Nu, să nu credețică numai noi românii dăm pe dinafară cu ciudățeniile,
strâmbele și boacănele. Ba, dacă arunci ochii prin ogrăzile altora,
parcă-parcă îți mai domolești ciuda pe conaționalii tăi.
Ian auziți, oameni buni, una chiar … neauzită !
Undeva prin Hexagon, națiunea cea mai civilizată și mai subțire a
planetei, care a dat lumii atâtea și atâtea nume de oameni mari, unul
și unul, de la Ludovic al XIV-lea la De Gaulle, de la Voltaire și
Napoleon la Macron și câți alții care au lăsat urme adânci în istorie,
artă, cultură și educație – de știință ce să mai vorbim - s-a petrecut o
întâmplare la care mulți dintre noi visează : o familie de orășeni
get-beget, a cumpărat o căsuță undeva la țară, prin vestul dinspre
Atlantic al țării, să mai scape de asfaltul și cocleala târgului.
Nimic neobișnuit în asta. Numai că, să vedeți poznă mare, prin vecinii
noilor proprietari, își avea teritoriul un cocoș, pre numele său
Maurice, nici prea pipernicit, nici din cale afară de voinic, dar plin
de vino-ncoa pentru neamul de cuconeturi galinacee care abia așteptau să
se ploconească, preș, sub pintenii împintenatului.
De la sine înțeles că vietatea cu creastă roșie și cu coada arcuită ca o
secere, stăpân neîngrădit pe întreaga ogradă, nu s-a lăsat copleșită de
unda de aer urban adus la pachet de către noii veniți și, cocoțat pe
gard sau pe unde-l prindea vremea, și-a văzut de ale sale, din
moși-cocoși lăsate : să-și sufle pieptul și să-și sloboade goarna, să
anunțe răsăritul zilei și să trezească poiata de înaripate la
cotcodăcit, ouat și clocit, dar și … pe cei care mai iau seama la
cucurigul lui.
La cârcotelile și reproșurile proaspeților aciuați, deranjați de
trompeta lui Maurice, galinaceea bine hrănită și în putere, doamna
Fesseau, stăpâna de drept a crestatului, conștientă de faptul că drumul
sau calea de mijloc e mai potrivită decât fronda și a violenței, a
căptușit cotețul păsărilor cu niscai cartoane, doar-doar i-o mai tempera
sonoritatea, dar fără prea mult succes. Zice-se (de ce n-am crede ?!?),
că a purtat cu împricinatul, face to face, un dialog pe tema
bunei vecinătăți, numai că … Maurice s-a făcut că plouă : ia
mailasă-mă, cucoană, nu abdic eu de la obiceiurile străbune. Ba, i-a
dat cu tifla stăpânei care-i strecurase – aluzie franțuzească
exacerbată de perfidul Albion dinainte de Brexit - teama că s-ar putea
ca vecinii năzuroși să tocmească vreun vulpoi sau dihor asasin (importat
odată cu droaia de refugiați) care să-i facă felul.
Uite așa, din vorbă în vorbă, conflictul a trecut dincolo de gardul
ogrăzii cu pricina, a devenit public și, să te ții, zâzania și-a făcut
loc printre oameni, mai ceva ca în mas media românească : unii au fost
de părere că toată povestea miroase a manevră marca doamnei Merkel și că
de acolo va izbucni cel de Al Treilea Război Mondial ; primarul,
ecologist convins, a declarat de la înalta lui tribună că tocmai acesta
este farmecul vieții la țară : cântatul păsărilor, mugetul bovinelor,
zgomotul tractoarelor care îngrijesc pământul, orăcăitul brotacilor
din bălțile învecinate și așa mult atenuate de încălzirea globală,
negată de americani ; unii, mai țâfnoși din fire au hotărât că, de fapt
orășenii, care trăiesc din rodul pământului muncit de ei, de țărani, nu
suferă cocoșul nu din acele pricini măsurate în decibeli, ci fiindcă nu
suferă – de principiu - pe nimeni altcineva, în afara lor ; alții au
fost de părere că noii veniți aveau dreptate, pentru că drepturile
omului sunt sfinte și trebuie respectate peste tot și că unde am ajunge
dacă fiecare ar proceda după cum îl taie capul și că, la urma urmelor,
Maurice ar trebui redus la tăcere : fie direct în oala cu borș, fie
exilat pe o insuliță din oceanul apropiat ; nu știu dacă s-a propus ori
s-au adunat niscai semnături pentru a pune de-un referendum asupra
problemei, doar poporul este suveran, dar ce este adevărat este că
speța, cauza, a ajuns la tribunal, cu tot ce se cere : judecători,
procurori, Curtea cu Juri, aprozi și împricinați, avocați ai părților și
așa mai departe, fiecare cu treaba lui.
