-
Ionuț Caragea - Curente literare
globale și pseudo-curente literare locale
-
De vreo 20 de ani circulă în România, în anumite medii
literare, informații despre un așa-zis curent literar, Fracturismul,
inventat de Marius Ianuș și Dumitru Crudu. Informații care au fost
acceptate de unii critici literari, de unii scriitori, dar și de
unele reviste, fără să se facă o analiză aprofundată a subiectului,
fără să se facă o raportare la curentele literare globale care
circulau la acea vreme. Au apărut, cu această ocazie, tot felul de
antologii superficiale în care au fost incluși fracturiștii, au
apărut scriitori/critici care l-au declarat pe Marius Ianuș lider al
generației 2000, fără ca aceștia să aibă nici cea mai vagă idee
despre totalitatea scriitorilor români douămiiști existenți în
România, dar și în diaspora. În realitate, Fracturismul nu a fost un
curent literar, ci un moft personal al acelora care l-au inventat,
urmărindu-se un singur scop: creșterea rapidă a prestigiului
personal în disputa cu alți scriitori din aceeași generație sau din
generațiile anterioare.
De altfel, Dumitru Crudu, coautorul fracturismului, confirmă
în bună măsură afirmațiile subsemnatului, precizând în revista
Literatura de azi, la data de 3 decembrie 2015, într-un articol
intitulat „Câteva vorbe despre ce se ascundea în spatele unui
manifest” că „Trebuia să epatăm pentru a fi luați în seamă. Altfel,
dacă nu am fi jucat și teatru, nimeni nu ar fi dat doi bani pe
textul nostru. Eram conștienți de asta. De aia am și lovit în idoli.
Totuși, după ce se lăsa întunericul și ne întorceam acasă, scoteam
volumele optzeciștilor și le citeam sub plapumă. Fracturismul a
ieșit din mantaua lui Cărtărescu și Mușina, ăsta e adevărul, dar în
manifest am pornit un război contra poeților pe care-i iubeam,
pentru a atrage atenția asupra poeziei noastre. Privind dinspre
prezent spre acele vremuri, consider că aceste lucruri reprezintă
partea cea mai perisabilă a manifestului nostru și, cu această
ocazie, vreau să recunosc că foarte multe idiosincrazii erau false,
pentru că nouă ne plăcea poezia optzecistă.”
Mai mult de atât, o altă voce importantă din rândul
scriitorilor considerați fracturiști, filologul Ioana Băețică,
cercetător pe tema culturii tranziției, consideră, într-un interviu
publicat pe portalul Liternet, la data de 1 octombrie 2004 :
„Curentul fracturist nu este un curent literar. Nu se închide între
granițele unui stil estetic și unui tip de naratologie. Mai mult
decât atât, este un program de atitudine. Program e deja un cuvânt
foarte mare. O sugestie de atitudine socială a generației noastre
biologice. Cu care ne simțim cumva organic crescuți din aceleași
experiențe, care ne dau un sentiment de consubstanțialitate, și
pentru care nu mai există nici un fel de cale de ieșire decât să
înțeleagă ce se întâmplă în momentul de față în România.”
O altă voce care, practic, ridiculizează acest pseudo-curent
literar, este Ovidiu Iancu. El spune în revista Viața Românească, nr
3-4/2011, că „Se cuvine amintit, ca relevant studiu de caz, și
pseudo-curentul literar denumit de Marius Ianuș „fracturism”. El e,
oarecum, inedit, având un manifest teoretic (confuz), dar
nebeneficiind de texte consistente care să-l susțină. Apărut, după
mărturia autorilor (Marius Ianuș și Dumitru Crudu) „în noaptea de 10
spre 11 septembrie 98 (când am fost bătuți pe stradă)”, acest curent
literar are un singur avantaj major. E primul care poate fi datat cu
precizie… a apărut, deci, fix în noaptea de 10 spre 11 septembrie
1998 (e adevărat că nu cunoaștem cu precizie ora). În rest,
textul-manifest e de un umor involuntar irezistibil. „Fracturismul
are mai multe niveluri: socio-cultural, psihologic, estetic și, în
consecință, curentul nostru este reflectarea literară a unei
realități noi. În plan politic este reprezentat prin anarhism” sau
„Fracturismul desfide (sic!) șoarecii de bibliotecă și poeții
premianți, cât și o poezie scrisă pe diplomele de absolvire a
facultății”. Aici, se ignoră și limba română prin eludarea
corelației necesare la nivelul frazei între „atât” și „cât”. Și în
fine, un ultim citat pe care personal îl prefer pentru doza lui de
aroganță și ignoranță: „Fracturismul, după ce a descoperit fisurile
realității și existenței, vrea să instituie o legătură extrem de
strânsă, o coeziune între felul cum trăiești și poezia pe care o
scrii”. Superb!!! După ce, așadar, într-o singură noapte cei doi au
descoperit „fisurile existenței”, s-au și hotărât să reinstituie o
confuzie de care generații întregi de critici literari, nu numai
români, se străduiseră să scape."
Vă voi oferi câteva fragmente din volumul meu, Literatura
Virtuală și Curentul Generației Google (Fides, 2011), astfel încât
să înțelegeți care a fost primul curent care a influențat generația
2000, de unde a plecat el și cum s-a manifestat. Înainte de
fragmentele menționate, voi puncta niște etape importante, care să
vă facă să înțelegeți că Fracturismul nu a înglobat o generație, iar
Marius Ianuș, nu a fost liderul generației 2000, fiindcă nu avea cum
să fie liderul câtorva mii de scriitori douămiiști din afara
Fracturismului, scriitori pe care nu i-a influențat niciodată, în
niciun fel. Nici prin valoarea sa literară, nici prin ideea de
fracturism.
