-
Irina
Ghimbăşanu -
Science-fiction-ul şi terapia
-
-
Am învăţat sa iubesc science-fiction-ul de la tatăl meu. Am simţit că Isaac
Asimov, Arthur C. Clarke şi mai apoi Frank Herbert îmi fac mintea să
explodeze, că o forţează să se lărgească şi să cuprindă dimensiuni de spaţiu
şi timp, dar şi oameni şi moduri de a exista şi de a face lucruri pe care nu
le concepusem până atunci. SF-ul m-a făcut, printre altele,
-
-
să îndrăgesc fizica şi astronomia;
-
-
şi în acelaşi timp să înţeleg cât de variată şi preţioasă este viaţa,
-
-
că există o infinitate de moduri de a trăi,
-
-
că regulile şi tradiţiile sunt relative,
-
-
că dogmele şi religiile se creează şi evoluează,
-
-
că şi obiectele create de noi au sufletul, rolul şi locul lor în univers,
-
-
că întrebările sunt vii şi ne duc înainte,
-
-
că există o diferenţă între cunoaştere şi acţiune
-
-
şi că nu cunoaşterea e periculoasă, ci ceea ce decidem noi să facem cu ea.
-
-
De aceea e important să ne cunoaştem, să ne înţelegem slăbiciunile şi să ne
vindecăm rănile, iar fiecare dintre noi are această datorie faţă de sine şi
faţă de lume, ca să putem vedea cu claritate realitatea şi să luăm decizii
cât mai potrivite în conformitate cu ea. SF-ul de calitate este întotdeauna,
sub povestea spectaculoasă şi focurile de artificii ştiinţifice, un profund
comentariu despre bine şi rău, decizii dificile, valori, umanitate,
societate în evoluţie.
-
-
Ficţiunea are şi va avea mereu potenţialul de a fi terapeutică. Ea are două
funcţii terapeutice principale, din punctul meu de vedere:
-
1.
de a reduce stresul, prin detaşarea
temporară de realitatea prezentă
-
2.
şi de a ajuta la prelucrarea
conţinuturilor psihice prin temele pe care le tratează şi modalitatea în
care sunt abordate, iar mecanismul psihic principal care mijloceşte acest
lucru fiind cel de identificare emoţională cu personajele.
-
-
Cărţile mai au şi funcţii pe care le-am putea numi mai degrabă de dezvoltare
decât terapeutice, şi care sunt evidente într-o mai mare măsura la copii,
deşi funcţionează şi pentru adulţi.
-
3.
învăţare de concepte şi idei noi,
-
4.
flexibilizarea imaginaţiei,
-
5.
alegerea, clarificarea şi
internalizarea unor valori şi principii de viaţă,
-
6.
facilitarea prelucrării şi depăşirea
unor puncte cheie în procesul nostru de dezvoltare de la o etapă de viaţă la
alta.
-
7.
+ Poate şi altele care nu-mi vin în
minte acum.
-
-
1.
Reducerea stresului prin citit este un
mecanism de coping activ care ne scoate pentru o bucată de timp din
realitatea noastră şi ne transportă în alta. Cu cât această realitate
alternativă este mai fascinantă pentru noi, cu atât pauza pe care o luăm de
la stres e mai profundă.
-
-
De aceea cărţile SF şi fantasy sunt mai provocatoare pentru mintea noastră.
Acolo universul este atât de diferit, încât trebuie să facem eforturi active
de imaginaţie, reprezentare, memorie şi gândire ca să înţelegem, reţinem şi
să conţinem, într-o reprezentare complexă cu sens, regulile diferite de
existenţă şi interacţiune. Acest efort implică într-o mai mare măsură
capacităţile noastre psihice şi produce o imersiune mai profundă în poveste,
deci şi o scăpare mai clară de prezent. Aici contează foarte mult
creativitatea autorului, abilitatea lui de a crea lumi cu sensuri şi reguli
noi, talentul de a pune aceste lumi în cuvinte care să le facă să
înflorească viu în mintea noastră.
