-
-
Carmen Doreal
-
Domnule Daniel Corbu, vă mulțumesc din
suflet pentru că mi- ați
trimis spre citire, ultima dumneavoastră apariție editorială, mă
refer la romanul ,,Januvia”
apărut anul trecut la Iași, Editura Princeps Multimedia.
În urma lecturii, vă rog
să-mi acceptați câteva întrebări, un dialog. Mai credeți
în dialogurile culturale
sincere?
-
Daniel Corbu
– Mi se-ntânplă să cred în
dialog, dar în dialogul în sens
platonician, care e o împărtăşire a logosului, dar şi
confruntare şi regăsire de sine şi
terapeutică. Cum bine știm,
la Socrate rostirea avea, fără doar şi poate, un rol terapeutic,
pentru că dezvăluia
treaptă cu treaptă ceea ce există în adîncul nostru. Nu-mi
mai amintesc acum cine
spunea că maieutica socratică era un exerciţiu de arheologie
spirituală, comparabil, în timpurile moderne şi postmoderne, cu
tentativele catharctice, mult mai confuze, ale psihanalizei. Ceva
îmi spune că lui Socrate scrisul i se părea un blocaj, o ineficienţă.
-
-
Carmen Doreal –
Credeţi că un Socrate ar mai fi astăzi
cu putinţă?
-
Daniel Corbu
– Nu, nu mai e cu putinţă acel Socrate
clasic şi fascinant. Istoria se repetă dar nu în toate detaliile. Un
om asaltat zilnic de cotidian (de ziare,
de televiziuni ticsite cu
banalităţi dăunătoare spiritului, de mijloacele existenţei),
nu
mai peripatetizează socratian în căutarea adevărului. De
altfel, într-o lume adînc pozitivistă, sălbatic pragmatică, tot mai
puţini sunt interesaţi de adevărul fiinţei.
-
-
Carmen Doreal
–
Nu vi se pare că, în perioada acestui
neclar prezent, este o problemă la nivelul „ascultării”? Că, de
multe ori, la capătul celălalt al verbului nu se mai află nimeni?
-
Daniel Corbu
– Nu o simplă, o cumplită problemă! Am
credinţa că romanul reprezentativ pentru secolul douăzeci, nu de
mult încheiat, este L’Etranger,
scris de Albert Camus pe la 1942. Iar problema acestei lumi, numită tot
mai
mult postmodernă (supranumită – sfântă ironie – şi a comunicării
totale!) este străinul şi
înstrăinarea. Întorcîndu-ne la magneticul personaj Socrate, dacă ar
trăi astăzi şi ar vrea să-şi exercite peripatetismul şi maieutica
prin Grădina Copou, Grădina Icoanei sau prin Jardin de Tuillerie, n-ar
mai găsi atât de uşor un Gorgias, un Fedon, un Menon, un Polos, un
Fedru, un Alcibiade sau un Kallikles cu care să dialogheze despre
soarta sufletelor, despre Eros sau despre doctrina metempsihozei.
Rolul esenţial îl are
partenerul de dialog.
Într-un timp
în care dialogul
e tot
mai viciat
de convenţii, de orgolii, de
superficialitate, de un egoism prost educat, un Socrate postmodern
dar cu aceeaşi încredere în om, în adevăr şi în dialogul ideal,
provocator de cunoaştere şi chiar de katharsis, ei bine, acest
Socrate ar cam vorbi singur, ca personajele din poemele lui Bacovia.
Acum, cu multă bucurie, un dialog Iași – Montreal cu Dumneavoastră,
remarcabil poet și artist plastic.
-
-
Carmen Doreal –
Ne îndreptăm gândul spre
JANUVIA – Romanul ascezei.
Se pare că personajul principal al cărții, pictorul Eduard Bazon se
autoexilează pe insula singurătății, pentru a găsi răspunsuri la
întrebări ce ne frământă pe mulți dintre noi: Care este scopul
vieții? Ce face viața să merite să fie trăită, chiar dacă există
suferință, decădere și moarte? În cazul dumneavoastră, poezia i-a
dat un sens adânc, pasional, frumos și bine conturat vieții, sunteți
unul din cei mai proeminenți și adorați poeți actuali,
ai României. Vă
mărturisesc că ador poezia dumneavoastră, sunteți unul dintre
poeții mei preferați!
Cum ați
decis să
treceți la
roman, în
ce condiții
s-a născut ,,Januvia”?
Ce anume în această arenă a vieții, a declanșat apariția acestei
cărți, cu un titlui atât de incitant?
