-
Daniel Corbu - Solilocvii
Despre artă și spectacolul lumilor
-
-
-
• Într-o lume atinsă de morbul apocaliptic, Moartea a rămas
singura instituție care mai impune respect.
• Uneori, câteodată, deseori Singurătatea are mireasma unui
Dumnezeu fericit.
• Artistul adevărat, această „așchie de dumnezeire”, cum îl
numește Leonardo da Vinci, nu-i altceva decât o sumă de treceri
pe Drumul Damascului.
• Nu poți trăi decât afazic și bulversant în sânul lumii de azi,
o lume care nu mai crede în sacru, în levitațiile spiritului, în
cucerirea tainelor și nici măcar în mister. Nu crede nici în
construcțiile spirituale din ultimii trei mii de ani. O lume
care vrea să dărâme. Lumea lui „a avea”, lumea pozitivistă a
îngustelor dorințe și a extirpării viselor mirabile.
• Pentru cel cu adevărat haruit, împătimit de scris, viața
devine doar o formă bolnăvicioasă a literaturii.
• Poezia poate începe când un excentric, ridicând ochii spre
cerul înstelat, spune: „Parcă-i sforăitul unui motan!”
• Adevăratul creator și mai ales apostol al unei arte se
confruntă cu acerbe căutări și întinderi de gând către Celălalt
din marele Cosmos, pentru că acest Celălalt / Altul / Heron,
intră (și după Platon) în construcția sufletului lumii,
asigurând principiul automișcării, mișcarea regulată a
universului vizibil (kosmos aisthetos). De aceea, pentru a
stăpâni haosul lumii terestre, întâlnirea cu Celălalt din lumea
celestă, adânc râvnită, e absolut necesară.
• TRUP, SUFLET și SPIRIT. Dar ce e spiritul? Oare altceva decât
o prelungire a sufletului, partea cea mai pură, mai magnetică,
mai râvnită?
• Timpul e cel care te dezmembrează și te recompune. Oricât
te-ai împotrivi, în mâinile clipei ești atât de des un actor
dezorientat.
• Nici Cântecul, nici Mama, nici Țara, nimic nu-i binefăcător
dacă nu sunt cuprinse în mireasma lui Dumnezeu.
• Cred și eu, alături de atâția gânditori din ultimele două
milenii, că lumea asta este negativul alteia, al unei lumi
potopite de lumina ființei absolute, de Marele Creator. Dacă
Atoatecreatorul ne-a dat spre folosință doar viața asta, este
prea puțin!
• Oamenii au știut mereu că jocul înșelător al acestei lumi le
ia puterea de-a gândi profund, dar majoritatea lor n-au făcut
nimic de‑a se salva. Dimpotrivă, îmbrățișând gândirea leneșă,
oamenii s-au supus limitelor! Doar câțiva, pe care-i admirăm
necondiționat, fac excepție. Nu avem dreptate, domnule Einstein?
• Nu ne poate părăsi ușor ideea lui Heidegger citită într-o de
mult trecută tinerețe, după care omul e aruncat în lume și
începe o „înaintare dureroasă spre sine.” De altfel, întreg
daseinul heideggerian de aici începe.
• Un poet născut iar nu făcut prin laboratoarele lumii noi va fi
pe drumul său atunci când va realiza că POEZIA E HAOSUL
CONDAMNAT LA VISARE.
• După Hölderlin, poetul german cu un destin atât de asemănător
cu al lui Eminescu, nu trebuie să scrii ca să fii poet, e
de-ajuns „să locuiești în chip poetic pe pământ”! Acest „chip
poetic” e însă mult mai complex decât se crede.
• INSPIRAȚIA, ce fenomen acaparator! Ca o fecundare.
• ONIRICUL CA MODALITATE ESTETICĂ. Hypnos oricum împărățește
spațiile poetice. Romantismul a adus cu sine Visul în artă. Cel
mai pregnant cu putință. Nerval, de exemplu, preamărea
himerismul. El a creat și un curent literar atipic cu numele
ăsta. Suprarealismul preamărea hipnoza. Din atâtea declarații
ale protagoniștilor știm că poezia onirică își propusese să ducă
totul până la capăt. Dar n-a fost, n-a fost așa! Poeții onirici
s-au lovit de zidurile evazionismului. Astfel, animatorii
poeziei onirice ai „trombei onirice”, n-au dezvoltat decât o
poezie a aparenței. Oniricul a rămas până azi doar o modalitate
estetică folosită de toate formele și formulele poetice.
• ÎNTRE SOCRATE ȘI DESCARTES. De când nu am mai avut un
dialectician precum Socrate, un dialectician absolut superior,
situat de partea rațiunii! El a îndepărtat astfel instinctul din
sistemul evaluării lucrurilor. Dar îndepărtarea totală e
imposibilă, înțelegea bine și filosoful atenian, multe din ele
trebuie urmate. Iar Rațiunea le poate doar controla și struni,
precum ciobanul oile turmei. Cel mai tranșant, după atâtea
secole, a fost raționalistul Descartes, în fapt redutabilul
filosof al autorității rațiunii. Era în plină epocă a înfloririi
creștinismului, care pusese pe tapetul acțiunilor instinctele.
