-
-
Constănțeanca Elena Papadopol, absolventă în 1997 a Facultăţii de
Litere şi Teologie, ne invită prin cartea sa de debut, “Umbre din
paradis” (Editura Fides, 2019), la o reverie poetică cu irizări
nostalgice de lumini şi umbre, ca urmare a unei îmbrăţişări cu
marea, soarele şi fiinţa iubită renăscută în „amintiri precum nişte
femei bătrâne, așteptându-ne pe marginea drumului, să ne spună din
nou poveştile lor” (pag. 109).
-
Volumul este unitar din punct de vedere tematic, iar poemele în vers
alb, scrise fie sub formă foarte scurtă, sapienţială, fie sub forma
unor pagini de jurnal cu iz romantic, se succed plăcut ochiului,
ieşind ca soarele printre nori, pentru a valida prezenţa umbrelor
paradiziace. Poemele sunt însoţite de mai multe desene realizate de
Cristina Ioana Papadopol (fiica poetei), iar Gabriel Dîrmon, autorul
copertei, contribuie şi el la frumuseţea estetică a volumului.
-
Poemele nu au titluri, de unde şi lipsa cuprinsului, ceea ce creează
impresia unei curgeri continue sau a unor valuri care mângâie
necontenit nisipul. Gândirea poetei e inundată de puritate şi
sinceritate, de împăcare cu sinele, fără să întâlnim reproşuri. Doar
mici regrete cauzate de trecerea timpului („unde sunt anii care-au
trecut”, pag. 20), care o determină să spună că „Sunt momente când
este absolut necesar să dai frâu liber furiei. Altfel rana se
adânceşte.” (pag. 115). Însă această furie, când eşti poet, înseamnă
„să trăieşti anesteziat cu vise, când limbile timpului sărută încet,
adânc, tăcerea din zilele întunecate…” (pag. 117). Iată, aşadar, un
catharsis cu orientare introspectiv-onirică. Însă purificarea se
face şi în plan cosmic-transcendental, când poeta „se dezbracă de
umbră într-un vis” (pag. 45), pentru „a-şi şterge ochii în lumina
acestui soare” (pag. 46). Nimic extravagant, fiindcă, spune ea, „M-a
mângâiat doar gândul că nu există sfârşit” (pag. 45), simţindu-se,
în lumea ei, ca o stea nemuritoare şi rece, singură în întunericul
cel mai adânc.
-
Există o cale de eliberare, „Când descoperi că drumul îţi e deja
stabilit”? (pag. 39) Este suficientă această reverie cu ochii
deschişi, această „adiere de vânt care împinge leagănul de copil
spre bila de foc cu care marea se joacă?” (pag. 68) Răspunsul,
evident, se află tot în poemele acestei cărţi, dar vom păstra
misterul. Un mister precum „O vrajă aruncată ca o plasă deasupra
sufletului…”
(pag. 69) În orice caz,
cititorul va avea numai de câştigat citind acest volum de certă
calitate, tocmai bun de scormonit în profunzimile fiinţei.