Elena
Buică despre Milena Munteanu - Departe de ţara cu dor
În ziua de 15
ianuarie 2015, românii aflaţi în toate colţurile lumii au sărbătorit 165
de ani de la naşterea poetului nostru naţional, Mihai Eminescu şi în acelaşi
timp, Ziua Naţională a Culturii noastre. În Toronto, Consulatul Român, aşa
cum obişnuieşte să pună umărul la toate problemele şi manifestările
românilor, a organizat şi a găzduit acest eveniment cultural şi a
încredinţat desfăşurarea acestui act de cultură directorului publicaţiei
"Observatorul", domnului Dumitru Puiu Popescu.
Din bogatul program, sub lumina cuvântului genialului nostru poet, Mihai
Eminescu, am desprins anume, pentru a prezenta separat, lansarea unui debut
editorial "Departe de ţara cu dor", apărut la Editura Napoca Nova,
decembrie 2014, datorat scriitoarei Milena Munteanu. Debutul este numai
editorial, căci preocuparea pentru scris pare să o fi însoţit dintotdeauna
pe autoare. Milena Munteanu a publicat în diverse reviste, a fost premiată
la diverse concursuri şi a fost inclusă în multiple antologii şi culegeri
de texte. Ea are o rubrică permanentă în publicaţiile "Observatorul" şi
"Candela de Montreal".
Având mereu condeiul în mână, a făcut ca numeroasele sale scrieri să nu mai
încapă în sertare, ba chiar să dea pe răscoale. Cartea de faţă se pare că a
sărit singură din sertar, luând calea editurii şi datorită efervescenţei
vieţii adunate în paginile ei. Chiar titlul sugerează încărcătura
afectivă. Cartea nu e voluminoasă, dar e densă în conţinut. Autoarea reface
imagini din câteva creionări, creând inefabila iluzie a eternităţii,
asemenea unui abur prin care poţi zări veşnicia.
Prima parte cuprinde impresii
de călătorie. Poetul Liviu Jianu, referindu-se la această carte, afirmă cu
admiraţie: "Există oameni care transmit prin cuvânt o simfonie a simţurilor,
şi nu numai, a memoriei, istoriei, geografiei, artei, culturii, intuiţiei, a
extrasimţurilor, a conştiinţei, a magmei care le aparţine, dar la care
suntem şi noi toţi conectaţi, fie şi numai prin cuvântul comunicat". Sub
pana autoarei, lumea largă devine "Omenirea Pitorească", parafrazându-l pe
Vlahuţă. Ceea ce spune Milena Munteanu este fundamentat pe o observaţie
subtilă şi o gândire profundă. Fiecare călătorie este un act creativ, ceea
ce îl îndreptăţeşte pe criticul literar Dr. Dan Ionescu să facă următoarea
remarcă: "Informaţiile sunt copleşitoare şi deschid ochii asupra lumii
oricărui cititor mofluz". Într-adevăr, comentariile făcute la descoperirea
minunăţiilor întâlnite parcă dezvăluie povestea adâncită în negura
vremurilor, căci fiecare realizare are un Manole al ei şi o Ană a sa, ca
jertfă a creaţiei.
Oriunde s-ar găsi, autoarea raportează ceea ce întâlneşte în peregrinările
sale la ceea ce dăinuie pe tărâmul nostru. Ea gândeşte la valorile de acasă
şi "în termeni absoluţi, dar şi în termeni relativi". Remarcabila scriitoare
Cezarina Adamescu, apreciindu-i scrisul, subliniază: "Cine nu ştie să
prefacă Departele în Aproape, nu va putea să prindă rădăcini nicăierea...
Pentru Milena Munteanu nici timpul, nici spaţiul nu mai au semnificaţia lor
ancestrală. Ea le-a modelat astfel încât să-i aducă sub ochi mirajul
întoarcerii. E ca şi când ar vorbi despre lumi paralele, care, printr-un
mister încă nedesluşit, se unesc într-un punct inefabil".
