Remus
Valeriu Giorgioni - Cei şapte morţi
uriaşi (fragmente)
Stacomanii şi premiul Nobel
- Nea Puiule, auzişi mata de unu Cărturărescu…? Cică ar fi luat
Premiul Nobel! - Auzit, dar nu îl cheamă aşa. Îi zice Cărtărescu, de
la „cartare” şi-i bănăţean de-al meu după tată. Iar tu mi l-ai făcut
mare cărturar! (Nu e pe lume altul ca Kostikă al nostru,
marele helper şi nici ca Cărtărescu al vostru! „sare” Nelu Mic de la
înălţimea patului său suprapus.) Aşadar, după nume, nu e vreun
cărturar, ci mai degrabă cartograf sau poştaş. – Mi se pare mie
(continuă Ovidiu să-l ţină în şah) sau eşti mata puţintel invidios pe
omu’ ăsta de care a auzit Parisu’, pe când de numele dumitale, să-mi fie
cu iertare… Apropo, cum te cheamă de fapt, numele adevărat şi întreg, să
caut pe Google. (Seara la masa de discuţii din bucătăria-salon
îl vom auzi pe Ovidiu argumentând aprins cu Eugen despre câte poziţii a
descoperit el pe Internet legat de helperul echipei. Îţi dai seama, după
două sezoane la staco noi nu-i cunoşteam poetului numele, ci numai
pseudonimul!)
Pe noptieră
zace, deschis la pagina 300, volumul doi din „Orbitor”, pagină pe care
se văd de la distanţă în text, sar în ochi nişte sublinieri făcute cu
marker roşu de sus în jos, pe diagonală: „Era un tron măreţ în
mijloc…”; „…Pe tron şedea Cel Bătrân de zile…”; „sfinţii arhangheli”;
„Tronul era circular…”; „Cetele sfinţilor…”
- … Ştiu eu,
răspunde cu întârziere nea Puiu, nu prea cred, dimpotrivă! Dacă al
nostru împuşcă marele Premiu eu voi fi cel mai fericit! - se umflă el
în penele sale de pui. Vom avea atunci în Banat două Nobeluri pentru
literatură: unul îl luă, nu de mult, Herta Muler din Niţchidorf, lângă
Timişoara – zis, popular, „Niţchişoara”. Iar tatăl lui Cărtărescu e din
Ictar-Budinţ, tot pe-acolo, pe-aproape. La jumătatea distanţei dintre
Lugoj şi Timişoara.
Cărbuni aprinşi aruncaţi peste
oraş. Jar pe buzele întinate
Ne aflăm cu
toţii în jurul mesei, din nou, de cu seară şi aşteptăm să dea cineva
verde la verbe… Din vorbă în vorbă… (nu ştiu care-şi aduse aminte de
începutul cărţii lui Ezechiel: ar fi vorba pe-acolo de-un OZN!)
Nea Scriitor(incu) se lansă într-o paralelă între subiectul acela
spinos, cu roate în roate, care se întorceau în toate părţile
deodată – şi care „aveau nişte obezi de-o înălţime înspăimântătoare”…
Şi Apocalipsa lui Ioan, cu unele escale şi ocolişuri prin Daniel.
- Ce
vrea să zică aici, la capitolul unu, că, cică „pe când eram printre
prinşii de război de la râul Chebar, s-au deschis cerurile şi am avut
vedenii dumnezeieşti”…? Iar nea Puiu, pornind de aici, ne vorbi vreo
două ceasuri despre carul ceresc care venea dinspre nord,
acolo în Babilonia, printre exilaţii evrei… Cu apariţia lui insolită
însoţită de semne nemaivăzute: un vânt năprasnic, un zgomot ca
tumultul de ape mari sau freamătul unui bivuac militar;
tunete şi fulgere însoţeau această „furtună” de metal lustruit, un nor
mare şi gros.
