Feericul, ca
modalitate de ieşire-din-starea-de-ascundere a Fiinţei – Adrian BOTEZ,
Nălucirile Abatelui Bernardo, RAFET, 2014
Scriitura lui Adrian Botez, din volumul NĂLUCIRILE ABATELUI
BERNARDO (cinci povestiri fantastice), Editura RAFET, 2014, cu o
postfaţă semnată de Petru Solonaru - se apropie de stilul artistic al
inegalabilului J. L. Borges. În cele cinci proze, prolificul scriitor
şi hermeneut verifică şi demonstrează în ce mod literatura lumii
repetă (infatigabil şi inepuizabil!) aceleaşi teme şi motive,
singurele variabile fiind timpul scriiturii şi al lecturii. În esenţă,
temele majore rămân aceleaşi, dar perspectivele sunt mereu altele.
Feericul celor cinci proze este un univers miraculos, care se
suprapune lumii reale, fără a-i altera coerenţa. Aici nu poate fi
vorba de un univers fantastic, în măsura în care, potrivit
psihanalizei, el este legat de stările morbide ale conştiinţei - care,
în fenomenele de coşmar sau de delir, proiectează, în faţa ei, imagini
ale temerilor sale.
Cele cinci proze care alcătuiesc volumul posedă un aer mistic,
favorabil revelării Divinităţii. Dar ceea ce conferă valoare acestor
scrieri este căutarea obsesivă a Simbolului care să redea Divinitatea.
Aceasta este sinonimă cu Fiinţa, în măsura în care ne îngăduim a vorbi
de o echivalenţă logică şi ontică între cele două, dar nu şi una
ontologică, fără ca imanenţa să altereze Transcendenţa.
Această pendulare „între real şi irealitatea sacră“ – fără ca
planurile să se confunde – este înfăţişată de autor, în prima
povestire, care deschide şi dă titlul volumului - NĂLUCIRILE ABATELUI
BERNARDO. „Las nicolettes“ sunt manifestări mundane „privilegiate“ ale
Fiinţei-Divinitate, care pot fi receptate de iniţiati „cu ochi de zei“:
„Există, pe cursul superior al Amazonului, în plină junglă un soi de
plante incredibile, care plutesc la suprafaţă doar în zilele de maxim
risc ale vârtejurilor apei, ca nişte formaţiuni-insule de lumină...
(...) Pentru că eu cunosc limba sălbaticilor celor goi, care locuiesc
pe malurile Amazonului, i-am întrebat despre aceste creaturi
plutitoare şi atât de ciudate, ale Domnului. Întâi, s-au uluit, pentru
că, spuneau ei, nu orişicine poate vedea «las nicolettes». Numai cei
care sunt, spuneau ei: «cu ochi de zei»!. Apoi, plini, deodată, de un
respect deosebit, faţă de mine, au îngenunchiat în faţa mea. N-am mai
reuşit să scot nimic în plus, de la ei, despre aceste stranii arătări,
numite, de mine, «plante». Era evident că nici nu ştiau mai mult: erau,
doar, cuprinşi de o teroare sacră, la simpla evocare a numelui acestor
năluciri acvatico-vegetale!“ (pp. 5-6). (De altfel, miturile
cosmogonice aşază, la baza lumii, factorul primordial APĂ - astfel
încât Amazonul abatelui Bernardo ar putea fi, foarte bine, Oceanul
Primordial. C. G. Jung semnalează, pe de altă parte, că orice
cosmogonie implică o anumită noţiune de sacrificiu: a da formă unei
materii înseamnă a participa la energia primordială, pentru a o
modifica. Este de observat, în proza în cauză, şi aparenta dualitate
APĂ-FOC).
Descătuşarea zborului, ca eliberare din contingenţa
teluricului şi dizolvare în kosmos-ul necuprins, este tema celei de-a
doua proze, „IL POLLAIOLO“ – ELIBERATORUL ZBORURILOR. Pasărea este
asociată sensului fiinţei umane, ea este un simbol al viului, într-un
cadru în care personajul devine expresie a deriziunii, a unei lumi
fără speranţă. Pasărea este, par excellence - simbolul arhetipal al
elevaţiei, al năzuinţei de ridicare, spre valorile absolute ale
cerului, dar şi metaforă (constantă şi universală) a spiritului.
