Starea excepţională în poezia lui Ionuţ Caragea
-
-
Starea
excepţională
poate fi un concept aplicabil la poezia lui Ionuţ Caragea. Dacă în
poezie nu ni s-ar expune stări excepţionale, aceasta ni s-ar părea
doar o experienţă fie bucuroasă, fie amară. Starea excepţională
intervine ca o bornă kilometrică ce avertizează reperul de la care
şi până la care începe vraja, începe neobişnuitul. Însetaţi de lumi
evanescente, poate imprecise, poate potenţate misteric, poeţii şi
cititorii de poezie vor să se arunce în experienţe unice, în
universuri miraculoase. Niciodată n-am văzut o poezie valoroasă care
să nu dispună de „efectele speciale” ale stărilor de excepţie. Acolo
totul devine relevant, necesar, miraculos. Legile producţiei şi
receptării de poezie sunt ele însele tributare unei geneze de sine
menite să uluiască sau să descumpănească. De la fiecare poet
veritabil avem ceva de învăţat, de valorificat, de interpretat.
Însăşi interpretarea realităţii – ne-o demonstrează poezia – este
opera capitală care ne propune noi înţelesuri vii prin care să ne
putem „aşeza” mai „corect” – dar şi util – în lume. Capacitaţi de
imperative interpretative atât de diverse – nu numai în interiorul
atâtor feluri de poezie, dar, mai ales, în interiorul divers al
aceluiaşi poet – ne vedem câştigaţi cu filosofii de viaţă diferite,
dar în acelaşi timp analoage. Pătrunzând în mintea unui poet şi
savurând felul cum se inventează şi se reinventează, în funcţie de
relaţiile pe care le dezvoltă cu obstacolele inerente, suntem pe
cale să înţelegem, empatic sau pe alte căi, resorturile cele mai
intime ale trăitului, ale vieţii subiective, ale corelaţiei
intersubiective. Dispuşi să meargă cu interpretarea lor până dincolo
de posibil, poeţii sunt aceia care reprezintă avangarda însăşi a
Posibilului. Conştienţi că ceea ce este etichetat ca posibil
poate deveni, în momentul doi, real, poeţii sunt în vârful
ierarhiei conceptului însuşi de existenţă. Considerând că ceea ce
are o existenţă virtuală este instantaneu şi real (sau va putea
imediat fi), poeţii „forţează” ecuaţiile, formulele, demonstraţiile,
ca într-un laborator de fizică unde s-a descoperit ceva nou.
Căpetenii teoretice, poeţii adaptează lumea reală la lumea imaginară
şi invers, lumea regulilor stilistice la lumea regulilor gramaticale
şi invers, lumea rostită la lumea muzicală în care şi la care
rezonează însuşi cosmosul...
-
Dacă ar fi să ne oprim la
una din stările de excepţie, nici nu ne-am putea găsi cuvintele ca
să comentăm conţinutul ei. Putem doar exclama, şi apoi să recitim de
câte ori trebuie, pentru a pătrunde spusele până la rădăcina lor:
„pierdutele cuvinte, pagini scrise în zadar/ nu mai pricep cum inima
s-a înţărcat/ de sângele ce plânge/ scurgându-se în zborul de
cântece şi vise/ n-am habar”. Nu atât rima, fabulos de bine
închegată, mă surprinde, ci, cum am spus, frumuseţea imaginii. Şi
sunt atât de multe imagini de acest fel în poezia lui Ionuţ! Imagini
în care intruziunea metaforicului nu produce nici o îngreunare
stilistică, ci întregeşte mesajul. Cu acest soi de „preparat” nu te
întâlneşti decât o dată, după care degeaba mai insişti – nu se va
mai repeta decât sub o altă formă, pe care n-o intuieşti niciodată,
nici măcar vag...
-
Iarăşi, o ipostază unică,
dar frecventată întotdeauna de tristeţea sau nostalgia poeţilor de
totdeauna; doar poeţii au simţ pentru aşa ceva, pentru o atare
„aplicaţie” singulară la destin şi viaţă: „dacă mi s-ar îndeplini
o singură dorinţă/ aş vrea să mai plâng o dată în acele dimineţi/
oglindindu-mă-n timpul ce a trecut şi n-o să vină/ să simt pe inimă
săruturi arse în peceţi/ pe trup atingeri raze-de-speranţă şi
lumină”...
-
O situaţie paroxistică şi plină de dorul şi fericirea de a trăi
printre oameni, printre ura şi dragostea lor, printre răul şi binele
pe care aceştia îl fac, printre urâtul şi frumosul pe care aceştia
îl acceptă, printre neputinţele şi visele din care îşi extrag
energia şi tragerea de inimă, o situaţie în care poetul devine
„păstorul Fiinţei” (după cum ar spune Heidegger), este următoarea:
„am hotărât să mă opresc în mijlocul celor care vin şi pleacă/ am
întins mâinile şi am strigat:/ veniţi, treceţi prin mine!”
Rareori am
găsit într-o singură frază atâta iubire pentru toate şi toţi!
Asta înseamnă a nu putea refuza bucuria cu care Dumnezeu şi-a
înzestrat creaţia, atunci, la momentul auroral al Facerii...