-
Daniel Corbu
- Mulțumesc pentru aprecieri! Și cum
spune bunul Eminescu, dacă
n-ar fi sincere, ,,m-ar mâhni peste măsură”. Trebuie să vă
spun de la început că mă consider un poet de blestem. Unul dintre
puținii care mai cred azi în inspirație
și care cred că a scrie
fără inspirație e o lipsă de bun simț. Dar uneori ești
obligat, pentru a spune
mai mult, să te abați de la structura și ceremonialul poemului. Așa
s-a întîmplat cu vreo trei cărți de proză scurtă, așa cu Januvia
- Romanul ascezei.
Mă întrebați ce a declanșat scrierea acestei cărți despre
Singurătate, Dragoste și,
pînă la urmă, Asceză. JANUVIA (numele cu explozie fonică a unei
plante, devenit la mine
numele unei insule pustii din Pacific) a fost pretextul ideal de a
vorbi
despre condiția umană, despre omul contextelor de azi. Acum,
că romanul a atras destul
de mulți cititori (importante și traducerile în franceză și engleză)
și critici literari, dati-mi voie să rup din textul unui comentator
această afirmație: ,,Januvia, cu toată încărcătura de sensuri,
este perla căzută dintr-o lume ideală”.
-
-
Carmen Doreal
- Octavian Paler vorbea despre
cărți care ,,se scriu în
singurătate, însă împotriva ei”, tot el mai spunea că ,,Frumosul
este singurul atribut potrivit lumii, tot atât de nemărginit ca și
ea”. Citind cartea dumneavoastră, admirabile prieten Daniel Corbu, am
constatat că sunteți un
inventator imagistic și stilistic nelimitat, dar și un erudit
incontestabil! Se vorbește în Januvia despre ,,un dialog cu
Umberto Eco despre decăderea picturii,
despre Maestrul și
Margareta de Bulgakov, Roza lui Paracelsus și Cartea
de nisip de Borges,
Don Quijote
al
lui Cervantes.
De acest ceva-altceva te
miri tu
însuți și
te bucuri că totul a trecut prin tine. Inspirația, ce fenomen
acaparator! Ca o fecundare.”
-
Daniel Corbu
– Mă bucur că ați adus în dialogul
nostru pe Octavian Paler. Cel care, ca și Emil Cioran, împrumutat de
noi culturii franceze, a scris importante cărți despre abisul
ființial și singurătate. Pentru Octavian Paler, în anii 80 – 90 eram
prietenul tânăr, îi plăcea faptul că aveam în scris un ton
asemănător. Păstrez de la
Domnia Sa peste treizeci de scrisori. Eu am locuit în perioada 1980
– 1990 într-un tîrg de provincie de douăzeci de mii de locuitori, la
Târgu Neamţ, locul
naşterii mele, iar scrisorile erau mîini întinse spre prieteni. Dar
nu numai: erau şi proprii
clarificări estetice, deschideri şi închideri de conturi culturale
cu mine şi cu lumea. Deh,
cum se spune: corespondenţă şi corespondenţe! În izolarea aceea de
la Târgu Neamţ, în
întunecatul deceniu nouă al secolului trecut, o scrisoare primită
de la Constantin Noica,
Octavian Paler sau de la Gheorghe Grigurcu era o minune. Era o
infuzie de energii noi. Îmi amintesc emoţia pe care am trăit-o într-o
după- amiază de octombrie
a anului 1984, cînd am primit o scrisoare de la poetul
grec Odysseas Elytis,
singurul laureat nobel cu care-am corespondat, de altfel. Să
mai adaug ceva: o
scrisoare conţine doza ei de sinceritate (de aceea şi scrisorile
mele le-au părut periculoase comuniştilor securişti deschizători de
scrisori!), dar mai ales
sunt o sărbătoare a sufletului, poartă un stil şi o artă personală.
Nu întîmplător au apărut atîtea romane epistolare. Să ne-amintim că
seria lor o deschidea Montesquieu prin 1721 cu Les lettres
persanes, urmat rapid de Rousseau şi Laclos, acesta din urmă cu
celebra carte Les liaisons dangereuses. Dar să nu transformăm
dialogul nostru într-un confessional! Retournons
à Januvia! Îmi
aminteați de inspirație ca de un fenomen acaparator. Aș spune
chiar miraculous.
