-
ADEVĂRUL APARE GREU: „DOI OAMENI RĂI”,
de NICOLAE ŢIC
-
-
Avem pe birou o carte, care-şi aştepta rândul, de mult, la recenzare: „Doi
oameni răi”, Editura Călăuza v.b., 2016 (editura unei alte mari
personalităţi, trecute la „masa umbrelor”! – marele poet
şi om de cultură deveano-hunedorean, VALERIU BÂRGĂU!) – cartea
unui foarte talentat, dar extrem de modest dispărut (pentru mulţi
cititori, ba chiar „academicieni” moderni, de azi - un
cvasi-necunoscut...): NICOLAE ŢIC.
-
-
NICOLAE ŢIC
(n.
29 decembrie
1928,
judeţul Hunedoara
- d.
12 martie
1992)
scriitor, publicist şi scenarist român, care (cum expresiv şi atât de
adevărat-tragic afirmă fratele său, poetul MIRON ŢIC, în prefaţa
volumului) “face parte din generaţia desculţă, care a moştenit
cuminţenia războiului, prosperitatea secetei şi democratizarea
răzoarelor” – a fost contemporan şi foarte bun tovarăş de
creaţie cu celebrii Fănuş Neagu, Ion Lăncrănjan, Ion Băieşu, Teodor
Mazilu, Radu Cosaşu, Petre Sălcudeanu etc. – care, la rândul lor, îi
priveau, cu veneraţie, ca pe unice/i modele/idoli literare/i, pe
antecesorii lor: A.E. Baconsky, Marin Preda, Titus Popovici, Eugen Barbu,
Petru Dumitriu…
-
-
Sunt
două generaţii de scriitori care chiar ştiau să scrie, chiar ştiau să
povestească, să creeze parabole cosmice, discerneau esenţa de
efemeritate! – spre deosebire de veleitariştii de azi, care au sufocat,
au relativizat, până la aneantizare, literatura română, cu deşeurile
lor pestilenţiale…
-
Că
unii dintre “postbelici” vor fi făcut “pactul cu
diavolul”, chiar dintre “şaptezecişti” şi “optzecişti”?!
… – nu prea “miroase-a micşunele”, e drept… - dar asta nu
le micşorează meritele artistice (dacă ele există, fireşte!)!
-
-
Ce-am
face cu literatura româno-valahilor, dacă nu am şti să discernem Arta -
de Socio-Politic? Am cam desfiinţa-o, dacă n-am lua seama la geniul
scriitoricesc, iar nu la fetidele greşeli şi opţiuni politice ori
social-“finanţiste”: Miron Costin şi Ion Neculce – bănuiţi
de felonie, faţă de domnii lor, Dimitrie Cantemir – mare mason şi agent
dublu (poate chiar triplu!)…, Titu Maiorescu – escroc cinic, îmbogăţit
de război (în 1877-1878) şi suspicionat (şi azi - sau, mai ales azi!)
de complicitate, foarte activă, la asasinarea lui Eminescu… - Ion Luca
Caragiale – spion austro-german (la fel şi Ioan Slavici…), zelos “colaborator”
la “azvârlirea peste bord” a Aminului/Eminescu… - …Mihail
Sadoveanu – colaboraţionist stalinist postbelic şi Mare Maestru al
M.L.N.R. - din pricina deciziei nefaste a căruia sute de scriitori şi
jurnalişti interbelici au devenit martiri ai temniţelor staliniste, din
România…
-
-
Nu
mai vorbim de “magii” cu opţiuni politice ferme (“de
dreapta”-Codreanu, ori post-Codreanu/simistă, ori “de
stânga” extremă!), chiar din timpul celui de-al doilea război
mondial…! – opţiuni politice împotriva cărora, de-o vreme încoace, au
început să fie “polizate”, de zor, legi anti-româneşti (pentru
un adevărat genocid cultural-spiritual românesc!) – legi complet abuzive
şi absurde, venite dinafara graniţelor României, din temple satanice…!
