Entuziasmul şi tragicul
în poezia lui Ionuţ Caragea
-
-
Entuziasmul.
În cele ce urmează avem un şir de exclamaţii din care se degajă cea
mai sinceră bucurie de a fi, dar şi o cadenţată declaraţie de triumf
asupra singurătăţii, de optimism vivace - care îşi ridică
pretenţiile la veselie şi voie bună (şi de ce n-ar fi explorate şi
astfel de stări?!): „nu sunt singur, am o umbră fugărindu-mi
zilnic pasul,/ am şi-un tunet rupt din ceruri când îmi oboseşte
glasul,/ am şi Soarele şi Luna, am şi boltă înstelată,/ am şi-o poză
cu o fată cu rochiţa dantelată.// nu sunt singur, am oglinda
încruntată riduri-riduri,/ am speranţe-n depărtare, am şi ziduri
după ziduri,/ am şi-o muză ce mă doare printre vise fără număr,/ am
şi stropii grei de ploaie picurându-mă pe umăr.// nu sunt singur, am
credinţa şi mă rog la sfânta cruce,/ am şi vise colorate, am şi
lacrime caduce,/ am şi-o inimă ce bate, bate-ntruna ca o toacă,/ am
şi-un înger şi un demon îndemnându-mă la joacă.// nu sunt singur, am
un suflet rătăcit printre cuvinte,/ nu sunt singur, nu sunt singur,
strigă morţii din morminte,/ nu sunt singur, nu sunt singur, strigă
valul când se sparge,/ nu sunt singur într-o mare scufundare de
catarge”.
-
O dorinţă care îşi
evidenţiază crezul despre un soi de artă de a trăi - care
este circumscrisă printr-un conjunctiv entuziastic. Ca şi cum toată
pofta de a trăi a autorului s-ar dezlănţui într-o singură poezie:
„aş vrea să fiu un prunc furat de vise,/ să aibă raiul porţile
deschise,/ aş vrea să-mi bată Dumnezeu la uşă,/ aş vrea să ard şi să
nu fiu cenuşă.// i-aş cere umbrei să rămân pe drumuri,/ fără iubiri
şi dâre de parfumuri,/ i-aş cere şi femeii inocenţa,/ i-aş cere şi
pedeapsa şi clemenţa.// nu vreau să văd cum viaţa se destramă/ şi să
rămân un colţ din pentagramă,/ nu vreau să fiu actor de pantomimă,/
nu vreau să dau pe viaţă o centimă”.
-
Un îndemn resurecţionar care
parcă îşi trage sevele din acel „românul s-a născut poet”. Pe
deasupra, acest imperativ este de un optimism grandios: oricine
poate deveni poet – doar să fie cinstit cu el însuşi: „vrei să
găseşti poezia? Strig-o tare pe nume”. Poezia va apărea singură
şi controlul raţional al ei nu e de nici un folos: „nu întreba
poezia unde-i şade mai bine// las-o să-ţi fie stăpână, tu ascultă-i
doar glasul/ te va învăţa cu răbdare cum să ţii cu ea pasul”. Ca
şi cum limba română (se face adresă directă la „român”: „versul
cu rimă sau alb, ce mai contează române”) ar naşte singură poem
după poem – iar poetul n-ar fi decât un instrument de manifestare -,
limba română este, cu siguranţă, creuzetul în care „tot ce-i
scris cu trăire, tot poezie rămâne”. Astfel orice sentiment care
devine înălţător se va naşte sub zodia netrecătoare a poeziei:
„suflet, curaj, izbăvire, ultimul zbor către cer/ dor regăsire,
iubire şi mai presus un mister”.
-
Iarăşi un mesaj poetic
optimist, prin care poetul îşi asumă o responsabilitate imensă –
aceea de a construi paradisul. Numai de la înălţimea entuziasmului
se poate pretinde un atare lucru. Iar acest entuziasm izvorăşte
dintr-o mare iubire de oameni. Chiar entuziasmul, la rădăcinile
sale, este iubirea de oameni: „Construiesc paradisul, sunt un mic
arhitect,/ Tot ce-i bun, tot ce-i nobil, tot ce este corect,/
Sentimente, cuvinte, năzuinţe, idei,/ Construiesc paradisul pentru
oameni şi zei.// Construiesc paradisul, zi de zi, rând cu rând,/ Tot
ce văd, tot ce aflu, tot ce-mi trece prin gând,/ Sentimente,
cuvinte, năzuinţe, idei,/ Construiesc paradisul pentru oameni şi
zei.// Construiesc paradisul, paradisul pierdut,/ Tot ce vreau, tot
ce-mi place, tot ce am de făcut,/ Sentimente, cuvinte, năzuinţe,
idei,/ Construiesc paradisul pentru oamenii mei!”.