Inspirația vine și pleacă, după o de neînțeles cotropire. A o
opri, imposibil. E
ca și cum ai încerca să ții cu tot dinadinsul mireasma florii în
pumn. N-ați simțit de
multe ori că poemul vi s-a dictat, că n-ați fost decât atelajul
scribnic? Așa consider Januvia, scrisă aproape în întregime
în casa copilăriei de pe malul Ozanei, în umbra Cetății Neamțului, o lucrare de
proză (structură specifică) de inspirație poetică. Și, deși s-a vrut
inițial o replică a secolului XXI
la Robinson Crusoe, a ieșit cu totul altceva prin schimbarea
eșafodajului ideatic.
-
-
Carmen Doreal -
Când vreți, dețineți cheia ironiei
fine, secondate de un patetism programat, vă controlați stările
emoționale, nu lăsați să se vadă zbuciumul interior. De exemplu:
,,Nu mai țin minte care poet spunea că totul începe cu sine și
sfârșește cu sine fără să-l vestească vreo aură.”
- Daniel Corbu - Mai întâi,
despre patetism. Dumneavoastră îl numiți ,,programat”, eu însă i-aș
spune ,,temperat” sau ,,bine temperat”. Poți fi patetic în viață, dar
scrisul patetic nu are viață lungă. Balzac era un patetic în social, dar
câtă clasică rigoare în tot ce a scris! În general ceea ce scrii vine
dintr-o intimitate violată, o devoalare a eului profund, dar ceea ce
așterni pe hârtie devine intimitate publică. Sigur că ne controlăm
stările, că respectăm acel echilibru clasic și rămânem în afara
exibiționismului vulgar. Pe deasupra, ceea ce expui, mai ales când vine
din marea cultură, nu trebuie spus cu ostentație ci în trecere, firesc,
printr-o tușare. În exemplul pe care-l dați, eu știam că Nichita
Stănescu a spus asta, personajul nu-și mai amintea.
-
Carmen Doreal -
Care a fost intenția dumneavoastră
alegând pictorul de succes, Eduard Bazon, ca personaj principal, cum
și-a afirmat prezența pe acea insulă, aproape pustie, poetul Daniel
Corbu?
-
Daniel Corbu
– Un pictor, artist autentic, școlit,
cultivat, cu oarecare infuzie de celebritate am gândit că ar fi cel
mai potrivit. Cât și în ce fel s-a confundat personajul cu autorul,
vor socoti comentatorii. Oricum, datorită lui Eduard Bazon insula (pe
care-o va locui șapte ani, până la unirea cu balsamul cosmic) va
deveni înțesată cu simboluri.
-
-
Carmen Doreal -
Aveți un mod al zicerii, cu un mare
nod în gât, dar lacrimile nu vi se citesc pe față, deși insinuează
nesfârșita durere și deznădejde provocată de dragostea pierdută a
personajului ce vă reprezintă în această lume fantastică creată în
paginile incitante ale Januviei.
Retorica rafinată a repetării temelor și motivelor, a simbolurilor,
muzicalitatea exterioară și interioară, conturează un univers
simbolist, liric, cu motive și sentimente de neuitat. Știți să
pregătiți suspansul perfect!
-
Daniel Corbu
– Dacă o spune un cititor atât de
acribios ca dumneavoastră, Doamnă Carmen Doreal, remarcabil artist
al literelor și culorii, nu pot decât să
fiu
de acord. Iar dacă ați amintit de Rose Marie, trebuie să spun
că am încercat realizarea unei prezențe doar prin liniile și tușele
memoriei. Cât am realizat...
-
-
Carmen Doreal -
În Infernul
lui Dante, șarpele este împlinitor al
justiției divine, iar în Januvia asta pare să facă și Parsifal.
-
Daniel Corbu
– Mi se pare că-mi sugerați să
mărturisesc lucruri pe care ar trebui să le las doar lectorului. În
sfârșit, voi spune: după ce-am ales locul
acțiunii (Januvia, mica
insulă pustie din Pacific) n-am început scrisul până când
n-am rezolvat trei
probleme esnțiale: problema apei, problema curentului
electric (întru
realizarea unei ștachete de normală civilizație – niciodată
nu mi-au plăcut călugării nespălați care practică asceza!), precum și
a unui simbol pregnant. Acest
simbol este dragonul
Parsifal. Numai astfel, personajul a pornit la construcția unui
mic pavilion în partea de nord – vest a insulei, numai astfel a
putut să înceapă totul.
-
-
Carmen Doreal -
Că răul poate fi
învins, dar nu distrus în totalitate, este un adevăr greu de digerat
pentru mulți dintre noi și un avertisment, în același timp, destinat
să ne mențină într-o stare constantă de alertă. Ce anume v-a
determinat să alegeți acest deznodământ? Care sunt principiile
dumneavoastră de viață la care nu ați vrea să renunțați!
