Sentenţiozitatea preţioasă şi frecventarea înţelepciunii în poezia lui Ionuţ Caragea
-
-
Sentenţiozitatea
preţioasă,
prezentă în unele dintre poemele lui Ionuţ, dă rostirii: o tentă
inteligentă, sprinţară, visătoare, reverenţioasă; şi pe de altă
parte, o tentă de ceremonial, unul pe cât de majestuos, pe atât
de grav. Există aici două forme de sentenţiozitate: una care
este domestică (prezentă şi în aforismele autorului) şi alta
sălbatecă (implicând conceptul tragicului).
-
În al doilea tip de
sentenţiozitate, tonul general devine ultimativ. Aproape cu
caracter de somaţie, conştiinţa receptorului trebuie să fie
sfâşiată. Aceasta este obligată să-şi însuşească „regulile
jocului” şi să puncteze pentru o solidaritate mimetică – aş
spune catastrofală - ce garantează propria-i angajare în
gravitate. Greu de găsit la alţi poeţi
acest fel de ton ultimativ, în această formă. Ca şi când
ultima volta ar fi reverbul care actualizează mereu umbra
neliniştii (sau chiar a morţii) metafizice indiscutabile. Cu
toate acestea, ceea ce salvează conştiinţa de la tragicul
abrupt, este convertirea tensiunilor interne, în mod – să
spunem - incantatoriu, în expresia poetică (exprimarea
concretă care are rolul de a neutraliza. Este uzitarea
unui efect simbolic îndeobşte cunoscut. Să-l amintim
numai pe Emil Cioran). Expresia salvează de la deznădejde – iar
poezia poate deveni oricând un adjuvant al vindecării
sufleteşti.
-
Un gând pătimaş care îşi
caută vindecarea este şi strigătul disperat în faţa indiferenţei
colective în care se scaldă umanitatea prezentului, un strigăt
de o valenţă inegalabilă, percutant, unic, funebru, tragic:
„Trăim într-o lume de minuni banale/ în care răul devine
credinţa cea mai de preţ/ şi te întrebi de ce strig?”, „o să
ajungem să-l clonăm pe Iisus/ îl vom ucide a doua oară/ cu
nepăsare, cu ignoranţă/ cu sânge rece/ îl vom îngropa de viu/
astfel n-o să ne mai orbească/ lumina de Paşte”.
-
Ca şi cum ceva
l-ar obliga pe poet să spună lucruri definitive, în registrul
grav al sentenţiozităţii, el îşi găseşte imediat cuvintele, cu
toate că întrebuinţarea lor i-ar crea disconfort. Este proba
asumării suferinţei în forma în care, uneori, trebuie să ia
naştere însuşi adevărul: „adevărata lume este a celor
singuri”. Sau:
„iubirile noastre nu sunt decât nişte oaze/ de singurătate în
vacarmul durerii”.
-
Tot la izvorul
suferinţei se întoarce şi acest poem, cu toate că suferinţa este
relatată în condiţiile evocării, şi nu ale „apariţiei” pe viu.
Evocarea este destul de percutantă încât să se apropie
substanţial de tragic:
„acesta e poetul ce-şi duce singur dorul/ pe drumul
fără-ntoarceri – destin alambicat,/ ce-n faţa neputinţei şi-a
dat tăcut onorul,/ cu râsul şi cu plânsul pe veci stigmatizat.//
acesta e poetul ce s-a uitat pe sine/ în inimile lumii, în
versul sincopat,/ ce şi-a urmat himera în gânduri orfeline,/ în
tainică unire cu-aceea ce-a trădat.// acesta e poetul aflat în
agonie,/ cu mâinile rigide, de zei exonerat,/ ce-nchide
testamentul pe foaia de hârtie:/ atât a fost să fie, atâta v-a
lăsat.”
-
Tragismul
sentenţiozităţii nu va putea niciodată să devină apollinic –
adică să suporte alte cadre stilistice decât pe acelea ale
evocării cu toţi nervii încordaţi, ale exclamaţiei cu mâinile
ridicate la cer sau ale strigătului necontrafăcut. De aceea,
oricare dintre celelalte modalităţi aparţin unei sentenţiozităţi
domestice.
-
Dacă ar fi să ne referim
la aceasta, am găsi destule exemple. O modalitate de a mobiliza
resursele poetice ale sentenţiozităţii este aceea prin care se
recurge la definiţii. Asta pare să fie o găselniţă absolut
strălucită în poezia lui Ionuţ. A căuta definiţii nu este un
lucru atât de neobişnuit pentru poezie – mai ales când aceasta
se revendică de la înţelepciunea pe care o poate pune în joc sau
invoca. Şi nici un lucru care să „scârţâie” nu este. Ce e de
subliniat este, însă, că acest tip de poezie ori îţi iese, ori
nu îţi iese deloc: culmea e că lui Ionuţ îi reuşeşte chiar şi în
poezia cu rimă. Un banal exemplu: „viaţa este zero la puterea
doi/ şi rămâne zero, nuli suntem şi noi”, „viaţa-i radicalul din
divinitate/ şi rămân doar sfinţii fără de păcate”, „viaţa-i
printre puncte, o mulţime vidă/ şi rămâne moartea... singură,
rigidă”.
