Biografie
- Dan Ghiţescu
s-a născut la 18 octombrie 1931, în
localitatea Bucureşti. Este membru al Uniunii Scriitorilor din
România.
-
- Prezentarea care urmează a fost
făcută prin compilarea unor paragrafe selecţionate din mai multe
articole, cronici şi prefeţe consacrate autorului.
-
- "Dan Ghiţescu se descrie ca fiind
un român get-beget prin naştere şi québécoaz get-beget prin adopţie.
Având constanta de a fi în permanenţă agăţat de coada condeiului, Dan
Ghiţescu trece cu boemă uşurinţă de la regia de teatru la cea de
televiziune, unde a muncit timp de 21 de ani la Radio Québec
(televiziunea de Stat, departamentul Radio-Canada).
- Colaborator al presei din diaspora
română din America de nord între 1970 şi 1990, dan Ghiţescu semnează
cronici, reportaje şi analize săptămânale de politică internaţională.
Colaborează şi cu publicaţii de limbă franceză.
- Abia în 1990, pentru prima oară în
20 de ani, Dan Ghiţescu revine la Bucureşti. În fruntea unei echipe de
filmare, el reuşeşte să surprindă momentele cele mai semnificative ale
revoluţiei din România. Produce şi realizează Dinastia blestemată
care rămâne documentarul de referinţă asupra revoluţiei române."
- Liviu Tudor Samuilă,
scriitor, producător de televiziune
-
-
- "În 1992, publică la Bucureşti o
"fabulă politică" intitulată Praful şi pulberea pe care
îl prezintă ca pe un roman "pseudo-istoric", construit pe ideea unui
falanster avant terme.
- În sec. al XV-lea, un grup de
ţărani şi un prinţ moldav animaţi de cele mai bune intenţii, se retrag
în munţi cu scopul de a construi o societate egalitară. rezultatul?...
Îl aflăm în titlul romanului."
- Alexandru Darian,
Producător de televiziune, scriitor
-
-
- "În 1997 apare Zodia
cameleonului. Autorul se apleacă aici asupra universului care
a dominat societatea românească timp de o jumătate de secol. Zodia
cameleonului este spaţiul unui decalog răsturnat, unde păcatele se
transformă în virtute...
- Prin fabulele lui, La Fontaine a
permis să se transmită până în zilele noastre expresia "popor
cameleon, popor maimuţă a stăpânului".
- Dar de la maimuţăreala
autorităţilor şi pretenţiile de a fi a celor care ne-au devenit
stăpâni cu forţa, şi până la desfigurarea cameleonescă a Istoriei, nu
este, din păcate, decât un pas. iar acest pas, acest abis a fost
trecut de regimurile totalitare de stânga şi de dreapta. In ultimii o
sută de ani, cameleonismul istoriei şi al puterii a atins paroxismul.
El a reprezentat o tragedie continuă, un lanţ nesfârşit de crime, o
distrugere dureroasă, ridicolă şi ireversibilă ale adevărurilor. "...
- Doina Uricariu,
critic literar, poetă, editoare, directoarea Institutului Cultural
Român de la New York
-
-
- "În 2002, La răsărit, apune
soarele relatează tumultoasa prietenie dintre doi mari
scriitori francezi Romain Rolland şi Panait Istrati.
- Marele senior al literaturii
franceze, laureat al premiului Nobel pentru literatură, Romain Rolland
leagă prietenie cu un aventurier de geniu, pe care îl ajută să devină
marele scriitor care a fost, iar relaţia dintre ei ilustrează bine
fenomenul "iluziei permanente". În plină desfăşurare a acestei drame,
aflăm trezirea bruscă la realitate a lui Istrati, care descoperă
maşinaţiunile sinistre de la Moscova. Atunci se angajează ca să
deschidă ochii numeroşilor intelectuali occidentali, care erau
ataşaţi, în mod naiv, unei oarecare stângi, Manipulate de Moscova.
Unii dintre ei îşi dau seama că soarele iluziilor lor a apus la Est.
- Cum spune Dan Ghiţescu, "sfâşiat
între idealul prieteniei şi adevăr, Istrati a sacrificat prietenia;
Romain Rolland le-a sacrificat pe amândouă. "...