-
-
„Discipolii zeilor de altădată” (ed. eLiteratura, Bucureşti, 2015) mi
s-a părut a fi rezumatul unui asemenea univers complex ale cărui reguli sunt
expuse sumar, dar cu un sens unitar, de către o minte febrilă, şi în care
putem bănui miriade de detalii, evenimente, lanţuri cauzale şi societăţi cu
poveştile lor, ce aşteaptă să fie descoperite. Ce a fost deosebit în această
carte pentru mine a fost contopirea SF-ului, a regulilor de funcţionare
clare ale ştiinţei cu o parte a spiritualităţii pe care ne-am obişnuit să o
asociem strict cu religiile. Am simţit că Ionuţ Caragea, autorul cărţii,
a şters graniţa clară dintre ştiinţă şi spiritualitate, graniţa care s-a
impus vreme îndelungată prin conflict şi opoziţie, şi le-a făcut astfel să
fie faţete ale unuia şi aceluiaşi lucru, părţi dintr-un univers care nu face
această diferenţă, ci care doar funcţionează, fie că îi ştim regulile, fie
că nu. Putem face mult bine şi mult rău şi cu ştiinţa, şi cu
spiritualitatea, contează cum decidem să le folosim.
-
-
2.
Bineînţeles, ieşirea din realitate este
dăunătoare în exces (lucru punctat şi de autor prin opoziţia dintre
simulatoarele-drog şi existenţa în viaţa reală). Pauzele de la realitate
sunt utile dacă rămân pauze, şi nu dacă se transformă într-un mod alternativ
de a trăi în iluzie. Atunci devin mai degrabă un mod perpetuu de a fugi de
partea cu adevărat dificilă, şi anume aceea de prelucrare a trăirilor care
dor (traumatice). Acestea pot fi resimţite ca fiind atât de copleşitoare
pentru resursele noastre din realitate, încât psihicul pune în funcţiune
mecanisme de apărare extrem de acaparatoare şi controlatoare, menite să ţină
la distanţă durerea, suferinţa, frica şi neputinţa prin negare, evitare,
compensare şi creare de iluzii. În acest sens, universul complicat al unei
cărţi SF sau fantasy este raiul mecanismelor de apărare, pentru că le
conţine pe toate:
-
- neagă realitatea prezentă a persoanei care doreşte să fugă de ea,
-
- şi reuşeşte să o evite petrecând timp citind sau transpunându-se în
realitatea fictivă,
- compensează nemulţumirile, spaimele şi neajunsurile proprii,
identificându-se cu personajele şi trăind vicariant experienţele lor,
-
- simte nevoia să rămână, să se gândească şi să se integreze iluzoriu în
poveste, fie într-un personaj nou, care ar intra în relaţie cu eroii
naraţiunii, fie direct ca unul dintre ei, cu care identificarea este cel mai
pregnantă.
-
-
Toate acestea nu sunt o problema DACĂ nu persistă prea mult în timp şi nu
ajung la afectarea funcţionării cititorului în realitatea sa, în relaţiile
sale, în activitatea sa productivă. O altă problemă legată de iluzie o
creează cărţile de proastă calitate, în care consecinţele, deznodămintele
şi reacţiile personajelor nu sunt realiste. Acestea întreţin iluzii care
blochează procesarea naturala a traumelor şi întăresc mai degrabă
strategiile de apărare ale psihicului care refuză să accepte şi să lucreze
cu realitatea.
-
-
Din acest punct de vedere, despre romanul „Discipolii zeilor de altădată” aş
putea spune că are două mari avantaje şi un dezavantaj:
-
1.
Primul avantaj ar fi că este scris
foarte condensat, existând prezentări sumare ale unor acţiuni în câte un
paragraf, acţiuni care ar fi putut fi narate în câteva capitole. Această
reducere la esenţă a informaţiei scade şi posibilitatea de identificare cu
personajele. Acest stil face ca intrarea escapistă în universul cărţii să
fie limitată şi să nu avem suficiente detalii de care să ne agăţăm în
construcţia unei iluzii extinse care să funcţioneze ca strategie de apărare
psihică.
-
2.
Cel de-al doilea avantaj ar fi că
prezintă, oricât de succint, oameni cu reacţii şi emoţii realiste,
consecinţe şi înlănţuiri de evenimente care au sens. Namur suferă după
pierderea iubitei lui şi iluzia unei copii perfecte care să-i ia locul este
greu de alungat, oricâtă cunoaştere preţioasă ar deţine el. Este totuşi om,
iar doliul e un proces dureros şi complicat, în care faci adesea un pas
înainte şi doi înapoi. Anuk, la rândul său, face ceea ce face pentru că e
profund traumatizat. Asta nu ii scuză comportamentele, dar ne permite nouă
să le înţelegem. Oamenii nu fac lucruri pentru că sunt răi şi atât. Nu este
niciodată atât de simplu. Şi el acţionează sub iluzia că va putea regăsi
iubirea pierdută, negând în acest fel realitatea pierderii sale şi trăirea
durerii proprii.
