-
TOREADORUL-TAUR ŞI SONETUL HRISTICO-SOTERIOLOGIC:
-
“PAS ÎN DOI
(de trei ori 33+1 iconosonete)”,
de THEODOR RĂPAN
-
-
Avem
în faţa ochilor o carte (…ilustrată, fascinant, prin grafica de excepţie a
lui DAMIAN PETRESCU!) aflată sub semnul TREIMII SACRE:
Pas în doi (de trei ori 33+1 iconosonete,
a lui THEODOR RĂPAN
(…33 X 3 = 99, dublând, “precum în cer, aşa şi pre pământ”,
Numărul Treptelor Ierahiei Dumnezeieşti! - plus un …Sonet de
ADIO! – de fapt, Simbol al Lui UNU-Dumnezeu - dar şi Cheie a
Confesiunii şi Liturghisirii Sonetului [identificat,
DEPLIN, cu Poetul!]
Nemuririi întru Iubire,
prin care prezentul este transgresat în Eternitatea Învierii/Nemuririi:
“(…) Rogu-te, mă iartă,/Acum, aici şi dincolo de moarte!” –
cf. Sonetul de adio, p. 211), deci creştină…dar
necontrazicând, fundamental, nici Kabbala ebraică – structurată
astfel:
-
1-Sonetele
deşertăciunii;
-
2-Sonetele dezdurerării;
-
3-Sonetele
Destrămării....plus:
-
-Sonetul de adio...
-
Sonete ale Maturităţii Depline/Împlinite - care simte, deja, boarea
tăioasă a Senectuţii Enigmatice/Mistice. Şi, în scenariul
theodorrăpanian, urmează Lupta Decisivă, între Viaţă şi
Moarte, în ARENA DIVINĂ/LITURGHIA POETICĂ, sub semnul „zarurilor
divine” („Şi-mi joc la zaruri viaţa cu durere!”, cf.
11.Sonetul îndurerării, p. 27 – Durerea-Suferinţa INIŢIATICĂ!)
– Luptă sfârşită, NEAPĂRAT EROIC, în...NESFÂRŞIRE!
-
…”Pentru
a deveni toreador trebuie să înveți
întâi să fii taur”,
spune un proverb spaniol, iar altul grăieşte aşa: “Cel care se teme
de moarte, nu se poate bucura de viață”.
Şi tot acest popor (straniu şi pătimaş, dar şi mistuit de…mistic!),
considerat, de mulţi, “cel mai sălbatic” popor european,
afirmă, superb sugestiv-resurecţional, ca leac contra tuturor terorilor
istoriei: “Ora cea mai întunecată este cea dinaintea răsăritului”.
-
-
“Paso
doble” (pas în doi) este definit, în DEX:
“dans în ritm vioi (apărut la începutul sec. 20),
în măsura de 2/4, de origine spaniolă, simbolizând jocul pașilor
din arenă, dansul toreadorului, dansul de capă
și
spadă”.
-
De fapt, “Paso doble” este Dansul Toreadorului, fie
cu Viaţa, fie cu Moartea. În definitiv, ceea ce rămâne, în
arena vieţii, pare a fi doar Moartea…Vom vedea, mai jos.
-
Unul dintre cei mai importanţi sonetişti români, din toate timpurile,
THEODOR RĂPAN, dezvoltă, în volumul său cel mai recent editat,
Pas în doi (de trei ori 33+1 Iconosonete),
Filosofia şi Arta (în definitiv, mitologia eternizării,
prin Cuvântul Parashabdic!) a ceea ce spaniolii numesc „corrida
de toros” – de fapt, Filosofia şi Arta de A TRĂI şi de A MURI
(„Rănit mortal mi-am irosit puterea,/Dar nu mă plâng, prea mare fu
ispita...” – cf. 26.Sonetul pierderii iubirii, p. 57): „E
deal ori vale, astăzi nu se ştie/Dacă sunt rob sau rege! Vremi
deşarte...//Îmi cer să-nving? De dragul vieţii, fie!” - cf.
23.Sonetul morţii fără de moarte, p. 51 – sau: „Frunzişul
vorbelor ascunde fiara/Şi-n truda scotocirii ostoirea/Se-opreşte-n loc.
Călăul vrea pieirea/Să-nfigă-n gâtul morţii, iute, gheara!//Jivina trece!
Armele suspină!” – cf. 21.Sonetul hăituirii, p. 47 – dar
şi: „Va îngheţa de frică, Doamne, fiara,/Ce-a mai rămas din mine! Un
sălbatic!” – cf. 17.Sonetul osândirii, p. 39. „Sălbatic”,
adică ORIGINAR...”coleg cu divinul paradisiac”!
