Sub acest
titlu reunesc trei poeme pe care le consider reprezentative pentru drumul
poeziei lui Lucian Blaga. Acestea sunt: Eu nu strivesc corola de minuni a
lumii (Poemele luminii, 1919); Paradis în destrămare (Lauda
somnului, 1928), Mirabila sămînţă (publicată în “Steaua” nr. 8, 1960,
retipărită în Poezii, 1962 – prin urmare asimilabilă postumelor). În
cuprinsul studiului folosesc siglele C, PS, MS.
Cele trei texte poetice au elemente
care permit o apropriere a lor, dar şi aspecte care le individualizează. Prin
această relaţionare dialectică poemele respective ilustrează unitatea liricii
blagiene în drumul ei ascendent.
Nu există studiu despre poezia lui
Blaga fără referire la expresionism. Cît neoromantism şi cît expresionism
există în poezia autorului Poemelor luminii? De unde şi pînă unde şi
cum este prezent expresionismul în poezia blagiană? Cînd începe blagianizarea
expresionismului şi cum se face? Iată întrebări care au primit diferite
răspunsuri mai mult sau mai puţin apropiate. O nouă lectură a celor trei poeme
puse în relaţie directă conduce spre nuanţarea răspusurilor primite la aceste
întrebări: “ Poezia lui Blaga are drept punct de referinţă fundamentală
poetica expresionistă, şi discursul poetic blagian îşi relevă originalitatea
mai ales atunci cînd îl integrăm acestei poetici, cea mai importantă după
clasicism şi romantism. Acest discurs poetic este la început un strigăt
expresionist închegat în forme vizuale verticale, după care se configurează
potolirea combustiei expresioniste în modelizarea spaţială metafizică, pentru
a-i urma apoi faza de clasicizare cînd poetul se întoarce către tiparele
folclorizante.”(1)
Corola
de la început a fost recepţionată, comentată şi consacrată ca ars poetica
poeziei blagiene. Prin sistemul de opoziţii din care e constuit textul se
defineşte eul poetic într-un mod polemic faţă de celelalte euri poetice, şi se
accentuează caracterul său de unicitate şi exemplaritate. În plan strict
poetic, Blaga se dezice de toate –ismele la modă reproşîndu-le
pierderea legăturii cu cosmicul, cu ontologicul, cu misterul. Toate aceste –isme
poetul le adună în metafora “lumina altora”. Din perspectiva unei ars
poetica “lumina altora” ar fi învăţăturile canonizate care ucid
ceea ce poetul însumează în metafora “lumina mea”. În concluzie “lumina mea”
înseamnă o nouă poetică, diferită de cele vechi.(2) Ceea ce trebuie
subliniat, încă o dată, este modificarea radicală pe care autorul Paşilor
profetului o aduce conceptului de artă poetică moştenit de la clasici pînă
la modernii de la finele secolului al XIX-lea. La momentul debutului, Blaga
vine cu o concepţie şi o viziune poetice personale. Această originalitate este
cu atît mai neaşteptată, cu cît vine din Transilvania Şcolii Ardelene, din
Transilvania lui Coşbuc şi Goga. În paranteză fie pus, relaţia lui Blaga cu
acest triumvirat încă nu a făcut obiectul unei cercetări.
În C. eul liric se defineşte
subiectiv în modul de a fi în lume prin poezie. (cf. Ion Pop) Pe noul
poet îl preocupă nu opera scripturală care poate rămîne sau nu moştenire
urmaşilor, ci momentul prezent al său, de participare prin “afect, impulsuri,
atitudini” (cf. Marin Mincu) la realitate pentru a o transcende în una
imaginară. Pentru autorul C. poezia trebuie să sondeze lumea interioară,
profundă nu pe cea exterioară superficială şi simplu raţionalizabilă. Eul
liric blagian aspiră la o contopire totală cu cosmicul printr-o metafizică a
inimii (Marcel Raymond). În lumina noii poetici, în textul progamatic al lui
Blaga putem decela primele semne ale ceea ce s-a numit mitul poetic.(3)
În comentarea poemului s-au făcut abuzive trimiteri la teoria cunoaşterii
elaborată de filosoful Blaga. Or, dacă citim cu atenţie textul, fără
patri-pris, şi îl raportăm la ceea ce urmează după el imediat sau mai
îndepărtat, vom accepta că tema lui nu este cunoaşterea, ci comunicarea
prin iubire cu universul.