Semnificaţia etică a povestirii este evidentă: idealul nu poate fi
înfrânt de nicio autoritate pământească, pentru că idealul este sădit
de Providenţă, iar Providenţa este libertate. Aşa cum magistral
explică N. Berdiaev: „Libertatea este un concept limită, ea nu poate
fi dedusă din nimic şi redusă la nimic. Libertatea este temeiul fără
temei al existenţei şi ea este mai adâncă decât orice existenţă. Nu se
poate atinge adâncul raţional sesizabil al libertăţii. Libertatea este
o fântână de o adâncime insondabilă, adâncul ei este taina ultimă“.
Moartea, ca fapt iminent al existenţei umane, este tema celei
de-a treia povestiri, ÎNTÂLNIREA ABATELUI CU MOARTEA. Înainte de toate,
încântă, şi aici, metafora concentrată. Abatele este, aici, fiinţa
umană aflată în căutarea autenticităţii, ca modalitate de fiinţare a
celor care caută să-şi înţeleagă statusul existenţial şi libertatea
lor de a-şi realiza posibilităţile existenţiale. Autenticitatea
împiedică individul să „cadă“, dându-i şansa de a obţine o viziune a
situaţiei sale şi presupune o hotărâre în faţa fiinţei-către-moarte şi
a sentimentului de anxietate sau grijă, pe care aceasta îl induce.
Thanatofobia abatelui, din finalul povestirii, descrie starea de
înţelegere lucidă şi adevărată a unei „situaţii-limită“, precum şi
asumarea conştientă a responsabilităţilor şi posibilitaţilor pe care
ea le oferă.
A patra povestire a volumului, ABATELE, SCHIVNICUL ŞI
DIAVOLUL, este o pildă creştină, cu o încărcătură etică şi
soteriologică deosebite. Cele câteva rânduri sintetizează un întreg
univers ideatic creştin:
„ – Pleacă, Satană – se auzi, blajin, glasul schivnicului. Nu eşti
venit prima dată, şi nici pentru ultima. Dar îţi repet, doar ca să nu
crezi, vreodată, în izbânda ta (deci, să nu sângeri mai mult decât
trebuie) - şi, astfel, să te gândeşti la înfrângerea ta şi, poate,
prin înfrângere, la mântuire: nu există vecie, ci există clipa. Nu
există sfinţi şi nici ceruri, dacă nu există oameni. Iar tu nu vei
birui, pentru că priveşti prea departe, ca să poţi vedea ceva. Eşti,
diavole, prea savant, pentru a putea fi înţelept. De aceea pierzi
mereu – de aceea se tot lungeşte lumea asta ca orbire, de aceea viaţa
este gâtuită de melancoliile tale, cu care te mândreşti, Satano, în
loc să le vindeci... iar învierea întârzie, cu fiecare amânare, cu
fiecare şovăială, poleită cu aureola vană a gândului...“ (pp. 37-38).
Ultima povestire a volumului, ABATELE ŞI IMAGINEA DIN OGLINDĂ,
vorbeşte despre momentul suprem al existenţei umane - întâlnirea cu
Dumnezeu; o întâlnire care se iveşte, uneori, dintr-o revelaţie
interioară inexplicabilă, sau, alteori, dintr-o experienţă minunată şi
neobişnuită. Întâlnirea abatelui cu Dumnezeu are ceva din Marele
Inchizitor al lui Dostoievski şi impresionează prin discursul epic
impresionant: „Ştiu că Dumnezeu este fratele meu, dar acum învăţ şi
chiar ştiu să tac asupra cuvintelor frăţeşti, gemene. Primejdia
contrariului, sărit din oglindă în oglindire, şi invers (ca-ntr-un joc
prostesc, înlănţuit de legi stupide, nefireşti şi de motivaţii şi
pretexte alienate şi trufaşe – un joc de prunci, dar prăvălit peste
noi toţi, cei trăind cu şi întru solemnităţi mature şi cosmice) –
această fioroasă şi atotputernică şi de pretutindeni spre pretutindeni
primejdie ştiu că nu va mai dispărea, din carnea şi straiele mele, şi
nici din sufletul meu - nici într-o lume“ (p.47).
Nu pot decât să invit cititorul să se lase purtat de erudiţia acestor
texte!
Retuţa DASCĂL
Sursa: Adrian Botez,
decembrie 2015