1. Curentul Generației Google (nume ales de mine, justificat, veți
vedea mai jos de ce) a fost primul curent care a influențat
scriitorii români din Generația 2000, tocmai prin intermediul
accesului la internet și, totodată, prin folosirea atelierelor
literare virtuale de către aceștia.
2. Cel mai important atelier virtual de creație literară apărut în
jurul anului 2000, cu o dezvoltare fulminantă (mii de utilizatori,
mii de texte, mii de comentarii), a fost portalul Agonia, cunoscut
și ca Poezie.ro. Acest atelier putea fi găsit de oricine, cu o
simplă căutare pe Google.
3. Pe Agonia, textele erau recomandate și apreciate cu steluțe de
administratori și editori. Autorii se bucurau de vizibilitate în
cazul în care erau înstelați, recomandați, dar și în cazul în care
textele lor apăreau la subiecte fierbinți, în funcție de numărul de
comentarii și vizualizări. Textele slabe (considerate astfel de
către editori) erau „aruncate” la Atelier, pentru a se îmbunătăți.
Agonia era, la acea dată, cea mai importantă rampă de lansare a
tinerilor scriitori către reviste și edituri.
4. În primii ani, pe Agonia, nu erau permise textele vulgare,
obscene, cu tentă politică. Fiindcă în editurile din România își
făcuseră loc poeziile lui Bukowski, unii autori l-au luat ca model
pe scriitorul american (dar și pe alții ca el), punând presiune
asupra administratorilor, astfel încât textele cu limbaj licențios
să fie acceptate și pe Agonia. Cererea nu a fost soluționată
imediat, iar unii au știut să speculeze acest lucru, oferindu-le
autorilor nemulțumiți o alternativă. Mai mult de atât, au început să
facă invitații de genul „Mai veniți și pe la noi”, invitații private
adresate scriitorilor cu vizibilitate de pe Agonia. O astfel de
invitație am primit și eu pe Yahoo Messenger, din partea lui Marius
Ianuș, dar am refuzat să părăsesc Agonia fiindcă nu rezonam deloc cu
scrierile fracturiștilor (am explicat aceste lucruri în comentariile
de sub un interviu realizat de Andrei Ruse, publicat pe Agonia pe 20
iulie 2006, interviu în care acesta îi făcea publicitate lui Marius
Ianuș). Ca racolarea scriitorilor să aibă și mai mare succes, Marius
Ianuș și Dumitru Crudu au introdus un cal troian în „cetatea
literară”, un manifest în care s-a menționat că fracturismul a
apărut prin 1998, pe vremea când niște indivizi mâncau bătaie etc.,
etc. (restul informațiilor pot fi găsite pe Net), de fapt un pretext
pentru a data fracturismul, ca apariție, înaintea Agoniei și a
celorlalte ateliere de creație, și pentru a părea, în acest fel, mai
important decât orice altă organizație literară la care aderaseră
tinerii scriitori. Unii fracturiști au invocat ideea elitismului
care, chipurile, era prezent pe alte siteuri de creație literară,
dar nu și pe Agonia. Scriitorii fracturiști, din prisma limbajului
licențios pe care îl foloseau, se credeau, de fapt, elitiști, fără
să aibă „certificatul de atestare” al criticilor literari. Laudele
între acești scriitori „elitiști” erau reciproce, încât să pară, cu
toții, credibili.
5. Și astfel, a început racolarea. Au fost foarte puțini cei care au
părăsit definitiv Agonia (unii și-au păstrat conturile de pe Agonia,
tocmai fiindcă aveau mai mare vizibilitate în comparație cu alte
locuri), iar numărul fracturiștilor a fost foarte mic. Siteul lor nu
avea vizibilitate, comentariile erau puține. Dar, foarte abil, Ianuș
a reușit să găsească niște edituri care s-au aliat cu proiectul lui
și al lui Crudu, editurile sperând ca șocul cultural, prin folosirea
limbajului licențios, să atragă un nou segment de cumpărători.
Editurile au beneficiat, imediat, de sprijinul unor critici sau
scriitori care au încurajat fenomenul. În felul acesta, fracturiștii
au început să aibă vizibilitate, iar editurile au început să vândă
cărțile lor.
6. Agonia, ulterior, a acceptat și textele cu limbaj licențios, dar
ruptura dintre acest atelier și mulți fracturiști devenise
definitivă. În primii ani care au urmat, Agonia a continuat să aibă
succes, la capitolul rating și vizibilitate. Însă, treptat-treptat,
unii utilizatori au dorit să facă parte și ei din echipa editorilor,
pentru a avea mai multă putere și mai multă influență. Nefiindu-le
împlinite dorințele, aceștia au părăsit Agonia, au creat multe alte
ateliere virtuale, reducându-se, în câțiva ani, numărul de
utilizatori de pe Agonia, numărul de texte, ratingul etc. Agonia nu
a mai găsit niciodată resursele pentru a redeveni ce a fost. Culmea
e că nici celelalte ateliere literare nu au avut succesul căutat
după această divizare masivă. Chiar și vechii fracturiști s-au
reorientat, au stagnat sau și-au renegat trecutul, precum a făcut-o
Ianuș. (Ianuș și-a renegat opera literară scrisă până în anul 2010,
dar nu și ideea de lider al generației 2000, titulatură pe care a
continuat s-o folosească pentru a-și vinde noile cărți de poezie
religioasă). Mai târziu a apărut QPOEM, care a avut un oarecare
succes, atâta vreme cât a mers în paralel cu editura lui Vlasie,
dar, nici acest proiect nu a rezistat multă vreme. Daniel
Cristea-Enache a fost cel care, într-un final, a acaparat autorii
tineri în proiectul LDA, plecând de la pagina de Facebook dedicată
lui Paler, căreia i-a schimbat numele, după ce a strâns un număr
important de simpatizanți. Ulterior, Daniel Cristea-Enache a
contactat mai mulți scriitori pe Facebook, rugându-i să aprecieze
pagina LDA sau să facă, la rândul lor, invitații de
apreciere/aderare.
