-
„PASĂREA DODO”, „IARBA REALĂ” A LUI DUMNEZEU şi
EXISTENŢIALISMUL CONTEMPORAN:
-
ROMANUL „VADUL ARS”, de CONSTANTIN STANCU
-
Încă din 2011, când îşi editase romanul Pe masa de operaţie
(Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2011, carte premiată la concursul internaţional „Titel
Constantinescu”), remarcasem calităţile de excepţional prozator
„creator de profunzimi abisale, parabolico-metaforice” (în
linia lui Jorge Luis Borges), ale lui CONSTANTIN STANCU – într-o
vreme în care proza românească a intrat „în colaps” - ...
parcă scriitorii de azi ar fi uitat şi să povestească, şi să facă
introspecţie/analiză introspectivă, şi să construiască dialoguri
credibile, şi să construiască o naraţiune metaforico-parabolică – şi,
mai ales, să dea un mesaj fundamental (prin importanţă şi urgenţă
existenţială) unui text.
-
Noul său roman, Vadul Ars (Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2016),
dovedeşte, din plin, că subsemnatul nu s-a înşelat asupra excepţiei,
întru ale prozei româneşti contemporane - excepţie numită CONSTANTIN
STANCU.
-
Cartea este structurată pe XXXII de „paliere narative”/capitole,
adăugând sau reluând mesajele unor personaje (aflate, majoritatea, în
plin vârtej involutiv moral-spiritual!) – capitole prin care tema capătă
variaţiuni, schimbări ale unghiului de viziune – reuşindu-se o adevărată
frescă interioară a mentalului unei ţări, al unui spaţiu (în
speţă, România...dar aceasta numai pentru credibilitatea unei
demonstraţii extrem de minuţioase şi curajoase, făcută în zona „descinderii
spre infernalitate”!), aflate/aflat în plină implozie
moral-spirituală, din pricina doborârii tuturor reperelor existenţiale
interioare: omenie, credinţă, loialitate, stabilitate armonios-creatoare
etc.
-
Romanul pare, la prima vedere, un roman social, realist – despre lumea/”faună”
românească postdecembristă. În realitate, pe măsură ce este citit şi,
apoi, recitit - romanul lui CONSTANTIN STANCU devine o
parabolă a convertirii cosmosului în haos, prin prăbuşirea sistemului
axiologic interior-uman.
-
Localitatea „Vadul Ars” este un topos metaforic, ca şi „pasărea
Dodo”:
-
1-„Vadu Ars – localitate monoindustrială, modelată
de industrializarea forţată şi rigidă, practicată în anii 1947-1989, în
România. Oamenii dependenţi de o singură intreprindere, de resursele ei
” – cf. p. 6;
-
2-„În oceanul Indian, pe insula Mauritius, a trăit o pasăre
ciudată: pasărea dodo, personajul Dodo. Era cam mare, nu zbura, grea,
cam la 20-25 kg, se trăgea din lumea porumbeilor. Aşa era firul ei. Prin
anul 1507, nişte portughezi au ajuns la ţărm, erau multe păsări, era
frăţia Dodo, ca să zic aşa. Frăţia a dispărut fără soluţie, pasărea nu
mai există. S-au făcut defrişări, câinii şi alte animale de casă au dat
năvală în zonă, vânătoarea păsării, cuiburile ei deranjau pe oamenii de
bine, apoi totul s-a topit, lanţul nu s-a putut susţine. Prin anii 1690
mai era pomenită, apoi, nimic! În 150 de ani, în contactul cu omul,
pasărea a dispărut. Ce atinge omul neinstruit, omul flămând,
cuceritorul, ca să zic aşa, se duce pe apa sâmbetei...Apoi alte istorii,
cu animale...Dacă în natură, şi natura este o forţă, se petrec
dispariţii, cu atât mai mult în lumea noastră, a oamenilor moderni...”
(fragment din roman) – cf. p. 5.
-
Se sugerează, în mod subtil, că „omul flămând, cuceritorul”
(„omul modern”) a ajuns la stadiul ultim, acela de
epuizare creativă şi de apogeu distructiv...şi, deci, că omul ar
putea să nu fie unica specie (biblică), prin care lumea să se
împlinească în...lumi: pot apărea, mereu, noi specii „conducătoare-cuceritoare”,
care să-şi transforme „foamea” în...autofagie! „Pasărea
Dodo” devine, din topos mental uman – mithos universal,
etern reiterativ, atât în „greutate”-echilibru relativ,
cât şi în ...sinucidere.