-
-
NICOLAE ŢIC
a făcut pact doar cu Arta. În Prefaţa (scrisă, cu mare har al
înţelegerii, de fratele său, MIRON ŢIC) la volumul pe care dorim
a-l recenza: “Nicolae Ţic – generaţia desculţă, realismul
socialist şi realismul capitalist”, subcapitolul “O carte
care nu există” - MIRON ŢIC ne dezvăluie: “Am în
faţă <<DOI OAMENI RĂI>>, de Nicolae Ţic,
o carte de povestiri, fără coperte, tipărită în Colecţia Luceafărul, a
Editurii de Stat pentru Literatură şi Artă, CARTE CARE, DE FAPT, N-A
APĂRUT NICIODATĂ
(s.n.)! Ea a fost trasă la un tiraj de 10.000 de exemplare, tiraj
trimis la topit...TOPIT (s.n.)”. Prima bănuială a
fratelui, MIRON ŢIC, a fost că topirea s-ar fi datorat unei
corecturi la...lipsa de corectură a editurii! - corectură făcută chiar
de mâna autorului: „Nicolaie
[…aşa-i ieşise numele, pe prima pagină, cu “i”!]Ţic
a tras o bară, cu stiloul, peste al doilea <<i>>, ce-i parazita
prenumele, şi s-a semnat, cu acelaşi stilou, mai jos, cu scrisul său
inconfundabil, optimist, orientat ascendent spre colţul
din dreapta, sus, al paginii de titlu:
NicolaeŢic (scris împreună, 27 aprilie 1958. Să se fi topit volumul
din cauza unui exces de estetism tipografic, în cauza acelui <<i>>,
aflat ca surplus în Nicolae – Nicolaie?”...
-
-
Dar tot fratele MIRON revine cu desluşirea, după o campanie
detectivistică acerbă: „Radu Cosaşu mi-a semnalat, acum câteva
luni, tărăboiul iscat de această carte care n-a apărut! Adevărul trebuia
integral topit...?”.
-
-
…Cartea “care n-a apărut” (decât azi, post-mortem, prin
generozitatea Editurii Călăuza v.b.!) are 128 de pagini şi conţine nouă
povestiri:
-
1-Decoraţia;
-
2-Călăuza;
-
3-Moartea
crâşmăriţei;
-
4-Doi
oameni răi;
-
5-Beţivul;
-
6-Unul
la fel ca ceilalţi;
-
7-Doamna
Viorica;
-
8-Căruţaşul;
-
9-Tudor.
-
-
Jurnalistul harnic şi scormonitor (“de Valea Jiului”),
NICOLAE ŢIC, a reuşit, cu brio, să creioneze adevărate “fiziologii”
(cum numai paşoptiştii “zilelor de-aur a scripturelor române”
au fost vrednici să izbândească!) – evitând maniheismul: o proză
fără eroi autentici (excepţie face
Războinicul-Absolut-împotriva-Morţii, TUDOR, din povestirea
omonimă, ultima din volum…: “Nimeni să nu întrebe dacă Tudor mai
trăieşte ori nu. Socotesc absurdă această întrebare” – cf.
