-
-
PATRIA…
-
-
Adrian Botez se dedică cu toată energia miracolului numit Patrie. În
volumul de versuri Ion –Patria mea / Balada Kog-a-Ion-ului,
publicat la Bacău: Editura Ateneul Scriitorilor, 2016 - vocea poetului
are menirea de a trezi inimile cititorului pasionat de identitate.
Într-o vreme a globalizării harnice, Adrian Botez redescoperă resursele
românilor: Istoria, credinţa, apropierea de natură, rădăcinile
daco-valahilor, miracolul care a nins timpurile. Poetul ia în serios
menirea sa, nu se lasă atras de mirajul experimentelor poetice la modă,
el zice - clar, cu putere! - ce suntem, unde suntem, ce putem face în
acum.
-
Volumul este structurat riguros, pe mai multe părţi:
-
I.- Ion-Patria mea;
-
II. - Poetul;
-
III. – Dumnezeu, lumea şi omul;
-
IV.
– Amin.
-
Toate formează întregul unei viziuni impuse de istorie, de trăirea în
spaţiul acesta special, numit România.
-
Primul poem se întoarce spre ţărâna vie, care modelează comunităţi.
Acolo este rădăcina – Capul lui Zalmoxis. În primul poem, un imn
dedicat, se prezintă o realitate dură şi curată, realitatea peste care
trecem uşor. Ion cel din bătălii, înviat în Poarta lui Dumnezeu,
sfântul, rădăcină de stea. Natura cu toate elementele au izvorul în
fiinţa miraculoasă: Ion – Kogaion… Baladă şi cântec vechi,
invocarea spiritului originar.
-
Poezia patriotică, în sensul bun al cuvântului, are un loc aparte în
creaţia poetului. El nu se fereşte să laude locul unde trăieşte, unde
viaţa are un secret aparte. „să nu-ndrăzneşti să te caţări pe/
munţii mei – dacă nu eşti în stare să vezi/ curgând – pe toţi versanţii
lor – orbitor/ sânge de/ îngeri – în miezul/ zilei” (Patria
mea, p. 9). …Şi nu este demodat!
-
Poetul îndeamnă să redescoperim patria, să ne redescoperim pe noi. Sunt
poeme curate, ele oglindesc oameni, stări, ipostaze. Ţăranii cei
dispreţuiţi, uneori, sunt prezenţi printr-o dimensiune care ne scapă:
eternitatea! Un poem rotund, şlefuit de iubire de ţară:
-
-
ţăranii şi-au pus cămăşi de sărbătoare
-
cum crinul alb grăit-a cu Hristos:
-
curatul lor dumnezeiesc mă doare
-
îngerii mă cutreier`
pân` la os
-
-
se
duc în moarte cum la sfânta liturghie
-
se
duc pe îndelete şi smeriţi:
-
ei
ştiu că între lumi nu e frânghie
-
că
viii şi cu morţii-s fericiţi
-
-
e-atâta linişte pe masa cu lumine
-
sicriele sunt tronuri de-mpăraţi
-
neamul acesta liniştit tot vine
-
-
umplut-au cerul Craii din Carpaţi …
-
ţăranii mei – stăpânii de moşie
-
nu
mor: veghează totul sfânt să fie!
(Ţăranii mei, p. 14).
-
-
Adrian Botez nu se joacă, el declamă sincer. Temele sale sunt
fundamentale, istoria este raţiunea de a exista, de a creşte urmaşi.
Poemul este un exemplu de afirmaţie irevocabilă. Ecoul vine din nemoarte.
E un rai pe care nu-l putem pricepe, colinzi care mişcă vremurile,
prezenţa luptătorilor (precum Ştefan Vodă), lupta cu cei care dărâmă
limba română şi spiritul „Mioriţei”, epopee de ţară, sonetul de
seară… Poetul apare ca o prezenţă copleşitoare, activ în timpuri
grele şi-n iubire, are o cheie a vieţii sale, un sonet, vede războiul
metafizic, copleşitoarele idei din cărţile scrise şi citite, adevărul,
cavaler al cuvintelor. Firul poeziilor urmează o istorie aparte. Istoria
celui care vede, văzătorul/vizionarul. Poetul poate fi judecat -
peste toate, umbra lui marchează vremea: „am uitat – al naibii –
lumii să mă nasc/ am ieşit din cântec şi iubire – trist:/ mai de vază
e-n pădure orice vreasc/ decât plânsul meu de-amurg – în ametist”
(Sonetul celui care a uitat să se nască, p.70).
-
Într-un ciclu cu rezonanţe teologice, Adrian Botez abordează direct
problema: Dumnezeu, lumea şi omul. O temă aparent uzuală, dar
poemele sale dovedesc că nu cunoaştem Creatorul, creaţia, energiile care
ar putea să ne poziţioneze sub aripa divină.
-
Există în carte lucruri spuse pe nume, un
umor negru, explozii de extaz şi de tristeţe, o ironie amară. Când
privim spre Dumnezeu, ne vedem micimea. Suntem la sfârşit de perioadă
istorică, există un abator cosmic! Poetul relevă o pervertire a minţii,
o foame de dreptate, pe care sistemele sociale nu o pot astâmpăra: e
nevoie de curăţie sufletească, un carnaval ratat, un hotel al rataţilor,
o Apocalipsă care ne apasă. Disperarea celui care realizează finalul
este la apogeu: Sfinxul – copleşit de inutilitatea singurătăţii –
s-a sinucis (p. 142);
lumini dispar – felie cu felie (p. 131); strig după sfinţi – ca
scos din/ minţi: doi bani nu face/ a geniului crispare (p.130).
