-
Nicolae Mareș la 80 de ani
NICOLAE
MAREŞ /PhD/, s-a născut la 18 aprilie 1938. Studii de filosofie, filologie şi
istoria artei la Universităţile din Bucureşti şi Varşovia. Titlul de doctor în
ştiinţe umaniste i-a fost acordat de Institutul „George călinescu” al Academiei
Române. Diplomat de carieră (1966–1999). A trecut prin concurs toate treptele
diplomatice de la ataşat la ministru plenipotenţiar şi director în Ministerul
Afacerilor Externe; primul director al Bibliotecii Române de la Paris; primul
şef al Misiunii diplomatice române de la Skopje, prim colaborator al mai multor
şefi de misiune la Varşovia, apreciat fiind încă din tinereţe drept „eminenţa
cenuşie” a Ambasadei României; aici a funcţionat cca 20 de ani.
A publicat în presa română şi străină cca 500 de articole, studii şi eseuri din
domeniile literaturii universale, istorie artei, comparatisticii literare,
receptării culturii române în străinătate, precum şi din sfera relaţiilor
diplomatice şi economice internaționale. A colaborat vreme îndelungată la mai
toate publicaţiile literare şi culturale din ţară: România literară, Viaţa
Românească, contemporanul, luceafărul, Steaua, Tribuna, Familia, convorbiri
literare, Dacia literară, Vatra, Ramuri, Portal Măiastra, Polonus etc.
Din 1980 este membru al Uniunii Scriitorilor din România.
Autor al unor lucrări monografice şi de referinţă consacrate Poloniei şi
relaţiilor bilaterale româno-polone, Papei Ioan Paul al II -lea, Mareşalului
Józef Piłsudski, artistului Stanislaw Wyspiański, receptării Pontifului polonez
în România. A publicat mai multe antologii de lirică poloneză şi „primitivă”,
comentate, selectate, prefaţate şi adnotate; autor a zeci de traduceri din
literatura clasică şi contemporană poloneză /printre care și Stanisław Jerzy Lec,
publicat în românești încă din 1970-1980/.
A semnat în total aproape 70 de cărţi, apărute într-un tiraj de aproape două
milioane de exemplare. Pentru lucrarea Sfântul Ioan Paul cel Mare, Pontiful
actual Francisc i-a decernat autorului, în august 2015, una dintre cele mai
importante distincţii conferite de Vatican: Pro Ecclesia et Pontifice – ordin
instituit de leon al XIII-lea în 1888.
A semnat numeroase volume de eseuri, în cea mai mare parte având la bază
documente inedite de arhivă, cât și analize insolite ale unor evenimente în
desfăşurare pe arena internaţională, fiind ani buni în bordul publicaţiilor
Economistul, Diplomat Club și Portal Măiastra. În 2014 a publicat la Editura
eLiteratura Cartea înțelepciunii universale: 1200 de teme, circa 14000 de
maxime, aforisme și proverbe din toată lumea.
Ion Dodu BĂLAN
despre Nicolae Mareș
-
-
Nicolae Mareș este unul dintre cei
mai înzestrați scriitori, cu talent multiliterar, harnic și prolific, eseist
de înaltă ținută intelectuală, istoric literar și traducător, mai ales din
literatura poloneză, și nu în ultimul rând poet născut și nu făcut din
veleități, ca atâția alții, autor a cca 70 de cărți, apreciate de publicul
cititor și de critica literară. E
făuritorul unei poezii, bogată în conținut și elevată în expresie, al unei
poezii sapiențiale, aforistice, în care, așa cum spuneam despre alt volum al
său, fiecare gând e nuanțat de un autentic sentiment și fiecare sentiment e
străluminat, de lumina pătrunzătoare a unui gând.
-
Universul de gânduri și simțiri din acest volum de versuri e bogat, variat
și original. Poetul se apleacă asupra poeziei erotice de la ceasul înserării,
asupra rostului poeziei și al poetului în lume, nu doar în societate, asupra
trecerii ireversibile a timpului și a inevitabilității sfârșitului.