7. Concluzia este că marele merit pentru promovarea literaturii
tinerilor scriitori l-a avut Agonia. Iar curentul care a evoluat pe
Agonia, era unul global, „racordat” la internet. Fracturismul a fost
doar moftul inițiatorilor lui, care au speculat dorința unora dintre
scriitorii tineri de a se exprima după modelul Bukowski,
certificând, totodată, retardul cultural, de câteva decenii, în care
se aflau, dar și nevoia de a epata, cu orice preț, într-o libertate
prost înțeleasă.
-
Literatura virtuală și Curentul Generației Google
-
Ionuț Caragea a realizat în 2009 un interviu intitulat „Literatura
virtuală și Curentul Generației Google”, publicat în volum. În
cadrul acestui interviu– la care participă cu răspunsuri și opinii
critice, alături de autorul cărții, mai mulți poeți și filologi –,
Ionuț Caragea propune un nou curent literar intitulat „Curentul
Generației Google”. Un articol despre acest nou trend literar a fost
prezentat în cadrul simpozionului cu participare internațională
„Lectura – calea spre tărâmurile artei” (București, 9 aprilie 2011),
iar peste un an (11 iunie 2012) Ministerul Educației, Cercetării,
Tineretului și Sportului introduce subiectul „Ionuț Caragea,
Literatura Virtuală și Curentul Generației Google” ca probă la
examenul de Bacalaureat la disciplina Limba și Literatura Română
(proba A, biletul nr. 67). Printre publicațiile care au semnalat
apariția acestui curent se numără revistele Feed Back, Convorbiri
literare, Vatra, Helion etc. Printre criticii literari care au
semnalat apariția acestui curent se numără Theodor Codreanu, Marius
Chelaru și Mircea Opriță.
-
Ionuț Caragea – Literatura Virtuală, Genul Cyber-Poetry și
Curentul Generației Google
-
Fie că vrem, fie că nu, Internetul ne marchează existența.
Apariția acestui nou mijloc de comunicare a revoluționat modul de
gândire și manifestare al scriitorului contemporan. Însă, dacă
pentru unii dintre noi Internetul înseamnă mersul firesc al
evoluției, pentru alții reprezintă o adevărată cutie a Pandorei.
Totul a început de când Microsoft a creat portalul către o
altă dimensiune a conștiinței umane. Windows era o lume de
oglinzi/ferestre fermecătoare care te lăsa să pătrunzi în universul
virtual, unde omul, pe post de creator, experimenta. Primul lucru pe
care omul l-a făcut a fost să învețe să comunice cu PC-ul (și toate
componentele sale), să-i dea acestuia un nume, pentru ca mai apoi
„să ajute” computerul să evolueze software și hardware. Ca un fel de
analogie metaforică – trup și spirit. Pe măsură ce timpul trecea,
omul dorea să i confere PC-ului o însușire cât mai asemănătoare și
utilă, încât această mașinărie să-i satisfacă nevoile și
necesitățile, să-i devină prieten etc.
Internetul a apărut ulterior și a devenit instrumentul prin
care omul a reușit să comunice cu ceilalți semeni, să-și dezvolte
anumite laturi ale personalității, să scape de inhibițiile
relaționale, să-și dezvolte anumite abilități psihice și de limbaj,
să poată vorbi cu ușurință despre sine în fața oricărui confident,
bine ales sau la întâmplare. Sau să-și păstreze anonimatul și
misterul propriului „Eu”. Bineînțeles că au apărut și tot felul de
jocuri „de-a cine sunt și ce fac”, „teatrul”, aspecte răuvoitoare
sau chiar violente care pot fi experimentate facil prin intermediul
Internetului, sub protecția distanței și a scutului tehnologic.
Internetul ne face să ne cunoaștem mai bine ființa umană, cu
toate calitățile, defectele și angoasele ei. Iar dacă vrem cu
adevărat să aflăm cine suntem, nu trebuie decât să facem click în
fereastra Google. Acolo ne vom găsi proiecția, acolo ne vom
autoanaliza, acolo ne va păsa ce se spune despre noi, chiar mai mult
decât în viața reală. Internetul devine astfel refugiu și meditație,
introspecție și extrospecție în aceeași măsură. Rămâne de văzut până
unde se poate împinge această limită a dezumanizării în detrimentul
virtualizării, cât de mult ne pot fi satisfăcute nevoile și
necesitățile. Până una-alta, suntem o specie care trebuie să se
perpetueze, să-și continue existența pe Terra. Se va ajunge oare la
o viață predominant virtuală de la care omul să se deconecteze doar
pentru reproducere, hrană etc.? Cumva, lumea din Matrix ne-a dat
răspunsul. De cele mai multe ori ficțiunea s-a adeverit, proiectele
minților luminate sau ale geniilor S.F.-ului au fost realizate. Este
o chestiune de timp.
Ce înțelegem prin „Cyber-poetry”? Este genul de poezie care
folosește termeni tehnologici și concepte, în special referitoare la
computere, limbaje de programare și sisteme de operare. Se consideră
că genul Cyber-poetry își are rădăcinile într-o sursă de inspirație
mult mai vastă datorită dimensiunii digitale. Sau că poate fi privit
ca un mariaj între artă și tehnologie.
