-
Étienne F. Augé,
Mic tratat de propagandă pentru uzul celor care o suportă,
-
traducere din limba franceză de Dumitru Scorțanu,
-
ISBN 978-606‑691‑040‑8, © 2018, editura Fides, Iași, pentru traducerea
în limba română.
-
Toate drepturile rezervate.
-
Comenzi:
https://www.librarie.net/p/343738/mic-tratat-de-propaganda-pentru-uzul-celor-care-o-suporta
-
-
-
1.5 Principiile elementare ale propagandeitc "1.5 Principiile
elementare ale propagandei"
-
Profesor la Universitatea americană Yale, Leonard W. Doob s‑a
interesat mult de propagandă, pe care a abordat‑o din punctul de
vedere al psihologiei. I se datorează mai ales un studiu al
principiilor propagandei bazîndu‑se pe cea dusă de naziști,
îndeosebi de instigatorul său principal, Joseph Goebbels.
Goebbels’ Principles of Propaganda a apărut în Public
Opinion Quarterly ¼vol. 14, No. 3, Autumn, 1950, pp. 419-442½.
Ne‑am bazat în special pe lucrarea lui Doob pentru a propune 18
principii ale propagandei; acestea diferă de cele pe care le‑a
reținut psihologul american, căci propaganda a evoluat, mai ales din
cauza înmulțirii rețelelor de care dispune astăzi. Aceste 18
„porunci“ permit să înțelegem mai bine aspectul tactic al
propagandistului și să evităm unele erori care nu ni se vor ierta
dacă adversarul le va utiliza în folosul său.
-
1. Să fie informat.
Propagandistul trebuie să aibă acces la toată informația posibilă
referitoare la actualitate și la reacțiile opiniei publice. Fără
acest acces primordial la informație, propagandistul este surd și
orb și nu poate anticipa sau reacționa față de mișcările opiniei
publice care i‑ar fi defavorabile. Prima preocupare a
propagandistului trebuie deci să constea în cunoașterea informației
înainte de a putea s‑o influențeze.
-
2. Propaganda trebuie să aibă un singur cap.
Unul dintre principiile de eficacitate ale propagandei rămîne
capacitatea de centralizare a acțiunilor. Acestea trebuie să fie
planificate și executate de o singură autoritate care trebuie să
difuzeze directivele de propagandă, să le explice diverselor grade
ierarhice și să le supervizeze aplicarea. O propagandă nu poate fi
eficace dacă mai multe organisme contribuie la ea fără coordonare,
riscînd să încurce mesajele și să le facă să devină
contraproductive. Führerprinzip‑ul propagandei naziste
afirmă că liderul ia deciziile și că nu va putea fi contestat de
nici o autoritate plasată sub responsabilitatea sa. În realitate,
acest principiu este dificil de aplicat, dar rămîne totuși cert că
propaganda trebuie să aibă un singur cap, în timp ce mass‑media
apare ca o hidră.
-
3. Să țină seama de adversar.
Propaganda trebuie să dăuneze acțiunii adoptate și măsurilor luate
de dușman, îndeosebi barîndu‑i accesul la informații care ar putea
să‑l ajute în propriul său efort de propagandă. În același mod,
propagandistul dă întîietate informațiilor care îl împing pe
inamic să tragă concluziile dorite, forțîndu‑l să dezvăluie
informații vitale despre el însuși sau încurajîndu‑l să acționeze
într‑o direcție vrută. Propagandistul trebuie să‑și respecte
adversarul, ceea ce îl obligă să fie vigilent în mod constant și să
se adapteze, ca în jocul de șah, schimbărilor strategiei adverse.
-
4. Să utilizeze rețelele adecvate.
Nu toate țintele sînt atinse în același mod de mass‑media: tineri,
bătrîni, urbani sau rurali etc. Propagandistul are grijă să
utilizeze mass‑media convenabilă în funcție de mesaj și de
destinatar. Dacă acest principiu pare evident, este important să
amintim că informația trebuie să tranziteze prin canalul cel mai
potrivit și să fie prezentată în mod atractiv, adică să ajungă la un
public care se simte interesat. O informație nu trebuie să fie
livrată în formă brută, ci să fie formată sau deformată pentru a fi
atrăgătoare, chiar distractivă, în ochii țintei propagandistului.
