-
În jurul unui policandru uriaş
-
– MÂNĂSTIREA CARAIMAN –
-
-
Într-o toridă zi de vară, când întreaga vale a Prahovei asuda
nefiresc, am pornit de la marginea staţiunii Buşteni, traversând râul pe
un podeţ, spre o potecă pieptişă, ce urca la Poiana Palanca. Auzisem
istoria despre ridicarea Mânăstirii Caraiman, povestită de părintele
Gherontie Puiu, despre arborele cu semnul crucii. Era o adevărată
legendă a acestei minuni.
-
Am urcat muntele pe o potecă abruptă. Drumul de urcuş prin
pădure era greu. Mie mi s-a părut şi unul special. Mai ales pentru
energiile ce le simţeam în jur, transmise diferenţiat de brazi, de
rădăcinile lor, ca nişte degete uriaşe, noduroase, care parcă ar fi
suferit de „dureri reumatice”. Erau transformate în trepte pentru urcuşul
nostru, vibrând alături de plantele pădurii, florile pământului ce le
simţeam emiţând sunete, ca în filmul rămas de la cercetătoarea Marioara
Godeanu - o demonstraţie despre „modelul informaţional al lumii plantelor,
pătruns de spiritul lui Dumnezeu”. Mi se părea că auzeam, ca în acel
experiment, copacii ”țipând”, când mor, acele semnale ale pădurii,
când toți le striveam rădăcinile sub tălpi, ca și cum ar fi fost copleşiţi
de durere. Dar mai puternic era acel flux energetic, semn benefic,
pe care îl simţeam, parcă pentru întâia dată în toată natura: în râul, apa
purtătoare de informaţie, cu memoria sa şi în toată acea pădure vie,
pătrunsă de spiritul sfânt. Se auzi deodată clopotul mânăstirii, care
rezonă cu pădurea, armonizându-se cu sunetele venite din înaltul brazilor
seculari.
-
Aşadar, nu era doar o evadare din cotidian spre o lume pătrunsă
de spiritul lui Dumnezeu, ci un drum spre un locaş sfânt, care se
constituise în jurul unui policandru uriaş, ”însemnat” cu şase braţe,
aflat în Poiana Palanca. Fusese până în 1998 un loc pustiu dar acel arbore
uriaş, ca un policandru, purta pe el semnul crucii, aşa cum îi
spusese părintelui Gherontie Puiu, în vis Maica Domnului, în noaptea când
de-abia sosise la Sanatoriul din Sinaia, paralizat de mai mult timp.
Trăise zece ani într-o peşteră din munte, de unde vedea Crucea
Caraimanului şi îşi jurase să se întoarcă la lumea de jos, ca să
construiască o mânăstire cu Hramul Sfintei Cruci, de unde să vadă crucea
Caraimanului. ”Trezeşte-te, că nu eşti bolnav. Du-te şi găseşte un brad cu
şase ramuri, lângă o apă curgătoare, pe un plai de unde se vede Marea
Cruce, la care te-ai jurat. Acolo să faci mânăstirea” i-a spus Maica
Domnului în vis. Şi s-a sculat sănătos, spre uimirea tuturor. Dar bradul
nu era unul oarecare şi mare i-a fost căutarea, încercarea. După multe
drumuri a văzut într-un târziu ”policandrul uriaş”, urcând spre vârful
muntelui, în Poiana Palanca. Spunea, că avea chipul Maicii Domnului. În
jurul bradului a construit mai întâi o bisericuţă din lemn, cu o cruce în
vârf, care luminează şi azi. Trunchiul închis în ea a fost învelit în lemn,
de care a atârnat icoane şi Sfânta Cruce. Acum, în poiană s-a ridicat o
biserică mare, frumoasă. S-au adăugat câteva construcţii, ce aparțin
călugărilor şi unde pot fi adăpostiți credincioşii, care doresc să se
reculegă în acel loc sfânt.
-
Am căutat să-mi amintesc simbolurile acelor însemne sfinte. În
primul rând, semnificaţia arborelui. Dar mai întâi ce simbolizează cifra
şase? Ea corespunde ”celor şase zile ale Facerii, e numărul darurilor
reciproce şi al destinului mistic, al hexameronului biblic - numărul
creaţiei”, lumea fiind creată în şase zile” (Dicționarul de simboluri).
Arta hindusă, arta chineză, arhitectura clasică, după Vitruviu, cuprind,
arată Luc Benoist - șase reguli, care reflectă creaţia divină.
-
Se cunosc și simbolurile arborelui. Există arbori ”care au
icoane aşezate pe trunchi”. Aceștia ne trimit cu gândul la răspândirea,
aproape peste tot în lume a Pomului de Crăciun, ca simbol liniştitor al
verdelui şi al renaşterii. ”Fecioara Maria, considerată arborele
vieţii a fost binecuvântată de Duhul Sfânt, care i l-a dăruit pe
Mântuitor, ca Fiu al Lumii.” (D.S.) Arborii sfinţi ai epocii moderne sunt
învăluiţi de simbolurile Fecioarei Maria, verdele Mariei, dar mai ales
crucea, ca arbore binecuvântat: „Atunci ramura ta purta o povară
dumnezeiască. În tine curgea sângele divin” (Hans Biedermann). Legenda
copacului, care vindecă ar putea fi o transpunere în universul Vechiului
Testament a simbolului tradiției creştine a „lemnului crucii”. Arborele
are rădăcinile în Pământ iar ramurile îndreptate spre Cer – el fiind
precum omul însuşi, o reflectare a „existenţei celor două lumi. Temele
simbolice ale arborelui, spunea Mircea Eliade, „se articulează toate în
jurul ideii de Cosmos viu, în veşnică regenerare”. E simbolismul
verticalităţii, semn al raporturilor care se stabilesc între pământ
şi cer. În acest sens are caracterul unui centru, ”ceea ce face ca
Arborele Lumii să fie sinonim cu Axa Lumii”.
-
O astfel de Axă a Lumii este Mânăstirea Caraiman, atât în
subteran cât şi la suprafaţa pământului Caraimanului dar şi în Înalt,
precum copacul sfânt care se hrăneşte prin vârf, întinzând crengile sale
peste Grădina Maicii Domnului.
-
-
Notă:
(Eseul
face parte din volumul ”Orice semn este o insulă”aflat la tipar)
Elisabeta Iosif
sursa: Elisabeta Iosif,
iunie 2015