Elisabeta IOSIF - SUB ZODIA FLUTURELUI, Cronică la volumul ”Când fluturii nasc cioburi”, Autor - Mihaela-Mariana Cazimirovici
Al doilea volum al Mihaelei-Mariana Cazimirovici este aflat
sub zodia fluturelui – poem multicolor, mistuit în lumina focului. Sugerat
excelent pe copertă prin grafica autoarei, ca un vitraliu în cioburi de
culori, titlul cărţii ””Când fluturii nasc cioburi” şochează,
trimiţându-te direct la semnificaţiile acestuia. Încărcat de sensuri şi
simboluri volumul este o pledoarie pentru viaţa poetului, uneori
asemănătoare fluturelui, condamnat să trăiască ”prin diafragma timpului”
semnificând, mai mult ca orice, metamorfoza trecerii lui. Mereu ”în
oglinzi ca fluturii” poemele reflectă ipostaza acestuia de rege al
florilor aşa cum poetul este legat de ”cerul de hârtie/ până la vârfurile/
aripilor literelor/ de cenuşă/ Icar servil/ am descătuşat/ penele/
izvorului/bându-i/ toate cuvintele (”Scriu” pag. 129). Poetul e obligat să
se înalţe prin intermediul actului său creator ”înaltul devine/ fluturele
din mine/ cutez să respir/ păstrez veşnicia/ în secunda cuvântului/ pe
care nu mai vreau să-l răstignez/ istoria mea/ rămâne (”Infinit” pag. 82).
Zburând printre flori, fluturele, el regele, semnifică şi sufletul unui
războinic, căzut pe câmpul de luptă, ca în poemul ”Pe loc”: definesc pasul/
în timpul războiului/ nuanţelor oglinzii/ îl readuc la viaţă/ fără
reticenţe/ / cu zgomot cadenţat pierd speranţa/ fluturelui/ clipind mereu
aceleaşi secunde (pag. 27). Poeta nu pierde speranţa întocmai ca fluturele,
ce iese din crisalidă, simbol al metamorfozei, al reînvierii, folosit şi
în mitul lui Psyche, care, pe frescele de la Pompei e reprezentată de o
fetiţă cu aripi de fluture: ”mi se răscolesc aripile/ zbaterea-şi reia
răsuflarea/ agonizând/ prin cenuşile clipelor/ …zbor din nou/ muşcând uşor/
din singurătate/ cu ea te lipesc/ de trecut ( ”ultima lacrimă”, pag. 31).
Mi se pare semnificativ ceea ce susţinea Jean Chevalier - şi
anume că, ”fluturele, în mod obişnuit ”este considerat un simbol al
imponderabilităţii şi al instabilităţii, arzându-se la flacăra unei
lumânări” asocierea analogică a flăcării şi a fluturelui făcându-se din
cauza culorilor şi a bătăilor de aripi, simbol constant al sufletului
mistuit de iubire asemenea fluturelui, care-şi pârleşte aripile la flacăra
în jurul căreia zboară. Întocmai ca el şi poetul, atras de lumina
cuvântului are curajul schimbării, purificării prin foc: focul mi-a
restituit/ ce pierdusem pe străzi/ a oprit apa/ frivolităţii timpului/
scrumul rămas/ în cea care a trecut prin mine/ nu mă mai veghează/ vorbesc/
pe limba/ briliantului schimbării (”Curaj”, pag. 26) ca şi în ”Timpul
iubirii”: te chem din nou/ jocul se-nfiorează/ la nebunia focului/ tihnit/
în care m-am cuibărit/ nimic nu mai seamănă cu ieri (pag. 30).
Uneori, mâna este un substituit al fluturelui, mâna un semn
al numărului cinci, numărul Centrului lumii, alunecând simbolul către
imagine, ca în poemul ”Fotografie”: mâna mi-a rămas/ agăţată/ în locul
acela/ de alungare a simţurilor (pag. 37) sau ca în ”Poem cu sufletul din
cioburi”: când/ mâinile nu/ se/ ating/ lumea mea/ îşi/ împarte/ zidul/ cu/
lumea ta (pag. 135) sau ca în poezia ”Aş şti”: cu două aripi/ care te ţin
de mâini/ te ajuţi de gheare/ fără să-ţi spui pe nume/ nu vorbeşti/ decât
cu glas de pasăre/ eşti acasă (pag. 62).
Titlul cărţii este sintetizat într-un catren metaforă ”Motto”
:când fluturii nasc cioburi/ crisalida oglinzii/ se sparge-n mii de aripi/
dincolo de zbor (pag. 9).
”Dincolo de zbor” se află poetul, cu iubirile neîmplinite, cu tristeţea
versului dar fără remuşcări, cu armonia visată în lumea cuvântului şi
propulsată în nesfârşitele contradicţii ale timpului, ca în poemul ”un soi
de blazare: ironizând/ fără remuşcări/ crepusculul/ îl cedez/
mâinii-metrite/ a destinului (pag.111). Gândurile devin cocori uitaţi, ca
în poezia ” Gata de zbor”: roadele spun că vin iar/ vibraţiile/ punctează
printre aştri/ paşi de cocori/ uitaţi lângă sprânceana mea/
stângă(pag.17). Dar poeta Mihaela-Mariana Cazimirovici respiră prin
poemele sale, transmite speranţa unui ”Alt început”: primăvara/ mea/ e-n
veşnicia/ clipei/ vorbind mereu/ despre-nverzirea/ pregătită/ pentru/ o
nouă planetă (pag. 139). Fiecare poem este o metaforă, în care iubirea se
află într-un zbor continuu, trist sau optimist iar chintesenţa acesteia o
găsim în poemul ”Vorbă” (pag. 71): de la începutul lumii/ şerpuieşte o
vină/ crescută într-o coastă umană/ trăieşte/într-o iubire/ de femeie.
26 septembrie, 2015
Sursa: Elisabeta Iosif, decembrie 2015