În partea a doua a cărţii, Milena Munteanu ne aduce înainte lumea mult mai
apropiată sufletului său, cea din care îşi trage originile, lumea Săliştei,
a Mărginimii Sibiului. Autoarea îşi aşterne rândurile asemenea
nonagenarului săliştean, Nicolae Stan Petruţiu, autorul unei o radiografii a
sufletului românesc în care vorbeşte despre memoria colectivă a obştei:
"scriu cu reculegere, cu evlavie, cu respect pentru acest trecut pe care,
dacă nu-l cinstim, nu vom avea nici viitor".
Criza de identitate naţională manifestată în ţara noastră în ultimii ani a
făcut ca patriotismul să fie evacuat din tabloul sentimentelor noastre, dar
Milena Munteanu, în cartea sa, îi redă viaţa şi dă naştere unor emoţii
scăpate din dimensiunile obişnuite, emoţii despre care nici nu credeam că se
pot trăi la o asemenea intensitate. Înţelegând că există ceva mult mai
adânc decât noi înşine, ceva ce s-a clădit din timpuri ancestrale, autoarea
mărturiseşte: "Am avut nevoie de rădăcini, de stabilitate şi repere, ca să
pot vedea mai departe". Curăţenia şi frumuseţea vieţii săliştenilor o
citeşti în carte cu ochiul şi sufletul curat, cu respiraţia adâncă.
Frumuseţea portului ne aminteşte cuvintele remarcabilului sculptor
Nicăpetre, care spunea că şi-ar dori ca arta sa să aibă "Cuviinţa costumului
din ţara Săliştei". Evocarea zilelor petrecute sub bolta viţei de vie, în
curtea bunicii, formează pagini de o frumuseţe tulburătoare la care puţini
scriitori consacraţi au putut ajunge. Adunaţi în jurul bunicii în ziua de
Sfânta Maria, nepoţii şi strănepoţii mâncau din bunătăţile pregătite de
dânsa, intonau cu emoţie cântările ce dădeau farmec acelor vremuri, recitau
versuri, şi-şi onorau moştenirea. "Simţeai astfel că făceai parte din ceva
mult mai mare decât tine însuţi: o familie? o naţie? o tradiţie? o istorie?
Simţeai că eşti o fiinţă umană demnă, care e respectată şi respectă, o
persoană invitată să aducă ce e mai bun în ea. Iar noi, copiii, ne formam în
acea atmosferă, învăţând să preţuim valoarea cugetului şi să rezonăm la
frumuseţea lumii. Învăţam să ne punem întrebări şi să găsim răspunsuri,
devenind mici trestii gânditoare. Participam cu mândrie la aventura
cunoaşterii, care abia începea pentru noi şi uite aşa învăţam sa fim noi
înşine, parte a unui întreg mult mai mare şi mult mai important decât
oricare dintre noi". "Totul făcea parte dintr-un tabiet, o reţetă de trai
frumos şi cumpătat. Nu la întâmplare, ci cu chiverniseală, cu băgare de
seamă şi recunoştinţă. Totul părea să fie conform unui ritm ancestral. Tu
doar intrai într-un rol ce-ţi era destinat dintotdeauna. Repetai aceleaşi
obiceiuri în ritmuri predefinite, transmise de bunici şi părinţi".
Cartea cucereşte prin vibraţia calităţii de martor dornic să pătrundă
esenţa, miracolul vieţii, prin efortul de a prinde palpabilul şi chiar
inefabilul, prin migala de bijutier cu care a dat întrupare gândului
înaripat. E un imn în proză închinat omenirii, e un spectacol al minţii.
Textul are forţă, e dinamic, efervescent. În timpul lecturii, lenea nu-şi
găseşte cale să se strecoare printre cutele gândului. Lectura este plăcută
şi pentru scrisul său limpede, şlefuit, pentru stilul rafinat, subtil, cu
sclipiri de gând şi de emoţii
trăite.
Cartea "Departe de ţara cu
dor", privită ca un întreg, se remarcă prin distincţie şi prestanţă
intelectuală aparte. Ea dă pulsaţie gândului frumos şi naşte boaba de
speranţă că nu ne vom desprinde de ceea ce are omenirea de preţ. Nici că ne
vom desprinde de frumuseţile şi valorile ţării noastre, de care suntem
legaţi prin rădăcini ancestrale.
sursa:
Adrian Erbiceanu (primit de la Elena Buică), 7 mai 2015