-
Călătorind spre
sine
-
-
Procesul de individuaţie a fost observat de C. Jung la pacienţii săi, deşi
asta nu înseamnă că trebuie să-l considerăm un fenomen patologic,
dimpotrivă, este un proces care se dezvoltă treptat în cursul vieţii
persoanei, mai vizibil în cea de a doua jumătate a vieţii, individuaţia
nefiind un ideal obişnuit
pentru cei foarte tineri. A fi întreg înseamnă a te găsi reconciliat cu
acele laturi ale personalităţii cărora nu li s-a dat atenţie
până atunci; aceste laturi sunt adesea inferioare, deoarece există
oameni care nu trăiesc la nivelul posibilităţilor
lor. Individuaţia se referă deci la realizarea echilibrului psihic, ceea
ce înseamnă că are în vedere uniunea contrariilor.
-
-
Folosesc expresia individuaţie
în sensul acelui proces care produce un individ psihologic, adică o
unitate separată, indivizibilă, un întreg. Există o presupunere generală
despre conştiinţă
cum că ar coincide cu întregul individului psihologic. Dar suma acelor
experienţe,
care pot fi explicate numai cu ajutorul ipotezei proceselor psihice
inconştiente,
ele aparţin
cu siguranţă
totalităţii
individului, chiar dacă nu formează părţi
componente ale eului conştient.
C.G.Jung
-
-
Dar, în condiţiile
în care
ţelul
individuaţiei
este realizarea Sinelui, înseamnă că procesul va trebui să fie direcţionat
în plan arhetipal, din moment ce Sinele este arhetipul central. Cu alte
cuvinte, Sinele are dublu rol în acest proces: pe de o parte este iniţiatorul
procesului, pe de alta, scopul lui. Este atât proces, cât
şi
finalitate, atât cale, cât
şi
adevărul la care se ajunge la sfârşitul
ei. „Eu sunt calea, adevărul, viaţa”
spune Cristos, plasându-se cu această afirmaţie
în poziţia
de arhetip central al inconştientului
colectiv.
Din această
perspectivă, individuaţia
poate fi privită ca un proces prin care omul descoperă
şi
atinge divinitatea din el însuşi,
devine „chipul
şi
asemănarea lui Dumnezeu”. Acest lucru nu se petrece fără multă suferinţă,
reflecţie,
determinare, însă eforturile presupuse, atunci când sunt încununate de
succes, sunt pe deplin răsplătite de rezultatul final: căpătarea
bucuriei de a trăi prin atingerea unităţii/totalităţii
cu Sinele propriu.
-
Dacă ar fi să privim procesul individuaţiei
prin prisma metaforei călătoriei, de exemplu, unde călătoria în sine
este mult mai interesantă
şi
mai palpitantă, mai aducătoare de satisfacţie
şi
bucurie decât punctul de sosire, respectiv stagnarea în punctul de
sosire, atunci înseamnă că esenţialul
individuaţiei
este „călătoria” în sine, procesul de devenire al individului. Tocmai de
aceea, Carl Jung priveşte
individuaţia
ca un proces continuu de dezvoltare, de acumulare
şi
de resemnificare a sensului pe tot parcursul vieţii,
un proces de altfel creator: în măsura în care ne integrăm
şi
ne acceptăm partea inconştientă
din noi, devenim mai autentici
şi
ne recreăm, desăvârşindu-ne.
-
Procesul de individuaţie
presupune în esenţă
un dialog continuu între Eu, ca centru al conştiinţei
şi
Sine, acest centru numinos de reglare a psihicului total. Acest demers
nu are nicio legătură cu narcisismul sau individualismul egoist – ele
sunt preocuparea eului pentru sine însuşi.
Relaţia
între Eu
şi
Sine nu este egoism, departe de aceasta, dimpotrivă, reprezintă
realizarea practică a îndemnului hristic de lepădare a Eului ca centru
al personalităţii
şi
urmarea Sinelui.
-
Individuaţia
este, cu alte cuvinte, un proces în care există o confruntare permanentă
între conştient
şi
inconştient
sub forma unui dialog continuu în cursul căruia conţinuturile
inconştiente
şi
cele conştiente
sunt unificate în simboluri. Practic, simbol al Sinelui poate fi orice
şi
oricine, de la Cristos până la Budha,
şi
de la cerc până la pătrat. Carl Jung afirma:
-
-
„Conştientul şi
inconştientul nu fac un întreg dacă se reprimă
şi
se tulbură reciproc. Dacă trebuie să lupte unul împotriva celuilalt,
atunci cel puţin ar trebui să fie o luptă dreaptă
şi
fiecare parte să aibă aceleaşi
drepturi. Ambii sunt aspecte ale vieţii. Conştiinţa ar trebui să-şi
apere raţiunea
şi
posibilitatea de autoprotecţie,
iar viaţa
haotică a inconştientului ar trebui să aibă posibilitatea să-şi
urmeze propriul drum, atât cât putem suporta. Aceasta înseamnă luptă
deschisă
şi
colaborare deschisă în acelaşi
timp. Aşa
se pare că ar trebui să arate viaţa
oamenilor. Este vechiul joc cu ciocanul
şi
nicovala. Fierul care suferă între cei doi este
şlefuit
şi
devine un întreg indestructibil,
şi
anume un „individ”. Cam asta înseamnă procesul de individuaţie.