-
Un alt aspect al
entuziasmului este generozitatea, poate cel mai frumos aspect care,
de altfel, traversează intenţional întreaga operă a lui Ionuţ
Caragea: „Trezeşte-te copile/ îţi dăruiesc un suflet nou făurit
de inima mea/ încă nestinsă de alizeele dorului”, „Mă rog să plouă
peste dunele planetei albastre/ să încolţească seminţele noastre/
însetate de iubire”.
-
*
-
Tragicul.
Mărturii concrete ale unei tristeţi dramatice apar sub forma unor
„cleşti de rufe”. Ca şi cum tristeţea poate veni de oriunde şi cu
orice prilej. Mai ales când nici nu te aştepţi, şi mai ales dintr-un
detaliu care este nesemnificativ. Ciudat sentiment de însingurare,
de părăsire, de absenţă: „nu vei uita, mama ta întindea rufe pe
sârmă/ au rămas doar cârligele din întreaga familie”, „ai rămas
singur anii trec cârligele se adună”. Aproape îţi vine să verşi
o lacrimă! Rufele, altădată, reprezentau cel mai liniştitor şi mai
fericit lucru - căci „noţiunea” de mamă îşi întindea hegemonia
maternă şi grija prin aer peste tot prin preajmă. Acum, însă, din
toată atmosfera ce altădată purta numele de „acasă” au rămas doar
cârligele de rufe – ca semn tragic al absenţei şi pustiului.
-
Atât de bine
şi de exact a înţeles Ionuţ Caragea, în poezie, condiţia tragică a
omului. Sunt, desigur, mulţi autori români care şi-au asumat o atare
alură şi responsabilitate literară, însă câţi dintre ei au explorat
mai fecund tragismul?
Sânge, dorinţe arzătoare, neputinţe, obsesii, nehotărâri, viduri
interioare, amăgiri, vicii, inautenticitate, nebunie, mucegai,
putreziciune, viermi, angoase, erori, vise zadarnice, moarte,
nefericire... Cu o aplecare specială pentru analiza şi exprimarea
concretă a detaliilor pe care aceste lucruri le presupun, autorul
nostru dezvoltă, cu reveniri aproape legice, o atitudine de frondă,
de revoltă şi respingere inteligentă a unor asemenea „negativităţi”.
În mod firesc, omul de totdeauna se confruntă cotidian cu aceste
„dezastre”. Iar reacţia concretă a poetului Ionuţ Caragea este de a
le identifica, în natura lor intimă negativă, iar apoi de a le
birui, redută după redută. Mesajul se transformă, deci, în unul
pozitiv. Trebuie, însă, ca fiecare să aibă acea forţă prin care să
poată înţelege obstacolele, să le „traverseze”, ca abia apoi să le
depăşească. Nimeni nu primeşte nimic dacă nu luptă. Iar dacă viaţa
este o încercare, cu siguranţă că tragicul ei există numai spre
„mântuirea” de el. Lupta continuă cu evenimentele este însăşi regula
ce guvernează cosmosul. Iar poezia lui Ionuţ Caragea este absolvirea
de acea pacoste dezastruoasă a inflaţiei spiritului, confiscat de
apăsarea destinului (orice problemă destinală este şi tragică).
Poezia lui e ca o eliberare continuă, ca o expiere perpetuă a
răului, ca o neînţelegere fundamentală între sclipirea inteligenţei
şi întunericul materiei gregare care trage în jos, în neant, orice
gest, cu aceeaşi sugestie dramatică schiţată (asta ca efect
estetic-stilistic prezent în poezie). Ionuţ Caragea se lasă regizat
în poezia sa de o înfruntare de-adevăratelea dintre ceea ce este şi
ceea ce ar trebui să fie. Niciodată secătuit de energie, el scrie la
acelaşi contra-scenariu, el completează mereu la o imagine de
ansamblu, unde se produce holografic aceeaşi izbândă a binelui şi
umanului. Cu armele iraţionalului (care, de fapt, sunt şi armele
poeziei de totdeauna), Ionuţ Caragea pune ordine într-un haos
prereflexiv. Stăpân al cuvintelor şi obligându-le la o logică de el
mânuită, tabloul sau panorama tragică îşi schimbă caracterul şi
esenţa. Locurile comune ale sensurilor devin o sursă de dinamitare a
gravităţii negative, operaţiile cu obiecte primejdioase sunt
transformate în exerciţii de manevră cu armament de paradă şi nu de
război; are loc un transfer între tensiunea tragică şi rezolvarea ei
în termeni domestici. Nici un om nu poate fi serios până la capăt în
interiorul destinului său. Însuşi destinul se ia pe sine în glumă
atunci când are la îndemână debuşeul artei.