Titlul şi primul vers (care repetă
titlul) constituie pragul liric prin care se realizează introducerea în
imaginarul poemului. Reluarea titlului de către primul vers este un procedeu
tehnic care pune în evidenţă anumite elemente de conţinut ale textului. Trei
sunt elementele care luminează conţinutul confesiunii: Eu, verbul
metaforic nu strivesc, multiplicat în text prin sinonime, şi metafora
corola de minuni, care sugerează frumuseţea, armonia, unitatea lumii,
cu alte cuvinte, sacrul. Toate aceste calităţi ale corolei trimit spre ontic.
Fragmentarea acestei unităţi înseamnă cădere în istorie, în profan, în
vremelnicie.
Metaforele “corola” şi “nu strivesc”
nu pot fi decodate deplin fără punerea lor în relaţie cu opoziţia “lumina mea/
lumina altora” şi cu cele patru arhetipuri din “corola de minuni”: flori,
ochi, buze, morminte. Toate aceste metafore îşi arată sensurile şi prin
raportare la celelalte două poeme ale tripticului propus. Despre respectivele
metafore s-a glosat suficient aşa că nu fac decît să punctez acele înţelesuri
care permit relaţionarea cu PS şi MS. Din comentariile
consultate am adunat în jur de 15 decodări, multe din ele fiind pasibile de
sinonimie. Dintre acestea am selectat: lumina mea =cîntec orfic/ lumina altora=zicere
discursivă; lumina mea=strop din lumina ziditoare/ lumina altora= demolare;
lumina mea=sensibilitate la mister şi metafizic/ lumina altora=refuzul
metafizicii, raţiune. Această polisemie metaforică poate fi ordonată în
diferite clase cum ar fi: mitico-poetică, psihologică, gnoseologică. Ele
corespund în mare nivelelor semnului poetic stabilite de Alexandra Indrieş
pentru noosfera blagiană: real, imaginar, cultural, ideologic, afectiv, abisal,
axiologic.(4) Metaforele flori, ochi, buze, morminte arată
şi în acelaşi timp ascund misterul. Poetul se apropie de mister prin şi cu
iubire (“eu iubesc şi flori şi ochi şi buze şi morminte”). Toate comentariile
au reţinut succesiunea gradată ascendent a metaforelor în funcţie de
cantitatea de mister pe care o încorporează fiecare.(5) Într-o
reprezentare grafică am obţine imaginea unor cercuri concentrice, fiecare cerc
(metaforă) marcînd un anumit grad de integrare în misterul cosmic, ultimul
cerc, cel interior (morminte) fiind centrul, sinele, Absolutul. Figura
propusă ar corespunde mandalei în care Atman întîlneşte pe Brahma.
Lucian Blaga este un poet mitic.
Pentru el a crea mitic înseamnă a dezvolta “narativ” un nucleu
metaforic-simbolic. În cazul acestui poem, nucleul metaforic-simbolic este
corola de minuni a lumii. Primul vers şi succesiunea verbelor dezvoltă
narativ acest nucleu. Rezultatul – un mit. Lumina mea delimitează un
spaţiu al unei geneze. Cele patru metafore pot fi considerate corespondentele
blagiene ale celor patru elemente primordiale ale oricărei cosmogonii. “Lumina
altora” le pune sub semnul apocalipsei.
Paradis în
destrămare nu este ceea ce pare a fi,
versificarea unei poveşti biblice, biblică fiind doar scenografia care, în mod
paradoxal, nu face altceva decît să pună în lumină viziunea eretică a poetului.
Din Geneză deducem că, după căderea în păcatul cunoaşterii, Dumnezeu nu
distruge grădina Edenului, ci îi scoate din ea pe Adam şi Eva pedepsindu-i
pentru neascultare. Deci paradisul în destrămare din poezia lui Blaga nu este
cel biblic, ci paradisul poetului. Pentru a înţelege abaterea de la
canonul biblic să ne reîntoarcem, pentru un moment, la C. “Lumina mea”
poate fi înţeleasă şi ca expresie a sentimentului erotic(6), iar
sintagma “cu lumina mea” poate fi socotită o metonomie a iubitei. Prin urmare,
Eu cu “lumina mea” numeşte cuplul primordial care prin iubire şi-a
făurit paradisul lui. “Lumina altora” (lumina rea) destramă acest paradis,
ceea ce înseamnă ieşirea din cronotopul mitului, înseamnă căderea în istorie.