-
Dar această parabolă despre „arderea” şanselor de
umanitate şi de recosmicizare ale omului (metafora „şansei”
este „vadul”, locul de trecere/salvare/depăşire a unui
obstacol, interior sau exterior: „Vremea investiţiei s-a dus,
a ars” – cf. p. 135, sau: „trece timpul şi noi
ne ardem” – cf. p. 190) demonstrează şi altceva:
-
1-„a
schimba” nu este, legic, niciodată, garanţia binelui, a
restaurării paradisului uman. Dimpotrivă, „a schimba”
poate, foarte uşor, să devină sinonimul îmbolnăvirii grave a
organismului socio-spiritual („În lume apăreau boli, alte mişcări
de oameni dintr-un loc în altul; cu alte motive, alţi învingători”
– cf. p. 90 - de fapt, alţi Cavaleri ai Apocalipsei...) –
sinonimul cancerului, al proliferării haotice şi fatale/letale, a
unor celule bolnave:
-
-„Cancerul este o boală caracterizată printr-o diviziune
necontrolată a unui grup de celule, care au capacitatea de a invada alte
ţesuturi din organism, fie prin creştere directă în ţesuturi adiacente,
prin invazie, sau prin migraţia celulelor spre locuri mai îndepărtate în
organism, se ajunge la metastază. (...) Bătrânii îi zic RAC”
(s.n.) – cf. p. 206. „Rac”, adică involuţie
fatală/letală a moral-spiritualităţii umano-divine. Este simptomatic
că fascinanta frivolă, Bianca Drăguţ, moare de cancer/RAC: Bianca
Drăguţ este tocmai personajul care, la restaurantul „Macarena”
(„buricul neo-infernalităţii” Vadului Ars...),
deţine, ca-ntr-un seif uman (pentru eternitate rămas misterios, prin
moartea ei...) secretele sufletelor tuturor personajelor din Vadul Ars
(„Împreună cu Bianca murea o lume...multe secrete se duceau
împreună cu ea...Nu se va şti niciodată ce era în sufletul ei...”
– cf. pp. 205-207) – dar şi face legătura între diversele paliere
social-umane, între diversele caractere umane - de la proteiformele şi,
până la urmă, informele personaje Sorin Militaru, comisarul de
poliţie, ajuns primar...sau Ion Ardelean, directorul subminativ
al propriei uzine...sau Ion Jude, ziaristul-scriitor, care are
cel mai sinuos parcurs, dintre personajele cărţii... – şi până la
tragicul Ilie Talan, iubitorul de dreptate şi de raţionalitate
cosmică, sfârşind zdrobit de pământul-Mamă Geea, în pântecul
căreia a intrat toată UZINA-MAMELĂ VITALĂ A LUMII, de unde se „alăptează”
şi „drepţii”-antecesorii „revoluţionari”,
care vor/voiau să păstreze un echilibru cosmic, fie şi relativ, prin
retehnologizarea/reorientarea existenţială a uzinei-lume... – dar
şi „ne-drepţii”, adică aceia care fură tot fierul uzinei,
pentru a-l preface în bani rapid câştigaţi...ucigând SURSA
VIEŢII-UZINA! - ...neţinând cont, fireşte, că, de fapt, prin „fierul
vechi” (în care au lăsat să se prăbuşească mama-uzină),
adică prin fierul corupt de exerciţiul infernal milenar, se
integrează, perfect, în „derdeluşul” fatal al lui Kali
Yuga, Vârsta Neagră...ultima etapă involutiv-umană, extrem de
scurtă, care duce la dispariţie lumea...”noua lume”,
transformată într-o „pasăre-personaj Dodo”!
-
2-„a
fi liber” presupune cea mai severă asumare existenţială, iar nu
inconştienţă distructiv-haotică (de „beţiv”, ajuns să-şi „strige
personalitatea în întuneric”!) - inconştienţă care duce,
ireversibil, la starea de noapte/înnoptare a Duhului: „Era
târziu, deja. Se înnoptase...Întunericul era destul de intens, lui Ilie
(n.n.: Talan – greoi, precum „boul de jug”, dar,
prin urmare, stabil şi loial umanităţii din el, chiar şi în regimul
catastrofic mundan...o „pasăre Dodo” nefericită, deşi
el ar dori să asigure fericirea tuturor...) i s-a părut
ciudată, acea zonă era aşa de slab luminată, dar era o zonă mai puţin
interesantă, era vorba de cultură, nu de politică, sau afaceri...În
aerul nopţii, străbătea glasul unui beţiv: ÎŞI STRIGA PERSONALITATEA ÎN
ÎNTUNERIC” (s.n.) – cf. p. 120.