-
Astfel, în inima tragismului
se nasc cărări către salvarea rosturilor de totdeauna ale omului.
Sângele capătă culoarea care îmblânzeşte şi nu care sălbăticeşte,
iar întreg cortegiul de spectre ale durerii (amănunţit de noi mai
sus) se vindecă, poate chiar numai prin transformarea lor în
cuvinte, o transformare poate incantatorie, sacrală, ritualică;
valurile incoerenţei care se sparg de obicei în vaguitatea poeziei
devin din ce în ce mai specifice, mai uşor de recunoscut – iar
poezia, aşa cum n-ai înţeles-o de la început, începe să-şi
mărturisească „vinovată” adevăratele semnificaţii. Vrei să te temi
de golul în stomac – şi salvarea glasului auctorial, care se înalţă,
îţi aduce inima la loc; eşti captiv în relativitate şi suspans negru
- şi chiar atunci te salvează mâna întinsă a reveriei cu ochii
deschişi. Poezia e o înfăşurare de desfăşurări; e o desfăşurare de
înfăşurări; e o stigmatizare ce nu s-a hotărât unde se va aplica: în
interiorul sau în afara discursului; printre cuvintele vorbite sau
printre cele gândite.
-
Făcând o paranteză, spunem
că orice modalitate de expresie care ţine cont de dialectica
exorcizării tragicului implică „jocul” cu arta cuvântului. Limbaj va
însemna întotdeauna mesaj, numai că atuncea când e vorba de cuvinte
(sau poezie) lucrurile devin simptomatice. Căci celelalte simţuri –
care suportă şi ele „abilitatea” inerentă mesajului – pot fi şi ele
purtătoare de drept ale procedeelor artistice. Poezia poate fi
găsită peste tot. La fel şi lirismul. Numai că în cazul cuvintelor
(poeziei propriu-zise) regula e mai strategică şi mai expresă:
dezvoltările ce se exprimă în „abstracţiuni” vor reprezenta un mod
specific de a transfera „concretul” în „geometric”; „forma” în
„număr”; şi „fluidul” în „structură” (rigidă). Astfel tragicul este
estompat. Şi este estompat prin simpla generare a discursului
(poetic). O generare care fixează neutralizând. Tensiunea
internă, odată exprimată, devine una dezamorsată, neutră (cu toate
că poate fi una lirică).
-
Câteva întrebări îndrăzneţe
vizând destinul problematic al omului ne atrag atenţia. Sub spectrul
trecerii inexorabile a timpului, care macină în toate şi în toţi,
poetul îşi caută locul şi liniştea. El are încredere în
interogaţiile lui, e optimist prin faptul că ar putea găsi şi
răspunsuri: „pot să respir ca peştele-n apă/ sau ca un vierme să
cresc în pământ?/ sângele curge-n vene degeaba,/ sufletul meu e o
pală de vânt.// pot să şterg cu buretele totul/ sau să revendic
iubirea ce-a fost?/ timpul trece şi trece degeaba,/ eu îmi zidesc
prin credinţă un rost.// pot să privesc din spate de pleoape/ sau să
adorm cu ochii deschişi?/ inima-şi bate gura degeaba,/ suntem cu
toţii tăcerii promişi”.
-
„Mintea pulsează în
claustrofobicul gând al durerii/ mă salvez curmând realităţi
iluzorii/ sub circumvoluţiuni pot descătuşa vise”:
autorul nu-şi face speranţe, distruge iluzia, dar, în schimb, poate
visa pentru a contracara durerea ce-l străbate organic. La limita
migrenei („mintea pulsează”) tragicul devine concret.
-
Două reflecţii despre moarte
o proiectează pe aceasta într-o dimensiune în care pericolul ei este
estompat; gravitatea este eludată; şi ne rămâne să concedem că ea se
află undeva foarte departe, într-un timp imemorial pe care nu-l vom
trăi niciodată până la capăt. Argumentul este oarecum epicurian:
până la moarte nu ştim nimic despre ea; după moarte nu mai este cine
să ştie. De aceea ea nu poate avea izul realităţii, ci al legendei.
Şi sub această formă ne şi este prezentată: „moartea visează.../
somnul blând al unei secerători/ în lanul de oameni”. Sau:
„ah, viaţă, mergi şi lasă-mă-n urmă/ ce-ţi pasă de mine, nu vreau să
ajung/ acolo unde timpului i se face lehamite/ de nefireasca sa
trecere/ nici moartea nu stă pe loc/ se-ntoarce-n sicrie anchilozată
de spate”.
-
Remus Foltoş