de la dialogul de sticlă la
marginea ultimului concept
acum dezlegaţi de fenomen
ni s-au ridicat din priviri
pînzele roşii ale toamnei
curge alături de noi un fluviu
de tristă sinceritate
şi noi vorbim cu versul
cristalului
despre marile absenţe cunoscute
împingînd din cînd în cînd o
piatră
în acest amestec
ca o ultimă mare numărătoare
pe cine mai cunoaştem în supusă
nuditate
spre cine ne macină memoriile
ubicuităţii
cum am desfăcut colţurile
ultimului secret
în timpul dialogului de sticlă
toate acele întîmplări din
vremea eroică
n-au fost ale noastre
doar cuvintele ni se amestecau
cu ele
ca lianele şi marea şi nisipul
mării
a fost de ajuns un singur
răsărit
pentru o neîncetată orbire
o surprinzătoare vedere în golul
răsucit
o pierdere a luminii prin ea
însăşi
veche melancolie pentru
vremurile orbirii
amar urcuş de care n-ar fi avut
nevoie
tălpile noastre înţelepte
înaripate
pure plutinde
despre toate aceste jocuri
sferice
ne povesteşte acum jurnalul unei
întîlniri
şi cronicile nepublicate ale
dialogului de sticlă
într-o neîncetată emanaţie de
ţipete
paşi îngropaţi în trepte străine
cînd se arată diavolul cu
trident
şi ne arată picturi şi
recipiente alchimice
din care să întrupăm
strălucirile trecutului
la capătul imperiului nostru de
idei
sub o cupolă de un incolor
absolut
de la o vreme scriem opuri
transparente
cu dedicaţii sinistre pentru
prietenie
şi pentru kaballistica
uniformelor de poet
în toată această subterană
tu te ocupi mereu de privirile
mele
şi le pui în cuvintele
vechi-umbroase
ale dialogului de sticlă
ca o picurare de eter în forme
concrete
aşa am văzut cum s-au născut
cîteva cuvinte
înainte ca întîmplările să le
nască
sub masca de sacrificii a
sunetului
a strigătului în drumul spre
întuneric
să rămînem la cele ce-au fost
spuse
la dialogul de sticlă
în acele cuvinte cristaline
dedicate mereu întîlnirilor
noastre
armura finală
contracţie…
atîrnă în viscere nemurirea
am fost condamnat
paşii sunt din ce în ce mai rari
însă foarte prelungi
înaintea călătoriei refac
istoria
nu pot pleca fără să vă cunosc
discret
deşertăciunea
dragostea dulcineei
adevărul lui sancho panza
despre bîta pe care don quijote
o ţinea drept lance cavalerească
spun doar o parte de adevăr:
am moştenit-o din întîmplare…
dacă cineva are ceva de spus
să scoată raza de lumină
privirea aşteaptă…
Liviu APETROAIE
28 ianuarie 1974,
Vadu-Moldovei, jud. SUCEAVA.
Absolvent al Liceului
Militar „Ştefan cel Mare” (Câmpulung Moldovenesc),
1988-1992;
Absolvent al Facultăţii
de filozofie, Universitatea „Al. I. Cuza” Iaşi (1993-1997) şi al
modulului de Studii aprofundate de Teoria interpretării (1998-1999);
Debut publicistic:
• 1991, revista „Ateneu”
(proză scurtă);
• aprilie 1999, revista
„Convorbiri literare” (grupaj poetic).
Debut în volum:
„Alegorii sub papirus” (poeme), editura JUNIMEA Iaşi, 2000,
laureat cu: Premiul editurii JUNIMEA şi alUniunii
Scriitorilor din Romania – filiala Iaşi la Concursul Naţional de
Poezie „Porni luceafărul…”, Botoşani-Ipoteşti, 15 iunie 2000; Premiul
Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova (2001); Premiul Festivalului
româno-canadian de poezie „Ronald Gasparic” (2001).
Alte volume:
• „Geometria
deşertului” (poeme), editura JUNIMEA, Iaşi, 2002;
• „Oglinda sumară”
(poeme), Editura OPERA MAGNA, Iaşi, 2008;
• „Sadoveanu şi Iaşii
(1904-2004)”, album foto-documentar, editura OPERA MAGNA, Iaşi, 2004;
• „Minutul de
prelungire” (publicistică), editura FEED BACK, Iaşi, 2008.
• Prezent în antologii
de poezie din ţară; grupaje poetice şi cronici de întîmpinare publicate
în diverse reviste literare şi culturale din România.