- Doina Uricariu,
critic literar, poetă, editoare, directoarea Institutului Cultural
Român de la New York
-
-
- "În 2007, Dan Ghiţescu publică
Noaptea nu aparţine nimănui, care relatează viaţa poetului
latin Ovidiu Publius Naso. Se scrie, în medie, în întreaga lume, câte
un roman despre Ovidiu, poetul roman exilat acum două mii de ani la
Tomis. Dan Ghiţescu a scris unul dintre cele mai frumoase din care au
apărut până acum. În concurenţă cu autori diferiţi între ei ca
formaţie şi valoare, de la Margueritte Yourcenar şi până la Marian
Mincu, Dan Ghiţescu expatriat el însuşi ca eroul său, se remarcă prin
capacitatea lui de a însufleţi o lume pierdută "în negura de vremi".
În romanul Noaptea nu aparţine nimănui, roman cinematografic
plin de viaţă şi culoare, Ovidiu ni se înfăţişează ca om, nu ca
personaj istoric. La încheierea lecturii, avem sentimentul că am
călătorit în timp şi regretăm că a trebuit să ne despărţim de o lume
pe care începusem să o iubim."
- Alexandru Ştefănescu,
redactor şef la România Literară, critic literar, autorul Istoriei
literaturii române contemporane.
-
-
- Şi despre Omul care vine din
est, Editura Maşina de scris, Bucureşti, 2012:
-
- "Chiar de la primele pagini
cititorul se convinge că vocaţia de narator al lui Dan Ghiţescu nu
poate fi pusă la îndoială. Relatările au ritm, suspansul articulează
discret alchimiile povestirii, iar construcţia epică se eşafodează cu
un remarcabil simţ al proporţiilor, dar şi cu o naturaleţe şi un
dinamism ce par să-i fie proprii. Experienţa şi exerciţiul scriiturii
jurnalistice se lasă întrezărite în caracterul sobru şi lapidaritatea
discursului, ca şi în tăietura oarecum severă a frazelor. Totodată
proza beneficiază de ochiul format al regizorului de teatru, cel ce
evaluează/supervizează, în ansamblu şi în amănunt, configuraţia
potenţială a unei scene (desigur imaginare) pe fondul căreia story-ul
e derulat cu remarcabilă dezinvoltură; "povestaşul" gândeşte şi
modelează situaţiile, sensurile, reverberaţiile/halourile fiecărui
cuvânt pus în pagină, iar pe deasupra orchestrează o întreagă
imagistică virtuală a fiecărui moment zămislit prin cuvânt."
- Dan Anghelescu,
poet, eseist, membru al USR, Prof. la Facultatea de Jurnalism din
Bucureşti.
Traducerea în franceză a romanului
Omul care vine din
est, intitulată
”L HOMME QUI VENAIT DE L EST”, a fost publicată la editura
Descartes, în anul 2014.
Despre autor:
http://www.danghitesco.ca
Confesiunea autorului:
Am spânzurat pe un perete, ca pe un soi de auto-portret,
fotografia mea, pe care am scris o dedicatie: "Mie insumi, cu multa
admiratie". Si am semnat.
O gluma ?... Bineinteles !... Dar si o ironie la adresa falsei modestii.
"Eu nu sunt destul de..." este o provocare pentru cei din jur, in
asteptarea unui: "Ba esti foarte..." Daca ai rabdare, se va gasi pâna la
urma un binevoitor care sa te laude, daca n-ai, poate e mai cinstit sa
te lauzi singur.... Dealtfel definirea unei persoane, cu atât mai mult a
ta insuti, este o operatiune dificila si foarte rar obiectiva. Suntem
alcatuiti din ce am facut si din ce am visat sa facem. Când ce am visat
e mai mult decât ce am facut, atunci avem o problema.
Subsemnatul ? Am publicat câteva romane, acum îl pregatesc pe al saselea.
Am comis doua piese de teatru, dar am pus mai multe in scena. Am scris o
groaza de articole. Am realizat nu stiu câte emisiuni de televiziune si
câteva filme documentare. Mai pot fi acuzat de multe texte de cântece,
scenete, cuplete, monoloage si alte distractii populare.
