-
CONSTANTIN
MĂNUȚĂ:
O SĂRBĂTOARE A ROSTIRII ÎN SONETELE
LUI MIHAI MERTICARU
-
-
Sonetele lui Mihai Merticaru din
Urciorul de aur, al optsprezecelea volum de versuri al său,
apărut la Editura Rawex Coms, București,2016, reprezintă o
continuare a temelor și motivelor poetice din celelalte volume, o
deschidere spre cosmic, natură, vital și elementar, o revelație lirică
și muzicală, o mirabilă trăire a sentimentelor.
-
Propensiunea spre arta sonetului
derivă și din mărturisirea sinceră a autorului, care se consideră un
romantic autentic, ce se simte confortabil numai în apele dulcelui stil
clasic. În prefața celui de-al cincilea volum de sonete, Mihai
Merticaru face și o altă mărturisire eclatantă: ,,Cine năzuiește să
escaladeze piscul înalt al sonetului trebuie neapărat să treacă prin
niște furci caudine aidoma alpinistului care nu ocolește, ci înfruntă
pieptiș peretele vertical al muntelui.” În subsidiar el mai afirmă că
esențializarea actului poetic și îndeosebi a sonetului cere har,
concentrare, meșteșug, dăruire, disciplină, rigoare și putere de
sacrificiu, virtuți și obstacole pe care, spunem noi, le posedă și le
depășește cu aplomb și eleganță.
-
Din punct de vedere compozițional volumul
cuprinde trei secvențe poetice:
Sonete luminoase,Sonete pioase și Sonete neguroase.
-
Sonetul sonetului
este poezia cu care se deschide volumul, un elogiu adus acestui rege al
poeziei care este sonetul, de origine și inspirație divină, imn de
slavă, metaforă scumpă blagoslovită, în care s-au exersat
spiritele cele mai strălucite ale veacurilor:”Pe liră se adună, se
înșiră,/Timpul și nemărginirea domină,/Că-i rupt din creațiunea
divină”. „Femeia din sonetele lui Mihai
Merticaru este o comoară, văzută ca o cerească minune într-o
pioasă și sfântă rugăciune, încât poate da naștere unei noi
galaxii, care posedă trup de fum și ochi de vijelie, metafore
care pot declanșa furtunile în raportul dintre efemer și etern al
ființei umane, veritabilă mitologie, continuă poetul în sonetul
Ea e aceea, scânteia, capabilă să aprindă trotilul ce va
declanșa explozia de iubire.
-
Iubirea care mișcă sori și stele,
în accepțiunea lui Dante Alighieri, se înalță până la ceruri, dar în
poezia lui Mihai Merticaru, aceasta reprezintă o taină, o deschidere a
simțurilor spre ceea ce este neelucidabil și misterios, o duminică a
spiritului, o sirenă care ne ademenește cu profunziuni
nebănuite.
Suferința, pierderea iubirii poate arunca o
punte de suspine, dar are și rolul de a transforma clipa în
eternitate, aducătoare de noi frumuseți: „Eu ți-oi face clipa
eternitate/ Și-ți voi croi o frumusețe nouă.// Vino să ne închinăm
credinței sfinte,/ Să împlinim a Parcelor menire,/ Să ne legăm prin
sacre jurăminte,// Cu voia Înaltcerescului Părinte!/ Jură-mi solemn că
mă accepți de mire/ Și-ți voi dărui un colț de nemurire!” (Logodnă)
-
Eternului feminin, transpus de Mihai
Eminescu prin sintagmele nu știu ce și un nu știu cum,
poetul Mihai Merticaru îi conferă un surplus de frumusețe și de
gingășie, încorporat în adevărate imnuri apoteotice conștient că
dragostea este singura modalitate de a accede la absolut: „Anotimp cu
soare-i orice iubire, /Sufletu-ți dansează cu pasărea –n zbor,/ Răsar
noi stele pe cer strălucitor, /Planetele toate își ies din fire.(Sonetul
fericirii).Un alt sonet are un titlu extrem de sugestiv: IN HOC SIGNO
VINCES - Sub acest semn vei învinge. Este însemnul scris în
cer, pe o cruce și văzut de către Constantin cel Mare pornit din Bizanț
să lupte împotriva Romei decăzute, devenit un simbol al biruinței
iubirii în lume, fiind cel mai de preț dar ceresc oferit de Creator
oamenilor.