Poezia PS evocă efectele negative ale “luminii altora” asupra “corolei
de minuni a lumii”. Boala corolei înseamnă, după vorbele poetului expresionist,
George Heym “a trăi la sfîrşitul unei zile cosmice, într-o seară care a
devenit atît de înăbuşitoare încît abia mai poţi suporta duhoarea putrefacţiei
ei”.(7) Lumina lunii din C, care adîncea taina a devenit în
PS o seară apocaliptică. Boala este prezentă în majoritatea
textelor din volumele În mareatrecere şi Lauda somnului.
Faţă de C în PS constatăm o răsturnare de construcţie şi o
modificare în sistemul metaforic. În PS construcţia este descendentă în
funcţie de gradul de cădere în profan, în vremelnicie. Simbolurile şi
metaforele au semn negativ arătînd înstrăinarea de taină. Căderea în “ţărînă”
duce la “secarea poveştilor”. Sensul metaforelor este pus în evidenţă tot prin
tehnica opoziţiilor: cald/frig; plin/gol; luptă/renunţare; puritate/putreziciune.
În textul poetic e prezent numai termenul negativ: “fără flăcări”; “se simt
învinşi”; “îngeri zgribuluţi”; “apa din fîntîni refuză găleţile”; “vor putrezi”.
PS “nu este decît semnul tutelar al veacului aflat în declin,
nemaireprezentînd fiinţa, ci negaţia ei”.(8) Expresioniştii
raportau boala veacului la realităţi sociale şi la războiul mondial. Blaga
trece dincolo de reperul socio-istoric concret. Pentru poetul nostru boala
este criză ontologică. Expresionismului istoric, Blaga îi adaugă
“aripele metafizice pe care nici un poet expresionist european nu le-a purtat.”(9)
De la dionisiacul tinereţii, nu
lipsit de un anume orgoliu demiurgic, poetul trece la o nelinişte metafizică
trăită pînă la intensitate de spaimă. Şi totuşi surîsul creaţiei şi
surîsul iubirii sunt mai putrernice. Treptat, dar nu total(10),
poetul îşi recîştigă paradisul pierdut. Punctul culminant al acestui proces
suitor, început cu Lacumpăna apelor (1933), continuat
cu La curţile dorului (1938) şi Nebănuitele trepte (1943),
atinge punctul culminant în postume, din rîndul cărora se detaşează capodopera
MS.
Mirabila sămînţă, ca replică
la PS, reia în altă configuraţie simbolico-metaforică, în tonalitate de
odă problematica din C. De data aceasta nu se mai exprimă EGO-ul, ci
AEDUL. C e avînt, PS – bocet, MS –odă sacră.
Oda MS este atît de încărcată
simbolic-metaforic, atît de subtil construită şi atît de profund mitică (ca
majoritatea poeziilor sale), încît a generat multe interpretări, unele grevate
de epoca în care au fost făcute rămînînd la suprafaţa textului pierzîndu-se în
consideraţii la ceea ce era considerat geneza poemului pentru a face din el o
banală poezie patriotică de adeziune la realitatea comunistă a anilor şaizeci.(11)
Pentru înţelegera poemului, de la
titlu la ultimul vers, este importantă adevărata geneză a lui. Pentru cei care
nu o cunosc facem trimitere la, Lucian Blaga, Opere I, 1982, ediţia
critică G. Gană.
Un cuvînt-metaforă cheia al textului
poetic este “Eutopia”, pentru care Marin Mincu propune următoarea decodare: “…Eutopia,
nume propriu semnificînd loc favorabil, propice germinării, creşterii,
pămînt primitor, patrie (din greacă: eu=bine; topos=loc), atît în sensul
obişnuit, cît şi în acela de topos al poeziei, patrie a devenirii şi creşterii
seminţelor-cuvinte”.(12) Acestei interpretări propun următoarea
completare: Eutopia=Eu (eul poetic) + Utopia (poezia).(13) În
poezia lui Blaga nu e vorba despre patria comuniştilor (o fi avînd una?) în
care şi-a trăit ultimii ani de durere şi boală, ci de patria lui cea adevărată
transfigurată într-un spaţiu-timp mitic.
MS, ca şi C, poate fi
considerată o artă poetică …blagiană. Sămînţa este semnul misterului. Sămînţa,
ca simbol al germinaţiei telurice, este ridicată la rang de germinaţie cosmică.
Putem vorbi de o pangerminaţie în multe texte poetice, de la debut la postume.