Tudor, p. 127), fără demoni autentici (…excepţie făcând, cel mult,
cei doi şerpi, încolăciţi în moartea Duhului, unul prin altul:
Vronea-crâşmăriţa, care-l sileşte, pe nepotul ei, Vasilici,
la învăţătura infernului lăcomiei sordide, determinând defectarea,
definitivă, a cântarului moral: “l-a trimis să fure
găini…el a plâns cu sughiţuri, zicând că nu-i hoţ, dar Vronea l-a
învineţit cu greutăţile de la cântar…azi aşa, mâine mai
rău, până când Vasilici s-a dat pe brazdă…fura găini şi alerga la târg
să le vândă…cu vremea, băiatul a prins gust de avere şi se ruga să crape
bătrâna, ca să rămână el stăpân”, cf. p. 35 – care Vasilici, la
rându-i, o orbeşte pe Vronea, şi, în final, o sufocă, sălbatic, cu
banii/bancnotele ei inutili/e, devalorizate social:”- Na, bani,
na! Să te saturi odată! Şi-i îndesă hârtiile în gură. Vronea horcăi
slab, tot mai slab, apoi se stinse, ca şi când n-ar fi fost. Ion
Vasilici fugi, uitând să-i aprindă lumânarea” – cf. Moartea
crâşmăriţei, p. 39…dar ceva miasme demoniace exală şi exultă, parcă,
şi din zona lui Gavrea, cel care-l umileşte, sălbatic, pe bietul credul,
ţiganul Ilarion Bujdea, promiţându-i o “decoraţie” –
promisiune care dezlănţuie, în sărmanul urgisit de soartă şi oameni, o
fierbinţeală existenţială tragică, pentru că şi aşa frustrările şi
umilinţele vieţii lui n-au număr… - …ca să constate, în final, că, în
lumea asta, corectitudinea şi omenia sunt calităţi
perimate şi cuvinte desemantizate…la care el, Ilarion Bujdea, însă, nu
va renunţa, se pare, niciodată şi nicicum!: “Ilarion dă bici
cailor – tot mână şi mână…Simte călduri, răsuflă greu şi izbucneşte în
plâns. N-a mai plans de când a vrut să-I vândă lui Gavrea cizmele. <<-Eu
te credeam om, Gavrea, om…>>” - cf. Decoraţia, p. 26) :
în lumea noastră sunt doar trăitori-experimentatori de viaţă scurtă.
-
În
viaţa terestră, există doar oameni obişnuiţi, cu calităţi ascunse (din
timiditate şi frică de lume şi oameni!), dar şi cu păcate destule şi
gri, dezvăluite numai de asalturile vremurilor atroce…
-
-
Cum
sunt atât:
-
-
1-aşa-zisul
“dispreţuitor de femei”, tânărul Matei Iuga, cel care, de
fapt, e îngrozit de batjocura potenţială a tovarăşilor de muncă, pentru
lipsa lui de experienţă erotică (şi, din pricina acestei groaze, îşi
reprimă, cu încrâncenare, orice percepţie umano-divină, pentru Sublima
Creaţie!)…însă, până la urmă, fascinaţia sa pentru Silvia înfrânge
mormanul de complexe, şi-l transcende într-o lume nouă, în care
păsările-îngeri (minune!)… chiar ciripesc: “Silvia îşi
rezemase capul de umărul lui şi şoptea ceva, şoptea mereu. Matei Iuga nu
auzea – asculta ciripitul, asculta fermecat. – Auzi, ciripesc! I se
părea că făcuse o descoperire nemaipomenită” – cf. Unul la
fel ca ceilalţi, p. 84,
-
-
2-cât
şi tânărul de 25 de ani, COSTEA-“GALAŢI” (“rămas
de mic fără părinţi, înhăitat cu băieţii din port…copil al nimănui…când
nu avea ce mânca, o lua pe stradă, cu cerşitul…învăţase să şchioapete şi
să tremure din tot corpul, să bâlbâie, făcând pe mutul – şi astfel
stârnea mila trecătorilor” – cf. p. 53), din povestirea
“Doi oameni răi”, care “încearcă marea cu degetul”,
să vadă până unde îi merge cu înşelatul oamenilor şi cu descoperitul de
“fraieri miloşi”; până când dă de “naşul”
său, bătrânul Letean, re-iniţiatorul lui COSTEA întru lumea
corectă, cu bun cântar la mijloc: lumea muncii cinstite! - pentru care
cinste a muncii (îndârjit-ambiţioase, aproape de demenţa sinucigaşă!),
cândva, la Hunedoara, i-au fost braţele “încărcate braţele cu
flori” şi urechile cu scuze, când i s-a dat carnetul de utemist…
: “-Bădie (îi zice Costea bătrânului “maestru”
Letean), am glumit, grozav îmi placi când te-nfurii. Dar de azi
înainte…Fie ce-o fi, dracul să mă ia! Unde vrei să mă duc? N-am pe
nimeni…Costea mă cheamă…şi n-o să-ţi pară rău că m-ai întâlnit! Ştiam eu
că odată şi odată…Stors, cu braţele atârnând, flăcăul se întoarse la
lopată” – cf. Doi oameni răi, p. 60.
