-
-
ADRIAN BOTEZ - TRĂIEŞTE-ŢI PROPRIA EPOPEE…
-
(Adrian Botez, Cartea Apocalipsei, versuri, 265
pagini,
-
editura Rafet, Râmnicu Sărat, 2018)
-
-
-
Adrian Botez este unul dintre cei mai harnici poeţi. Implicat,
dedicat şi serios, bazându-se pe o cultură solidă, având drept
reper valorile creştine, el s-a remarcat în spaţiul literaturii
prin mai multe cărţi de poezie, eseu, proză scurtă şi roman.
Susţine revista „Contraatac”, a fost remarcat şi
nominalizat drept candidat la Premiul Nobel pentru Literatură,
pentru anul 2017, de Asociaţia Academia Daco-Română TDC (preşedinte
Geo Stroe). Despre Adrian Botez, Cezarina Adamescu nota:
-
„Adrian
Botez este, fără doar şi poate, cel mai original poet pe care
mi-a fost dat să-l cunosc, răsfoind/ răscolind prin ceasloavele
prăfuite, dar şi cele de ultimă oră ale liricii româneşti.
-
El
este fără pereche. Creaţia sa atât de diferită de vulgul
cotidian care aduce osanale nesfârşite dimensiunii trupeşti a
omului, şi-a pus amprenta, marca ei preţioasă pe domeniul, atât
de râvnit al literaturii şi locul său nu poate fi ocupat de
preopinenţii zilei, oricât s-ar da aceştia de ceasul morţii”
(cf. În amurgul lumii cuvintelor – poeme pentru ziua mâniei:
Adrian Botez, Rog, inorog, poeme, Editura Salonul Literar,
Focşani, 1998 în Revista ARP – O carte pe zi, martie
2009).
-
Despre poet au mai scris şi alţi iubitori de literatură: Roxana
Sorescu, Aurel Rău,Valeriu Anghel, Hristu Cândroveanu, Mircea
Dinutz, Emilian Marcu, Marin Ifrim, Ion Miclău, Eugen Evu, Artur
Silvestri etc).
-
Volumul de poeme Cartea
Apocalipsei, 265 pagini, apărută la Râmnicu Sărat: Editura
Rafet, 2018, director Constantin Marafet, este o sinteză a
creaţiei poetului, oglindă a vieţii sale, a viziunii care
l-a dinamizat, o mărturie despre lumea în care a trăit, un
exerciţiu de dăruire.
Probabil, cartea va rămâne ca reper în opera sa, punct fix, în
mişcarea dintre a fi şi a nu fi.
-
Volumul are mai multe secţiuni, bine închegate, cu legătură
solidă între ele şi cu viaţa lumii:
-
-
-Prolog;
-
I.
Cartea Apocalipsei;
-
II.
Cartea iluziilor şi puterilor;
-
III.
Cartea neamului;
-
IV.
Cartea poetului – răzbaterea prin bezne şi dincolo de crimă.
-
-Epilog(uri)
-
La
final, volumul include Aprecieri critice asupra operei lui
Adrian Botez… de-a lungul timpului, drastic selectate
-
epistole
de la scriitor către scriitor, monografii lirice menite să ne
adeverească poetul, în patria sa de suflet şi credinţă.
-
De
la viaţă la moarte, cântecul salvat, cântecul aşteptat de
întreaga creaţie, semn că poetul, la fel ca preotul, are cuvinte
de laudă pentru Cel care ţine cuvintele în lumină.
-
Cântecul învie pădurea, aduce libertatea, descoperă fulgerul
care dă viaţă, cântecele-s epopei nemurite (Cântecul –
cântecul – salvaţi cântecul!, ultima copertă).
-
Volumul descoperă secretele creaţiei, descoperă poetul,
dragostea pentru artă şi neam, lupta spirituală pentru
dezvăluirea tainelor de sub coaja faptelor crude, moartea între
crimă, boală, destin şi cântec…De remarcat viziunea şi
organizarea poemelor, sub puterea unor linii de forţă bine
coagulate.
-
Prologul
ne
aduce în atenţie energia care pune în mişcare cuvintele poetului:
duhul (spiritul). Povestea duhului, care dinamizează
omenirea, eroii nevăzuţi şi pe cei acceptaţi, dedaţi Misticei
Nunţi, este povestea istoriei noastre. Cei dedicaţi vor sta la
masă cu Iisus, vor înţelege chemarea şi crima…Nunta ne leagă de
cer.
