, o voce unică, născut la Adjud, străbătând un
timp cu miracole: 15 septembrie 1911 – 24 iulie 1977. Cunoscut în epocă,
Emil Botta este autorul unei poezii negre, existenţialiste, înlănţuit
într-un joc de carnaval grav şi serios, ancorat în linia trăirismului
interbelic de la noi. Moartea, neputinţa, personaje, măşti, ritual nebun, un
om singur în mijlocul tragediei, sub mitul abscons al cucului, atât
de cunoscut în tradiţia populară şi acceptat ca mesager al lumilor noi.
-
Jocul
dual: fachir – faqr este unul care atenţionează cititorul.
Actor sau sfânt? Mască pe faţa înţeleptului? Clovn, sau joc de icoane?
Modernism, post-modernism, expresionism, romantism, suspin de ape mari... De
la Sărmanul Dionis al lui Eminescu, la actorul care acceptă viaţa
pierdută a personajelor pe care le-a închipuit, le-a jucat, le-a pus în
poeme.
-
În
planul al doilea, apare secretul poetului: „Făt-Frumos Isus peste Ape/
te uită cum trece. Apa suspină./ Domniţă Trestie, te înclină/ Când trece
Domnul (...) Oh, singurătate de argint,/ spânzurat-o de cumpăna fântânelor,/
lună, lună, zână a zânelor,/ nu mă vrăji./ Încă mai am o brumă de cer,/ o
fâşie de noapte, / o stea - dacă pier...”.
-
Emil
Botta se apropie de Eminescu la nivelul ideilor, al conţinutului, al dramei.
El vede dincolo de imaginea de proximitate, el vede dincolo,
atras de un dor de absolut, irezistibil.
-
Studiul
lui Adrian Botez este complex, porneşte de la argumentele care
l-au împins spre această analiză şi se structurează pe mai multe paliere:
-
-
Prefaţa: Doi fraţi – poeţi – două
destine (Dan Botta / Emil Botta)
-
-
Partea I: Preliminarii
teoretico-metodologice
-
-
Partea a II-a: ARHEII EMILBOTTIENI
-
-
Concluzii
-
-
Ultimul cuvânt al autorului
-
-
Bibliografie
-
Cartea
ne prezintă, în final, şi date despre autorul studiului, scriitorul Adrian
Botez.
-
Ideile
care l-au frământat pe Adrian Botez sunt complexe: Emil Botta a jucat un rol
important, Emil Botta părea, uneori, depăşit de subiect - dar Adevărul,
Autenticitatea - străbat cortina aparenţelor. Poetul Emil Botta a fost în
linia spirituală a lui Eminescu, preocupat de adrenalina verbului, obsedat
de transfigurarea necesară, de arheii care ţin lumea în rânduială, de
lucrarea absolută, asemeni ţăranului ieşit primăvara să are pământul
îngheţat, de grădina cerului, de iniţierea în arta pierdută a schimbării,
UNA ORFICĂ, de continuitatea care vine prin Hristos, de filozofia
cinică, de viziunea nocturnă miraculoasă. Punctele de sprijin ale poeziei
lui Emil Botta vin din „Întunecatul April” (izotopic semantic
cu Zalmoxis şi cultura precreştină!), de la Palidul August, de la
miturile poporului român, din tradiţiile populare, din folclorul bogat al
acestui neam, punând accent pe cunoaşterea apofatică.
-
Apar
aproprieri surprinzătoare: luna / moartea; Orfeu / Luna; Muzica sferelor /
Don Quijote / Stan Păţitul; Ulysse / Parcele; Utopia / Sisif al Moliilor;
Păsări de lux / Crinul decapitaţilor, Înfricoşatele
Pluguri /
Ţesătorii Mistici,
Lucrătorii/ Melcii/
Corbii Liniştii/
Corbii-Muntenii,
Stea cu peniţa de Păun
/ „Aprilul nebun
şi thanul Macbeth”,
Diabolica Mierlă
/ Henric Regele,
Mierla Mamutului
/ Porumbel
/ Miel, Cerbi/CORONATUL
CERB / Silfi,
Omizile /
Licuricii,
Ion Vodă /
Cămilele, Ciocârlia/
Frunza/
Pană de Cocor, Don Juan / El
Burlador,
Anateme /
Lupii, Horatio Danezul
/ Câinele ZED / Bureţii
Apofatici,
BĂLCESCU-TATĂL CELEST / DOJA-HRISTOS
/ AVRAM
IANCU
/ COPACIUL-MIHAI
/ Principe Cantemir,
EMINESCU-NEAM/EMINESCU AL
LOGOS-ului-CARTE / Domnul
Eminescu /
Revizorul Eminescu /
Eminescu Cel Tras pe Roată
/ Răstignitul Eminescu /
HRISTOS-ÎNVĂŢĂTORUL-EMINESCU/
AEDUL etc.
-
Exemplele ar putea continua - finalul se opreşte la Iubire, la
Puterea Cheilor, la personajele reale ale istoriei valahe...
-
În
analiza sa, Adrian Botez moderează percepţia critică asupra poetului Emil
Botta, face referiri la aroganţa lui George Călinescu, la analiza lui
Vladimir Străinu, subliniază sinceritatea lui Ştefan Augustin-Doinaş,
obiectivitatea lui Mircea Zaciu, ori se arată revoltat de superficialitatea
lui Andrei Oişteanu. Subliniază atenţia acordată poetului de Radu Călin
Cristea sau Doina Uricariu, Alexandru Piru, sau abnegaţia rece a lui Nicolae
Manolescu... Cartea ne prezintă o listă detaliată asupra personalităţilor
literare care s-au preocupat de opera lui Emil Botta.
-
Putem
concluziona: „alternând tragicul cu comicul, melancolia cu grimasa,
poetul e când un Dionysos exaltat şi nebun, frenetic, luat drept impostor,
când un Faust cercetător cu ochi de uliu al fericirii, dublat de un Goliat
al disperării, un sprinţar Ulysse şi un măscărici al Parcelor, un arlechin
galant, un speriat de moarte” (Al. Piru, Istoria literaturii
române de la început până azi, Ed. Univers, 1981, p.444).
-
Cartea
a apărut cu ajutorul material al Primăriei Muncipiului Adjud (Primar domnul
ing. Constantin Armencea) şi reprezintă un cadou al autorului, făcut
comunităţii în care trăieşte, redând lumii un poet emblematic - Emil Botta.
-
Tinerii
poeţi, criticii pasionaţi ar putea redescoperi, cu această carte, dramele şi
victoriile unui poet original, legătura sa cu eternitatea, cu poporul din
care s-a ivit (...precum şi măştile sale, necesare pentru istoria care l-a
frământat!) şi cu viaţa de zi cu zi, între speranţă şi frică de moarte,
poezia fiind o Arcă Spirituală solidă, pe valurile vremurilor.
-
Cu alte
cuvinte, Adrian Botez are curajul de ne avertiza că poezia este un lucru
serios, nu un joc de cuvinte, fără legătură cu divinitatea şi/ori cu marea
cultură universală.
-
-
Constantin Stancu
-
Sept.,
2015
Sursa:
Adrian Botez, septembrie 2015