-
3-„a
schimba” poate foarte uşor deveni sinonimul lui „a corupe
infernalo-plutonic”, a distruge
spiritualitatea, în favoarea forţei oarbe şi brutale, care întâi
aneantizează exteriorul, pentru ca, ulterior, să devină forţă suicidară
(anomia nu poate duce decât, întâi, la stadiul entropic-haos
şi, apoi, în final, la neant... la „smulgerea şinelor”
şi dispariţia „semnelor” Marelui Drum Existenţial):
„Banii aduceau putere, automobile frumoase, poziţie în societate,
influenţă, angajaţi care te linguşeau, care stau dependenţi de tine.
Deveneau un fel de dumnezei pentru ei şi asta însemna putere. Puterea
era un drog la care puţini puteau rezista, era drogul perfect atât în
capitalism, cât şi în orice fel de societate (...). O parte din combinat
se ducea, se rupea, oamenii erau puşi pe liber, urma un alt destin:
meseriaşi de excepţie, ingineri, specialişti, erau lăsaţi ÎN CĂDERE
LIBERĂ” (s.n.) – cf. pp. 121-122. În această situaţie, se atinge
stadiul apocaliptic, când „se zice binelui, rău – şi răului, bine!”:
„Moartea este subiectul care aduce mulţi bani!” – cf.
interviul luat de Ioan Cristache, lui Bebe Apostol (bucureştenizatul
care sună, mereu, din „capitala de judeţ”...pentru tot
soiul de „antamări” şi aranjamente, care de care mai
dubioase şi mai „cu substrat”...mafiotic!...Bebe-„GURU,
mai pe scurt”[
cf. p. 189]...o
imagine „modernizat-reactualizată” a dracului-Chirică!),
devenit, din Hermes-ul/Arielul lumii, dezintegratorul spiritual al
lumii-„pasăre Dodo”...
-
Iată şi consecinţele anomiei: „Banul fascina, nu mai erau reguli,
sau au fost amânate intenţionat. Se putea citi în ziare de accidente, de
morţi, calea ferată era smulsă, semnele industriale, tot ce era metalic
dispărea peste noapte, lumea era în cădere. (...) Era o prăpastie între
două epoci, nu era criză, era o prăpastie. Tranziţie? Ce tranziţie? Era
saltul peste epoci, golul era sub noi, cine îl umple, când va trece
vremea? Oare ce va fi în Vadul Ars? – gândea Ilie” – cf. p. 157.
Ce va fi, după arderea şanselor existenţiale? Dispariţia şi...Adevărata
Revoluţie... - căci cuvântul „revoluţie” nu înseamnă „schimbare”,
ci revenire/reîntoarcere la stadiul iniţial/ORIGINILE SACRALE.
Eventual, numit/e „paradis”... dar şi „re-integrare
cosmico-mioritică”!
-
Visătorii-vizionarii oneşti-„păsări Dodo”, precum Ilie
Talan, sunt excluşi de la festinul infernalităţii entropice: „Nu
contează, Ilie, eşti un visător, atât, un visător. Cei care visează vor
plăti un preţ mare, aşa a fost dintotdeauna, aşa va fi, în continuare...”
(afirmă Ana Nor, iubita lui Ilie Talan...care chiar se
dăruieşte „norilor”-informului acestei lumi destructurate
moral-spiritual...) – cf. 124. Şi, într-adevăr, amanta lui Ilie Talan,
Ana Nor, are dreptate, în felul ei: fostul consilier al
directorului uzinei-„pasăre Dodo” va sfârşi... - ...de
fapt, îşi va reîncepe existenţa, într-un nou ciclu (imposibil de
vizualizat de monştrii acestui stadiu terestru degenerativ...), asimilat
fiind de pământul-Mamă Geea, intrând în „unicul anotimp”
al stadiului extra-mundano-paradisiac: „Trupul lui a mai stat pe
pământ, inert, fără viaţă, mai multe ore – l-a încălzit soarele,
păsările au zburat peste el, mineralele din pământ i-au primit
sufletul...La Vadul Ars era un singur anotimp...” (cf. p. 158).
