Subliminalul perplexant în poezia lui Ionuţ Caragea
-
-
Subliminalul perplexant
poate fi identificat în multe poeme. Acesta are un rol bine
determinat de a stupefia, aproape de a paraliza spiritul
conservării de sine. Plonjarea fără a-ţi da seama în realitatea
ce este schiţată sub forma unor imagini semantice care taie în
raţiunea umană precum nişte bisturie, certifică o putere poetică
de „absorbţie” cum rar mi-a fost dat să întâlnesc. Nu-mi vine să
cred ce citesc şi mai citesc o dată: „îţi voi zice în cât mai
puţine păsări posibil/ cât de negru e cerul spre care privesc/
şi cât de dor îmi era de zidul acela/ la care morţii nu mai sunt
plânşi”. E tristeţe? E tandreţe? Nu ştiu. Poate şi una şi
alta. Poate nici una, nici alta. Ceva este transmis nemijlocit.
Dar ce? Gândul culege instantaneele ce se succed şi nu înţelege
decât la alt nivel al comprehensiunii. Ca şi cum ar fi avut loc
un atac subliminal foarte bine orchestrat. Capacitatea mea de
înţelegere devine dintr-o albină-lucrătoare o albină-războinic.
Creierul meu se protejează. Cu toate acestea, „mierea”
discursului continuă să se fabrice. Zumzăitul acompaniază
afirmaţii, negaţii, exclamaţii, vituperaţii. Nu pot trece peste
această lectură fără să mă moşmondesc, împleticit printre astfel
de avansuri pe care propria mea răbdare a înţelegerii mi le
face. Şi totuşi, este aici un inefabil foarte clar accentuat.
Poezia însăşi se strecoară pe sub pielea degetelor ce ţin
cartea, degete care iau o culoare albăstrie, ca şi cum ar fi
contaminate cu praf otrăvitor de sămânţă de ricin. Încet,
respiraţia îşi modifică tonalităţile vizionare şi începe să
caute, cu antenele picioarelor unui păianjen, înspre lucruri şi
gânduri, aplicându-se delicat pe suprafeţele lor, cu o grijă
sporită, ca să nu le provoace vreo daună sau să le crape crusta.
Parcă privirea poetului însuşi nu atinge decât cu o mare
reţinere lucrurile despre care vorbeşte, plimbându-le de
colo-colo, încrucişându-le semnificaţiile şi însemnătatea.
Anumite reflexe ale acestora se traduc în imagini, altele se
traduc în impresii de o senzualitate ocultă. Mereu se modifică
receptarea, mereu un alt ţărmure al seriozităţii este zdrobit de
o frivolitate stilistică perplexantă. Spuselor pe şleau le sunt
aduse contrafortificaţii de cuvinte şlefuite dintr-o singură
mişcare reparatorie: interiorul şi exteriorul discursului sunt
două elemente corelative. Şi nici unul dintre ele nu excede.
Echilibrul defăimează orice încercare de valorizare a
alternativei exclusive...
-
Vorbind despre
subliminalul perplexant, nu putem să trecem peste câteva
amănunte care contează. Manevrarea unui substrat psihic expres
nu este o noutate în universurile poetice. Simbolurile şi
arhetipurile au un loc foarte bine delimitat în panoplia
modalităţilor stilistice subconştiente. S-a scris atât de mult
despre acest lucru încât nu vom menţiona decât – să spunem –
contribuţiile lui Jung, Eliade, Blaga sau Gilbert Durand.
Procedeul dicteului automat este iarăşi îndeobşte
cunoscut, după experienţa avangardistă şi dadaistă.