-
5. Să rămînă adevărată, dar să trucheze informația dacă trebuie.
Este preferabil în propagandă să nu se propună țintei decît
informații adevărate, dar este în egală măsură posibil să‑i fie
furnizate unele care nu pot fi dovedite. Conceptele de adevăr și de
fals rămînînd în esență relativ vagi, iar adevărul apărînd ca un
concept disputat mai ales în filozofie, propagandistul utilizează
cu prioritate faptele care îi asigură efectul căutat, fără a zăbovi
asupra veracității lor, în măsura în care poate în continuare s‑o
justifice prin alte argumente. Îi este deci posibil să se servească
de „mici minciuni“ în măsura în care acestea nu‑i zdruncină
credibilitatea și nu se întorc contra lui. Propagandistul afirmă
deci ca adevărată informația pe care o difuzează atîta timp cît
aceasta n‑a fost clar infirmată.
-
6. Să știe să ignore atacul.
Plecînd de la principiul că trebuie cunoscută propaganda inamică,
este totuși esențial să se evalueze în ce măsură un răspuns trebuie
dat sau dacă tăcerea nu va fi mai eficace pentru a o contracara.
Foarte des, a răspunde unei propagande calomnioase înseamnă a te
umili și a acorda credit defăimării. Propagandistul trebuie să fie
în măsură să determine răspunsul potrivit adversarului.
-
7. Să controleze informația.
După cum vom vedea mai tîrziu, propaganda poate cenzura
informațiile fără totuși a le interzice. Astfel, el poate să nu dea
întîietate unor anumite informații. Această măsură poate fi
periculoasă, căci adversarii propagandistului pot sublinia ceea ce
va apărea ca un punct slab și îl vor exploata. Este vorba, deci, de
a evalua riscul unui contraatac înainte de a trece o informație sub
tăcere.
-
8. Să utilizeze forța adversarului.
Este posibil ca propagandistul să utilizeze elemente din propaganda
inamicului pentru a diminua prestigiul acestuia sau a aduce o
susținere propriilor sale obiective. Ca la judo, artă marțială care
exploatează forța adversarului, mai degrabă decît s‑o contracareze
brutal, propaganda se poate servi de comunicarea adversarului pentru
a‑i dezvălui punctele slabe sau a o deturna în folosul său.
-
9. Să știe să se mascheze la momentul oportun.
Diversele tipuri de propagandă pot fi clasificate după tehnica
utilizată (vezi mai departe), dar și după trei „culori“ corespunzînd
originilor sale:
-
– Propaganda albă este o propagandă identificată clar. Se cunosc
originea și rețelele sale. Este cel mai ușor de recunoscut, cea mai
curentă și adesea cea mai eficace, căci se manifestă la lumina
zilei, fără a se masca.
-
– Propaganda cenușie în schimb nu este identificată. Nu i se
cunoaște proveniența și produce cel mai adesea zvonuri sau glume
care se pot dovedi utile în strategia de comunicare, dar care sînt
dificil de controlat.
-
– Propaganda neagră minte asupra originilor sale. Poate să pretindă
frecvent că își găsește sursa într‑o tabără, dar să provină în
realitate din tabăra adversă. Travestindu‑se, ea permite denigrarea
adversarului, atribuindu‑i cuvinte sau intenții care îi vor dăuna
luptei acestuia.
-
Este uneori preferabil să se utilizeze propaganda neagră mai degrabă
decît propaganda albă atunci cînd aceasta se arată mai puțin
credibilă sau produce efecte indezirabile. Îi revine atunci
propagandistului să evalueze prin ce canal va tranzita mesajul său
în modul cel mai eficace. Utilizînd propaganda neagră, el riscă să
fie demascat, iar mesajul său să fie luat drept o informație falsă.
În același timp, se poate întîmpla ca propagandistul să nu dorească
să fie asociat cu o informație pe care o consideră totuși vitală
pentru strategia sa. Atunci trebuie să creeze în întregime o sursă
sau să utilizeze un canal neoficial pentru a camufla originea
informației.
-
Încă o dată, decizia depinde de context și de riscul luat de
propagandist.