-
Judecata apare ca o necesitate pentru poet, argumentele sale dau
liber poeziei, cheie peste mlaştina celestă.
-
Apocalipsa, în sensul larg cultural, este percepută ca o
imprevizibilă catastrofă. Pentru poet, lucrurile au alt sens,
este judecata divină, parte din planul general prin care creaţia
se descoperă. Păsări se sfarmă în văzduh, noroi şi sânge curg în
ceruri, moartea este aproximată, există o pajişte în amurg, vise
periculoase, lipsa autorităţii, alte ninsori coboară în lume –
toate, sub atenta economie, ţinută de funcţionarii neantului,
sub arta banalului de zi cu zi.
-
“primăvara
– carnea/ ţipă – ca nişte/ şuruburi suprasolicitate - şi cu/
filetul neuns: industrie/ celestă – complet/ dezorganizată şi/
nerentabilă – neconvenabilă – oricând şi/ din toate/ părţile
atacabilă” (45 – Economie de piaţă, p.
60).
-
Se
observă un discurs evaziv, în contrast cu alte poeme riguros
construite, o descompunere a zicerii, simultan cu descompunerea
universului, o lume în disoluţie.
-
Ca
într-o dramă bine structurată, elementele ultimului ritual se
relevă cititorului: hulubii cântă de pe tărâmul dus, sete
sălbatică de a incendia întreg universul, în dragoste ca şi în
ură, rişti să devii poem de zgură, isteria elipsei, magii nu mai
umblă prin ceasuri, reumatismul cosmic s-a instalat dictatorial…
-
Tragedia omului normal este aspru descrisă în 17-Epopeea
Fiului de Dumnezeu, a Fratelui de Dumnezeu - şi a lui „Însuşi
Dumnezeu”, un poem lung, un manuscris din oraşul mort,
baladă a rupturii dintre oameni.
-
În
ciclul Cartea iluziilor şi puterilor, Adrian Botez
prezintă forţele care pun în mişcare lumea, falsele tării care
manipulează lumea, jocul dintre a fi şi a nu fi. O viziune
proprie marchează cititorul, cultura şi valorile certe, în care
el crede, modelează zicerea. Poezia se apropie de proorocie,
preia ceva din modul de a fi al văzătorilor din vremurile
străvechi, utilizând mijloacele puse la dispoziţie de literatura
clasică şi modernă. Solid în ceea ce transmite prin poezia sa,
poetul reface harta puterii şi insulele de neadevăr care ies în
calea omului. Este o epopee şi fiecare trebuie să-şi trăiască
aventura cunoaşterii şi a experienţelor care ne asaltează. Este
nevoie de înţelepciune şi de faptul că iluziile fascinează mult,
identitatea fiecăruia putând fi alterată prin minciuna de
fiecare zi. Este posibil şi dialogul între om şi Dumnezeu,
atenţia căzând asupra poveştii omului ca facere/ geneză.
-
Pentru fiecare există un drum spre Emaus, un drum al iniţierii
directe. Pentru poet s-a făcut târziu, spectrele toamnei îi
afectează experienţele, visul este la limită, spectacolul care
fascinează lumea s-a închis în idee, rămâne doar taina. Poetul
scrie: „e frumos – e sublim – dar plutind cu vagi nori/
nestatornica Formă te-mbie să mori/ nici nu ştii să pui punct
unei cărţi – la sfârşit/ să fii sfânt – să fii demon: un biet
osândit…” (3-Trăieşte-ţi propria epopee,
p. 69).
-
Curajos şi hotărât, poetul defineşte secolul în care locuieşte
vremelnic, definindu-l ca veac al Numelor şi Intrărilor, urmând
să se ivească Nunta şi Mirele, „Frumuseţea va cânta în
desişul luminilor”, cerul va fi generos, identitatea se
va limpezi ca Vocală şi Cristal, el se va înveşmânta în lacrimi
fierbinţi şi-n parfum înalt de răşină, asemenea preoţilor care
refac universul din cântec. De observat că elementele secolului
au identitate, sunt scrise cu literă mare, semn că spiritul va
ţine în reţeaua sa lumile. Este o dezvăluirea a miracolelor, o
întoarcere în Grădină, cum scrie poetul absorbit de inspiraţie.