-
În ce-l
priveşte pe Ionuţ Caragea, cuvintele lui se sparg în cioburi
multicolore care, în calitate de noţiuni ale unor sensuri
pulverizate, devin seminţe pe un câmp unde vor da naştere altor
lăstare. Fie simboluri profunde şi dinamitarde, care îţi
interzic să gândeşti cu raţiunea, fie imagini ale căror sens, în
mod aparent, nu poate fi
descifrat, cuvintele se ordonează după un tipic necunoscut, dând
frâu liber unei amalgamări nu neapărat stranii, dar percutante:
ştii, dar nu înţelegi; înţelegi, dar nu poţi spune; întrevezi,
dar nu poţi explica; singurul lucru pe care poţi să-l faci este
să dai expresie aproximaţiei. Şi nimeni nu te ajută să vezi mai
bine lucrurile – căci ele trebuie să rămână aşa cum sunt. Ele
picură, picătură cu picătură, în sânul unei dune de nisip, care
le absoarbe fără să ştie de ce, cu o alură neutră, în care
fermentul înţelegerii este tăcerea: „de unde veniţi, voi,
cuvintelor/ din ce masonerie a nopţii/ din ce magie albă a
zăpezilor veşnice/ din ce inimă cu obloanele trase/ din ce
desagă cu dorinţe spuse în van”.
-
Obişnuit cu şoaptele
care i se spun la ureche de către propriul geniu plăsmuitor,
poetul se pierde, se topeşte, îşi abandonează propria identitate
şi, precum cercurile pe o apă liniştită, pleacă şi vine, în
interiorul aceluiaşi val. Îmbrăţişat şi respins, de la ţărmure
la ţărmure, el învaţă să se lase purtat. Oricum n-ar fi ştiut
drumul...: „este o clipă de liniştită durere/ păsări dorm/
departe/ prin spuma nopţii/ umbre/ pleacă la drum”.
-
Poetul Ionuţ Caragea ne
mai învaţă ceva: să nu respingi nimic din ceea ce gândirea, mai
exact, imaginaţia îţi oferă. Ea se prăbuşeşte cu imaginile ei
peste tine, ca într-un dans sălbatic, dar ceea ce nu trebuie să
faci este să-ţi fie teamă de ea. Cum a venit, tot aşa şi pleacă.
Aluviunile pe care, însă, le-a adus, îţi vor fi pământ fertil
pentru desţelenirea de totdeauna a poeziei: „acum este
noaptea/ în care moartea a închis ochii/ totul e viu şi negru ca
singurătatea/ cu trup alunecos şi rece/ lenevind la focul
inimii/ cu burta plină de amintiri”.
-
Exact pe marginea dintre
întuneric şi lumină, prins în chingile visului, subliminalul
naşte şi nu ştie ce naşte, sclipirea lui străluminează şi apoi
se pierde în imensitatea necunoscutului: „rămas în coconul
viselor nesfârşite/ un înger care se naşte captiv/ ca o lumină
pe coridorul/ umbrelor”. Niciodată, însă, visul nu este fără
rost; el mijloceşte întotdeauna poetului un mesaj necesar:
„supernovele dospeau undeva într-un vis/ copilul le strângea în
palme, iar ele explodau”.
-
Notăm prezenţa faptului
că ceva se întâmplă, că se întâmplă ceva în adâncuri, că
rosturile se coc şi aruncă deasupra o zgură neputincioasă:
„speranţa este captivă în colivia deşertăciunilor/ promisiuni
făcute, jurăminte solemne/ stele căzătoare aşternându-se pe
pleoape naive/ atingeri îngrămădite în ferestre mincinoase/ uşi
ferecate în spatele perdelelor fermecătoare”.