Toată această
apariţie de domeniu SF era înconjurată cu o lumină orbitoare, foc mare
scânteietor (altă traducere zice că „semăna cu un foc” – „un fel de
foc”); un „snop de foc”, „aramă lustruită” sau „aliaj sclipitor de aur
şi argint”. Se mai află apoi, între heruvimi, şi nişte cărbuni
aprinşi, „ceva ca nişte torţe” care se plimbă încoace şi-ncolo ca
vodă prin lobodă. (Vodă ceresc printr-un „lan” pământesc…)
Despre Gloria
care se ridică şi coboară, face câteva „ture”, apoi se aşează la locul
ei peste heruvimi: „Erau făpturile vii pe care le văzusem sub
Dumnezeu lui Israel (s.n.) lângă răul Chebar, şi am băgat de seamă că
erau heruvimi” (Ezechiel 10:20). Îngerul care făcea pe ghidul lui Ioan
este îndemnat să se coboare şi să intre sub heruvimi, între roţile
învârtitoare, de unde să culeagă un pumn de cărbuni aprinşi, pe care
să-i arunce peste oraş… Care o fi sensul??, ne holbam noi cu toţii:
„împrăştie-i peste cetate”!
Apoi cineva, nu mai ştiu cine,
veni să ne bage de tot în ceaţă. Frunzărind el, cam la-ntâmplare prin
Biblie, dă peste capitolul şase din Isaia, unde, iată, apar alte fiinţe,
„fiare” sau creaturi mirifice: serafimii! Cine să mai fie şi ăştia şi ce
îi deosebea pe ei de heruvimi? (că nouă, stacomani cu cerneala băută,
ne cam era inclusiv!). Şi de aici o întreagă digresiune de…
„Puişor-cloşcă bătrână”: ultima poreclă cu care se alesese nea Scriitoru’
din partea noastră. (Că, ţi-ai găsit, noi să apreciem poeţii şi
scriitorii…, ultima speţă! Dar când aceştia transpira cot la cot
cu tine pe schelă, se cam transforma pozitiv situaţia!)
Spre deosebire de heruvimii din
Ezechiel şi Apocalipsa, care aveau patru aripi (şi tot complexul acela
greoi de roate conţinute în alte roate, de parcă ar fi un modul lunar),
serafimii erau mai... serafici: mai pudici şi delicaţi. Un soi de
păsăroi cosmic umanizat, serafimul avea şase aripi: cu două îşi
acoperea (de ruşine) faţa, cu două – din aceleaşi motive – picioarele.
Iar ultimele două erau folosite pentru zbor. Planau în zbor limpede şi
uşor, clamând: SFÂNT, SFÂNT, SFÂNT este IEHOVA al OŞTIRILOR! Aceasta îi
şi apropie pe serafimi de fraţii lor, heruvimii: au o misiune comună.
Dar în timp ce primii se află deasupra, levitând peste marea de cristal
care semăna cu „un cer”, ceilalţi (heruvimii) se situau dinjos de
Gloria-Şekina (după alte surse Merkaba, Carul Ceresc); susţinând-o ca
nişte lagăre sau rulmenţi.
Şi în Isaia tronul era „foarte
înalt”, înconjurat de fiinţe vii şi bătrâni. Ba nu, bătrânii nu se
văd aici! remarcă, pe bună dreptate, Ovidiu. Asta nu înseamnă însă
că nu existau, ascunşi pe undeva…, în spatele scenei. „Dar unul din
serafimi a zburat spre mine cu un cărbune aprins în mână, pe care-l
luase cu cleştele de pe altar” (Isaia 6:6). Dacă în primul caz cărbunii
aflaţi între roate erau destinaţi să purifice un oraş întreg,
Ierusalimul, aici ei purifică buzele omeneşti necurate; buze de profet
alese să rostească Cuvânt.