-
Reţinem un îndemn la viaţă: „Sileşte-te să/ trăieşti – ca
să-i faci în ciudă/ hulubului de pe casă ori din / copac – care/
cântă – cu foc şi văpaie – încă din/ zori” (8-Sileşte-te
să trăieşti, p. 73). Degradarea universului este vizibilă,
soarele îşi pierde forma, omul este un cadavru furat din
veşnicie, lumina, iată, este pângărită, toate marchează omul.
-
Dialogul posibil între om şi Dumnezeu este relevant, Creatorul
întreabă dacă este bine în lume, i se răspunde negativ,
concluzia: „atunci mori”… Efectele se văd din
percepţia omului despre sine şi despre cosmos, creaţia are
regulile ei, omul nu poate interveni, orice intervenţie duce la
nefiinţă, brutal, justiţiar. Modul acesta de a prezenta
lucrurile este dur, dar se încadrează în rigoarea divină. Poetul
notează: „e-atât de blândă frumuseţea morţii/ cât de
stângaci se mişcă mâna sorţii/ la mine vin cu jalbe în priviri/
nu mii de lumi – ci mii de fericiri” ( 25-Nu
fi mâhnit, p. 88).
-
Motivele vizionare, combinaţie de teologie şi filozofie,
revelaţie şi gând riguros, sunt multe, sub vălul formelor se
ascund adevăratele puteri, şocul vieţii şi al morţii. Se pot
face şi comentarii pe marginea ploii, dar spectacolul s-a
terminat, atât pe lună cât şi pe pământ, un univers brăzdat de
febre istorice. Există muntele ascuns – Kog-a-ION-ul, o
temă preferată de poet, una abordată profund (cf. 16 -
Reînviata Epopee Daco-Valahă – în cinci cânturi, cu Prolog şi
Epilog, p. 116), trimiţând la rădăcinile lumii, preluată din
mitologia spirituală a părinţilor, sub puterile Demiurgului.
Observăm o împletire dintre doctrinele vechi ale lumii şi
speranţele constante ale omului, sub Poemul Firii…
-
Profund legat de patrie, de locul
unde a intrat în lume, Adrian Botez este adeptul unui patriotism
dens, în contradicţie cu fenomenele globalizării actuale. Patrie
este locul unic, matricea. De acolo începe povestea fiecăruia.
El dă un avertisment celor care atacă leagănul românilor,
lansează imprecaţii. Se simte responsabil pentru acest pământ,
vrea o ţară curată, cu mistice berze, care lunecă pe timp.
Vede, la fel ca profetul ebraic, vechii oşteni, revenind la
viaţă, într-un mod tainic… - …colindul spală faţa timpului, e
chemarea la sărbătoare. Eroii nu pot fi uitaţi, credinţa leagă
neamul, lupul dacic menţine simbolul puterii, iar trădătorii nu
au loc sub miturile noastre. Curăţenia de sâmbăta este un
poem de legătură între părinţi şi copii, curăţia depinde de
obiceiurile bune. Sâmbăta/ sabatul reprezintă ziua în
care dispar contururile, lucrurile vechi, sâmbăta eşti liniştit
şi împăcat cu Dumnezeu.
-
„sâmbăta
– bunica mea făcea/ curăţenie – în casa veche - şi/ fără să-mi
dau seama/ cum – începeau să dispară – rând pe rând şi/ unul
după altul – o/ mulţime de lucruri şi contururi/ inutile:
rămânea/ curată casa şi/ luminată (…de parcă n-ar fi fost
niciodată/ veche…) – precum/ Potirul Domnului” (2.
Curăţenia de sâmbătă, p. 101-102).
-
Alternanţa dintre versurile
solemne şi cele ale vieţii de zi cu zi aduc dinamism în
discursul poetic. Elementele din folclor, cu cele din istoria
profeţilor dedicaţi, aduc un aer mistic, credinţa se împleteşte
cu faptele românilor, cântecul are ecou în timpuri vechi şi
timpuri noi. La fel, doina, la fel sunetul cântecului
străvechi, ecouri ale miturilor care au făcut veacurile.