-
Iarăşi o situaţie
excepţională. De data asta tonul nu este paroxistic, ci afirmă
meditativ câteva refuzuri ontologice (fiinţiale) - prin care poetul
a confirmat infailibilitatea îndreptăţirii sale ca Om (refuzul
colindării pustiului; refuzul ridicării pietrei; refuzul uitării
întâlnirii cu oamenii; refuzul de a regreta trecerea iremediabilă a
timpului - pentru a nu cădea în extrema durerii), dar şi
infailibilitatea credinţei sale poetice (alimentată din mister,
poezia se livrează misterului; poezia este sau poate deveni o
taină). Poate cea mai frumoasă şi mai sensibilă dintre toate
concretele viziuni, pe care ni le-a desfăşurat poetul în faţa
ochilor, de o singularitate şi o unicitate adânc grăitoare este
următoarea: „multe locuri pustii au rămas/ nu le-am călcat/ multe
pietre m-au strigat pe nume/ nu le-am răspuns// noaptea stau întins,
privesc cerul/ multe stele ard fără urmă// câţi oameni/ au trecut
prin viaţa mea/ câte întâmplări/ vesele, triste/ câte gânduri/ s-au
spus// aduc ofrandă/ misterului/ lacom, îmi cere/ tot mai multe
cuvinte”.
-
Senzaţia unei înveşniciri
concrete, simţite cândva direct, senzaţia carnală prin care
eternitatea, în calitate de Clipă, îşi face loc în experienţa
concretă, o cochetare cu un extaz ce a fost ulterior povestit şi
prins în concepte - sunt prezente în versurile următoare:
„Priveam infinitul de la umbra sânului tău”; „Priveam liniştea serii
în zâmbetul tău”; „Priveam cum levitezi în universul senzual”.
Privirea fixată pe chipul surâzător al iubitei este confiscată
extatic - căci acolo e prezent „infinitul”. „Zâmbetul” iubitei
creează o senzaţie de ubicuitate – aerul din preajmă, deghizat în
„liniştea serii” este umplut cu dragostea poetului. Interiorul
„senzual” al poetului este, de asemenea, locuit de o prezenţă ce
levitează – plutindul extatic al dragostei este omniprezent
în universul imaginar.
-
O exclamaţie
însoţită de o rugăciune - aşa cum rar s-a mai făcut în orizontul
poetic:
„am urlat tatălui nostru care le este în primăveri/ sfinţească-se
numele florilor sale/ să mă lase să scriu aşa precum trăiesc/ şi să
trăiesc aşa precum scriu”. Stăpânul universului este invocat
paroxistic, aproape somat – dar cu o somaţie în care dorul de Viaţă
se amestecă cu energia exuberantă a „primăverilor” şi cu tandreţea
„numelui florilor” – să nu intervină în destinul
poetului decât pe calea însăşi a poeziei. A trăi precum scrie şi a
scrie precum trăieşte – este singura aspiraţie prin care Dumnezeul -
făuritor de destin - este rugat să se implice în viaţa lui.
Într-atât de mult iubeşte poetul poezia sa!
-
Ca şi cum „cortegiul” cuvintelor – unul „funerar” – ar trebui să
vină şi să treacă - pentru a se
decalchia
„poemul care te vindecă de moarte”, tot aşa toate lucrurile lumii,
care vin şi care trec, trebuie să aştepte durata unui interval al
propriei lor apariţii - pentru a le reveni lor înselor. Evident,
acest timp-interval dintre posibil şi actual este unul care este
marcat ca o stare de excepţie – ca şi când ar avea loc o revelaţie
prin intermediul poeticului: „să stai în faţa paginii albe/ şi să
nu ştii/ cu ce cuvânt să începi// să aştepţi/ la fel cum piatra
aşteaptă/ trecerea râului/ la fel cum aerul aşteaptă aripa/ la fel
cum lumina aşteaptă ochii/ să o poarte prin lume/ la fel cum
respiraţia aşteaptă sufletul/ la fel cum lacrima aşteaptă/ durerea/
la fel cum strigătul aşteaptă ecoul/ să spargă pereţii inimii/ să
aştepţi cortegiul funerar al cuvintelor/ să treacă, să treacă şi-n
urmă s-apară/ poemul care se scrie singur/ poemul care te vindecă de
moarte”.
-
Există undeva menţionarea
unui sentiment de excepţie prin intermediul căruia cuvintele
invadează corporalitatea: în sânge, în carne, în ficat, în
intestine, în creier, peste tot pătrund cuvintele. Până la urmă
acestea ajung în vârful limbii şi sunt eliberate. Nu e o situaţie
patologică. Tensiunile acestea pot reprezenta manifestarea concretă
a unui logos. Mai exact a unei ratio care pătrunde şi
care se lasă pătrunsă de şi prin întreaga realitate –
fie a conştiinţei (interioritatea direct accesibilă), fie cosmică
(împrejurimea „naturală”), fie intersubiectivă (ca „relaţie” sau
empatie).
-
De altfel, prin starea
excepţională se poate înţelege atât revelaţia poetică (prin
modalitatea în care „apare”, sau a felului „gratuit” şi
„necondiţionat” în care este scrisă), cât şi o revelaţie bifurcată a
conţinuturilor poetice: adevăruri raţionale, pe de-o parte,
şi semne ale extazului, pe de altă parte.
-
Remus Foltoş