Frica, iubirea, ura, sunt procese ale sensibilității care
antrenează instinctul de conservare. Creștinismul a propagat și
propagă , credința pură”, fără amestecul rațiunii. Această
aserțiune care a revoltat pe mulți gânditori de la Sfântul
Augustin până azi, „CREDE ȘI NU CERCETA!”, sună ca un edict al
întoarcerii la instincte, la simțurile care, fără amestecul
rațiunii, nu pot deveni organe ferme ale cunoașterii. De aceea
Descartes a ales (ăsta până la urmă e semnul originalității
sale!) Rațiunea ca instrument al cunoașterii.
• Omul este homocentric. El crede că lumea se învârte în jurul
lui și nu invers. Când realizează inversul, devine un captiv al
deznădejdii.
• Se spune că cei cu adevărat singuri sunt cu adevărat
puternici. Și nu-i o poveste. Mai ales cei care au de partea lor
arta (care e și cauză și finalitate), au lumea ficțională
salvatoare. Iar desele coborâri în sine, în straturile profunde
ale ființei nu sunt decât explorări prin metode ale
autocunoașterii și magiei revelante, pentru a afla câtimea aceea
de frumos și nemoarte și a o dărui, după îndelungi ezitări și
prelucrări în creuzete alchimice proprii, celor din jur, adică
amatorilor de „plăcere nedefinită”.
• La Academia poemului principalul subiect e uimirea.
• Mâhnitoare suferința ta și spectacolul suferinței celor din
jur, în care nu poți interveni! Dar îți spui mereu în gând
propoziția devenită consolatoare: DUPĂ GOLGOTA, ORICE TRAGEDIE E
IMPERFECTĂ.
• Pentru omul de scris, amintirile nu-s doar o bocceluță de rufe
murdare de dus la spălătorie.
• Dacă Infernul înseamnă doar ură, adică lipsa iubirii și
armoniei umane, la ce bun să plecăm departe pentru a-l vedea,
înseamnă că e‑n jurul nostru.
• – Dumnezeu e mort, spune Nietzche. / – E doar obosit, spun eu,
și câteodată amnezic.
• A scrie poezie în aceste vremuri: ce ocupație donquijotescă!
De vreun secol încoace avangardismele, integralismele, tehnicile
postmoderniste ale discontinuității și pluralismului, limbajele
experimentale au complicat totul. Fără îndoială, poetul a
decăzut din rolul de sacerdot al cetății, de apostol al
umanismului, însă poezia, îmi place să cred, tinde să revină la
simplitatea ei presocratică. Încerc să-mi închipui câtă liniște
olimpiană avea poetul de acum câteva mii de ani care nu trebuia
decât să numească. O numire cum ar fi „copac pasăre spumă de
mare” te trimitea, fără nici un fel de pașapoarte vizate, într-o
stare poetică!
• Până și războiul împotriva cuvintelor, tot cu cuvinte se face.
Bineînțeles, nu ne satisface confesiunea care se oprește la
primul nivel, cel afectiv, ci cea înaltă, care probează, pe
lângă acest nivel, jocul pe muchiile de gând, un fel de mers pe
sârmă pe Calea Lactee a Logosului. Pentru mine a mă confesa
înseamnă a dărui ceva din mine, a mă dărui. Se pare că e un
blestem frumos. Și această împrăștiere, această pulverizare de
uman practic salvează de la sufocare. Și, mergând mai departe,
mi-i dat să mă împiedic de zicerea lui Gide care dă buzna acum
din memorie: „tot ce nu știi să oferi te subjugă”. Nimic fără
cuvinte. Logosul e un miracol. Aș spune că el ne construiește
clipă de clipă.
• Fără doar și poate, scriind, un poet nu este decât sclavul
credincios al exercițiilor sale de singurătate!
• Ce mare și copilărească iluzie este neclintita credință că tu
cu fiecare rând scris îți înșeli propria moarte!
• Centrul oricărei înalte idei e o neliniște. Nu e un păcat să
te obsedeze ani la rând versul lui Alain Bosquet, „Să te
găsească moartea cu toate visele întregi”! Când ai dorința
faustică de a-ți trăi visele până la capăt, când mai ai proiecte
pentru măcar o sută de ani, știi că versul lui Bosquet vine
dintr-o mare neliniște a unui destin retezat.
• Cel mai important lucru e ca artistul să fie crezut. Să nu
arate ca un clopotar mincinos: Dumnezeu să nu-l creadă, daimonul
să-l înjure, iar câinii să-i latre steaua. Ar fi păcat pentru un
om care‑și înfruntă zilnic singurătatea pentru a descoperi și
oferi celorlalți, așa cum am mai spus, câtimea aceea de frumos
și nemoarte!