-
...Şi de A IUBI, fireşte (căci Femeia apare, în
viziunea theodorrăpaniană, şi ea, ca Toreador şi Taur, ca
Preot al Vieţii, Morţii şi Învierii: „Venin şi
miere, iată-mă, sunt gata,/Lupul din mine
[LUPUL FENRIR, Purificatorul Resurecţional!] carnea ta
visează:/Întinde arcul! Tu eşti vinovata!”
– cf. 6.Sonetul vinovăţiei, p. 153. Iubirea este „venin şi
miere” – ca şi în Testamentul arghezian („Veninul
strâns l-am preschimbat în miere, /LĂSÂND ÎNTREAGĂ DULCEA LUI PUTERE”
– s.n.)
trimiţând, dinspre Moarte, spre Nemurirea Solară. Iar „vinovăţia”,
întru ARCUL-Partea-Vizibilă-A-Cercului - este însăşi LITURGHIA,
comuniunea spirituală dintre „vânător” şi „vânat”...
- ...Viaţa şi Moartea înfrăţindu-se întru Înviere!
-
Totul este, în poezia lui THEODOR RĂPAN, păgân şi creştin,
bacanalico-dionysiaco-orfic şi hristic-euharistic
(părăsind, la un moment al RĂS-CRUCII, ”Olimpul”,
pentru Rai: „Că las în urmă totul! Şi Olimpul!” – cf.
4.Sonetul despărţirii de Olimp, p. 81), totdeodată, precum visau (şi
visează!) membrii acelor confrerii secrete – „Collegia fabrorum”...
-
SONETUL
(pentru THEODOR RĂPAN „ÎNSONETATUL”!), nu este doar
simbolul nemuririi, ci însăşi Liturghisirea Nemuririi/Împlinirii
Paradisiace, sub semnul Catrenului (PATRU=Pământul)+Terţinei
(TREI=Cerul). ŞAPTE este, conform Kabbalei,
Septenarul Sacru – ÎNVINGĂTORUL: Numărul complet al Kabbalei,
Spiritul unit cu Forma... : „Poemele-s coapte
[MĂRUL CUNOAŞTERII este, încă, SFERA ANDROGINICĂ NEATINSĂ,
precum SMARALDUL!]…Cine mă doboară?/Nebune păsări fug din
colivie:/ÎNSONETAT (s.n.), renasc a şaptea oară”
– cf. 12.Sonetul fugii fără voie, p. 29.
-
Iată descrisă, superb, Soteriologia prin Sacralitatea
Treimic-Sonetistică/TERŢINELE (sinonime cu „Lira
Tracă/ORFICĂ”: „Lira tracă/învaţă iar să cânte” –
cf. 17.Sonetul osândirii, p. 39, dar şi prin „Dante
Trismegistul ORFIC” - cf. 14.Sonetul Învierii, p. 101) ,
prin care este învinsă/transcensă „seara”: „Terţinelor,
plecaţi urechea, iată,/Se-apropie din beznă magul serii (...) Nu pregetaţi
la porţile tăcerii,/Altminteri, veţi fi trali - aman! – pe
roată,/Murindu-vă sub crucea primăverii!” – cf. 6.Sonetul
desprimăvărării, p. 85. ROATA (Cercul Divin), CRUCEA şi
PRIMĂVARA fac parte din acelaşi câmp semantic, fiind
cvasi-sinonime!
-
Poezia/Cuvântul/SONETUL
este însăşi ARENA (respectiv, „AGORA”!) Vieţii
şi Morţii (CRUCEA DUBLĂ, pe care o face încrucişarea
Catrenelor cu Terţinele!), circulară întru ÎNVIEREA-HORĂ: „E
mincinos Poetul? Ploaia, vântul/Mă-ndeamnă să scriu iarăşi...Ţine HORA![s.n.]/Străin
de mine, mi-am săpat mormântul!//(...) Eu slujesc Cuvântul,/De unul singur
înfruntând Agora!”
– cf. 13.Sonetul Înfruntării, p. 31. Da, Poetul-Toreador (Arheu
al Omului!) rămâne, mereu, singur, în mijocul Arenei – pentru
a-şi înfrunta Dublul Androginic, pentru a intra în comuniune cu
Dublul său Androginic...împlinind, astfel, tot Singurătatea,
dar la nivel Divin, SUPREM: Singurătatea Zeului/Dumnezeu/Demiurg!