- *
-
Frecventarea
înţelepciunii.
Ionuţ Caragea are un simţ subtil care intuieşte esenţialul:
Dumnezeu e peste tot şi, mai ales, în creaţia umană care a
statornicit virtualul ca lume inteligentă, quasi-naturală (ca să
nu spun – de-a dreptul firească). E ca şi cum ceea ce creează
omul ar fi mai uşor de interpretat în regimul lucrurilor
spirituale decât ceea ce creează natura: „m-am născut pe
Google/ am deschis ochii şi am privit printr-o fereastră/ către
cealaltă lume, căreia, probabil, trebuia să-i spun Mamă”, „am
murit pe Google/ înconjurat de miliarde de ferestre/ deschise
pur şi simplu din greşeală/ să nu mai spuneţi niciodată că
Dumnezeu este orb”. Nimic nu este întâmplător în această
lume spirituală.
-
Ca şi cum diferenţa
dintre suflet şi trup ar fi demarcată de la sine, poetul nostru
găseşte
pentru fiecare
dintre cele două entităţi esenţa şi
„utilizarea”: sufletul menit să transgreseze trup după trup, iar
trupul menit să-şi deplângă prea devremea trecere în „istoria
mortului” care are acelaşi „număr de oase”,
experiind aceeaşi experienţă ca
oricare dintre pământeni. Acest trup devine „acelaşi vestigiu
al unei vieţi mult prea scurte” – lucru certificat chiar de
către prea grosiera materie, înstrăvezită tocmai în
„consistentul” schelet. În loc ca materia să se dezorganizeze
mai repede ca spiritul, lucrurile se petrec invers. „Trăim după
reguli (spirit) şi murim fără (acelaşi spirit, însă pulverizat).
Iată o opinie pesimistă, dar numai în aparenţă. Schimbându-şi
„cămaşa”, sufletul „de la o moarte la alta” rămâne aici. Numai
mortul rămâne „singur pe lumea/ cealaltă”.
-
Cuvinte cu tâlc sunt
spuse iarăşi: „Poezia este o trecere de pietoni/ între viaţă
şi moarte”. Ca şi cum toţi am aştepta la un semafor pentru a
trece de la viaţă la moarte, iar în timpul necesar pentru
această traversare, devenim agenţii unui adevăr singular şi
unic: siguranţa că vom trece dincolo, siguranţa că vom trece cu
bine sau... în siguranţă. Cu această certitudine în suflet
suntem condamnaţi ca tot ce simţim sau adunăm grăbiţi şi
dezinteresaţi e însăşi poezia. Poezia ca o garanţie că am fost
aici şi că avem un loc dincolo: unul rezervat şi neîndoielnic.
Asta ne dă frâu liber gândurilor tihnite, iar asta poate fi
poezia. Sau măcar un fel de a face poezia. Căci semafoarele sunt
pretutindeni. Pe toate străduţele inimii noastre...
-
O metamorfoză teribil de
frumoasă declanşează un efect de o rară reverberaţie: „dorm/
într-o livadă/ şi sunt pământul/ visându-se iarbă/ iarba
visându-se floare/ floarea visându-se măr”. Registrul
vegetal care încearcă să-şi ipostazieze, dintr-o dată, toate
formele, devine un referent pentru o
verace logică internă subtilă. De la o ipostază la alta,
dorinţa şi aspiraţia sunt regulile viului. Cel mai frumos
transfer al pământului către el însuşi este reprezentat de către
roadele lui (mărul). Transformările reprezintă trepte; treptele
reprezintă dovezi ale răbdării timpului; timpul reprezintă ceea
ce a fost surpat în existenţă, pornind de la propria
îndreptăţire şi eficienţă.
-
Orice apropiere
reflexivă de taina trupului nu poate rezista în picioare trecând
prin „adevărurile” cărnii, venelor sau acelea ale „măduvei roşii
a imaginaţiei”. Ceea ce durează peste timp sunt oasele şi lor
trebuie să ne rugăm să ne ducă „memoria” mai departe: „adevărul
aparţine doar oaselor”...