Germinaţia şi rodul trec dincolo de momentul terestru al FIINŢEI la
dimensiunea cosmică. MS marchează momentul recuperării corolei de
minuni a lumii. Culorile seminţelor sunt corespondentele culorilor
curcubeului. Curcubeul este puntea dintre lumea de aici şi lumea misterului; e
semnn al restabilirii ordinii cosmice şi al începerii unui nou ciclu
existenţial.(14) Curcubeul este POEZIA. MS este o odă
sacră.
Note şi
comentarii
1.
Marin Mincu, Studiu introductiv
laLucian Blaga, POEZII, Ed.
Albatros, col. Lyceum – texte comentate, 1983, p. LIX
2.
Alexandra Indrieş,Corola
de minuni a lumii, Interpretare stilistică a sistemului poetic al lui Lucian
Blaga, Ed. Facla,1975, p. 184
3.
Eugen Tudoran,Lucian
Blaga.Mitul poetic,vol 1, Ed.
Facla, 1981, p. 79-83
4.
Alexandra Indrieş, op. cit., p.13
5.
Marin Mincu, op. cit., p.9,
propune următoarea descifrare a metaforelor: «flori» (elementul vegetal
simbolizând o existenţă ingenuă); «ochii» (simboluri ale conştiinţei umane
reflexive); «buze» (sugerând deopotrivă rostirea şi sărutul); «morminte» (incluzând
marea taină a morţii)”
6.
Ion Bălu,Lucian
Blaga, Ed Albatros, 1986, p.52-53
11.
Un critic din acea vreme, înfocat
promotor al realismului socialist, scria: “Transformările revoluţionare ale
vieţii alcătuiesc incontestabil cadrul moral obiectiv, în care sufletul
poetului cunoaşte un sentiment de recunoaştere, o sete mistuitoare de tinereţe
şi viaţă, o surdă părere de rău după anii pierduţi până acum. Volumul,Poezii-1962,se
deschide cu o mărturisire,Mirabila
sămânţăe unpeanadresat
devenirii universale. Nemaivăzută cu spaimă ca «marea trecere» spre nefiinţă,
ci celebrată, dimpotrivă, ca neobosită forţă modelatoare a vieţii, poetul o
rezumă simbolic prin boabele mărunte care aşteaptă să încolţească şi-i
asociază ideea prefacerilor sociale înfăptuite de revoluţie în ţara sa” (Ov.S.Crohmălniceanu,Lucian
Blaga, 1983, p.144). O altă abureală critico-stilistică ne oferă un alt
critic. Uimirea e cu atât mai mare cu cât vine din partea unui condei critic
tânăr şi respectabil: “Pentru Blaga, mai mult decât pentru Arghezi, Bacovia
sau Barbu, adaptarea la noua stare istorico-politică a ţării instaurată în
urma «marii treceri» de la finele războiului a însemnat o reconsiderare
reflexivă a opţiunilor din trecut; nu era vorba de spargerea cristalului
sistematic al gândirii poetului, demult şi temeinic structurată, profundă şi
originală, nici de vreo medievalistică lepădare de sine sub presiunea [care a
existat cu adevărat] a conjuncturii politico-ideologice, era vorba doar de
încercarea, mai mult organică decât impusă, de a pune în termeni limpezi, mai
bine zis de a relimpezi în limbaj poetic şi de la înălţimea vârstei înţelepte
o seamă de idei pe care feluritele interpretări ce le-au fost date în decursul
vremii păreau să le fi îndepărtat de semnificaţia iniţială.” (Laureţiu Ulici,
“Astra”, nr.10/1983) În textul său, respectivul critic, foloseşte şi cuvântulredempţiune.Asemenea
comentarii au lăsat să se înţeleagă că până la urmă Blaga “s-ar fi dat pe
brazdă”. Faptul că în ultimii 1-2 ani de viaţă, poetul a publicat câteva
poezii, originale şi traduceri, şi articole în “Steaua”, “Contemporanul” nu
înseamnă că el a fost reabilitat (vezi acţiunea comunistă de “valorificare a
moştenirii culturale”) de către regimul de “democraţie populară” şi că poetul
şi filosoful Lucian Blaga a aderat cu entuziasm la regimul comunist. Adevărul
e că în perioada 1946-1961 (anul morţii) Blaga a fost scos din cultura
românească. Acel puţin publicat la care făceam referire se datorează celor de
la “Steaua” (în primul rând lui Aurel Rău) care, profitând de anumite
împrejurări şi de subtilităţile poeziei, au încercat să-l reintroducă pe Blaga
în circuitul literar şi să-i uşureze existenţa morală şi materială.