*
Pe noi,
stacomani apucaţi de zulufii capului (ca Ezechiel de forţa Duhului,
motrice) de febra cunoaşterii, nimeni nu ne mai putea opri. Cineva,
frunzărind „orbitoarele” lui Cărtă, descoperi ceva extraordinar
(sau tot nea Puiu pusese pe tapet respectivul pasaj?). Devenit subit
fanatic fan, Ovidiu era zilele acelea în mare vervă cărtăresciană… Nu-l
auzeai toată ziua decât: „Biblia şi Cărtărescu! Cine n-a citit Biblia
şi Cărtărescu, n-a citit nimic la viaţa lui!N-am întâlnit nici
un teolog sau scriitor, român sau străin, care să-şi poată imagina
trupul de slavă, în schimb o face Mircea Cărtărescu!” (Şi
văzându-ne pe noi de jur împrejur căscând ochii cât cepele, studentul,
cel mai aplicat „ucenic” al lui nea Scriitoru, ne traduse că ar
fi vorba de trupul nostru la Învierea de obşte. La acest punct al
discuţiei eu, Narator sceptic, cam aveam îndoielile mele: numai despre
marele Shakespeare s-a spus că face cât o întreagă literatură
naţională… Dar cât de mare ar putea fi, la rândul lui, acest
Cărtărescu!?
Îl văd tradus pe toate
meridianele, publicat la Editura Impedimenta, ultimul lui premiu fiind
cel al revistei Tormenta… A fost invitat la Librăria Rafael
Alberti, asaltat de presă şi cititori. În urma traducerii în spaniolă,
începe să se impună şi în spaţiul realist-magic al Americii
Latine. Traducătoarea lui, lector de spaniolă la Constanţa – şi ce
nume!: Marian Ochoa de Eribe – se simte de-a dreptul flatată, declarând
într-un interviu din „România literară”: „Când Enrique Redel spune
asta… nu glumeşte, a înţeles foarte bine cine e Cărtărescu şi ce rol are
în literatura europeană de azi.” O revistă din Costa Rica îi cere un
interviu, astfel că în curând Orbitorul său se va afla în
concurenţă cu Un veac de singurătate şi Războiul
sfârşitului lumii. Şi când te gândeşti că unii conaţionali – chiar
şi fandositu’ ăsta de nea Puiu, un pui de scriitor mai mic – îi contestă
valoarea. Că până la urmă, vorba unui tip isteţ de la „Cultura” lui
Buzura, Nobelul contează mai puţin, importantă fiind valoarea în sine.)
„Un tron era la locul lui în
cer şi pe tron stătea Cineva”
Revenirăm
apoi cu toţii „în Sala Tronului”, la chestiunea aceea spinoasă pe care
o mai adulmecasem noi uneori, i-am făcut curte în fel şi chip, iar apoi
am cam lăsat-o în coadă de peşte. Nea Puiu deschise la începutul Cărţii
Apocalipsa, la capitolul patru.
- Ia te uită
ce scrie aici: în faţa lui Ioan se deschide o uşă, dar nu una ca toate
uşile, ci „o uşă în cer”; iar el este invitat să urce acolo… „Şi iată că
în cer era pus un scaun de domnie şi pe scaunul acesta de domnie şedea
Cineva. Cel ce şedea pe el avea înfăţişarea unei pietre de iaspis şi de
sardiu; şi scaunul de domnie era înconjurat cu un curcubeu ca o piatră
de smarald la vedere” (Apoc. 4:2,3). Aşa-ncepu povestea…
Tronul era
înconjurat cu 24 de tronuri (jilţuri) mai mici, pe care stăteau 24 de
bătrâni şi patru fiare… Ce fiare, nene, iar începi cu fiarele
matale… Mă înnebuneşte cu fiarele lui! - Or fi fost fiinţe,
făpturi, creaturi ale lui Dumnezeu bunul… Sunt de fapt heruvimii din
Ezechiel, care – zice-se – mai ocupau şi mijlocul tronului (Cărtărescu:
„Tronul era circular”). Dar viziunea acestuia e o adevărată apoteoză,
Ocupantul lui strălucea cu strălucirea pietrelor preţioase: jasp/ iaspis
şi sardiu. Ca piatra de onix. Dar ceva nu se înţelege clar aici: tronul
în sine era de safir, sau Ce-ce-stătea-pe-tron? Un curcubeu verde îl
înconjura: „Era ceva ce semăna cu un curcubeu ce apare într-un nor mare
şi gros într-o zi cu ploaie bogată” – Ez. 2:28, traducerea lumii noi.