-
Iubirea autentică/iubita autentică
nu există, în romanul lui CONSTANTIN STANCU (Bianca Drăguţ,
cea misterioasă şi frivolă, Ana Nor, amanta lui Ilie Talan,
Angela Pop, amanta lui Ioan Jude ...sunt mai curând nişte
fantoşe, care apar doar în momentele de criză spirituală şi hormonală
ale bărbaţilor, conţinuţi în zona lor de proximitate...) - deci, nici
măcar pentru Ilie Talan-„visătorul”! - ci numai ca
formă/mijloc de evadare temporară, iluzorie, dintr-o realitate absurdă
şi revoltătoare, cu care personajele (cele care mai au un rest de
conştiinţă, de responsabilitate şi de luciditate...dar şi o
hipersensibilitate, care face din Ilie Talan un personaj teribil
de vulnerabil!) nu se pot adapta, o realitate ca „lume pe dos”/lume
tiranico-„ubu”-escă, de care fug, pentru că nu află, în
ele, forţa de a o înfrunta, de a se lupta, până la capăt, pentru
re-instaurarea nomos-ului sacru...
-
Ioan Jude,
jurnalistul scriitor, devine, în finalul romanului, din fostul jurnalist
curajoso-agresiv (de fapt, „orientat”, către senzaţionalul
bine plătit!), din „afaceristul cu spirit” (scrie doar
pentru bani, „gâdilând”, cu efemeride literare, stil „colecţia
submarinul Dox”, „libidoul”, josnic şi penibil, al
maneliştilor socialo-aculturali! - ...dar „dezvoltă” şi
alte afaceri, „pe picior”!), din aparent „asimilatul/adaptatul
la infern” – devine raisonneur-ul şi „judele”-judecătorul
(dacă nu cu funcţie soteriologică, măcar cu funcţie
alertiv-ultimativă, pe fondul unui penetrant vizionarism...de „ultimă
oră”!), asimilatorul adâncimilor semantice ale parabolei lumii-„pasăre
Dodo” (povestită de personajul echivoco-proteic Ioan Hora)
– parabolă oferită nouă, tuturor „oamenilor moderni”, ca „temă
acasă” ultimativă, de către eruditul (etern meditativ, asupra
temeliilor lumii şi asupra legilor cosmico-divine, precum şi a efectelor
încălcării Nomos-ului Cosmico-Divin!) CONSTANTIN STANCU.
-
Întâlnindu-l Ioan Jude pe Ioan Hora (la prima vedere, cei
doi „ioani” şi-ar fi, unul altuia, alter-ego-uri...în
realitate, vom vedea, imediat, că nu este decât o nouă iluzie, creată de
Marele Iluzionist-Satana, la orice final de lume...cu scopul aducerii
deznădăjduirii, deci a pierzaniei spirituale, fie şi în ultima clipă
existenţialo-mundană, în conştiinţa omului dezasamblat/demontat
spiritual şi scindat, la modul schizofrenic...), un creştin evanghelic,
trăieşte două experimente succesive:
-
1-Ioan
Hora îi oferă atât o nouă imagine, a unei alte variante posibile de
stabilizare nomotică a lumii (subminată, însă, mereu, de „guvernul
lumii”, care „trage cu tunul în satele-cercuri ale
stabilităţii”!) - cât şi parabola „păsării Dodo”
- sfârşită prin concluzia judicioasă: „Omul trebuie să reînveţe
totul. A pierdut multe...Centrul
[n.n.: se sugerează, prin topica frazei şi virgulă, faptul că esenţa
autodistrugerii lumii este pierderea CENTRULUI EI - DIVINUL!],
ne-am implicat pentru a ne întâlni aici. E un mod de viaţă. Oamenii
au nevoie de Dumnezeu, nu o spun, dar o au…Acută nevoie. Au existat prin
anii treizeci comunităţi în Brazilia, care s-au grupat şi au făcut sate.
Guvernul a tras cu tunul în colibe, în şandramalele lor; şi aveau de
toate, dar nu a convenit celor puternici… Se înţelegeau, se ajutau,
conflictul era exclus. Cu tunul au tras, dorau să lichideze comunităţile
care le stăteau în cale…”.