-
10. Să utilizeze lideri prestigioși.
Principiu exploatat de majoritatea regimurilor, liderul apare din ce
în ce mai mult ca o vitrină, mai apt a reprezenta regimul decît a‑i
fi principalul ideolog. Devine din ce în ce mai important în
democrațiile occidentale ca acela care se prezintă în fața
alegătorilor să fie fără defecte vizibile și să dispună de un fizic
avantajos. În același fel, dictaturile se aranjează pentru a pune
propaganda în serviciul autocratului la putere și îl împopoțonează
cu un trecut glorios, în general militar, decorîndu‑l cu titluri
impresionante care îl înalță la rang de lider merituos. Biografia
oficială a lui Kim Jong Il, dictator și fiu de dictator
nord‑coreean, ne informează că este „Marele Conducător al poporului
coreean, Secretarul general al Partidului Muncii din Coreea,
Președintele Comitetului apărării naționale și Comandantul suprem
al Armatei populare a Coreei“. În plus, după biografia sa oficială,
„activitățile sale ideologice și teoretice bazate pe o meditație
neobosită și pe o cercetare profundă îi permit să publice numeroase
lucrări dintre care Operele alese ale lui Kim Jong Il (în 14
volume), Pentru a duce la bun sfîrșit opera revoluționară Juche
¼autarhică½ (în 10 volume) etc. Primește de trei ori titlul de erou
al Republicii Populare Democrate Coreene (în 1975, 1982 și în 1992),
ordinul Kim Il Sung (în 1978, 1982 și în 1992), Premiul Kim Il Sung
(în februarie 1973) și multe alte decorații și medalii. I‑au fost
conferite în egală măsură un mare număr de ordine și de medalii, de
titluri de onoare, de titluri de profesor și de doctor honoris causa
de către numeroase țări“. Kim Jong Il a fost deci un lider
prestigios, un supraom care a meritat pe deplin să controleze
propaganda Coreei de Nord. Nu este singurul exemplu de conducător
posedînd un ego nemăsurat, majoritatea liderilor apreciind să
colecționeze medalii și trofee, ceea ce îi face valoroși în ochii
celor pe care aceștia îi administrează.
-
11. Să gestioneze bine timpul.
O campanie de propagandă trebuie să înceapă la momentul optim, ceea
ce este adesea dificil de evaluat, dar îi determină eficacitatea.
Ritmul este esențial, căci o temă de propagandă trebuie repetată,
fără totuși a trece dincolo de punctul de la care eficacitatea i‑ar
fi diminuată. O strategie de propagandă poate să eșueze, chiar să
producă efectul contrar dacă începe într‑un moment nepotrivit. În
caz de reușită, a persista să exploatezi o strategie dincolo de
capacitatea de toleranță a maselor poate contribui la dezgustarea
lor.
-
12. Să condiționeze reacțiile.
Propaganda trebuie să‑și însușească sensul evenimentelor și natura
persoanelor, utilizînd nume, fraze sau sloganuri precise.
Propagandistul va avea astfel ca scop să provoace un răspuns
automat din partea publicului său atunci cînd aceste evenimente sau
aceste persoane vor fi evocate. Numele, frazele sau sloganurile vor
fi utilizate în mod repetitiv în situația potrivită, dar nu trebuie
să se întoarcă împotriva autorului lor ca un bumerang. Capacitatea
de influență a propagandei constă în însușirea sa de a simplifica și
de a repeta informațiile astfel încît să creeze automatisme.
Propaganda sovietică s‑a sprijinit mult pe lucrările lui Ivan
Petrovici Pavlov privitoare la reflexele condiționate. Fiziologul
rus, considerat ca unul dintre fondatorii psihologiei moderne, a
putut demonstra cu ajutorul unei experiențe de laborator celebre, că
este posibil de a crea reflexe „culturale“ ca adaos al reflexelor
înnăscute cu care fiecare individ este înzestrat din naștere.
Obișnuindu‑l pe un cîine să‑i fie precedată livrarea hranei de un
sunet determinat, Pavlov a arătat că se poate declanșa salivarea
animalului chiar fără a‑i mai prezenta mîncarea, ci acționînd
stimulul sonor. Experiența cîinelui lui Pavlov, deși efectuată într‑o
strictă ambianță de laborator, a condus numeroși psihologi să creadă
că este posibil să condiționezi oamenii printr‑o repetiție care ar
declanșa un reflex cultural. Propaganda sovietică și‑a dezvoltat
astfel strategia pe răspunsul programat la stimulii politici. Se
pare totuși că psihologia maselor și mai ales cea a popoarelor nu
integrează automat principiul lui Pavlov. Regula de conduită
obișnuită în propagandă constă în a înțelege că mesajele scurte,
provocînd răspunsuri automatizate, pot fi instalate, dar fără a se
subestima totuși capacitatea maselor de a scăpa de sub controlul
propagandistului.