- O
întinsă parte a creației sale se constituie într-o artă poetică din care se
desprinde o viziune foarte modernă și înțeleaptă despre ce sunt, cum sunt
versurile poetului și despre poetul însuși:
- versurile adevărate,
- nu sunt fragile și nici
sfărâmicioase,
- versurile adevărate nu
sunt casabile
- versurile adevărate sunt
tari ca chihlimbarul
- scos din Baltica la
suprafață
-
...................................................................
- Ca-ntr-o piatră prețioasă
- în vers găsești
vestigiile milenare,
- scoici, ferigi, furnici,
cătină
- tot ce-a fost odinioară
pe pământ
- și va să vină.
-
- Așa
e și poezia lui Nicolae Mareș, în ale cărui versuri ”bucuria și tristețea
sunt scoase la suprafață”, pentru că:
-
- versurile poetului
adevărat,
- luminează întunericul și
sufletul.
- Partea cunoscută
- și partea necunoscută a
vieții și a universului.
-
- În
viziunea lui din poezia Poeți fără de țară, cu un puternic sentiment
social și patriotic, condamnă încercările unora de a pune poezia la zid și
tendința de a face să dispară limba pe care nu o înțeleg ; Poezia a ținut
piept la toate astea.
- De
aceea cu o atitutudine critică necruțătoare, deplânge pe urmașii unor mari
poeți, unii ”plecați pe-afară/azi n-ar mai avea nici țară”.
-
Poetul e un moralist de cea mai bună calitate, pe alocuri un tribun, care în
toate versurile sale dovedește a fi un om puternic, în carne și oase, sincer
în trăiri și îndrăzneț în gândire. El ar putea spune, precum poetul dramatic
latin Terentiu, cu circa două secole înainte de Hristos: ”homo sum, humani
nihil a me alienum puto”, sunt om și nimic din ceea ce este omenesc nu îmi e
străin.
- Nu-i
sunt străine poetului bucuria împlinirilor prin creație, durerea și
neliniștea în față scurgerii ireversibile a timpului până la marginea
singurătății:
-
- Anii s-au dus ca niște
clipe
- Am rămas doar cu
nostaligia
- În minte și în suflet.
-
-
Poetul e trist și singur în mijlocul lumii, alteori lumea cu toate ale ei e
sigură în universul lui poetic:
-
- Acum văd că se duce și
nostalgia în van
- Sunt singur și abătut.
- Singur și trist pe lume.
- Căci
numai pe ea o mai aveam.
-
- Altă
dăți poezia lui Nicolae Mareș e invadată de o energie, de un optimism
debordant pe care îl remarcăm în ”Vestea zilei” :
- Vestea zilei:
- Moartea nu există!
- Există totuși ceva
- Există energia
- Și mai presus de toate
acestea
- Dragostea
- O energia și ea
- Iubirea aceasta.
- Există Dumnezeu
- Nu-i o energie și El?
- Nu există moartea decât
în închipuirea unora
- În pomul vieții să
credem.
-
-
Credința, bucuria și lacrimia sunt noțiunile cu o frecvență mare în stilul
poeziilor lui Mareș și în viziunea lui despre om și lume; așezate într-o
structură prozodică îndrăzneață pe care urcă gândul și bucuria ca pe o scară
care duce la cer. Poet cu o formație filosofică foarte solidă și cu o
cultură poetică foarte bogată, stăpân pe o prozodie ultramodernă, afirmă în
multe versuri adevărul heraclitian cum că: ”nimic nu-i veșnic, numai
schimbarea”:
-
- Ce bucurie
- că lumea
- Lumea
- se schimbă și fără voia
ta
- se schimbă întruna
-
-
Ultimul cuvând e scris pe verticală cu scopul de a fixa gândul pe ea. E un
contrapunct semnificativ, caracteristic pentru prozodia sa. În cazul de
față :
-
- L
- U
- M
- E
- A.