Deci, răul este printre noi, îl purtăm cu noi, lângă noi, „îl
alegem”...”democratic” pe diavol, şi el ne
guvernerază cu tunul stricător de cercuri stabil-armonioase! - şi ne
subminează orice încercare de re-facere a Armoniei Paradisiace, aici, pe
Pământ...
-
Imaginea unei variante (tolstoiste)
de soluţionare spirituală a apocalipsei lumii este interesantă: prin
centrul său evanghelic re-unificator şi restaurator nomotic (...centru
care este situat extra-sanctuaric, extra-eclezial), totul pare a-şi fi
redobândit locul şi rostul, Ioan Hora definind, foarte critic
(dar just!), dintr-un adăpost-interior existenţial (precar
încropit), exteriorul-lume pierdută în anomie şi schizofrenie a
conştiinţei: „Oamenii nu prea mai au răbdare, vor totul acum!
Intră în laţ (n.n: laţul CONSUMISMULUI ATOTÎNROBITOR!)
şi nu mai au soluţii, nu pot ieşi din capcana personală. Îşi
ipotechează viaţa pe zeci de ani! Au dreptul să ştie tinerii, oamenii se
duc acolo (n.n.: la Centrul Evanghelico-tolstoist) să
socializete, să se închine, deşi nu o declară, apoi dependenţa de
tehnologie... Multe probleme...Copiii sunt afectaţi, se pare că o parte
a creierului nu se mai dezvoltă, calculatorul le blochează voinţa, nu
mai simt durerea, nu le mai au cu sentimentele curate...Ceva îi
marchează” (n.n.: Apocalipsa vorbeşte despre „marca-pecetea”
Anti-Hristului!);
-
2-dar
Ioan Jude constată că Ioan Hora (deşi emite judecata de
valoare absolută, exprimată, însă, în termeni şovăielnici...puşi sub
semnul particulei adverbiale „cam”: „Ce e de la om
se
cam
topeşte, ce e de la Dumnezeu, rămâne!”
– cf. p. 214) - era, de fapt, un individ extrem de bine adaptat la
lumea socială anomică: era perfect pus la punct cu birocraţia şi se „mula”
uluitor de bine, pe această formă perversă de moarte spirituală („birocraţia
e necesară, că aşa e pe lume, acte, aprobări, situaţii”), precum
cameleonul sau paiaţa depersonalizată, mândră că devine
centrul atenţiei derizorii a membrilor unei lumi derizorii...era
perfect nepăsător la provenienţa banilor pentru „centru”...primea
bani-donaţii „fără miros”, de la americani, „de prin
toate ţările” („Am bani, vor veni din toate ţările, unii
sunt curioşi, alţii, mă rog...”) - iar culmea cameleonismului
lui Ioan Horea este sesizată şi parabolizată/metaforizată de
CONSTANTIN STANCU prin „iarba artificială/sintetică” a
tuturor spaţiilor şi terenurilor „centrului”: „Jude...privi
iarba sintetică, bobiţele de cauciuc din iarbă, totul părea la locul
lui...” – cf. p. 212.
-
Finalul romanului restabileşte, însă, prin ochii lui Ioan Jude,
autenticitatea nomos-ului cosmico-divin, cu valenţe soteriologice – şi
îndepărtarea de cameleonismul tip Ioan Hora:
-
„Jude se îndepărtă de Ioan Hora, o luă spre ieşirea din centrul
acela. Mergea şi se gândea. Mintea intră într-o febră profundă,
incontrolabilă. Adevărul trebuia să fie profund...Îi reveni în faţa
ochilor iarba aceea sintetică, ea imita bine iarba naturală. Privi spre
dealul vede din apropiere, iarba reală îi mângâia ochii. Se încărca de
energie privind iarba. Învingătoare, de neoprit...” – cf. p.
215.
-
Da, doar Iarba Verde/REALĂ, a Lui Dumnezeu-Cel-Veşnic-Viu,
mai poate salva această lume socio-umană, intrată pe calea neagră a
entropizătrii finale: da, Iarba Verde/REALĂ, a Lui
Dumnezeu-Cel-Veşnic-Viu, prin modelul ei de afirmare plenară, ca
model al luptei pentru Adevărul-Viaţă - „Eu sunt Calea,
Adevărul şi Viaţa!”, se autodefineşte Hristos-Dumnezeu... -
...prin modelul vigorii sale auto-constructive şi
reiterativ-existenţiale, cosmico-divine – după modelul arhetipal al
Coloanei Brâncuşiene!) – ne poate re-aduce la originile
sănătoase/însănătoşitoare de fiinţă, replasându-ne într-un „egou-fără-egoism”
– NE POATE, DECI, „REVOLUŢIONA”, în autenticul sens al
acestei vocabule latineşti!