Şapte candelabre sau policandre („şapte lămpi”) se aflau în faţa
tronului, ele simbolizează Duhul. De asemenea, o „mare de cristal”…
Cu marea asta e iarăşi o
întreagă poveste: „În faţa scaunului de domnie mai este un fel de mare
de sticlă, asemenea cu cristalul. În mijlocul scaunului de domnie şi
împrejurul scaunului de domnie stau patru făpturi vii, pline cu ochi pe
dinainte şi pe dinapoi” – Ap. 4:6. Este „o mare de sticlă amestecată cu
foc”(?), iar pe ea nişte cântăreţi din harpă. Aceasta ne duce cu gândul
la marea de aramă de pe acoperişul templului, o imensă „antenă
parabolică”, groasă de 2,5 metri, cu diametrul de 5 m (circumferinţa de
15). Dar şi la serafimii din Isaia şase cu şase: ei păreau să fie
cântăreţii la harpă, de pe întinsul mării de cristal. Marea de cristal
era un fel de cer pe care se afla tronul, la o înălţime
ameţitoare: „Deasupra capetelor creaturilor vii era ceva asemenea unei
înfricoşătoare întinderi de gheaţă scânteietoare (Ezechiel 1:22 -
traducerea lumii noi). Bătrânii din jurul tronului au cununi de aur pe
cap, cununi pe care le aruncă înaintea Celui aflat pe tron, în semn de
adorare şi prosternare.
… - Şi multe altele, asemenea
lor… Dar n-o mai lungesc, şi aşa pe unii din sală, bucătăria noastră din
„hotel”, cam începe să-i doară capul. Mai trebuie totuşi să
consultăm şi varianta ortodoxă, Biblia Sfântului Sinod! (nea Puiu avea,
vezi bine, şi una de-asta şi pe cea a martorilor lui Iehova care, zic
ei, e mai aproape de textele originale): „Înfăţişarea acestor fiare se
aseamănă cu înfăţişarea cărbunilor aprinşi, cu înfăţişarea unor făclii
aprinse; printre fiare curgea foc, iar din foc ţâşneau raze şi fulgere”,
Ez. 1:13. (Tot de la el vom afla că în privinţa Bibliei nu există
manuscrise originale, unice, ci numai familii de texte; dintre care nu
întotdeauna cele mai vechi sunt şi cele mai bune, mai apropiate de
originalul pierdut.) În rest, Biblia ortodoxă nu vine cu ceva nou în
problemă, ci mereu aceleaşi expresii pitoreşti, metaforic-ambigue: „nor
mare”, „vânt vijelios”, „val de foc”, „raze strălucitoare”, „metal în
văpaie”… Aceleaşi „făclii aprinse” (torţe) se plimbau prin mijlocul
focului, ca în ediţia modernă Cornilescu.
*
(Cu altă
ocazie, subiectul dezbaterii noastre de bravi muncitori în construcţii
cu preocupări elevate a fost – care credeţi? – singurătatea lui
Dumnezeu… Toată viaţa Sa pământească, Fiul lui Dumnezeu s-a
simţit izolat şi însingurat: nu L-au înţeles nici cei mai apropiaţi,
cei din familia Sa, prietenii (ucenicii) – cum să fi aşteptat atunci
înţelegere din partea lumii? La 12 ani, cu prilejul vizitei la templu,
mama şi tata l-au căutat prin tot Ierusalimul, la toate rudele şi
cunoscuţii. Iar El era în „Casa Tatălui”, dezbătând şi argumentând cu
doctorii în teologie adânc controversate probleme din Tora. Fraţii lui
l-au crezut nebun şi voiau să-L ia cu forţa acasă, să nu-i facă de
ruşine… Concetăţenii din Nazaret, de asemenea, erau cât pe-aici să-l
arunce în prăpastie („de pe sprânceana muntelui”). Dacă era după ei…,
dar El s-a făcut nevăzut din faţa lor, ca în multe alte cazuri, în
incinta templului, când au vrut să pună mâna pe El, să-l ucidă înainte
de vreme. Cărturarii şi fariseii, fruntaşii norodului L-au urât, L-au
invidiat, încărcându-se cu păcatul împotriva Duhului Sfânt,
păcatul de neiertat: au refuzat categoric să creadă în El, în ciuda
tuturor evidenţelor, a mesajului şi minunilor Sale.