-
- Prin
aceasta structura prozodică, arhitectonica poeziilor e surprinzător de
originală, în stare să cuprindă gândul și sentimentul în versul lung, de opt
zece silabe, urmat de un vers scurt, într-o perfectă armonie:
-
- Plângi că soarele apune!
- Nu plânge!
- O face doar ca să răsără,
- S-apară alt soare,
- Mereu altul să apară.
- Doar ochiul nostru vede-n el
- Același soare.
-
- Aceste versuri
cu valoare gnomică îmi duce gândul la antologica poezie Ad leuconoem
și la versul eminescian: ”Târziu când soarele apune,/el
și răsare undeva:”.
- În aceeși
prozodie sunt și poezile: M-aș urca și Caut:
-
- Caut sensurile care de
mine fug.
- Caut sensurile care
- de mine se-ascund.
- De mult le caut şi nu le
găsesc;
- Coborât-au oare în
mormânt?
-
- Nu.
- Visele au rămas
- Suspendate între cer şi
pământ.
-
- Neobosit
- pe ele doar le mai caut
- chiar de-s uneori năuc.
-
- V
- I
- S
- E
- L
- E
-
-
-
Poezia lui Mareș e gravă și încărcată de gânduri scormonitoare în
necunoscut. Nimic idilic și
de un optimism desuet, totul e apăsat de trăiri adânci, de Timpul de pe
cărarea ”marii treceri” blagiene:
-
- Simt că ultima clipă
- care nu știu cum va fi
- sau cum o mai fi numită
- vine tot mai grăbită.
- Oare din drum o mai poți
opri?
- Mă mai poți salva
- Din căderea ce va urma?
- Îndoi-m-aș.
-
- Cât
de simplu și de original, în formulă stilistică fără încărcătură metaforică,
străvechea temă din Ecleziast, din numeroase poezii din lirica
universală și îndeosebi din celebra Ars Poetica a lui Horațiu:
”Debemur mortis, nos nostraque”...Sântem datori morții noi și toate ale
noastre.
- Înțelegând
cu luciditate raportul dintre viață și moarte, poetul mărturisește
răscolitor într-o tonalitate sapiențială foarte specifică poeziei sale:
-
- Obligația de-a muri
- Ne-a fost scrisă adânc în
gene
- Mai nou se spune în ADN
- Orice am face
- N-o putem ignora.
- Murim fără să vrem
- Așa cum ne și naștem.
-
- Dacă în poezia
lui Mareș nu-i nimic idilic, festivist, nu e nici nimic extravagant în
modernismul ei firesc, autentic, nimic din obscenitatea și vulgaritatea
modelor în poezia erotică, nimic demagogic în versurile sale patriotice.
Totul e trăire autentică.
- Poezia erotică
este de o impresionantă puritate și aparent declarativă, e în esență plină
de căldură și sinceritate:
-
- Nu mă întreba
- De ce îmi șterg lacrima.
- Vreau să te văd
- Azi și mereu tot așa.
- Soare aș dori să te pot
vedea.
- Chiar de mi-ești stea.
-
-
(De dragoste)
-
- E o
dulce melancolie și nostaligie în iubirea lăsată în trecut:
-
- Pe tine departe de mine
te-am lăsat
- iar amintirile s-au
risipit
- s-au pierdut de mult.
- Admir acum cărările pe
care nu le-am străbătut
- Toate bucuriile noastre
- Timpul le-a ofilit.
-
-
(Și amintirile le-am pierdut)
-
- În
bogăția și varietatea tematică a liricii lui Nicolae Mareș se remarcă foarte
distict Ruga, în feluritele chipuri, rugarea deloc egoistă ci plină
de umanism, de grijă pentru soarta lumii:
-
- Fă, Doamne, ceva
- Ca lumea să nu fie
guvernată
- De lacrimă.
