-
DESPRE DIALOG. SCRIEREA CU SINE. ESTETOGENEZA.
-
CUNOAȘTEREA FACIE AD FACIEM
-
-
Carmen DOREAL
în dialog cu Daniel CORBU
-
-
-
-
Cel mai mare cadou pe
care-l poți oferi
-
Celuilalt, este
o bucată
de timp
-
ruptă din viața ta. (Daniel
Corbu – Confesiuni)
-
-
-
Carmen Doreal
- Onorate poet Daniel Corbu, bine v-am găsit ! Vă mărturisesc
că ador poezia dumneavoastră, faceți parte din categoria de vârf
a autorilor mei preferați ! Ceea ce vă propun este o invitație
la dialog, Iași – Montreal, despre artă și creatorii ei,
despre importanța și rolul culturii în lume, despre poezie,
despre fericire, despre Dumnezeu, despre devenirea Dumneavoastră
ca scriitor, despre impulsul divin care îl face pe om să scoată
din el ce este bun şi frumos.
-
Suntem în acest al douăzecelea an din mileniul trei, în
ciuda mijloacelor de comunicare, în situaţii aproape imposibile
de comunicare. Este aici, poate vina acestor gânditori francezi,
germani, italieni, englezi şi americani care au dezvoltat şi
fructificat formele
slabe ale postmodernismului. Chiar îmi propun, atunci când
vom ajunge la acest subiect, să îl dezvoltăm. Ştiu că în cel
puţin trei cărţi aţi cercetat de aproape fenomenul
postmodernismului şi al postmodernităţii. Totuşi în deschiderea
dialogului nostru, vă întreb în ce măsură mai este posibil
dialogul, atâta vreme cât iată, oamenii comunică minute în şir
la telefon, pe internet, prin diferite mijloace audeo-video.
Chiar cei mai mulţi au ajuns să scrie preponderent pe laptop-uri
și face-book decât pe hârtie. Este acesta un alt chip al
postmodernismului, confiscarea comunicării de la om la om, faţă
în faţă? Vă invit să vorbim despre tipurile de dialog. Ce-l
determină pe om să dialogheze şi cum poate dialogul să ni-l
arate adevărat pe om?
-
-
Daniel Corbu
-
Dialogul pe care-l invocați, dialogul în sens platonician e o
împărtăşire a logosului, dar şi confruntare şi regăsire de sine
şi terapeutică. Pentru Socrate rostirea avea, fără doar şi poate,
un rol terapeutic, pentru că dezvăluia treaptă cu treaptă ceea
ce există în adâncul nostru. Nu-mi mai amintesc acum cine spunea
că maieutica socratică era un exerciţiu de arheologie spirituală,
comparabil, în timpurile moderne şi postmoderne, cu tentativele
catharctice, mult mai confuze, ale psihanalizei. Ceva îmi spune
că lui Socrate scrisul i se părea un blocaj, o ineficienţă.
-
C.
D.
– Ar mai fi posibil un Socrate azi?
-
D.
C.
- Nu, nu mai e cu putinţă acel Socrate clasic şi fascinant.
Istoria se repetă dar nu în toate detaliile. Un om asaltat
zilnic de cotidian (de ziare, de televiziuni ticsite cu
banalităţi dăunătoare spiritului, de mijloacele existenţei), nu
mai peripatetizează socratian în căutarea adevărului. De altfel,
într-o lume adânc pozitivistă, sălbatic pragmatică, tot mai
puţini sunt interesaţi de adevărul fiinţei. În perioada acestui
neclar prezent, este o problemă la nivelul „ascultării”. De
multe ori, la capătul celălalt al verbului nu se mai află nimeni.
-
C.D.
– E o simplă problemă de autism mai mult sau mai puțin mascat,
așa cum se vorbește de analfabetismul funcțional?
-
D.C.
- Nu e o simplă, o cumplită problemă! Am credinţa că romanul
reprezentativ pentru secolul douăzeci, nu de mult încheiat,
este L’Etranger, scris de Albert Camus pe la 1942. Iar
problema acestei lumi, numită tot mai mult postmodernă (supranumită
– sfântă ironie – şi a comunicării totale!) este străinul şi
înstrăinarea. Întorcîndu-ne la magneticul personaj Socrate, dacă
ar trăi astăzi şi ar vrea să-şi exercite peripatetismul şi
maieutica prin Grădina Copou, Grădina Icoanei sau prin Jardin de
Tuillerie, n-ar mai găsi atît de uşor un Gorgias, un Fedon, un
Menon, un Polos, un Fedru, un Alcibiade sau un Kallikles cu care
să dialogheze despre soarta sufletelor, despre Eros sau despre
doctrina metempsihozei. Rolul esenţial îl are partenerul de
dialog. Într-un timp în care dialogul e tot mai viciat de
convenţii, de orgolii, de superficialitate, de un egoism prost
educat, un Socrate postmodern dar cu aceeaşi încredere în om, în
adevăr şi în dialogul ideal, provocator de cunoaştere şi chiar
de katharsis, ei bine, acest Socrate ar cam vorbi singur, ca
personajele din poemele lui Bacovia.