-
Daniel Corbu
– Pornind de la deznodământul cărții (transa
caleptică a personajului,
levitațiile și, pâna la urmă, pulverizarea în kosmosul divin,
moartea fără rest) nu pot fi definite principiile autorului. Sunt
autori foarte blânzi care
construiesc personaje dure, criminali, violatori. Deh, Januvia
e până la urmă, o carte prin care plutește foarte des
metafizicul!
-
Carmen Doreal -
Januvia
incită, captivează cu povestea ei,
știe să folosească la extrem spațiul relativ scurt, oscilând între
pasiune, natură și intelect, în această evadare imaginară. Astfel
descoperim la ce adâncimi se poate ajunge, la ce relaționări cu
ungherele mentalului, emoționalului, culturalului și viețuirii
socio- morale, influențează creația dumneavoastră!
-
Daniel Corbu
– Mă bucur că introspecția, războiul
cu limitele, coborârile în sine ale lui Eduard Bazon impresionează.
Cititorul va observa că în procesul detoxifierii și a redevenirii
așchie de dumnezeire printr-o asceză anume, ce imensă piedică este
Memoria.
-
-
Carmen Doreal -
Mi-aș dori, nespus, să îmi dezvăluiți
un capitol viu, nemodificat, din viață, ce a amprentat decizia
dumneavoastră de a respira în cuvinte.Credeți că vi s-a hotărât asta
prin destin?Daniel Corbu
-
Asemenea grecilor de altădată, mi se-ntâmplă
să cred în destin. Îmi
sunt născut la Târgu Neamţ, dar casa copilăriei e la Vânătorii de
Neamţ, în dreptul și în umbra Cetăţii Neamţului, la câţiva metri de
Ozana, devenită celebră
prin pana lui Creangă, cel mai testicular prozator din literatura
română. Devenită, cum îmi place să spun, un Iordan al literaturii
noastre. Acolo, în umbra
Cetăţii Neamţului, bălăcit toată copilăria prin ştioalnele
Ozanei, pe la zece ani realizam că mă aflu între puncte fierbinţi
ale culturii noastre: la Mănăstirea Neamţ scria Mihail Sadoveanu (pe
care l-am văzut în 1960, la inaugurarea Căminului Cultural
din Vânătorii de Neamț,
ce-i poartă numele), că la o azvârlitură de băţ de casa noastră, la
Humuleşti, s-a născut Creangă, iar mai târziu aveam să aflu că doar
la 10 km, la Ghindăoani, s-a
născut Vasile Conta, junimist ieşenizat, rămas până azi, prin
teoria ondulaţiunilor, cel mai original filosof al nostru. Ce rol
a jucat destinul, întrebați Dumneavoastră, iar eu pot să
mă-ntreb ce rol am jucat eu în mîinile destinului. Pentru că despre
destin e vorba, nu despre opțiune, de care poți să uzezi la market
sau la alegerea mijloacelor de transport. Consider poezia nu doar un
simplu exorcism, ci o
punere în legătură cu miracolul ființei, cu înalta rostire.
Dar lucrurile vin în
cazul unui
poet adevărat,
așa cum
am spus
de multe
ori, dintr-un
blestem,
un blestem în sensul crud, inițial, grecesc al cuvîntului, un
blestem diriguitor de
destin. Altfel nu-mi pot explica de ce pe la cinci ani și jumătate,
pe prundul Ozanei (în știoalnele căreia m-am bălăcit toată
copilăria) am început să
gînguresc poezii, să iubesc rimele și să-mi întăresc credința în
cuvîntul civilizator. A venit apoi timpul conștiinței scrisului. De
aceea, voi spune oricînd că
mi-i dat să cred în poezie nu ca într-o profesiune, ci ca
într-un miracol. Un miracol care ţi-e dat sau nu. Și nu cunosc
întâlniri mai înalte, mai disperate, mai brutale
şi mai serafice decât
cele cu Poezia. Prin urmare, înainte de a te lăsa devastat,
curtezi duhul poeziei (prin lecturi, visare liberă, eu aproape
întotdeauna prin muzică), iar apropierea ei o simţi ca pe apropierea
unei femei cu halou. Și mai adaug faptul
că nu poți fi poet al
acestui timp fără o cultură enciclopedică și dacă nu ai în tine
paradoxul. Dacă nu ai pasiunea devoratoare, inocența, gustul
deșertăciunii, știința ceremoniilor iluzioniste, vocația sfâșierii
orfice, conștiința gratuității actului.
Și, desigur, convingerea
că Frumusețea lucrează încet, ca și Moartea.