-
13. Să promită vremuri bune.
În vreme de război, propaganda cu destinația interiorul țării
trebuie să împiedice crearea speranțelor false care ar putea fi
spulberate de evenimentele ulterioare. Propaganda trebuie să mizeze
pe adevăr și pe perceperea sa, fără a promite în mod precis
realizări imposibile. Astfel, o victorie poate fi promisă, fără a
intra totuși în detaliile acesteia și mizînd mai tîrziu pe sensul
atribuit cuvîntului „victorie“. Aceasta poate fi morală, ca și
militară, deși, în caz de război, entuziasmul trupelor și al
populației trebuie întreținut, evitînd de a provoca frustrarea care
ar urma fără greș senzației colective a unei promisiuni neținute de
către propagandist.
-
14. Să controleze anxietatea.
În vreme de război, propaganda destinată propriului popor trebuie să
creeze un nivel de anxietate optimă care provoacă teama de
consecințele unei înfrîngeri. Studiile de caz de la sfîrșitul
lucrării dezvoltă strategiile de propagandă care trebuie folosite în
caz de conflict militar. Propaganda îi explică populației, ca și
forțelor armate care emană din ea, necesitatea absolută a
războiului, măsură rezultînd din epuizarea tuturor celorlalte forme
de negociere. Efortul de război trebuie susținut de toți pentru a
unifica populația într‑un destin comun. Propaganda arată deci
această comunitate de destine, care s‑ar prăbuși în caz de
înfrîngere, dar ea asigură de asemenea populația de importanța
luptei. Propagandistul își dezvoltă astfel propaganda, cu un
morcov și cu un băț, pentru a‑și împinge ținta spre victorie,
amenințînd‑o cu înfrîngerea, dar și promițîndu‑i o recompensă la
capătul unui efort suprem.
-
15.
Să schimbe direcția atunci cînd este necesar. „Nu girueta se
învîrte, ci vîntul“, spunea omul politic francez Edgar Faure.
Atunci cînd există un dezechilibru evident între așteptare și
realizare apare frustrarea. Cînd propagandistul prevede că
rezultatele anunțate nu se vor concretiza, el trebuie să‑și
rectifice imediat prezicerile, justificîndu‑și schimbările.
Decepția, primul stadiu înaintea frustrării, poate fi evitată dacă
propagandistul comunică eficace rațiunile lipsei de acuitate a
anunțurilor sale. Va invoca, de exemplu, un context schimbător, o
trădare a inamicului, o situație nouă apărută între timp, dar nu va
vorbi niciodată despre o eroare de apreciere din partea sa.
-
16. Să canalizeze ura.
Propagandistul trebuie să faciliteze transferul agresivității celor
pe care îi administrează, indicîndu‑le țintele servind drept țapi
ispășitori. Ideologiile stabilesc frecvent ca obiectiv apariția
unui om nou, dar ele trebuie să lucreze cu natura umană. Aceasta,
din rațiuni pe care psihologii le explică în diverse feluri în
funcție de culturi, integrează un „instinct de supraviețuire“ și o
agresivitate care îi împinge pe unii oameni să se întoarcă
împotriva lor înșiși sau a apropiaților lor în absența unei
posibilități de defulare exterioară. Pentru a evita ca această
agresivitate să fie utilizată în van, ba chiar contra intereselor
grupului său, propagandistul o canalizează spre țintele alese, clar
identificate și sacrificate scopurilor comunității de propagandă.
Este inutil să ne gîndim că putem face abstracție de această
caracteristică umană. Creștinismul, care a dat întîietate datoriei
iubirii, a fost constrîns în egală măsură în cursul istoriei sale să
propună credincioșilor săi derivative, fie cu ocazia cruciadelor, a
inchiziției, a luptei contra ereziilor sau a războaielor religioase.
Vom vedea că propagandistul oferă țintei sale comunități întregi în
calitate de receptaculi de agresiune.
-
17. Să întărească încrederea credincioșilor, să‑i convingă pe
nehotărîți.