Din punctul meu de vedere, genul Cyber-poetry poate exista și
fără Internet, însă acest mod de comunicare nu face decât să propage
informațiile și să permită accesul la noi surse de inspirație.
Astfel se poate forma o comunitate Cyber-poetry.
În volumul de poezii „M-am născut pe Google”, publicat la
Editura Fides în anul 2007, cât și în volumele ulterioare, am făcut
în repetate rânduri trecerea la genul Cyber-poetry, fiind puternic
influențat de Internet sau tehnologie.
Câteva exemple:
„M-am născut pe Google, am deschis ochii și am privit printr-o
fereastră către cealaltă lume căreia probabil trebuia să-i spun
Mamă, am atins-o cu degetele mele pătrate și mi-a fost teamă… din
păcate, să nu o rănesc și să nu mă rănească, cuvintele mele aveau
nevoie de atingere pământească”;
„Fericirea noastră este doar un cobai pe care experimentăm
click-uri”;
„Doamne, am primit mesaj de la tine în timp ce mă spovedeam pe
hârtie. S-a înfiripat un link între cer și pământ prin care mă
hrăneam, prin care te downloadam poezie”;
„Degeaba ne ținem de mâini, nu vom avea niciodată priză la public,
ci doar la curent, știm amândoi că adevărata mană cerească este un
abonament…”;
„Câteodată mă rog la Dumnezeu să primesc un e-mail cu locurile în
care pot descoperi fericirea, tot ce-a mai rămas între noi este
spațiul acesta infinit world wide web vinoacasă com”;
„Inflație de viață, inflație de moarte, inflație de frumusețe,
inflație de speranțe, inflație de destine, inflație de tehnologie,
zilnic privesc prăpastia dintre Backspace și Enter” etc.
În același timp, cu ajutorul aplicațiilor multimedia (de
prelucrare a imaginilor și de realizare a filmelor compuse din
imagini succesive), am reușit să creez videopoeme (creații artistice
apărute în 1960 și dezvoltate intens după 1990, odată cu apariția
Internetului), prin care să stimulez mai ușor pasiunea tinerilor
pentru literatură și genul Cyber-Poetry. Aceste videopoeme, postate
pe Internet cu ajutorul gigantului Youtube, au trezit interesul a
zeci de mii de utilizatori și pasionați de literatură. Pentru că, în
epoca modernă, trebuie să se țină cont că tinerii preferă să
citească pe Internet, petrecându-și majoritatea timpului în fața
calculatorului.
Chiar dacă această nouă dimensiune a poeziei nu m-a acaparat
în totalitate, o conștientizez, o apreciez și consider că Internetul
este un factor important spre cunoașterea și amplificarea genului
Cyber-Poetry, așa cum PC-ul a fost cel care a permis trecerea la
acest univers. După cum se observă, mici nuanțe definitorii.
Curentul Generației Google este o mișcare artistică ce a luat
naștere exclusiv pe Internet, odată cu înființarea motorului de
căutare Google în anul 1998. De atunci și până în prezent Curentul
Generației Google s-a dezvoltat fulminant, odată cu apariția
aplicațiilor text/multimedia, cât și a diverselor programe utilitare
oferite de compania americană Google. Voi menționa: Google Groups,
Google Chrome, Google Docs, Google Images, Google Translate, Google
Earth, Google Email, Google Desktop etc.
Curentul Generației Google este o nouă paradigmă a
literaturii contemporane pe suport virtual, ca o alternativă a
scrisului pe suport fizic. Se bazează pe o nouă estetică a liberei
exprimări și pe un nou criteriu valoric.
Curentul Generației Google reușește să evite capcana de tip
șablon, excluzând monopolul instituțional sau monopolul criticii
literare. Dreptul la libera opinie, comentariile, numărul de
vizualizări și aria de răspândire pe Internet reprezintă
certificatul de valoare și autenticitate.
Curentul Generației Google nu apare nici ca o ruptură și nici
ca o continuitate a postmodernismului. El este strict dependent de
Internet, dar promovează în aceeași măsură poezia cotidianului,
poezia onirică, poezia filosofică, poezia clasică, poezia de genul
Cyber, poezia Haiku etc.
Poeții Curentului Generației Google s-au afirmat pe Internet
și tot ce înseamnă ateliere literare, bloguri și reviste Online de
literatură. Ei aleg ca formă de publicare fie doar Internetul, fie
publicarea pe cele două suporturi, fizic și virtual.
Curentul Generației Google își propune să elimine barierele
de limbă, context, spațiu istoric sau socio-cultural, adresându-se
tuturor scriitorilor de pe mapamond. Astfel, creația literă va
căpăta valențe globale, literatura fiind produsul unui individ
raportat atât la conștiința propriului popor cât și la cea
universală.
Curentul Generației Google își propune să caute și să
găsească modalitatea cea mai facilă și corectă de afirmare a
scriitorului contemporan.
ediție revizuită a articolului care a participat la simpozionul
„Lectura – calea spre tărâmurile artei”, București, 9 aprilie 2011
articol publicat și în revista Vatra, nr. 2, 2012:
revistavatra.ro/pdf/vatra_2-2012.pdf#page=42
-
Întrebări și răspunsuri
-
1. Credeți că asistăm odată cu apariția
Internetului și la o nouă mișcare literară mondială?