-
Alăturarea anumitor
imagini sau a anumitor „concepte” poetice - şi crearea unei
sinteze din miezurile acestora este un procedeu care certifică
legea psihologică a asociaţiei. Această lege – în diferitele
sale forme – spune acelaşi lucru: niciodată un gând (sau o
intenţie de gând) nu survine singur în conştiinţă. El atrage de
fiecare dată un al doilea sau al treilea, ce-i sunt asociate. În
foarte multe dintre poemele lui Ionuţ Caragea acest lucru devine
transparent. Exemplul de mai jos este grăitor: „licuricii” –
legaţi de „regina nopţii” – legată de „vânt” – legat de
„şoapte” ş.a.m.d.: „nici licuricii nu mai au lumină/ poţi
să-mi aduci regina nopţii în grădină/ privind-o să mai sper,
când vântul eliberează şoapte/ nu ştiu ce să mai cred, dacă-am
crezut vreodată/ că liliacul va înflori/ la tâmpla ta
înstrăinată”. Se observă cu claritate şi aici, că mesajul
ţinteşte dincolo de partea raţională a înţelegerii. Acest scurt
amalgam interferează cu o altă zonă cognitivă decât cu cea
obişnuită – de aceea, dacă ar trebui să explici ceva de acolo –
n-ai reuşi.
-
Există un fel de
fericire „mută”, o fericire care nu e extaziată, deci
manifestată, ci una care preţuieşte o sonoritate vidă -
exprimată în tăcerea distanţelor astrale ale Universului. Cerul
însuşi este încercuit de această tăcere siderală, în această
imensitate a spaţiilor - în care nu se aude şi nu se poate auzi
nimic. Generaţii peste generaţii de oameni se nasc morţi,
acompaniaţi de umbrele transformate în îngeri păzitori, care le
îndreaptă acestora paşii spre o lume în care ei se întorc
„căutători de fericire”. Tabloul acesta creşte în anvergură până
când „acolo sus departe/ stelele sunt lacrimile sfinţilor/
condamnaţi la tăcere”. Ce poate fi mai frumos?!
-
O altă lume în
miniatură, schiţată prin doar câteva inferenţe ale unui argument
eliptic, te avertizează că e timpul să te inoculezi în
imaginarul deschis cu atâta generozitate. „La limita dintre
deznădejde şi disperare/ dintre strigăt şi scâncet/ îmi fac
culcuş în pântecul clepsidrei/ privind cum nisipul înalţă/
piramida tăcerii”; „Sub aripile de ceară ale nostalgiei/ îmi
îngrămădesc amintirile/ le păstrez pentru ziua în care/ sufletul
îmi va cerşi/ ultimul zbor către stele.// Pe toate potecile
gândului/ îmi caut neţărmurita fericire/ viaţa mea e un vis/
strivit de trecerea/ timpului”. Verbele acestei lumi sunt:
„a-şi face culcuş”, „a se înălţa”, „a îngrămădi”, „a păstra”, „a
cerşi”, „a căuta”, „a strivi”. Nici un verb care ar avea o cât
de îndepărtată referinţă la „a fi”, la „a face”, sau la „a
deveni”. Lumea descrisă este deci
recunoscut-imaginar-închisă-în-sine, cel puţin în dimensiunea
existenţială cuprinsă în acest poem. Cu toate acestea realitatea
ei este indubitabilă. Subliminalul este funcţionabil.
-
Relevând cele spuse
despre dicteul automat, dar în alt sens, ne vom opri la un
fragment dintr-un poem. Fragmentul, care instaurează tristeţea
şi avuarea indiferenţei, poate
fi interpretat şi în alt mod: „chiar dacă-mi scapă iar/
printre degete/ lumea creşte fără să pregete/ secătuit dorm/ cu
gâtul strâmb pe spetează/ ce va urma nu contează”. Sugerând
că participă la un fel de veghe, poetul pare mai degrabă într-o
stare mijlocie de conştiinţă, între somn şi trezie. Este o stare
– cu siguranţă – vecină cu cea poetică. Căci visele transformate
în limbaj atestă, şi mai mult la Ionuţ Caragea, că ceea ce a
spus nici nu a bănuit sau anticipat, şi că, despre ceea ce
urmează să spună, nici măcar n-are o vagă idee. E un avantaj, nu
un dezavantaj...
Remus Foltoş