-
Această lume socio-umană, care pare, de mult, intrată în ultimii ani ai
ceea ce ocultismul şi antroposofia numesc „KALY YUGA” -
se arată ochilor noştri cumplit debilizată şi, aparent, ireversibil
destructurată, dez-energetizată, la toate nivelurile (mai ales la cel al
Logos-ului: de observat cum un politician, în discursul său către
alegători, foloseşte exact aceleaşi expresii degradat-golăneşti, ca şi
analfabetul-„lider al romilor”, Faţă Neagră: „Votaţi-mă!
I-AM RUPT!” – s.n. – cf. p. 107)!
-
Victoria IERBII VERZI A LUI DUMNEZEU (opusă „lumii
sintetice”, artificializate prin completa debusolare şi
degenerare a sistemului de valori!) este singura speranţă că „pasărea
Dodo” (exterminată de suicizii oameni, infectaţi de
răul-entropie, de răul anti-nomotic, de răul-trădării şi făţărniciei
cvasi-infinite!) - poate re-deveni FRĂŢIE COSMICĂ!
-
...Toţi criticii contemporani, obedienţi, concomitent, „culturii
politice” valahe şi aberant-dictatorialei formule „euro-atlantice”:
„political correctness” ... - se pot da peste cap (ori
chiar n-au decât să stea şi cu dosu-n sus...), de revoltă şi de invidie
non-profesională...da, aceşti „ciocoi ai condeiului” pot
striga, din fundul bojocilor: „Să se răstignească Hristosul!”
– căci tot nu vor putea schimba realitatea: CONSTANTIN STANCU a
realizat, prin romanul său, Vadul Ars, cea mai valoroasă
şi cea mai convingătoare (prin profunzimea semantică şi prin
polisemantismul, tinzând spre infinit, al „rosturilor” şi
direcţiilor de interpretare ale cărţii...) structură narativă
parabolică, din epoca postdecembristă!
-
CONSTANTIN STANCU,
cel puţin prin aceste două romane (Pe masa de operaţie şi
Vadul Ars) este, deocamdată, câştigătorul cursei, pentru
afirmarea romanului parabolic contemporan românesc. Depăşind, cu multe „lungimi
de barcă”, fireşte, toate „postmodernismele”
valahe...încă la modă!
-
prof. dr. Adrian Botez
-
-
-Constantin Stancu, Vadul Ars, Editura Rafet, Rm.
Sărat, 2016.
-
-
Tolstoism
– Lev Tolstoi, genialul scriitor
şi gânditor rus, vedea rezolvarea problemei sociale în „împăcarea
dintre mujic şi moşier”. După părerea lui Tolstoi, aşa
cum reiese din operele scrise şi, în special, din povestirea
„Dimineaţa unui moşier”, mujicul trebuie să dea
ascultare, mai departe, boierului - iar acesta din urmă,
credincios „principiului autodesăvârşirii”,
trebuie să dea dovadă de generozitate faţă de fratele-mujic şi
să facă tot ce-i stă în putinţă pentru a-i îmbunătăţi viaţa.
Pentru Tolstoi,
feudalismul nu constituia un rău social; era şi
el de acord că trebuie înlăturat cu orice preţ, dar asta nu din
motive de ordin politic sau social, ci spiritual. El nu vedea
în feudalism o piedică în calea dezvoltării fireşti a Rusiei, ci
izvorul chinurilor morale ale nobilimii.
-
Pentru înlesnirea apropierii dintre ţăran şi moşier, Tolstoi
considera că pasul de început trebuie să fie făcut cu ajutorul
răspândirii culturii în popor. În acest scop el înfiinţează la
Iasnaia
Poliana o şcoală, întemeindu-şi un sistem propriu de
educaţie liberă, „ce avea la bază metoda conversaţiei
libere cu şcolarii”. În scopul răspândirii principiilor
sale pedagogice, Tolstoi înfiinţează revista „Iasnaia
Poliana”, având drept colaboratori pe învăţătorii
şcolilor din împrejurimi.
-
Sursa: Adrian Botez, 2016