Aşa
cum indică numele, este vorba de un proces sau de un curs de dezvoltare,
care provine din conflictul celor două realităţi
sufleteşti
de bază.”
-
-
Acum aproape un secol, C. Jung atenţiona să se acorde mai multă atenţie
individului în drumul către Sine, fiindcă doar cel ce este
ancorat puternic de centrul totalităţii
sale psihice va putea acţiona
etic,
va fi capabil să vadă mâna călăuzitoare a lui Dumnezeu prin nimicnicia
vieţii
şi
nu va urma necritic calea diverselor curente totalitariste. Individuaţia
nu este un proces care se desfăşoară
de la sine
şi
în ciuda oricărui obstacol, dimpotrivă, este un proces foarte sensibil
la anumite oprelişti
şi
el poate stagna în anumite condiţii
la un anume stadiu de dezvoltare psihică.
-
Acest lucru se întâmplă când o persoană adultă din punct de vedere
biologic se comportă ca un adolescent sau chiar ca un copil. O altă
situaţie
de blocare a procesului de individuaţie
este atunci când o persoană se identifică atât de intens cu un rol
social sau colectiv, încât nu mai rămâne loc pentru dezvoltarea
personală sau pentru alt gen de relaţii.
-
Aşa
cum bine observa C. Jung (1946), Sinele cuprinde infinit mai mult în el
însuşi decât numai un Eu. El este la fel de mult acela sau ceilalţi, cum
este şi eu. În lumina acestui fapt, putem spune că relaţia
EU-SINE se poate dezvolta în mai multe direcţii
patologice:
-
-
Proiectarea Sinelui - cel mai des întâlnită asupra unei ideologii,
comunităţi
sau a unui sistem politic sau religios, care vor deveni o călăuză a
individului, având o putere copleşitoare
asupra psihicului lui. Ideologia sau sistemul asimilat poartă
responsabilitatea sensului vieţii,
însă pe la mijlocul vieţii
se ajunge la un sentiment de gol interior, de vid, trăit cu mare
anxietate
şi
care invită omul la a se pune în contact cu propriul suflet.
-
-
Lipsa unei relaţii
autentice (Sinele fals) indică, de obicei, lipsa unui reper interior
şi
duce la trăirea unei stări de alienare a individului, care se manifestă
prin agresivitate ridicată, uneori cuprinzând
şi
ideaţie
suicidală sau gânduri criminale. C. Jung (1939) numeşte
această stare „perils of the soul”
şi
afirmă că este trăită ca anxietate
şi/sau
depresie. „Pericolele sufletului originar constau în principal din
periclitările conştiinţei.
Fascinaţia,
vrăjirea, pierderea sufletului, posedarea etc. sunt evident fenomene de
disociaţie
şi
de reprimare a conştiinţei
de către conţinuturi
inconştiente.
Nici măcar omul civilizat nu este încă liber de întunericul timpului
originar.“
-
-
Inflaţia
apare în situaţiile
când Eul este asimilat de Sine, sau Sinele este asimilat de Eu. În
aceste cazuri individul ajunge să aibă idei de omnipotenţă,
omniştienţă
sau complex mesianic. Inflaţia
poate apărea
şi
în raport cu procesul de individuaţie
atunci când cineva consideră că acesta depinde de propria decizie, de
liberul arbitru.
-
-
Preluarea psihicului colectiv în „inventarul” funcţiilor
Eului duce la o disoluţie
a personalităţii
în perechi de contrarii. În nevroză, de exemplu, se manifestă cu
claritate perechea delir de grandoare/complex de inferioritate sau
perechea morală binele/răul. Fenomenul acesta este observabil cel mai
bine în triburile primitive, care pot fi văzute atât ca pline de virtuţi,
cât
şi
ca deosebit de rele. Natura contradictorie a psihicului apare doar
atunci când are loc un proces de dezvoltare personală a spiritului în
cursul căruia raţiunea
o recunoaşte
ca atare. Identificarea cu psihicul colectiv, cu Sinele, aduce cu sine
un sentiment de generalizare, de valabilitate universală, „asemănarea cu
Dumnezeu”, iar omul are tendinţa
de a încerca să le impună celorlalţi
exigenţele
inconştientului
său
şi
să nesocotească individualitatea celorlalţi.
-
-
Daniela Deneanu, Psihoterapeut Relaţional Pozitivist
Sursa: Daniela Deneanu, septembrie 2015