cronică despre volumul
lui Costel Stancu - "Ochiul din palmă", editura Mirador, 2017
Costel Stancu face parte din
acei poeţi care te surprind oriunde ai deschide cărţile lor. El este un
poet autentic, cum rar mai vezi în zilele de azi. Poezia lui e
imagistică, suprarealistă, palimpsestic religioasă (simbolul crucii şi
cel al icoanei sunt des folosite), transcendentală ("un dans pe gheaţa
subţire dintre realitate şi vis"), dar şi trăită şi depozitată în
"groapa memoriei ce se adînceşte pe măsură ce vrei să ieşi din ea". Nu
lipsesc nici definiţiile aforistice, ludicul, iubirea pentru femeia
misterioasă, tristeţea ca o lună care sună a gol, strigătul disperării,
dramul de "mică nebunie precum aruncatul cu creionul în zid", moartea şi
renaşterea prin cuvânt ("mor în afara ta moarte / în timp ce înlăuntrul
tău mă nasc"), singurătatea ("eşti îngropat cu oglinda în mînă să vezi
cît eşti de singur"), trecerea timpului şi fatalitatea ("în fiecare
dimineaţă îmi scriu testamentul cu degetul pe un geam aburit").
Antologia "Ochiul din palmă" (Ed. Mirador, 2017) este o comoară pentru
cel care o deţine, una care îţi împrospătează la fiecare lectură mintea
şi sufletul.
Poemele din carte nu au titluri, dar conţin versuri care ies în evidenţă
şi rămân bine întipărite pe retina cititorului. Nu există o preocupare
obsesivă pentru formă, pentru aşezarea în pagină. Din contră, se simte
curgerea naturală a poeziei, se simte tumultul ei sau, când e cazul,
respiraţia ei liniştită, meditaţia, analiza universului interior sau
exterior. Sunt, evident, stări ale poetului, treceri de la un sentiment
la altul, de la un peisaj la altul, de la un timp la altul.
Mâna reprezintă apropierea sau atingerea iubitei, ochiul din palmă
înseamnă analiza, luciditatea sau plânsul pe hârtie. Titlul cărţii este
bine ales, fiind plurisemantic. Coperta e simplă, ca un cer gri pe care
veghează un glob ocular, aşa cum soarele veghează pe cerul albastru, iar
luna pe cel înstelat. Sau, după cum spune poetul, globul ocular poate fi
"ochiul din cer care priveşte complice la ochiul de sub pământ".
Revenind la definiţiile aforistice, simţim o apropiere de elanul insulei
blagiene. Costel Stancu ar putea extrage zeci de aforisme din poezia sa,
aforisme care au valoare şi în contextul poetic, şi în afara lui. Iată
câteva exemple: "omul rămîne animalul cu cea mai bună părere despre sine
însuşi"; "ce-i fericirea dacă nu întîlnirea sinelui cu un greier?"; "să
fie viaţa şirul de păsări pe care îl uiţi? chemarea lor tristă spre
nicăieri?"; "crucea e forma perfectă a raţiunii"; "tu te apropii femeie
- superbă confuzie între a fi şi a nu fi"; "cuvîntul are în el
înţelepciunea greşelii"; "moartea e exerciţiul zilnic al înţelepţilor";
"arta? o floare în fereastra sinucigaşului"; "moartea e singura amintire
de familie ce nu poate fi înstrăinată" etc.
Poezia lui Costel Stancu pare să fie şi blestem şi mântuire în acelaşi
timp. Şi căutare, dar şi şansa de a afla, de a găsi dumnezeirea. Spune
poetul: "arunc o piatră în cer - / de acolo cad firimituri de pîine /
semn că nu m-ai uitat // sunt pedepsit să scriu / cu care cuvînt îmi
vei dezlega mîinile, / Doamne?". Deci, putem spune că poetul este
privilegiat, că este atins de harul venit de sus. Dincolo de această
înzestrare, el se simte singur, pedepsit peste măsură, chiar şi pentru
greşelile celorlalţi. Poate că trebuie să înveţe mai mult decât alţii,
trăind şi greşelile lor? Cine ştie? Este un rol pe care şi-l asumă, sau
mai bine zis o soartă pe care o acceptă, singura sa modalitate de a se
revolta, de a se zbate, de a se lupta cumva cu ceea ce i-a fost scris să
fie, fiind poezia. Cearta cu Dumnezeu este des întâlnită la marii poeţi
(Corbu), la marii filozofi (Cioran), fiind un modus vivendi în sine. Dai
vina pe divinitate şi tot de la divinitate (sau alter-ego) primeşti
răspunsurile. Ca pe un blestem, ca pe o mântuire. Ca pe un zbor cu o
singură aripă, unde fluturele e tocmai sufletul. Cealaltă aripă e una de
plumb, care scrijeleşte hârtia şi carnea tuturor amintirilor.
Foarte valoroasă această antologie care, după părerea mea, îl situează
pe Costel Stancu în prima linie a poeţilor de azi. Înregimentarea
generaţionistă nu contează. Poezia lui e atemporală. Vine din veşnicie
pentru a înveşnici clipa.