-
Dând gir unor
gânduri autentice şi hotărâtor-înţelepte, poetul adună rouă de
pe inflorescenţele înseşi ale vieţii. Vorbele lui ne merg direct
la inimă. Şi chiar dacă lucrurile sunt spuse în cuvinte puţine,
ele alcătuiesc o adevărată lume, un univers poetic distinct:
„şi tristeţile sunt frumoase aduceri aminte”. Sau:
„tragedia veritabilă a omului contemporan este discreditarea
tragicului prin indiferenţă”. Sau: „întotdeauna căutăm
ceea ce ne lipseşte/ şi renunţăm la ceea ce ne lipseşte mai
mult”; „întotdeauna spunem întotdeauna/ şi niciodată nu
încercăm/ să fim veşnici”. Sau: „nu este drog mai
puternic decât creaţia”. Opiniile exprimate sunt
fulgerătoare, pertinente, la obiect, deschise, cuprinzătoare.
Nu de multe
ori am văzut atâta înţelepciune adunată în doar câteva
cuvinte!...
-
Şi venind vorba despre
cuvânt, vom spune: importanţa cuvântului (ca entitate de sine
stătătoare), ba chiar puterea cuvântului în lumea
realităţii este punctată inedit printr-un artificiu metaforic:
cuvântul ar putea avea capacitatea de a îndulci chiar moartea:
„există cuvântul în faţa căruia oamenii mor/ fără să plângă,
fără să-i doară/ oamenii, pur şi simplu, mor”, „moartea/ îl ţine
ascuns în privire”. Capacitatea cuvântului de a vindeca,
inclusiv durerea din sufletul omului aflat în faţa morţii, este
garanţia că, prin cuvânt, poetul
se apropie de ceea ce am numit frecventarea înţelepciunii...
-
A iubi fără să-ţi
deschizi cont la reciprocitate! Să iubeşti ca şi când ai fi
total pe cont propriu! A iubi necondiţionat! Să ai în faţa
ochilor nu numai chipul iubitei, ci şi pe cel al lui Dumnezeu -
care este la izvorul însuşi al iubirii, căci creează în fiecare
clipă realitatea! Asta înseamnă să mergi direct pe mâna
destinului, iar acesta: cât este de schimbător! Îţi poate arunca
în cale chiar fiinţa ta cea mai dragă – ce, de data asta, îţi
împărtăşeşte dragostea -, drept răsplată a fidelităţii şi
solidarităţii cu Dumnezeu (înţeles ca esenţă a realităţii
înseşi): „totul sau nimic înseamnă/ să laşi în urmă tot
orgoliul şi egoismul/ toată frica şi pesimismul/ să alergi după
cineva şi să i te oferi/ ÎNTRU
TOTUL// şi chiar dacă vei fi
rănit/ să accepţi durerea ca pe un dar divin/ pentru că acolo
unde nu iubeşte omul/ iubeşte Dumnezeu/ şi dacă nu renunţi
niciodată la iubire/ nici Dumnezeu nu renunţă la tine/ şi îţi va
da într-un final/ ceea ce meriţi”.
-
Consolidându-şi ideile
despre dragoste, autorul nostru îi acordă acesteia valoarea de a
îmblânzi sufletul, de a-l face mai frumos, de a reconcilia
orice conflict, de a deschide drum din nou prieteniei şi
omeniei, atunci când ele sunt periclitate – în general, de a
construi o lume mai bună şi mai demnă de trăit, în care
verticalitatea caracterelor sunt bazate pe acel lucru atât de
simplu: să împânzeşti lumea cu dragostea ta...: „prin femeia
pe care o iubesc/ am redescoperit frumuseţea tuturor lucrurilor/
pe care încercam să le pun/ în ordinea nefirească a răzbunării/
prin indiferenţă sau ură/ prin femeia pe care o iubesc/ mi-am
recâştigat prietenii/ pe care-i pierdusem vorbind încontinuu/
despre crimele oamenilor/ despre conspiraţii şi tot ce ne face/
mai negri şi mai urâţi”.
-
Într-un poem apare o
propoziţie extrem de incitantă: „Dintr-o dată ştii care este/
Rolul tuturor amintirilor”. Absolut copleşitor acest vers.
Câţi au mai gândit în felul
acesta vreodată?! Faptul că totul trebuie să aibă sens, inclusiv
trecutul conştiinţei, este o chestiune care explică nu numai o
poziţie tranzitorie ocazionată de un gând pasager al poetului,
ci o mărturisire de credinţă şi în acelaşi timp un crez poetic
(sau măcar, exploatat poetic).
-
Tot aici mai apare, ca
un fel de a defini poetul, o trăsătură care, în loc să „apese”
asupra poetului, îl umple de nobleţe: o presupusă analogie cu
nebunul – căci nebunul ştie mult mai multe decât omul obişnuit.
Legile firii pe care nebunul le întrevede, chiar datorită
condiţiei sale ontologice speciale, devin nu numai cognoscibile
pentru acesta, dar şi motivul pentru care nebunia poate deveni
un lucru tranzitabil (sau măcar demn de tangibilitate).
Remus Foltoş