Dar mâhnirea
cea mai mare a vieţii Sale a gustat-o Mântuitorul în Ghetsimani,
înaintea arestării Sale… Când i-a luat cu el pe ucenicii preferaţi
(Petru, Iacov şi Ioan), cei aflaţi de faţă şi pe Muntele Schimbării la
Faţă. Avea oare Creatorul, Mântuitorul lumii nevoie de cineva care să-I
fie alături, să-i susţină moralul în clipe grele??... „Sufletul Meu
este cuprins de o întristare de moarte; rămâneţi aici şi vegheaţi
împreună cu Mine!” De trei ori s-a retras deoparte în Muntele Măslinilor
să se roage – de trei ori i-a găsit pe ai Săi cu pleoapele plumbuite.
Însuşi Creatorul lumii, dezbrăcat de slava şi puterea Sa simţea
teroarea singurătăţii; simţea de pe-acuma strivindu-I umerii, Îl apăsa
deja crucea care Îl aştepta. Fiindcă, dintre sutele, miile de răstigniri
petrecute înainte şi după El, a Sa a fost cea mai grea!
Iată şi o
„situaţie limită” din viaţa terestră a Domnului nostru:
Cu un prilej
oarecare, când un mare număr de adepţi L-au abandonat, Iisus Hristos
le-a aruncat celor rămaşi o imensă provocare: voi nu plecaţi?...
Era în urma predicii în care, intenţionând să introducă simbolul
euharistic, Fiul Omului le-a oferit celor de faţă – şi tuturor – trupul
Său drept „hrană”, iar ca „băutură” sângele Său. Asta e prea de tot!,
s-au revoltat cei care şi până atunci erau roşi de serioase îndoieli…
„Cine este acesta de vrea să ne dea carnea trupului lui s-o mâncăm?...
Ce, suntem canibali?... Sângele său să-l bem…, suntem vampiri? Cine
poate suferi această vorbire ciudată?” Exprimarea aceasta e greu de
acceptat pentru voi? i-a interpelat Iisus. Dar dacă L-aţi vedea
chiar acum pe Fiul Omului înălţându-se şi zburând pe norii cerului,
întorcându-se de unde-a venit? … Iar răspunsul celor puţini rămaşi
(doisprezece!) a fost: „La cine, Doamne, am putea să ne ducem? Numai Tu
deţii adevărul, cuvintele vieţii!” Dar El nu doar deţinea – El chiar
era Adevărul; El nu avea în Mâna lui nişte cuvinte, ci era Însuşi
Cuvântul.
În altă împrejurare, Domnul le-a
spus decis adepţilor Săi: Adevărat adevărat vă spun („adevăr grăiesc
vouă”) că sunt unii aici de faţă care nu vor gusta moartea, până nu vor
vedea Împărăţia lui Dumnezeu! (Luca 9:27); Sau: „… pe Fiul venind în
Împărăţia Sa” (Matei 16:28); „Împărăţia cerurilor venind cu
putere”(Marcu 9:1). Unii teologi sunt de părere că s-ar fi referit la
Întrupare (prima venire) – alţii la Schimbarea la Faţă. – Dar dumneata
ce crezi, nea Puiule, cum stă treaba aici?... – Eu zic că e vorba de
Parousie… Numai atunci Fiul Omului va veni însoţit de „putere”, adică de
oşti îngereşti. Fiindcă Tatăl Său, Iehova, e Domnul Oştirilor.)
……………………………………………………………………………….
Era o seară
liniştită şi de neuitat, în săptămâna dinaintea plecării lui nea Puiu
„hotelul” părea un melancolic colţişor de rai. Iar noi cu toţii
ciorchine pe deck. Unde vom mai putea fi găsiţi, - vom tot mişuna noi
pe-acolo de-aci încolo… mai cu seamă duminica, singura noastră zi
liberă. Când aveam de ales: mergem în vizite pe la prieteni, ne ducem
la biserică sau trândăvim în cămin…
Dar toate acestea fără el.
Şi fără cineva care să ne mai vorbească despre El!