-
-
vezi dacă s-a încărcat
-
celularul: vreau să dau un ultim telefon – către
-
una din constelaţii – nu importă către care
-
anume – pentru a-mi face loc – cumva – între
-
lumini şi văpăi – spre a putea medita
-
singur şi liniştit – despre
-
zădărnicie
(un ultim telefon, p. 144).
-
-
Riguros în creaţia sa, se poate observa o anumită oboseală, poetul
renunţă la normele gramaticale: o face ostentativ. E o revoltă în faţa
căderii-n ruină a lumii. Versurile sunt frânte asimetric, e un semn al
zădărniciei. Se simte fiorul dulce al poeziei populare, unele poeme au
un ritm special, altele sunt zidite-n iluzoriu. Tema veche, pusă în
circulaţie de Solomon în Ecclesiastul, cartea Bibliei, se
reactualizează: Deşertăciune a deşertăciunii… Vânare de vânt.
Teme care au marcat marile creaţii ale umanităţii.
-
Marile idei biblice străbat volumul, ele ţin pe umerii de cuvinte
această zicere, acest imn, baladă, psalm şi pildă… Resursele poetului se
potenţează în acest fel, istoria se desluşeşte doar în prezenţa lui
Hristos… În repetate rânduri, poetul invocă această prezenţă, care
modelează istoria.
-
Ultima parte a cărţii se numeşte Amin, o concluzie la final de
vreme. Omul în faţa istoriei, cu limite, cu slăbiciuni, cu bucurii, cu
erori. Un om posibil să fie salvat prin har… Temele sunt ale omului
fragil şi puternic, în acelaşi timp: Etapele vieţii, bătăliile care le
duce în viaţă, convorbiri esenţiale, răstigniri care marchează timpii,
vârsta de aur, reţeta nemuririi, sonetul istoriei şi… finalul. „cine
nu ştie cum să moară/ nu merită decât uitarea:/ ne-ai învăţat cum se
măsoară/ pas de-nţelept râvnind la zarea…” (convorbirea mea
cu moartea, p. 160). Sunt poezii care copleşesc prin intensitatea
revelaţiei, precum Repetabila răstignire. Păcatul omului
marchează planul lui Dumnezeu de salvare: „ce să facem – Sfânt
Părinte?/ munţii sunt în scapăt:/ iar te-i răstigni cuminte/ s-o luăm de
la capăt…” (p.164).
-
Sfârşitul aduce un bilanţ al vieţii. Omul responsabil trage linie şi, în
faţa morţii, recunoaşte: „nu mi-e să plec – dar nici să stau nu-s
vrednic/ am istovit un stoc de răstigniri/ eu nimănui nu am fost
sfeşnic… - sfetnic…/ ci doar pocal cu sânge de jigniri” (Final,
p. 176).
-
Patria-Ion, Patria plină de har, Patria spirituală a românilor. Cu acest
volum Adrian Botez pune în evidenţă mitul românilor, calea sacră,
luminată, care lămureşte originile, sensurile şi menirea. Patria este
una la care se ajunge prin credinţă, nu prin vedere… Transmiterea
sensului în istorie, se face pe cale orală, de la tată la fiu, poezia
este una dintre căi, poetul şi-o asumă. De reţinut că preoţii lui
Zalmoxis foloseau poezia. La fel, cărturarii evrei, foloseau poezia
(psalmul) pentru a transmite legea (normele de viaţă primite de Moise de
la Dumnezeu). Balada Kog-a-Ion-ului intră în specia genului epic,
de fapt un amplu poem narativ, fără a omite accentele lirice. Pe ecranul
imaginar al cărţii se proiectează evenimente eroice, având personaje
remarcabile, ivite fie din timpuri istorice, fie din actualitate. Unele
au fost legende, alte vor deveni legende. Adrian Botez foloseşte modul
de exprimare profetic, cheamă natura ca martoră a evenimentelor, cerul
se schimbă sub puterea luminilor, planurile dinamice apocaliptice se
mişcă spre un mesaj de înălţare. La Adrian Botez, poezia nu este un
experiment, un mod de a afirmare, este un mod de comunicare a marilor
comandamente ale istoriei, ale lui Hristos.
-
Acest gen de carte merită o analiză mai profundă, în detaliu. Poemele se
sprijină pe o ţesătură ideatică complexă şi profundă.
-
Izvoarele de unde vin?
-
„
– da – sunt lacrimi de fericire – iscate de/ sub pământ – de acei ochi
închişi ai lui/ Ion – care visează - visează/ înfriguraţi şi-nverşunaţi/
visează – de dincolo de orişice/ viaţă ori moarte”
( Ion – Patria mea, p. 8).
-
Şi
putem afirma că poetul este în plin ritual, preot al cuvintelor: „altarul
din pădurea de lumină/ unde sărbătoresc iar muguri verzi/ îşi cheamă
cerbi la ruga bizantină/ şi sui spre slavă până când te pierzi”
(Altarul din pădure, p. 170).
-
-
Constantin Stancu
-
Iulie, 2016
Sursa: Adrian Botez, 2016