-
Pe domnul Vasile Ponea l-am cunoscut personal la Tecuci, locul
unde s-au desfăşurat primele trei ediţii ale Festivalului
internaţional al aforismului pentru românii de pretutindeni,
cea mai recentă dintre ele fiind în 2019. Aforismele sale,
prezente în cele mai importante antologii dedicate acestui gen
literar, au obţinut mai multe premii, unele dintre ele fiind
acordate chiar în cadrul festivalului mai sus amintit. Citindu-i
creaţiile, mi-am dat seama că este un aforist de top, un maestru
al sentinţelor etice şi al metaforelor poetice cu substrat
filozofic. Şi, chiar dacă pare dominant prin creaţia artistică,
el este plin de bunătate şi optimism în discuţiile faţă în faţă,
păstrând un simţ dezvoltat al umorului şi dând dovadă de multă
smerenie şi discretă religiozitate, având ceva din carisma lui
Petre Ţuţea. Este generos şi prin activitatea sa de promotor
literar, fiind diriguitorul excelentei reviste Caietele Columna
din Târgu-Jiu. Iată, aşadar, un personaj foarte interesant,
foarte plăcut sufletului, la care se vede că nu a trăit degeaba
pe pământ, înnobilându-se cu haina frumoasă a înţelepciunii şi a
bunului simţ.
-
Revenind la creaţiile sale artistice, ne vom opri asupra
volumului „Coborând pe pământul smereniei” (Ed. PIM, Iaşi,
2018), care conţine un grupaj poetic intitulat „Gânduri,
simţăminte” şi un grupaj de „Reflecţii cu tentă”. Volumul are o
prefaţă de Ion Trancău şi o postfaţă de Ion Popescu-Brădiceni.
Pe coperta realizată de Bogdan Chirimbu se poate observa
curcubeul, simbol
al cerului senin, al păcii, al iubirii și al speranței, dar şi
al judecăţii pe care Dumnezeu o face păcatului. Se poate intui,
aşadar, doar privind coperta, care este menirea acestei cărţi.
-
Încă de la motto-ul primei părţi de poezie, autorul ne arată cu
cât respect se dedică cuvintelor, considerându-le
„fiinţe
vii”, tocmai fiindcă ele, cuvintele, încărcate de
spiritualitate, îl însoţesc pe calea transcendentală şi
ascensională a evoluţiei, având girul celui care le revelează în
mintea şi în sufletul său. Un „Dumnezeu ascuns în noi” (pag. 39)
care îl strigă pe autor din coşmaruri, luminându-i calea (pag.
11) sau „un zeu liniştit” care „mi-atârnă de umeri \ cuvinte
mângâiate \ de copite de cai” (pag. 13). O „Îndumnezeire”,
fiindcă „În braţele Terrei \ S-au aruncat Seminţe de zei \
Copiii doar cască… \ Cu izul de îngeri”, iubirea dintre două
făpturi fiind cea mai frumoasă făptură (pag. 12). Aceeaşi
germinaţie lirică am întâlnit-o şi la Ion Beldeanu care semăna
„Seminţe eterne” (Ed. Militară, 1990) în versuri de excelentă
calitate încărcate de muzica unor nelinişti metafizice.
-
Poetul scrie când în vers alb, când în vers clasic, păstrându-şi
naturaleţea, curgerea ritmică şi sentenţiozitatea. Multe dintre
poeme sunt aforisme în sine, aşezate pe două-trei versuri, sau
conţin definiţii aforistice, arătându-ne că avem de-a face cu un
scriitor care îmbină cele două stiluri cu uşurinţă, la modul cel
mai firesc cu putinţă. Morala poeziilor sale, în ciuda faptului
că au darul de a se face auzit chiar şi „glasul mamei –
legendară trompetă” (pag. 35), ne îndeamnă „să învăţăm misterul
tăcerii” (pag. 40), adică să coborâm smeriţi cu picioarele pe
pământul facerii noastre, lăsându-i marelui creator, Dumnezeu,
şi primul şi ultimul cuvânt.
-
Reflecţiile cu tentă ale lui Vasile Ponea, îl invocă şi ele,
adesea, pe Dumnezeu, fiindcă
atunci
„Când
vei vedea bucuria în necazuri şi-ţi vei iubi vrăjmaşii, eşti
deja conectat cu Dumnezeu.” Se poate observa scrierea pe vechiul
pergament al cărţilor sfinte, situându-l pe autor în sfera
preocupărilor artistice cu iz palimpsestic. Traseul metafizic şi
substituirea ontologică din „Împărat şi proletar” se pot întâlni
şi în aforistica lui Ponea, cu diferența că umbra se găseşte la
graniţa dintre viaţă şi moarte, fiind generator de vise („În
umbra vieţii autorul zămisleşte vise”, pag. 90). Iată că în
sublima arhitectură a creaţiilor sale, autorul imbrică lumina
naşterii, a renaşterii, dar şi barocul umbrei. Ceea ce îi oferă
construcţiei literare mai multă rezistenţă şi nu doar o
„religiozitate decorativă”. (pag. 93).