-
...A TRĂI şi A MURI - ca OM şi ZEU,
totdeodată. Adică, Filosofia, deplin creştină (în primă şi-n ultimă
instanţă!), a Învierii!
„Degeaba-ncerc să-nhaţ din zbor o barcă,/În danţul Clipei rănile-s
deschise.../Ce mă-nverigă? Moartea mă încearcă?//M-ascund de tine, fug de
paraclise/Şi las sonetul inima să-mi toarcă:/Atât aş vrea – piroanele
promise!” – sau: „Sclipiri de iad îmi sar la beregată/Şi
ţine minte, nimeni nu desface/Taina-nvierii! Nimeni! Niciodată!” –
cf. 14.Sonetul Învierii, p. 101.
-
Când autorul spune: „Învăţ să mor pe fluturi şi albine” (cf.
15.Sonetul umbrei, p. 35), el afirmă, de fapt, Învăţul Nemuririi
(prin „contaminare sacră” cu Albina, respectiv cu
Fluturele!), prin Învierea Duhului – căci şi Albina („fiica
Lui Dumnezeu”), şi Fluturele (simbol al Sufletului,
dar şi al Metamorfozei-METANOIA!) trimit, simbolic, prin Zbor
şi Iubirea Luminii - la transgresarea celestă.
-
THEODOR RĂPAN
este, conform tradiţiei coridei, şi Toreador Apollinic, şi
Taur/Zeu al Luminii.
Să nu uităm că şi în vânătoare există o mistică a nemuririi: cel ce
este numit „vânător” dobândeşte, prin săgeata vânării,
înfiptă în animalul-jertfă/”vânat”, comuniunea spirituală
cu acesta – şi dobândeşte, astfel, în egală măsură, pentru vânat şi
vânător - NEMURIREA.
-
...La un moment dat, THEODOR RĂPAN, un autentic şi merituos membru
de „Collegia fabrorum”, unifică/universalizează
TIPHERETUL Arborelui Sephirotic (exact sub numărul 22, al
literelor-simboluri cosmico-filosofice, ale alfabetului ebaic!) cu/prin
POTIRUL GRAALO-ARIMATEIC: „Efluviu Tiferet ajuns-a versul?/Arimateea,
ah, renaşte-n mine:/Pe şoldul ploii râde Universul!” – cf.
22.Sonetul văzutului nevăzut, p. 117.
-
Iată ce spune un dicţionar kabbalistic: “A şasea poruncă – Tiferet –
Frumuseţe <<Să
nu ucizi".
O afirmaţie pe care Dumnezeu nu ar fi trebuit să o transforme în lege,
pentru că este ceva de la sine înţeles. Dar, din nou, o lege mult mai
subtilă şi dificilă decât pare! Să ne readucem aminte că aceste porunci
sunt declaraţii spirituale în aceeaşi măsură în care sunt reguli de
conduită în viaţa fizică. În învăţăturile evreieşti, cuvântul <<ratsakh>>
se aplică doar la uciderile ilegale (premeditate, omucideri ) şi nu a fost
folosit niciodată pentru justiţie sau pentru uciderea în război.
Sacrificiile de animale erau necesare pentru purificare şi supravieţuire.
Astfel, în Leviticul 11 avem o listă cu descrierea şi clasificarea
animalelor care pot fi mâncate sau nu. Ba mai mult, avem o listă de ofense
din Levitic, Numerii şi Deuteronom care duc la sentinţa cu moartea, adesea
cu pietre în piaţa comună. Dacă această lege ar fi fost înţeleasă aşa cum
o percepem noi astazi, legea talionului nu s-ar fi putut aplica. Avraam nu
s-ar fi pregătit să îşi ucidă fiul pe altar, pentru că aceasta ar fi
împotriva legilor date de Dumnezeu Însuşi. Cum ar putea Dumnezeu să
testeze credinţa unei personae, forţând-o să încalce legile? Deci, este
evident că interpretarea acceptată la momentul respectiv a fost puţin
diferită de cea dată de noi. Dar uciderea poate fi interpretată la figurat,
sau literal. În Talmud se arată că a face de ruşine o persoană în
public este ca şi cum ai ucide-o, ba chiar mai mult, bârfa şi calomnia
sunt considerate ucigătoare ale demnităţii umane. Iisus a insistat cu
precădere asupra acestui aspect al legii. Această poruncă este conectată
cu Tiferet - INIMA ARBORELUI SEFIROTIC, care primeşte atât de sus, cât
şi de jos, şi care ne arată nenumăratele căi prin care putem ucide. De
exemplu, sufocarea unei persone cu sentimente şi afecţiune constituie tot
o încălcare a legii, ca şi cazul în care o persoană este cu desăvârşire
lăsată cu emoţiile nesatisfăcute prin prea multă autoritate. Astfel, vedem
că orice dezechilibru sau exces în oricare din cele 8 sefire conectate cu
Tiferet va produce o disfuncţie a inimii care poate duce la moarte”.