Ionuț Caragea – Orice fenomen la scară mondială influențează și
sfera culturală, implicit literatura. Însă nu se poate spune că
apariția propriu-zisă a Internetului a declanșat o nouă mișcare
literară mondială, ci evoluția din ultima vreme a ansamblului
Internet/tehnologie (software, hardware etc.). Conceptual și
ficțional, Internetul a apărut în 1946, într-o povestire de Murray
Leinster. După o serie de aplicații și mai multe experimente,
Internetul devine comercial în anii 1988-1989, facilitând schimbul
de e-mail-uri prin rețeaua MCI MAIL. Evoluția semnificativă a
Internetului a început odată cu proiectul World Wide Web, publicat
de compania CERN în 1991 și apariția ulterioară a browser ului
ViolaWWW și a sistemului de operare X Window. Desigur, prin
multiplele facilități pe care le oferă diversele programe de
redactare/media existente pe Internet (sau pe propriul PC),
coroborate cu dezvoltarea fulminantă a programelor de comunicare, a
jocurilor pe rețea și a lumilor virtuale, literatura a căpătat și
alte conotații, chiar pluridimensionale, scriitorii și lectorii
mizând pe imaginație și multipersonalitate. Motoarele de căutare,
cărțile virtuale, bibliotecile virtuale, librăriile virtuale dau o
nouă valență literaturii, facilitând viteza de asimilare a noilor
informații, într-o lume în care societatea de consum impune ritmul
rapid și în care numai Internetul poate face cu adevărat față. Însă
Internetul poate fi privit și ca un turn babilonian sau ca un joc de
domino. Există oricând riscul ca mediul virtual să piardă
informații, să fie supus unor accidente, chiar să dispară fără hrana
sa cea de toate zilele, curentul electric. Am spus în anul 2007, în
poezia „Disconnect”, volumul „M-am născut pe Google”: și dacă pică
serverul mai sunt poet? / și dacă pică brusc Internetul în toată
lumea / cine va mai auzi de mine? Se poate vorbi despre literatura
pe Internet, Net-Literatura sau Literatura Virtuală, ca despre noua
mișcare mondială (curent literar), dezvoltată deja de peste două
decenii (raportat la anul 2018), care există în paralel sau în
simbioză (din ce în ce mai evident) cu literatura pe suport fizic,
tradițională.
2. Ținând cont că Google este cel mai folosit motor de căutare pe
Internet, cum l-ați aprecia ca spațiu global de evoluție a
literaturii moderne din 1998 și până în prezent?
Ionuț Caragea – Google este cel mai cunoscut și cel mai folosit
motor de căutare pe Internet din ultimii ani. Și-a impus într-un
timp record supremația, surclasând concurența, după cum se poate
constata într-un top prezentat de Seoconsultants.com. În anul 2008
Google acapara 71,9% dintre utilizatorii de Internet, urmat la mare
distanță de Yahoo cu 17,7%, MSN Live cu 4,10% și Ask cu 3,35%.
Evident, nu se mai poate vorbi de Google doar ca despre un mijloc de
căutare pe Internet. Multitudinea de aplicații și programe precum
Google Groups, Google Chrome, Google Images, Google Translate,
Google Earth, Google Email, Google Desktop etc., au transformat
motorul inițial de căutare într-un conglomerat informațional și
multimedia, un adevărat spațiu multicultural. Nu m-ar mira ca Google
să pună în practică într-o bună zi și un sistem de operare,
concurent lui Microsoft Windows. Pe de altă parte, Herbert Spencer
spunea, referitor la principiul evoluției, că toate evenimentele din
natură, inclusiv dezvoltarea culturală, parcurg drumul de la simplu
la complex. Putem extrapola acest principiu și la mediul virtual,
noua înfățișare a naturii umane, sau la Google, ca la o cale
direct-evolutivă?
3. Ce părere aveți despre conviețuirea Internet-carte, în condițiile
în care Google facilitează accesul la orice autor și orice operă
literară?
Ionuț Caragea – într-un eseu din volumul de poezii „Omul din cutia
neagră”, intitulat „Cartea în trecut, prezent și viitor”, vorbeam
despre „fenomenul global de cultură care este monopolizat de armele
manipulării: Internetul și televiziunea. Într-o lume în care viața
se măsoară la oră, asistăm la o neglijare îngrijorătoare a cărții.
Noul ne învață să respirăm mai repede, să ne hrănim mai repede, să
iubim mai repede. Preludiul unei lumi grăbite durează cel mult o
răsfoire de ziar în autobuz sau în metrou. Nici nu ne dăm seama că
suntem sclavii unei informații de tip Hot Dog. Cine a mai murit,
cine s-a mai despărțit… Unii dintre noi chiar au ajuns să-și
programeze viața în funcție de horoscop. Acasă, butonul de la
telecomandă ne poartă în lumea mirifică a filmelor. Câteva beri și
câteva pungi de chipsuri sau snack-uri ne țin de urât. Încă ne
plictisim? Un simplu click ne oferă satisfacția garantată a
jocurilor pe calculator. Orgasmul intelectual (sau fizic) este atins
prin mijloace cât mai practice, cât mai moderne. Upgrade-uri peste
upgrade-uri ne învață să privim fiecare zi ca pe un level către next
level. Site-urile Internet ne asigură fie mijlocul cel mai facil
de-a intra într-o bibliotecă virtuală, fie bucuria unei bâjbâieli
într-o lume artificială, plină de nick-uri sau clone. Totul de
dragul interacțiunii, al fricii de singurătate și al economiei de
timp. Un singur scroll ne permite să răsfoim întreaga operă a unui
autor. Gata, l-am citit și pe ăsta… și nici nu ne-a luat prea mult
timp să mergem la bibliotecă, să ne abonăm, să cărăm cărțile după
noi, pretutindeni… Nici nu ne dăm seama de promiscuitatea poetică.