Membru al USR – filiala
Iaşi (din 2004);
Muzeograf la Muzeul
Literaturii Române Iaşi, redactor la revista „Dacia literară”
(din 2002);
Membru în juriul
Concursului Naţional de Poezie „Porni luceafărul…”, Botoşani-Ipoteşti şi
al Concursului Naţional de Poezie „Grigore Hagiu” de la Galaţi;
1994-2000 Redactor
cultural la Radio Iaşi;
1995-1997 Referent
cultural al Centrului Cultural al Americii Latine şi Caraibelor;
1999-2002 Consilier de
presă al Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi;
1999-2002 Redactor
cultural la cotidianul Ziua de Iaşi;
2003 Licenţiat în
Managementul activităţilor culturale (prin Ministerul Culturii, Cultelor
şi Patrimoniului Cultural Naţional din România).
A
fost recenzat critic de Constantin Ciopraga, Marin Mincu, Radu Voinescu,
Gellu Dorian, Daniel Corbu, Liviu Antonesei, Nicolae Panaite, Dan Bogdan
Hanu, Ştefania Plopeanu, Sterian Vicol, Octavian Soviany etc.
Liviu Apetroaie este – ca şi maeştrii săi, Daniel Corbu sau
Cezar Ivănescu – structural, un orfic. O deconspiră, lipsit de echivoc,
chiar el însuşi, într-un “Desen” din care răzbate “muzica unui cerc/
aruncat în jurul nostru. Pasiunea de a face din muzică geometrie si
invers, are o tradiţie care nu mai necesită recomandări. Altfel, poetul
se descurcă dezinvolt la prima sa lecţie de “Geometria deşertului” (Ed.
Junimea, Iaşi, 2002), lăsînd chiar impresia că ar putea susţine cel
puţin o teză pe această temă. El ştie că legile acestei geometrii
ordonează relaţia fiinţă/ timp. “Loc suficient pentru metafore” există
doar cînd ambii termeni ai binomului se sincronizează. În caz contrar,
totul se transformă într-o “ceată de umbre” pe care nimeni n-o mai poate
“reda amintirii”, nici măcar cel căruia îi este sete doar de repaos.
Relativizarea geometriei interioare, a geometriei apărute ca un ecou al
unui alt loc, în care se întîmplă mereu ceva esenţial, a geometriei ca
stare de neîntreruptă reflectare, este ceea ce-l preocupă predilect pe
poet.
Dan Bogdan HANU
„Mi
se pare frumoasă căldura cu care îşi transferă experienţele extatice sau
experienţele iniţiatice – văzînd iniţierea, de data aceasta ca pe o
experienţă de sine, cu eul personal şi cu diversele aluviuni de lectură
care au putut să îi vină din diverse locuri în matusalemica existenţă…”
Radu VOINESCU
„Surprinzătoare este la Liviu Apetroaie (ieşean cu rădăcini nemţene)
forţa de a abstractiza, de a conceptualiza liric, deosebindu-se prin
aceasta de artificierii şi înşirătorii de metafore din generaţia sa.
Cititor asiduu, cu lecturi „la zi” din marea poezie a lumii, iubitor de
Rilke, T. S. Eliot, Elytis, Trakl, Arghezi ori Nichita Stănescu, tînărul
poet a descoperit (o spune fără teamă şi regrete) acel filon de profundă
liricitate (atribut al poetului adevărat) şi are toate datele pentru a-l
structura în matca unei opere întregi.”
Daniel CORBU
Oarecum paradoxal, la Liviu Apetroaie aş aprecia în primul rînd nu
talentul – pe care îl are, fără discuţie – ci cultura. Este vorba de un
poet care a citit literatură de calitate; nu este vorba să-şi facă
publică lista lista de lecturi sau de autori preferaţi, deoarece cultura
poetică se vede prin ceea ce scrie, ea nefiindu-i o povară, ci
ajutîndu-l tocmai să evite locurile comune.”
Sergiu AILENEI
„Scrie o poezie foarte gravă şi foarte interiorizată. Este probabil,
principala calitate a acestei poezii: o poezie meditativă, o poezie
întoarsă către sine care poate dacă uneori se nutreşte din lecturile
filosofice ale autorului, nu cred că este niciodată filosofardă. Această
interiorizare a discursului este asociată la Liviu Apetroaie cu o
anumită tendinţă spre simplitate. În această simplitate are ceva
omenesc, ceva profund omenesc.”