Ce am visat sa fac ? N-am atâta cerneala în calimara ca sa va povestesc.
Asta-i problema mea...
|
Dan Ghiţescu - biografie
în limba franceză
-
-
- Tel qu'il I ‘affirme lui-même, Dan
Ghitesco est un pure laine roumain de naissance et un pure laine
québécois par adoption… .
Collaborateur a la presse de la diaspora roumaine en Amérique du Nord
entre 1970 et 1990, Dan Ghitesco signe des chroniques, des reportages
et des analyses hebdomadaires de politique internationale.
Pour la première fois en 20 ans, Dan Ghitesco retourne à Bucarest en
Janvier 1990 à la tête d'une équipe de tournage pour capter les
moments agites de la révolution. II produit et réalise « La Dynastique
Maudite » qui reste le documentaire de référence sur la révolution
roumaine….
Dan Ghitesco affiche un certain gout pour l’histoire et pour la
politique mais, bien que nés d'une documentation exhaustive, sous sa
plume créatrice, ses romans ne peuvent rester prisonniers de
l’historique ou du biographique. Son expérience d'homme de théâtre et
d'écrivain connaissant par son propre destin les remous des dictatures
de l’est et des démocraties de l’ouest, l’aide à mettre sur la scène
historique l’etre humain mis à l’épreuve. L'exploration profonde de
l’âme de ses personnages double alors son œuvre d'une dimension autant
psychologique que philosophique.
La construction littéraire est un art que Dan Ghitesco maitrise par
tous ses moyens. Relevant de son habileté pour l’écriture
scénaristique, la plupart de ses romans adoptent une structure
cinématographique prononcée. Transportant le lecteur tout droit dans
une loge de théâtre, ses dialogues vils et animes, donnent une
agréable fluidité a la lecture. Sachant garder son lecteur en haleine,
l’articulation de ses romans autour d'actions et de rebondissements
multiples est peut-être l’élément qui caractérise le plus l’écriture
de Dan Ghitesco.
C'est avec plaisir et amusement qu'il se souvient de ses débuts
littéraires, Il compte plus d'une centaine de textes, de poèmes, de
paroles de chansons et de sketchs comiques à son répertoire.
Dan Ghitesco est membre de l'Union des Écrivains de Roumanie.
Autres écrits:
• La cabane à chanson théâtre
• Bonjour Brasov théâtre
• Grains vers
• Notes clandestines reportages
• Roméo, Juliette et un satané M Shakespeare théâtre
• Les cerises amères scénarios
• Contes bizarres nouvelles
- Un mot sur moi
En guise d’autoportrait, j’ai accroché au mur ma propre photo sur
laquelle j’ai écrit une dédicace : “À moi-même, avec beaucoup
d’admiration”. Et j’ai signé.
Une blague? Bien entendu! Mais aussi une ironie à l’adresse de la
fausse modestie. “Je ne suis pas assez…” est davantage l’incitation
à laquelle les autres répondront par la tant attendue “mais si… tu
es très...”
Si l’on est patient, il se trouvera bien quelqu’un pour nous vanter,
sinon, il vaut mieux se vanter soi-même. Définir quelqu’un, d’autant
plus lorsqu’il s’agit de sa propre personne, est une opération
difficile et rarement objective. Nous sommes constitués par ce que
l’on a fait et par ce que l’on a rêvé de faire. Lorsque ce que l’on
a rêvé de faire est supérieur à ce que l’on a accompli, alors nous
avons un problème.
Quant à moi?
J’ai publié quelques romans et à présent je travaille sur le sixième.
J’ai écrit deux pièces de théâtre et en ai mis plusieurs en scène.
J’ai rédigé un tas d’articles et réalisé je ne sais combien
d’émissions de télévision et quelques films documentaire. On pourra
m’accuser de dizaines de textes, de paroles, de sketches, de
monologues humoristiques et autres distractions populaires.
Qu’ai-je rêvé de faire?
Je n’ai pas suffisamment d’encre dans mon encrier pour vous le
raconter.
Mais ça, c’est mon problème.
Dan
-
-
|
-
-
- Volume de autor:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|