-
C.D.
– Și atunci, ce rămâne? Dialogul cu tine însuți, cu propria
singurătate?
-
D.C.
- Sigur că ne asumăm singurătatea, aşa cum ne asumăm şi sărăcia
materială şi înfrângerile, dar nu e vorba de o singurătate
supusă, pentru că în cazul ăsta aş fi fost călugar, e o
singurătate grefată de răzvrătiri față de limite, de explozii,
implozii şi de tot felul de nonconformisme.
-
Alteritatea!? Deh, pentru ea s-au consumat zeci de
mii de pagini. Celălalt: căutat, prins ca într-o iluzie,
încărcat de mister, scăpat şi pierdut de fiecare dată printre
degete. Problema e delicată şi ţine de infinitul interior, acel
infinit misterios despre care am spune, aristotelizînd, că este
gîndirea care se gîndeşte pe sine.
-
Dar e bine să ducem discuţia în exterior şi să mai
spunem cîte ceva despre dialog şi hărţuirile cunoaşterii. Într-o
adresare către efeseni, apostolul Pavel prevedea dispariţia
profeţiilor (născute din cunoaştere speculativă) şi pleda
pentru cunoaşterea faţă catre faţă (facie ad faciem). Dar
cum? Dialogul e, la urma urmelor, un fenomen pe cât de fascinant,
pe atât de pragmatic, pentru că poate separa masca de rolul
real. Şi pentru că poate revela ceea ce eu aş numi
estetogeneza. Prin urmare, cunoaşterea este hiperverbală.
Suntem supuşi logosului. Suntem logofagi din tată (ceresc,
neceresc)-n fiu şi nepot. Pornind de aici, se vede de la o sută
de leghe că dialogul e învăţământul omiletic. Iisus n-a scris
decît o singură dată şi atunci pe nisip. Dar a vorbit mereu.
Despre acea scriere pe nisip cu bastonul se spune că e o scriere
cu divinitatea. Scrierea cu sine, descoperită de moderni
e scrierea doar cu misterul articular al fiinţei tale, într-un
proces de autocunoaştere. Ne învrednicim să constatăm, nu fără
apăsat fior, că acum grafomania (în sensul bun al cuvîntului, nu
în cel pejorativ de azi!) mi se pare o cruce în sânge, un dat
existenţial al omului în lume. Există: scrierea pe pietre
(mă rog, şi pe pereţi), scrierea pe nisip, scrierea pe hîrtie
(cu cerneală, creioane, cu sînge), scrierea pe suport
electronic. Pe orice suport se pot scrie lucruri esenţiale
şi se pot scrie prostii. Reîntorcîndu-ne în timp, constatăm că
Buda, Socrate şi Iisus au refuzat scrisul. Oare din ce raţiuni?
Pe de altă parte, citim evangheliile şi suntem sideraţi de
profunzimea dialogurilor şi a zicerilor celui care refuza
scrisul.
-
C.D.
– Arta dialogului, atât de admirată la cei vechi, credeți că
a dispărut sau va dispărea total?
-
D.
C.
– Arta dialogului a decăzut secol de secol şi din cauza
împovărărilor. Omul recent e plin până la refuz cu informaţii
care-i sporesc inutilitatea, încît lucrurile profunde ori îi
scapă ori nu le mai vrea! Astfel, dialogul înalt,
superinteligent, dialogul aristocratic pasionat de cunoaştere şi
intercunoaştere a fost înlocuit cu dialogul de convenienţă şi,
de multe ori, cu dialogul tembel, lipsit de ironie, de fast, de
capcane dar înţesat de clişee. Şi e ştiut faptul că toate
clişeele civilizaţiei de azi lenevesc gîndirea. Iar o gîndire
leneşă preferă în locul dialogului înalt trăncăneala (practicată
şi de Miticii lui Caragiale) sau, cum i se spune la Moldova, cu
un cuvînt frumos ca un alint, taifas. Amândouă însă sunt
legate de cozerii, termen impus şi la noi de Saint-Beuve,
cel care avea ca rubrică de revistă magazin Causeries du
lundi (bârfe
literare, întâmplări de salon etc.). Însă toate aceste cozerii
nu limpezesc, ci pulverizează fiinţa.
-
-
(Fragment din cartea de dialoguri neconvenționale
-
,,AVATARURILE SCEPTICISMULUI TONIC”, în curs de apariție)