Și după dezbateri furtunoase, cu martori cheie și ocazionali, recoltări
de ADN-uri și alte asemenea, cu dezbateri cât cuprinde și decizii pe
muchie de cuțit, sentința s-a conturat, ca orice sentință, spre
bucuria unora și dezamăgirea altora : ”Cocoșul Maurice și semenii
lui au dreptul să cânte când vor și unde vor, oriunde s-a afla pe
teritoriul Franței !”.
Ba, aceeași instanță a hotărât ca doamna Corinne Fesseau să primească
din partea reclamanților nesăbuiți și abuzivi, una mie euro daune
morale, fiindcă a fost târâtă prin tribunal. Să se învețe minte !
Uraaaaa !
…
Pe drept cuvânt, auzind întreaga tărășenie ajunsă subiect de importanță
națională, gândul m-a dus la situția noastră. Oare cum s-ar fi rezolvat
la noi un asemenea conflict ? Cu superficialitate ? În nici un caz. Cine
s-ar fi plasat în topul emisiunilor diurne și nocturne ? Cine ar fi
dominat ratingurile TV ? Ce-ar fi făcut serviciile ? Cum s-ar fi
implicat statul paralel ? Cum ar fi acționat parlamentul ? Câte
imunități ar fi fost evocate și salvate ? Câte frunți unse cu mir ar fi
intrat în joc pentru dreapta apreciere ? Câte capete ar fi căzut ? Câte
și-ar fi anunțat demisiile de onoare sau impuse ? Cum s-ar fi contopit
activitățile palatelor de importanță națională pentru consensul absolut
? și câte și mai câte.
Greu de răspuns. Dar, oricare ar fi el, răspunsul, modelul românesc în
rezolvarea unor asemenea cazuri de anvergură europeană și mondială ne dă
măsura locului pe care îl merităm în topul universal. De la unu la zece
sau invers.
Și ca să nu uităm de unde am plecat (și cu un pic de pică pe frații
noștri de gintă latină), ofer cititorului
BALADA COCOȘULUI MAURICE
Nemernici, suflete de iască
Și stricători de vechi tradiții
Gloată cu spirit mic, plebeu,
Ați vrut să siluiți natura
S-o gâtuiți cu mâini murdare.
Cum vă mai rabdă Dumnezeu ?
Noi n-am cătat vremea în astre
N-am rătăcit timpul stelar.
Natura ne-a-nzestrat cu darul
De-a nu greși nicio secundă.
Vouă v-au trebuit milenii,
Să încropiți un calendar.
Noi vă trezim din crugul nopții,
Suntem ai zilei vestitori,
Meniți să vă învrednicească
Să-așterneți lumea la picioare,
Să fiți pentru ai voștri semeni,
Ai binelui făuritori.
Vouă, franțuji de trei parale,
V-am oferit cocoșul galic,
Simbol de fală și putere.
Și voi ? Vreți să ne-nchideți pliscul ?
Ca să rămâneți pe vecie
Mânați doar de stindardul falic ?
Nu, nu mai ignorați trecutul
Căci lumea n-a-nceput cu voi
Prezentul este doar nălucă.
De nu vă apărați cultura,
Tradițiile și ființa
Ajungeți ladă de gunoi.
JOC MURDAR
Nu este în intențiile mele să iau apărarea cuiva anume.