Deținem controlul perfect și totuși ne aflăm în declin. E ceva ce
lipsește. Nu știm ce anume și de ce… Cum reușește cartea să
supraviețuiască în acest colaps cultural? Cartea nu are nici
butoane, nici tastatură, nici beculețe, nici ecran cu cristale
lichide sau plasmă, nici cameră web, nici emoticons… Probabil cartea
este pilda vieții noastre care ne aduce mereu aminte că la început a
fost cuvântul. Ea reușește să recreeze lumea negru pe alb.
Industriile cinematografice și IT au cartea la temelie. Și totuși o
neglijăm. Nu ne dăm seama că pagina aceea de hârtie ne păstrează
normali. Informația nu este un Hot Dog. Trebuie să învățăm să
dialogăm cu noi înșine. Avem nevoie de intimitatea pe care cartea
ne-o oferă, altfel vom stagna, vom fi sclavii dependențelor
cotidiene. Vom alerga pe loc ca niște cobai în cușcă și vom crede că
asta e cursa vieții noastre, Rat Race. Nu ne vor crește niciodată
aripi. Nu ne vom folosi niciodată imaginația așa cum trebuie. În
fața noastră se vor derula mesaje cu repeziciune, dintre care le vom
selecta doar pe cele care ne satisfac funcțiile și nevoile de bază.
Nimic nu se compară cu a ține cartea în mână. Fără carte rămânem
limitați și înfierați în modernism. Începând cu pipăitul coperților,
vom simți cartea cum vibrează. Prefața este ca o introducere în
viață, conținutul ca o oază în mijlocul deșertului, postfața ca o
amintire plăcută. Vom lua cuvintele și le vom așeza unele peste
altele, construind imagini durabile, la fel ca aceea a nemuritoarei
Ana zidită de meșterul său. Vom rămâne cu memoria intactă, fără
goluri, fără reclame, fără influențe și mesaje subliminale. Vom fi
naturali, vom fi OAMENI. Dintre toate minunile lumii, cartea ne va
face cu adevărat fericiți.”
În eseul de mai sus, dar și în perioada unei relații mai delicate cu
fenomenul NET, vorbeam despre latura periculoasă, despre dependență,
cu toate că Internetul are avantaje incontestabile atunci când este
folosit chibzuit, ca mijloc și nu ca scop în sine. Însă ce ne
rezervă cu adevărat acest mijloc de comunicare (și nu numai?). Să
fie calul troian al umanității sau Matrix-ul unei altfel de
evoluții? Odată pătrunși în Second Life vom mai dori să ne
întoarcem? Cumva, sufletul nostru menține în echilibru cele două
talere ale balanței, Lumea Virtuală și Lumea Reală. Nu putem fi
reticenți când vine vorba de evoluția tehnologică, așa cum nu putem
nega istoria multimilenară a cărții. Totuși, Internetul este încă la
faza de experiment. Pe propria noastră ființă. Trebuie să fim
atenți.
4. Poate fi considerat Internetul unul dintre factorii importanți
spre trecerea la universul Cyber-poetry?
Ionuț Caragea – În primul rând, ce este poezia? O definiție
propriu-zisă este dificil de formulat, cu toate că Wikipedia descrie
„Poezia (din grecescul poivhsiz, poiesis, care are sensul de «
facere » sau « creare ») ca fiind o formă de artă în care limba este
utilizată pentru calitățile sale estetice și evocative, pentru a
completa sau a înlocui semnificația sa aparentă. Poezia poate fi
scrisă independent, în forma unor poeme discrete, sau poate apărea
în conjuncție cu alte arte, în opere dramatice în versuri, imnuri
sau texte ale unor cântece”. În al doilea rând, ce înțelegem prin
Cyber-poetry? Conform unei definiții luate de pe Slideshare.net,
Cyber-poetry este genul de poezie care folosește termeni tehnologici
și concepte, în special referitoare la computere, limbaje de
programare și sisteme de operare. Se consideră că Cyber-poetry își
are rădăcinile într-o sursă de inspirație mult mai vastă datorită
dimensiunii digitale. Sau că poate fi privită ca un mariaj între
artă și tehnologie. Din punctul meu de vedere Cyber-poetry poate
exista și fără Internet, însă acest mod de comunicare nu face decât
să propage informațiile și să permită accesul la noi surse de
inspirație. Astfel se poate forma o comunitate Cyber-poetry. În
volumul „M-am născut pe Google”, cât și în volumele ulterioare, am
făcut în repetate rânduri trecerea la arta Cyber, fiind puternic
influențat de Internet sau tehnologie. Câteva exemple: „Fericirea
noastră este doar un cobai pe care experimentăm click-uri”, „Doamne,
am primit mesaj de la tine în timp ce mă spovedeam pe hârtie. S-a
înfiripat un link între cer și pământ prin care mă hrăneam, prin
care te downloadam poezie”, „Degeaba ne ținem de mâini, nu vom avea
niciodată priză la public, ci doar la curent; știm amândoi că
adevărata mană cerească este un abonament…”, „Câteodată mă rog la
Dumnezeu să primesc un e mail cu locurile în care pot descoperi
fericirea.” Chiar dacă această nouă dimensiune a poeziei nu m-a
acaparat în totalitate, o conștientizez, o apreciez și consider că
Internetul este un factor important spre cunoașterea și amplificarea
Cyber-Poetry așa cum PC-ul a fost cel care a făcut trecerea la acest
univers. După cum se observă, mici nuanțe definitorii.
5. Se poate spune că odată cu apariția Internetului, zilele
postmodernismului sunt pe sfârșite?