-
Reţinem mişcarea destinului în
memoria românilor: în fiecare dintre noi creşte un copac,
Dumnezeu este unul din familie, cenuşa se spulberă, nasc stelele
pe rănile poetului, e prea târziu să ceri un număr, fiecare fir
de iarbă trebuie sărutat, a crescut din sânge de martiri, ars de
stele – scris de fluturi, aşa se aude cântecul valah. Trădătorii
de neam, cei care au părăsit patria, rătăcitorilor li se aduce
aminte de Logosul Divin…
-
Sunt chemaţi în sărbătorile
patriei îngeri, Făt Frumos, sămânţa-Cain, pecetea-Cain,
munţii martori, lupul dacic, umbra Babilonului, calpul Crăciun,
vrabia, oglinda, Grădina/ Raiul, Monastirea lui Manole, Oameni-Carte,
voievozii… Toate sunt simboluri ale sufletului românesc,
trecut prin furtuni.
-
Ca o
semnătură şi semn, poetul are cartea sa, drumul prin bezne,
depăşind crima de a ucide poemul-poem. Sunt puncte de
reper privighetoarea cu ochii arşi, pragul casei, epopeea,
sonetul şi binecuvântarea, castelul poeziei, ordinea din
viaţa celui care trăieşte între cuvinte, tristeţea, singurătatea,
mitul lui Manole, cel care îşi zideşte în poem ceea ce iubeşte.
Poetul se vrea ocean dezlănţuit, declanşarea energiilor îi dă
viziunea, cerul se închide, altul se deschide, poetul are o
istorie a incredibilei răbdări, bolile necesare dau putere
versurilor scrise, timpul s-a oprit în clopotniţe sfinte,
cartea se scrie cu sânge după dictarea lui Dumnezeu.
Poetul vede dincolo de limitele omului obişnuit: „aş vrea să
fiu un/ astronom – să aflu – pe/ ceruri – steaua unde se va
duce/ sufletul meu – sau/ să mi-o aleg/ eu însumi…” (10.
Aş vrea să fiu un astronom, p. 163).
-
Adrian Botez ia drept exemplu modul cum creează Dumnezeu
frumosul, la o dimensiune cosmică, cu energii subtile: „Mărite
Doamne – capodopera Ta-s munţii/ pădurile – păsările şi florile/
şi-n toată noaptea – privighetorile:/ aceştia-şi ajung –
nesmintit – dimineaţa – în dreptul/ frunţii” (23.
Ne-capodopera lui Dumnezeu, p. 172). Poetul acceptă
moartea la final de epopee, are o rugăciune pentru Creator, cel
care înţelege arta. Botez se consideră Celestul Cavaler - un
titlu vechi, nobiliar. Moartea este poarta spre Sine, sufletul
strună în lira divină…
-
Volumul se încheie lucid, în cheile suferinţelor, poetul îşi
asumă finalul, ca un alt poem făcut din tăceri. Este eroul care
se retrage din scenă, duce pe umeri cuvintele… Se consideră
Frate cu Hristos… Poetul şi-a trăit acut poezia, o boală care i-a
fost pecete, cântec de nuntă. El a alternat poezia cu formă fixă
cu poezia liberă de orice rigoare, acceptă extremele ca o
eliberare, o democraţie a poeţilor sub semnul marilor mituri. Ne
lasă nu mesaj: „Salvaţi cântecul!” Foloseşte
linioara ca semn de ortografie în locul virgulei, o preluare din
scrierile vechi, din manuscrise pierdute, secrete.
-
Adrian Botez nu se simte legat de vreun stil, de vreun curent
anume, poezia este pentru el mărturie, spovedanie şi cântec
pentru Cosmos. Limbajul academic se împleteşte cu limbajul
obişnuit, el este copleşit de menirea sa, de importanţa artei.
Se luptă cu brutalele căderi din jurul său până la sânge,
neacceptarea poetul este o crimă…
-
Cartea Apocalipsei
este cartea unui destin care a ars şi a biruit, prin frângere
sub ochii Arhanghelului, sub ochii prietenilor literaturii.
-
…Autorul
ei va sta drept la Judecata Poeţilor…
-
Doina Poetului
este cântecul celui care a văzut Munţii-Zări de Iniţiere:
„Munţii mei/ fraţii mei/ de temei: oi urca pe voi/ să văd
stele roi/ oi urca pe voi/ să văd Ziua-de-Apoi…” (42.
Doina Poetului, p. 194).