Mărturisesc însă, ba declar în perfectă cunoștință de cauză că
instrumentele denumite CĂTUȘE sunt cele mai odioase și mai mizerabile
care pot exista. Chiar dacă ar fi făcute din aur, ar fi căptușite cu catifea
sau piele fină ori ar avea incrustate cristale Svarovski nu ar fi altceva.
În context, apelul la încătușare sistematică și folosirea de regulă a
cătușelor, indiferent cine este făptașul și ce rău sau nelegiuire a comis,
reprezintă un act de agresiune majoră, un atentat maximal la libertatea
unei ființe, nedemne de secolul XXI, acceptabile doar ca piese de muzeu, ca
instrumente de tortură.
Cu certitudine, nu există nici cea mai mică diferență între cătușe și
gemenele lor pe care le folosim în relația cu animalele : zăbala (pentru
cal), belciugul (din nasul taurului), sârma (din râtul porcului), biciul cu
coadă lungă pentru leul din arenă și așa mai departe.
Și dacă pentru lumea necuvântătoarelor mai există un dram de justificare (și
aceea discutabilă in punct de vedere etic) vizând pericolul potențial pe
care-l reprezintă pentru viața sau integritatea celor din preajmă, pentru
alcătuirea naturii sau a lui Dumnezeu pe care o numim om, în nici un caz.
Și asta pentru motivul (deloc minor, insignifiant și ulor de trecut cu
vederea) că aplicarea cătușelor are în țesătura ei o uriașă încărcătură de
ordin psihologic mult mai gravă decât încătușarea însăși și care poartă
denumirile de UMILINȚĂ și DEGRADARE. Acestea nu dispar nici după
îndepărtarea lor, nici după eventualele scuze. Urmele lăsate de ele nu mai
pot fi șterse, răzuite sau spălate cu detergent. Oricât de eficient ar fi.
Odată cătușele puse în operă, degeaba mai umblăm la dulcegării de genul
juratului pe Biblie, prezumția de nevinovăție, circumstanțe atenuante,
legitima apărare și atâtea altele, de care face uz justiția, fiindcă pierd
din substanță și justificare.
Admit că în dotarea oamenilor de ordine cătușele au locul lor, dar cei care
le mânuiesc trebuie să aibă învățată foarte bine lecția folosirii lorși să
le rezerve în exclusivitate persoanelor agresive, violente și
recalcitrante care nu pot fi stăpânite în alt fel. Agenții de poliție sau
jandarmerie sunt prima verigă în declanșarea actul de justiție și trebuie să
știe cum s-o facă, în deplină capacitate de discernământ și profesionalism.
Așa cum sunt învățați să rezerve în ultimă instanță focul de pistol, după ce
au utilizat toate celelalte forme de a-și îndeplini misiunea și nu ca primă
acțiune.
Spectacolul mediatic al cătușelor din ultima perioadă devine mai mult decât
penibil și, mai ales, murdar și inutil. Nu trebuie să fii mare specialist ca
să-ți dai seama că era vorba, înainte de toate, de o femeie (căreia oamenii
legii i-au oferit mai ieri, lalele) dar, mai ales, de o persoană evident
marcată de boală. Vizibilă cu ochiul liber.
Omul trebuie să rămână om, să știe, să învețe să fie om în orice
circumstanță și nu un robot telecomandat sau programat.
Da, domnule ministru al afacerilor interne, jocul de-a cătușele nu este o
bagatelă, un amănunt fără însemnătate și nu face parte din capitolul ”diverse”.
El trebuie învățat și știut pe dinafară, înainte de a depune jurământul ca
înalt demnitar al statului sau ca agent simplu, și nu căutat, la nevoie,
după ce s-a petrecut, ca să vedem de cine ține și cine trebuie să decidă.
El trebuie consfințit de greutatea cuvântului ministerial, fără teama de a
fi clănțănit de presă, vocală prin definiție.
Faceți corecturile necesare ! Nimeni nu vă poate condamna. Puteți intra în
istorie.