-
-
Dezavantajul (din punct
de vedere terapeutic), mai ales în prima parte a romanului, îl consider a fi
posibilitatea redusă de identificare emoţională. Trecerea este rapidă prin
vieţile personajelor, făcându-ne să împărtăşim cu ele doar unele scene
scurte în timp real, în care să putem să ne conectam emoţional la experienţa
lor. Ni se spune pe scurt ce au făcut, dar nu-i vedem făcând acele lucruri
aproape niciodată. Acest lucru face, mai degrabă, ca primele capitole să fie
citite preponderent cu mintea, cu inteligenţa, decât cu trăirea noastră
completă, ceea ce îi reduce capacitatea terapeutică.
Cunoscând angajamentul autorului
pentru adevăr, pot să înţeleg în acelaşi timp nevoia lui de a proteja
intimitatea unor persoane reale din viaţa cărora s-a inspirat pentru
experienţele personajelor lui, ca un fel de confidenţialitate medic-pacient.
Chiar şi aşa, ultima parte a romanului este diferită, fiind mult mai uşor de
citit şi mai psihologică, un teren mai familiar mie. Mi-a plăcut realismul
personajelor şi al interacţiunilor dintre ele. Am găsit multe detalii,
reacţii şi interacţiuni interumane cu valoare terapeutică, în primul rând
pentru că sunt realiste.
-
-
Mintea noastră e deşteaptă, e capabilă, nu aceasta este problema în terapie.
Oamenii nu fac depresii şi nu au frici pentru că sunt proşti şi nu pot să
gândească bine. Să le dăm de gândit nu este suficient. Avem capacitatea să
învăţăm o mulţime de concepte şi tehnici de a face faţă, de a îmbunătăţi
stările, de a ţine trăirile neplăcute la distanţă. Problema intervine atunci
când vine momentul în care următorul pas spre vindecarea sufletului este să
ne putem conecta în mod autentic la noi înşine, la trăirile eului, să vedem,
să recunoaştem şi să ne dăm voie să simţim ceea ce ne-a afectat şi este
îngropat înăuntru. Faptul că am îngropat acest trăiri înăuntru şi le evitam
este partea problematică, nu faptul că ele au existat. Când ni se întâmplă
lucruri ameninţătoare sau dureroase este firesc sa reacţionăm cu frică sau
durere. Când ne permitem să trăim emoţiile, ele se consumă şi experienţa se
aşează la locul ei. Când mintea se separă de trăire şi nu păstrează decât
inteligenţa rece, atunci experienţa rămâne carne vie şi această „splitare”
creează probleme pe viitor: depresie, anxietate, psihoze, compulsii,
nefericire, boli fizice etc.
-
-
De aceea, sunt de acord că meditaţia ca mod de reconectare cu sine şi cu
adevărul interior e o tehnica nepreţuită, care în carte de altfel şi
eliberează simbolic puteri extraordinare. Şi în realitate, atunci când o
persoană este în acord cu ea însăşi, când este adevărată şi poate vedea în
toate ungherele şi cotloanele sale fără frică, relaţionează într-un fel atât
de sănătos şi bun cu realitatea din jur, încât pare că are puteri magice.
Faptul că cititorul este provocat să gândească este extrem de valoros, dar
ceea ce lipseşte este provocarea să simtă în forul său interior
dificultăţile, dilemele, eforturile şi pierderile personajelor, care ar
activa propriul proces terapeutic de prelucrare a dificultăţilor, dilemelor,
pierderilor personale şi stimularea resurselor proprii pentru a depune acest
efort împreună cu personajele.
-
-
Am apreciat ideea de folosire a capacităţilor psihice dezvoltate prin
spiritualitate ca o armă, în funcţie de motivaţiile, dorinţele şi emoţiile
din care izvorăşte utilizarea lor. Am simţit că este realist şi uman acest
lucru, în opoziţie cu a prezenta persoanele iluminate ca fiind exclusiv
“personaje bune” şi, implicit, capacităţile lor - o răsplată pentru
bunătate.
-
-
Am apreciat mult şi insight-ul oferit despre motivaţiile “inamicului”.
Această relativizare şi acest efort de înţelegere cred că este esenţial
pentru a putea să ne despărţim de punctele noastre de vedere fixe care ne
menţin adesea în problemă.
-
-
Am apreciat faptul că Namur, aşa supraom cum e el, are momente când este un
adolescent sau un tânăr normal şi resimte dificultăţile naturale de
maturizare prin care trecem toţi. Există bun, există capabil, există valoros
sau iluminat, dar nu există perfect.
Irina Ghimbăşanu - Psiholog psihoterapeut (http://terapiafunctioneaza.ro)
Sursa: Irina Ghimbăşanu,
decembrie 2015