-
Atena, Diana
sau Afrodita reprezintă femeia
care-i duhul operei de artă, iubita fiind privită ca împlinire
absolută, ca mijloc de a ajunge la esența cunoașterii, ca un remediu de
a ține moartea la distanță: ,,Să-mi luminezi calea cum o făclie/Să
intrăm împreună în veșnicie” (Femeie). Este omniprezent mitul
androginului, un arhetip al ființei conceput ca o sferă din care s-au
desprins cele două jumătăți–masculinul și femininul–predestinate să se
caute mereu, pentru a reface unitatea primordială. Dragostea absolută
este, așa cum spunea Mircea Eliade în Mitul reîntregirii, o
,,nostalgie a androginismului.”
-
O melodie lină
ar dori să-i fie poetului marea plecare în
Rugăciunea către Dumnezeu: „…Alungă-mi înserarea de sub
sprâncene,/ Cu dragoste zidește-mă-n lumină,/ Speranță de viață
pompează-mi în vene,// Năpasta rămână fără antene,/ Să-mi fie clipa
plină și senină,/ Iar marea plecare, melodie lină!” (Rugăciune)
-
Un elogiu aduce poetul flăcării din
piatră, focul, cel de-al patrulea element al cosmogoniei tradiționale,
fiind prezent cu toate valențele lui purificatoare, mistuitoare și
izbăvitoare, reprezentând starea sufletească a eului, pasiunea arzătoare
a trăirii, centrul vieții spirituale:”Un foc roșu să curgă prin
artere,/Făcând, din bicisnic, titanul Atlas,/Ultimul pahar pe un altul
cere,/Răpind uitare,dăruind plăcere”(Sonetul vinului).
-
Universul poetic merticărescian explorează
stări de intensă trăire sufletească, dezvăluind tăceri și întrebări
grupate în jurul dorinței poetului de a-și descoperi propria
identitate.Fiind fascinat de trăirile unice și irepetabile, poetul scrie
obsesiv despre nevoia de puritate și sinceritate, despre candoare și
afectivitate, sentimente ce dau un sens profund vieții:”Candidă
splendoare multicoloră,/Feerie ce nici în vis n-ai să vezi,/Cântată de
miriade de aezi, /Magie cu parfum de mandragoră”.
-
Lumea lui Mihai Merticaru e o sumă de
fragmente de realitate și irealitate, de cotidian și lume
interioară:”Departe-s clipele crepusculare,/Ai încă timp destul
să-nchini femeii/Prea plinul ce ți-l dăruiră zeii,/Să te bucuri de
sfânta sărbătoare”(Sonetul clipei).Parabola scrisului său este susținută
de o gestică a esențializării:tăcere, interiorizare, atitudine de pură
contemplativitate.
-
Probe de eleganță și discreție, fantezie,
mister și iluzie,sonetele lui Mihai Merticaru sunt exerciții de mare
simplitate, nesofisticate care redau un copleșitor tumult lăuntric de
stări, idei și sentimente.Sursa lirismului său constă în marea iubire
pentru tot ce ne înconjoară:”Primăvara explodează în livezi,/Etalându-și
mirifica ei floră/Înflorită-n nimburi de auroră,/Spectacol fulminant
cu-o mie de amiezi”.
-
Solemnitatea, eleganța frazării și
efectele obținute prin apelul la rimă și ritm ne dezvăluie un poet
înzestrat cu o prodicioasă mobilitate a discursului liric, un bonom
jovial care mizează pe muzicalitate și refinament prozodic, un poet care
aspiră spre etalonul poeziei adevărate ce constă în ambiguitate și
imprevizibilitate, în apropierea de elemente total disparate,într-o
mirabilă trăire a sentimentelor.
-
Reamintindu-ne că, în vremuri imemoriale,
poezia și muzica erau inseparabile, Mihai Merticaru, poet riguros și
sugestiv, apolinic și dionisiac, enigmatic și colocvial, ne-a oferit
volumul maturității creatoare depline, un splendid omagiu adus iubirii,
o învolburată revărsare de lirism pendulând între real și ideal, între
sacru și profan, între Eros și Thanatos.
sursa:
Constantin Mănuţă, 2018