-
-
Trebuie să recunosc că există puține poete care trezesc în mine,
prin versurile lor, prin devotamentul și respectul acordat
cuvântului, prin ambiția de a se ridica deasupra superficialității
și mediocrității generale, un sentiment de admirație și apreciere.
Alina Narcisa Cristian face parte din categoria acestor poete
speciale. Ea scrie versuri care ating și sufletul, și mintea, un alt
avantaj fiind acela că știe să esențializeze, eliminând balastul
inutil, acea poetizare redundantă în capcana căreia cad mulți
autori, nefiind capabili să spună ce trebuie, când trebuie și cum
trebuie. Mai mult de atât, ea folosește cu pricepere frumusețea
paradoxului, atât în poezie, cât și în aforismele pe care le
șlefuiește cu atenție și delicatețe. Această propensiune paradoxistă
pare să deconspire un suflet mult încercat la granițele trăirilor,
dar indică și o rezonanță puternică artistică și spirituală cu opera
unor scriitori care au explorat abisul ființial, sărind apoi, pe
trambulina viselor și/sau a imaginației, până la porțile extazului
și ale revelației, fiind adevărați acrobați ai transcendentului.
-
“Pâlpâit de lacrimă” (Ed. eCreator, Baia Mare, 2019) este titlul
paradoxal al unei cărți paradoxale. Un volum de poezii scurte,
aforisme și definiții aforistice, în care autoarea se ia în serios,
ba încrâncenându-se, ba înseninându-se, încercând să ne ofere ce
este mai esențial, mai important, din tumultul trăirilor sale pe
care le înțelege sau caută să le înțeleagă pentru a se autodefini.
Poate că s-ar fi cuvenit să aștepte să scrie un volum pentru fiecare
gen literar în parte, dar, până la urmă, alegerea nu e rea nici sub
această formă, eliminând monotonia stilistică, eliminând golurile
din pagini, picăturile acestea care curg necontenit fiind afluenți
ai unui vechi Panta Rei. Da, totul curge, dar titlurile bine alese
(scurte și de multe ori paradoxale, precum spuneam mai înainte) ne
îndeamnă să ne oprim, să reflectăm asupra lor și a versurilor care
urmează: “S-a aprins tăcerea”; “Te-aș îmbrățișa cu timp”; “Gheare de
timp”; “Plâng crucile în călcâi de iarbă”; “Aripile tale au orbit”;
“Pe umeri de cer”; “Pleoapa pulsului” etc.
-
Toate aceste poeme și cugetările aforistice au ca sursă de
inspirație iubirea sau, mai exact, lipsa unei ființe cu care să
împarți cele mai intime trăiri sufletești fiindcă, așa cum spune
autoarea, “Ai ales un drum fără mine”, celălalt având “o poftă
nebună de singurătate”. Evident, aceasta este rețeta care nu dă greș
niciodată în poezie, atâta timp cât poetul nu cade în prăpastia
ridicolă a lamentabilului, devenind un clovn
de duzină
la margine de drum, fără să mai reușească să se ridice deasupra
propriei suferințe, fără să reușească să mai facă pe cineva să
zâmbească. Alina Narcisa Cristian ne demonstrează că nu și-a pierdut
nici zâmbetul și nici capacitatea de a surprinde detaliul, fiind
sarcastică atunci când celălalt doar mimează sentimentul:
“Dezleagă-ți calul de la gard / când privești în inima mea, / Căci
zâmbetul îți pare de-mprumut / în ochii de cuvânt”. Iată cum
autoarea se înalță prin “Durerea cuvintelor nescrise” care devin
scrise, prin “Respirația vieții” care devine respirația poeziei,
prin “Muzica săruturilor” care devine muzica foșnetului de pagini,
prin “pâlpâitul de lacrimă” care mângâie, dar și trezește, care
suferă, dar care și condamnă ironic lașitatea și abandonul celor
care au
“inima oarbă”.
-
Lacrima din acest volum este o pasăre de foc care și-a pierdut
aripile, iar autoarea, prin talentul și harul său, îi împrumută
acestei păsări aripi de cuvinte, oferindu-i șansa de a renaște din
cenușa unei iubiri mistuitoare.