-
-
“Răutatea”,
la NICOLAE ŢIC este/devine, deci, paradoxal, o forţă benefică:
expresia forţei Duhului uman, de a înţelege (…mai degrabă ori mai
târziu, cu mai multă sau mai puţină bunăvoinţă ori …”încântare”,
ori “graţie”…!) profunzimile sufleteşti ale omului şi legile
disimulate, dar absolute, ale cosmosului. Cosmos care-şi impune
legile nu doar în natura liberă, ci şi în lumea oamenilor, în societatea
care, până la urmă, va trebui să-şi regleze cântarele relative, după
cele divine, imuabile şi perpetue…
-
-
Arta
lui NICOLAE ŢIC constă atât în devoalarea, prin jocul sorţii
oamenilor, a acestor legi invulnerabile ale celestului divin, îngropat
în lume – cât şi în violenţa ciocnirilor dintre caractere, pentru a
provoca ţâşnirea Adevărului (vehemenţa şi vioiciunea, aproape diabolică,
a dialogurilor cărţii - sunt partea ei “forte”, cea mai
rezistentă parte a construcţiei epico-dramatice!) : Adevărul din lume,
din oameni, din societatea umană.
-
Mai
mult ca sigur că această greutate de a accepta şi a lăsa să fie
dezvăluit Adevărul a dus (în acele vremuri în care armata sovietică, “CIUMA
ROŞIE”, încă nu-şi luase “ciubotele” de pe
geografia valahă!) la…topirea
tirajului cărţii aici recenzate, după aproape 60 de ani de
tăcere cu totul nedreaptă… - …căci, pe ultima filă a cărţii date la
topit, scria: ”Dat la cules: 21.12. '57. Bun de tipar: 18. 02. '58”.
-
Dorim ca, măcar acum, după moartea autorului ei, această carte a unui
muritor, plecat la îngeri (…dar cât talent, rarissim talent! -
închis sub transparenţa pielii sale de efemeridă!) - să devină
nemuritoare – aici, pe planeta Pământ!
-
-
Arta
nu este, în esenţa ei - politică! - nu este nici, în primul rând, o
realitate socială…: Arta este un miracol demiurgic,
UMANO-DUMNEZEIESC!
-
Pe
care miracol trebuie să-l înţelegem, cu toată fiinţa noastră, dacă
pretindem (…o! – şi cu câtă aroganţă, uneori deşănţată…!) să ni se spună
“OAMENI”!
-
Mai
ales, dacă ne este călăuză iniţiatică un Maestru al prozei
scurte, precum este şi va rămâne, în mod cert, NICOLAE ŢIC…!
-
-
-
prof. dr. Adrian Botez
-
-
-
-Nicolae Ţic, Doi oameni răi, Editura Călăuza v.b.,
2016.
-
-FIZIOLOGIE -
specie literară care își
propune observarea și
studierea obiectivă a unui caracter, a unei situații
semnificative. (< fr. physiologie). La noi, literature
paşoptistă a început şi izbutit să dezvolte, până la perfecţiune
(prin Costache Negruzzi, Ion Heliade Rădulescu, Vasile
Alecsandri etc.), aceste eboşe spiritual-comportamentale, de tip
“satiră clasică” în proză.
-
Sursa: Adrian Botez, 2016