Ionuț Caragea – Vorbă multă, sărăcia postmodernului. Sau cum bine
ironiza Daniel Corbu: „Postmoderniștii dorm / Buciumul tace cu jale”
(Nopți cu lună peste hematiile visului). Ca și orice alt curent
literar, Postmodernismul este greu de definit, tocmai din cauza
complexității sale, modificărilor continue de-a lungul timpului, de
la o cultură la alta, și, mai ales din cauza diferențelor de opinie
între teoreticienii și filosofii postmoderni. După opinia mea,
Postmodernismul este un virus în continuă mutație la care doctorii
în literatură nu au găsit niciodată antidotul potrivit, în ciuda
experimentelor din laboratorul literar și în ciuda vaccinărilor cu
diverse antibiotice. De ce nu reușesc? Pentru că este un virus
produs/ definit tot de ei și scăpat de sub control odată cu
renunțarea la etică în favoarea suspiciunii și vulgului.
Jean-François Lyotard considera în 1984 că postmodernismul atacă
ideea unor universalii monolitice și, în schimb, încurajează
perspectivele fracturate, fluide și pe cele multiple (v. Wikipedia).
Cred că Internetul va fagocita toate expresiile postmodernismului și
va rezulta o nouă paradigmă a literaturii secolului XXI, o nouă
renaștere având ca spațiu al expresivității, lumea virtuală.
6. Este Internetul un nou instrument de introspecție, oglinda în
care se privește umanitatea?
Ionuț Caragea – Da, am spus bine: introspecție. Însă cum se poate
analiza propria viață psihică în fața unui monitor? Totul a început
de când Microsoft a creat portalul către o altă dimensiune a
conștiinței umane. Windows era o lume de oglinzi/ferestre
fermecătoare care te lăsa să pătrunzi în universul virtual, în care
omul, pe post de creator, experimenta. Primul lucru pe care omul l-a
făcut a fost să învețe să comunice cu PC-ul (și toate componentele
sale), să-i dea acestuia un nume, pentru ca mai apoi „să ajute”
computerul să evolueze software și hardware. Ca un fel de analogie
metaforică – trup și spirit. Pe măsură ce timpul trecea, omul dorea
să-i confere PC-ului o însușire cât mai asemănătoare și utilă, încât
această mașinărie să-i satisfacă nevoile și necesitățile, să-i
devină prieten etc. Internetul a apărut ulterior și a devenit
instrumentul prin care omul a reușit să comunice cu ceilalți semeni,
să-și dezvolte anumite laturi ale personalității, să scape de
inhibițiile relaționale, să-și dezvolte anumite abilități psihice și
de limbaj, să poată vorbi cu ușurință despre sine în fața oricărui
confident, bine ales sau la întâmplare. Sau să-și păstreze
anonimatul și misterul propriului Eu. Bineînțeles că au apărut și
tot felul de jocuri de-a cine sunt și ce fac, teatrul, aspecte
răuvoitoare sau chiar violente care pot fi experimentate facil prin
intermediul Internetului, sub protecția distanței și a scutului
tehnologic. Internetul ne face să ne cunoaștem mai bine ființa
umană, cu toate calitățile, defectele și angoasele ei. Iar dacă vrem
cu adevărat să aflăm cine suntem, nu trebuie decât să facem click în
fereastra Google. Acolo ne vom găsi proiecția, acolo ne vom
autoanaliza, acolo ne va păsa ce se spune despre noi, chiar mai mult
decât în viața reală. Internetul devine astfel refugiu și meditație,
introspecție și extrospecție în aceeași măsură. Rămâne de văzut până
unde se poate împinge această limită a dezumanizării în detrimentul
virtualizării, cât de mult ne pot fi satisfăcute nevoile și
necesitățile. Până una-alta, suntem o specie care trebuie să se
perpetueze, să-și continue existența pe Terra. Se va ajunge oare la
o viață predominant virtuală de la care omul să se deconecteze doar
pentru reproducere, hrană etc.? Cumva, lumea din Matrix ne-a dat
răspunsul. De cele mai multe ori ficțiunea s-a adeverit, proiectele
minților luminate sau ale geniilor S.F.-ului au fost realizate. Este
o chestiune de timp.
7. Poate avea Internetul conotații transcendentale? Poate fi o
religie?
Ionuț Caragea – Cu toții suntem tentați să spunem că nu. O variantă
de răspuns de-a dreptul șocantă este oferită de Web Bot Project, un
super-program care caută pe Internet, cu ajutorul roboților software
indicii (cuvinte cheie) privind viitorul. La început Web Bot era
destinat speculațiilor bursiere. Însă în 2001 un programator a
descoperit indicii care depășeau sfera financiară și care aveau
trimitere la un posibil atac terorist. După tragicele evenimente de
la World Trade Center programatorii au descoperit și alte indicii
cutremurătoare. Predicțiile pe care le rezervă Web Bot în ceea ce
privește anul apocaliptic 2012 sunt la fel de enigmatice și
alarmante precum marile oracole ale civilizațiilor antice. Ce devine
astfel Internetul dacă nu profeția și religia viitorului? Iar
Dumnezeu, cel care există în tot și toate, de ce nu s-ar manifesta
și în universul Cyber? De ce nu s-ar face biserici și în Second
Life?