Propaganda nu este atotputernică și foarte adesea convinge cu
greutate persoanele deja protejate de o educație solidă sau de o
altă propagandă. Se estimează că, în cazul unei alegeri sau a unei
opțiuni de efectuat, cei indeciși constituie aproximativ 40% din
ansamblul electoratului, 30% au făcut deja alegerea pentru o tabără
și 30% preferă cealaltă tabără. Acei 40%, numiți în general
„mlaștina“ – nefiind efectiv nici pămînt tare, nici complet un
element lichid – constituie un rezervor considerabil de voturi. O
alegere se cîștigă deci la centru, iar propagandistul trebuie să‑și
amintească atunci că este necesar nu numai să atragă cel mai mare
număr dintre acele 40% spre pozițiile sale, dar și, mai ales, să nu
uite să consolideze cele 30% care sînt deja obținute, dar care riscă
să nu mai fie așa dacă se consideră uitate sau dacă i se acordă
„mlaștinii“ prea multe concesii. Alegerile în care un candidat
obține mai mult de 70% dintre voturi sînt rare, ele fiind rezultatul
fie al unui vot trunchiat, în care nu există o alegere reală, fie al
unui vot care nu este liber. În cazul unei alegeri care se
desfășoară după normele democratice, se poate totuși obține victoria
adunînd voturile partizanilor săi și cele ale unei părți din
„mlaștină“.
-
Propagandistul va reține deci că nu trebuie, cu riscul de a‑și bruia
mesajul, să încerce să cîștige cu orice preț unanimitatea asupra
proiectului său, majoritatea fiind de‑ajuns pentru a triumfa cu
ocazia scrutinului.
-
18. Să acționeze cu discreție.
Propaganda trebuie să se ascundă dintr‑un motiv evident: o
propagandă divulgată își pierde considerabil, dacă nu chiar complet,
eficacitatea. Se cuvine deci ca propagandistul să‑și ascundă
intențiile la maximum, dezvoltîndu‑și în același timp strategia în
modul cel mai eficace. Propagandistul nu revendică succesul unei
operații atunci cînd aceasta se prezintă ca fiind în ordinea
lucrurilor. Astfel, cînd „revoluția portocalie“ din Ucraina (2004)
sau „revoluția cedrilor“ din Liban (2005) au dat ocazia unor
manifestații adunînd sute de mii de persoane, agenții de comunicare
la originea acelor propagande au rămas ascunși cu grijă pentru a
menține aparența de mișcări spontane de mase. Totuși, unitatea
sloganurilor, a drapelelor și a banderolelor, ca și disciplina
manifestanților, apoi, mai tîrziu, aceea a turiștilor efectuînd un
sit‑in, au arătat că erau la treabă profesioniștii acelui
gen de manifestație. Dar a dezvălui, de exemplu, că o agenție ca
Saatchi & Saatchi a contribuit la punerea în scenă a revoluției
libaneze contra ocupantului sirian ar fi făcut să se perceapă
evenimentul ca artificial și manipulat din exterior, ceea ce i‑ar fi
micșorat efectul asupra opiniei publice internaționale.
Propagandistul știe deci să se eclipseze în folosul operei sale și
să‑și lase eul deoparte.
-
Să completăm aceste
reguli de bază semnalînd că există mai multe propagande. În afara
diferitelor „culori“ ale propagandei, există și un fenomen de „contrapropagandă“,
care este un mijloc de luptă contra unei propagande inamice.
Contrapropaganda rămîne o propagandă activată pentru o cauză bună:
lupta contra unei manipulări de masă. Prezentarea propriei propagande
ca o contrapropagandă poate deci să ne readucă la diferența care există
între atac și apărare, știind că un atac sau o greșeală pot fi
provocate, pentru a justifica o ripostă. Autoritățile naziste au recurs
frecvent la contrapropagandă, provocînd incidente ale căror victime ar
fi fost ele pentru a se năpusti mai bine asupra inamicului cu imaginea
celui ofensat, îndeosebi în lupta contra Partidului Comunist German (KPD).
Se poate cita în egală măsură contrapropaganda instalată de aliați în
țările Axei după al Doilea Război Mondial, cu scopul de a remodela
concepțiile „democratice“. O dată mai mult, democrația nu s‑a exprimat
în același mod, în funcție de doctrina învingătorului. După cum scrie
Reinhold Wagnleitner în remarcabila sa lucrare despre reeducarea
Austriei de către Statele Unite, Coca‑colonization and the Cold War:
The Cultural Mission of the United States in Austria after the Second
World War, un general american ar fi afirmat: „Tot ce avem de făcut,
este să‑i învățăm pe copiii germani să joace base‑ball – atunci vor
înțelege semnificația democrației“.