-
Aducând „păgânismul” la „masa
creştinismului”, POETUL SONETIST (Toreador şi
Taur, totdeodată! – jucând, „încărunţit”/albit/purificat
şi „agonic”, în sensul grecesc al cuvântului, între Viaţă
şi Moarte, până
[ni]
se revelează Învierea/Nemurirea Duhului!) – THEODOR RĂPAN –
se dovedeşte un spirit eroic şi profund muncit şi ispitit de tainele
cosmosului umano-divin – pe care nu le forţează, ci le...DES-CÂNTĂ!
Mai mult decât oricare Poet Valah al zilelor noastre, el, THEODOR RĂPAN,
ridică SONETUL la cel mai înalt Rang Mistic - cel
Hristico-Soteriologic, de Evanghelie a Mântuirii şi de Potir
Graalo-Arimateic: „Aşa, încărunţit, la buza mării,/Voi sta de
veghe şi voi umple golul/Cu un sonet sortit nedestrămării...” –
cf. 25.Sonetul nedestrămării, p. 191.
-
...SONETUL,
totdeauna, la THEDOR RĂPAN, este Descântec al Nesfârşirii Eterne,
al Desăvârşirii în Nedesăvârşire, al „Eternei Reîntoarceri”,
ciclice, întru demiurgie paradisiacă: „Sonetul ultim, Doamne, nu e
gata!” – cf. 33.Sonetul din urmă, p. 207.
-
-
prof. dr. Adrian Botez
-
-
-
-Theodor Răpan, Pas în doi (de trei ori 33+1 Iconosonete),
Editura Semne, Bucureşti, 2014.
-
-Întrebat
direct despre subiect (corida) în cadrul unui interviu televizat,
regele Juan Carlos de Bourbon a declarat nervos că:
"În ziua în care U.E. va
ajunge să interzică corida în Spania, ÎN ACEEAŞI ZI SPANIA VA PĂRĂSI
ACEASTĂ UNIUNE".
Multe personalităţi şi artişti, precum Goya, Francis Bacon, Picasso sau
André Masson au fost fascinaţi de ambiguitatea şi misterul coridelor.
Pentru ei, corida era un amestec insolit de VIOLENŢĂ, EROTISM
ŞI HAOS. René Girard este probabil cel care s-a apropiat cel mai
bine de corida, declarând că "Violenţa sa este însăşi
semnificaţia secretă a sacrului pe care îl conţine".
-
-
-
Pentru toţi anticii taurul simboliza principiul viril al procreerii şi
forţa brută, telurică, vitală, care renaşte întotdeauna.
Cele mai evidente apropieri dintre om şi taur ne parvin din Persia
Antică, în a cărei cosmogonie primul om, Gayomarth, era întotdeauna
întovărăşit de taurul său, Goch.
-
-
-„Iisus a transmis cunoştinţele Sale Sfântului Ioan Evanghelistul
şi, de aceea, acest apostol trebuia să rămână până la cea de-a doua
încoronare a Maestrului/Ravvi al său. (...) În epocile de decădere,
spiritele inferioare se manifestă ca viermii ce năvălesc asupra
cadavrelor. Ele sunt evocate prin corupţie şi prin dăruirea oamenilor
către ele” – cf. Eliphas Lévy, Chei majore şi
Pantaclul lui Solomon, Antetz, 1998, precum şi în Kabbala lui
Papus, 1992.
-
-
Mithra
(eroul din mitologia iraniană) ţine animalul de coarne cu
puterea sa nelumească, îl împinge cu genunchiul, îi trage capul spre
spate şi-i înfige pumnalul în piept. Taurul era identificat cu zeul
luminii, deci a ucide animalul-simbol echivala la persani cu deicidul
mântuitor. Zeul-taur sacrificat coboară, de fapt, graţia sa asupra
eroului, care primeşte iniţierea sacră, prin faptul că înţelege şi vede
uciderea animalului, ca fiind altceva decât renunţarea la propria sa
natură animalică şi instinctuală. Vânătorul nu mai este vânător căci,
transfigurat prin drama gestului sacrificial, dobândeşte stadiul evoluat
de erou, iniţiat şi războinic.
Sursa: Adrian Botez,
decembrie 2015