8. Putem să ne naștem pe Internet? Să trăim, să iubim, să murim?
Ionuț Caragea – Răspunsul la această întrebare l-am dat deja în anul
2007, odată cu apariția volumului de poezii M-am născut pe Google și
a poeziei cu același nume. Concluziile le trageți singuri: „m-am
născut pe Google / am deschis ochii și am privit printr-o fereastră
/ către cealaltă lume, căreia, probabil, trebuia să-i spun Mamă / am
atins-o cu degetele mele pătrate / și mi-a fost teamă… din păcate /
să nu o rănesc și să nu mă rănească / cuvintele mele aveau nevoie de
atingere pământească // degeaba ne ținem de mâini / nu vom avea
niciodată priză la public, ci doar la curent / știm amândoi că
adevărata mană cerească / este un abonament // mai demult, am primit
mesaj de la Dumnezeu / îmi spunea că va veni o zi în care / va
exista o singură biserică universală / credința, da, credința va fi
o stare de euforie / declanșată de nevoia oamenilor / de a privi
dincolo de nihilism // m-am născut pe o pagină de istorie / care nu
va fi niciodată scrisă, cu certitudine / va rămâne o întâmplare /
transpusă în milioane de pixeli // am murit pe Google / înconjurat
de miliarde de ferestre / deschise pur și simplu din greșeală / să
nu mai spuneți niciodată / că Dumnezeu este orb”
9. Credeți că se poate vorbi despre un nou curent literar intitulat
Curentul Generației Google?
Ionuț Caragea – Fiind născut pe Google și nu făcut, mă simt
îndreptățit să-mi exprim punctul de vedere, propunând
teoreticienilor și doctorilor în istorie literară Curentul
Generației Google. Consider că un element de referință îl constituie
volumul subsemnatului M-am născut pe Google, scris pe atelierul
literar Agonia în perioada 2006-2007. Voi puncta numai câteva
aspecte ale acestui curent:
– Curentul Generației Google este o mișcare artistică ce a luat
naștere exclusiv pe Internet, odată cu înființarea motorului de
căutare Google în anul 1998. De atunci și până în prezent, Curentul
Generației Google s-a dezvoltat fulminant, odată cu apariția
aplicațiilor text/multimedia cât și a diverselor programe utilitare
oferite de compania americană Google. Voi menționa: Google Groups,
Google Chrome, Google Docs, Google Images, Google Translate, Google
Earth, Google Email, Google Desktop etc.
– Curentul Generației Google este o nouă paradigmă a literaturii
contemporane pe suport virtual, ca o alternativă a scrisului pe
suport fizic. Se bazează pe o nouă estetică a liberei exprimări și
pe un nou criteriu valoric.
– Curentul Generației Google reușește să evite capcana de tip
șablon, excluzând monopolul instituțional sau monopolul criticii
literare. Dreptul la libera opinie, comentariile, numărul de
vizualizări și aria de răspândire pe Internet reprezintă
certificatul de valoare și autenticitate.
– Curentul Generației Google nu apare nici ca o ruptură și nici ca o
continuitate a postmodernismului. El este strict dependent de
Internet, dar promovează în aceeași măsură poezia cotidianului,
poezia onirică, poezia filosofică, poezia clasică, poezia de genul
Cyber, poezia Haiku etc.
– Poeții Curentului Generației Google s-au afirmat pe Internet, pe
atelierele literare, bloguri și în revistele Online de literatură.
Ei aleg ca formă de publicare fie doar Internetul, fie publicarea pe
cele două suporturi, fizic și virtual.
– Curentul Generației Google își propune să elimine barierele de
limbă, context, spațiu istoric sau socio-cultural, adresându-se
tuturor scriitorilor de pe mapamond. Astfel creația literă va căpăta
valențe globale, literatura fiind produsul unui individ raportat
atât la conștiința propriului popor, cât și la cea universală.
– Curentul Generației Google își propune să caute și să găsească
modalitatea cea mai facilă și corectă de afirmare a scriitorului
contemporan.
Întrebări și răspunsuri din volumul Literatura Virtuală și
Curentul Generației Google,
Fides, Iași, 2009, ISBN 978-973-8930-51-3 (răspunsuri revizuite)
Bibliografie suplimentară
1. Ionuț Caragea – M-am născut pe Google, Stef, Iași, 2007, ISBN
978-973-8961-89-0
2. Ionuț Caragea – Absența a ceea ce sîntem, Fides, Iași, 2009, ISBN
978-973-8930-40-7
3. Ionuț Caragea – Literatura Virtuală și Curentul Generației
Google, Fides, Iași, 2009, ISBN 978-973-8930-51-3
4. Slideshare.net – Cyber-Poetry
5. Wikipedia.org – Video poetry
6. Wikipedia.org – Digital poetry
7. Wikipedia.org – Cyber
8. Wikipedia.org – Visual poetry
9. Wikipedia.org – Electronic literature
10. Ionuț Caragea – În așteptarea păsării (antologie de poeme,
citate și aforisme), eLiteratura, București, 2015, ISBN
978-606-700-724-4
11. poetrybeyondtext.org/digital-poetry.html
12. poetrysoup.com/poems/cyber
13. Aforisme internautice de Ionuț Caragea în revista Familia nr. 2,
2016, pag. 65 (revistafamilia.shopia.ro/ro/februarie-2016/)
14. Irina Petraș – Marginalii la literatura cibernetică
(irinapetras.ro/Lazi_Marginalii-la-Literatura-cibernetica_47_pg_lazi.html)
15. „Ionuț Caragea, Literatura Virtuală și Curentul Generației
Google”, probă la examenul de Bacalaureat la disciplina Limba și
Literatura Română (anul 2012, proba A, biletul nr. 67)
16. ionutcaragea.ro/– Site-ul personal al scriitorului Ionuț Caragea
17. Revista Literatura de azi (3 decembrie 2015):
literaturadeazi.ro/rubrici/falsul-dimitrie/cateva-vorbe-despre-ce-se-ascundea-in-spatele-unui-manifest-3106
18. Portalul LiterNet (1 octombrie 2004):
literaturadeazi.ro/rubrici/falsul-dimitrie/cateva-vorbe-despre-ce-se-ascundea-in-spatele-unui-manifest-3106
19. Revista Viaţa Românească (nr. 3-4/2011):
viataromaneasca.eu/revista/articol.php?c=831