-
(Soarele)
-
-
Lacrima, plânsul sunt statornic evocate în viziunea lirică a lui Mareș, care
zărește uneori lumea cu durere, plâns și lacrimă, ca printr-un miraculos
microsop. Aceste două cuvinte au la el o frecvență foarte mare: ”Plângi că
soarele apune?/Nu plânge/ durerea nevăzută din lacrima ascunsă”/. ”Nu mă-ntreba
de ce-mi șterg lacrima”, ”plâng că nu m-am lăsat de viață trăit”/ etc. etc.
etc.
- Am
remarcat bogăția acestor termeni cu gândul la o remarcă a marelului poet
spaniol Leon Felipe, care a zis că: ”Plânsul nu este trecut în programul
oamenilor politici, nici în pragmaticele arhireilor. El se află în versetele
profeților, în inima dezamăgită, mâhnită a omului. Dar plânsul joacă un rol
mai mare decât legile în evoluția popopoarelor (....) astăzi când vorbim
atâtea limbi difierite plângem toți la fel”.
- Asta
face ca oamenii să se înțeleagă mai bine.
-
Uneori, în chip fericit, în poezia lui Mareș are o semnificație, strict neaoșe
cu referiri specifice la omul de la noi.
-
Poetul se arată generos cu prietenii și colegii săi de condei și le dedică
acestora numeroase poezii: istoricului Gheorghe Buzatu, poetul sârb Adam
Puslojić,
criticului, prieten M. N. Rusu, scriitorului, istoricului literar,
dascălului universitar Ion Dodu Bălan, poetului Ion Brad, criticului acad.
Eugen Simion, Aura Christi, poetului Adrian Popescu, unor scriitori și artiști
de marcă polonezi, poetului acad. Vasile Tărâțeanu, acad. istoric literar
Mihai Cimpoi. E salutară și deosebit de originală arta cu care poetul
asociază personalitatea acestora cu poezia dedicată lor.
-
Admirabile versuri de evocare a unor uriașe personalități creatoare, precum
Van Gogh, a cărui pictură și culoare o vede din tren, răsfrântă din pânzele
sale în chipul și peisajul țării noastre.
-
- Admir aceste flori
- din goana trenului care
străbate
- câmpiile dobrogene.
- În lanurile întinse cât
vezi cu ochii
- în soare ele se scaldă și cresc
-
....................................................................
- În ele poartă speranța
- că primăvara nu-i
departe.
- Stau mândre pe pânzele
lui Van Gogh
- Nemuritoare
- Păstrează în ele
- Veșnicul Soare.
-
- Asemănătoare,
dar pe altă coordonată, este evocarea titanului prozei mondiale, Lev Tolstoi,
în poezia foarte sugestivă Smerenie, smerenie care vibrează, ca
personalitatea scriitorului pădurea de la Jasnaia Poliana, în mestecenii
smeriți, în copacii cu smerenie în fiecare ram.
- Poet,
traducător, eseist, istoric al culturii, Nicolae Mareș are cultul Poeziei,
pe care o adoră cu o admirație aproape religiosă într-o metaforă plăcut
surprizătoare prin ineditul ei:
-
- Ce Femeie frumoasă e
Poezia.
- Ce ochi frumoși și cât de
albaștri are Poezia.
- Cerurile toate în ochii
ei se oglindesc.
-
- De aceea
poetul se închină Poeziei ca unei divinități:
-
- Singur în lumina ta,
- Mă-nchin Ție,
- Maică Precistă
- A sufletului meu.
-
-
(În nimbul tău)
-
-
Cultul acesta a creat lirica deosebit de valoroasă din acest volum.
-
-
Ion Dodu BĂLAN
-
- București, noiembrie 2016
Nicolae Mareș
Nicolae Mareș - Poeme din volumul
"Apus de Soare"
Nicolae Mareș
pe Citatepedia
sursa biografie:
Wikipedia