• Aproape nu observăm cruzimea cu care înghițim păsări, oi,
porci, broaște, șopârle, iar pe gura cu care le mestecăm
tacticoși înghițindu-le să răsară cuvinte de iubire și deseori
metafizice fraze.
• Un rege singur e ca o cetate părăsită.
• Singurătatea asumată își are forța și intangibilitatea ei,
Asceza, un prestigiu neștirbit.
• Spune-mi câte nopți albe ai petrecut întru fecunditatea
spiritului, ca să știu în ce categorie te așez!
• De vreo cincizeci de ani, atâția creatori de frumos s-au lăsat
cuceriți de POSTMODERNISM. Curent, concept, modalitate
stilistică. Însă după atâta timp, dacă razi cu unghia metafizică
învelișul postmodernismului, nu descoperi lucruri extraordinare,
care uimesc prin noutate și substanță. Pe de altă parte, sub
umbrela postmodernismului au crescut, precum ciupercile după
ploaie, atâția veleitari care au provocat confuzia de valori. Îl
considerăm cel mai ratat dintre „isme”.
• Fericirea celui condamnat la poezie este atunci când îi rămâne
impregnată credința că lumea, cu tot ce-i gândire, consistență
sau aparență, poate fi sorbită și așezată în țesătura poemului!
• Sunt unul dintre cei care cred că într-o cultură totul se
adaugă. Adamismul unor creatori care de obicei, captivi ai
vedetismului, spun „cu mine începe totul”, mă indispune și mă
depărtează de ei.
• Sigur că artistul e făcut să-și asume singurătatea, așa cum
își asumă și sărăcia materială și înfrângerile, dar nu e vorba
de o singurătate supusă, pentru că în cazul ăsta aș fi fost
călugăr, e o singurătate grefată de răzvrătiri față de limite,
de explozii, implozii și de tot felul de nonconformisme.
• ALTERITATEA! Deh, pentru ea s-au consumat zeci de mii de
pagini. Celălalt: căutat, prins ca într-o iluzie, încărcat de
mister, scăpat și pierdut de fiecare dată printre degete.
Problema e delicată și ține de infinitul interior, acel infinit
misterios despre care am spune, aristotelizând, că este gândirea
care se gândește pe sine.
• ESTETOGENEZA. Într-o adresare către efeseni, apostolul Pavel
prevedea dispariția profețiilor (născute din cunoaștere
speculativă) și pleda pentru cunoașterea față către față (facie
ad faciem). Dar cum? Dialogul e, la urma urmelor, un fenomen pe
cât de fascinant, pe atât de pragmatic, pentru că poate separa
masca de rolul real. Și pentru că poate revela ceea ce eu aș
numi estetogeneza. Prin urmare, cunoașterea este hiperverbală.
Suntem supuși logosului. Suntem logofagi din tată (ceresc,
neceresc) în fiu și nepot. Pornind de aici, se vede de la o sută
de leghe că dialogul e învățământul omiletic. Iisus n-a scris
decât o singură dată și atunci pe nisip. Dar a vorbit mereu.
Despre acea scriere pe nisip cu bastonul se spune că e o scriere
cu divinitatea. Scrierea cu sine, descoperită de moderni, e
scrierea doar cu misterul articular al ființei tale, într-un
proces de autocunoaștere. Ne învrednicim să constatăm, nu fără
apăsat fior, că acum grafomania (în sensul bun al cuvântului, nu
în cel pejorativ de azi!) mi se pare o cruce în sânge, un dat
existențial al omului în lume. Există: scrierea pe pietre (mă
rog, și pe pereți), scrierea pe nisip, scrierea pe hârtie (cu
cerneală, creioane, cu sânge), scrierea pe suport electronic. Pe
orice suport se pot scrie lucruri esențiale și se pot scrie
prostii. Reîntorcându-ne în timp, constatăm că Buda, Socrate și
Iisus au refuzat scrisul. Oare din ce rațiuni? Pe de altă parte,
citim evangheliile și suntem siderați de profunzimea
dialogurilor și a zicerilor celui care refuza scrisul.
• Singurul lucru pe care nu-ți dai seama că ți-l pierzi este
SUFLETUL. Și poți trăi fără să realizezi asta, mai ales dacă
ești foarte ocupat, mai ales dacă ai vreo funcție în panopliile
puterii.
• Nu știu dacă Dumnezeu a ales prostia pentru a-i bucura pe
înțelepți sau înțelepciunea pentru a mări ignoranța proștilor.
• Atâția se închină magneticului zeu A AVEA! Zgârcenia este
specifică acestor orgolioși închinători. Nu de mult, mă distra
povestea dramaturgului român Tudor Mușatescu despre unul care
ieșea noaptea în curte să latre, pentru a face economie de
câine. Dar e tristă!
• Poezia nu este doar fericire ornată. E mult mai mult!
• IMAGINAȚIA: imperiala, dureroasa excrescență cu care poți
atinge ceea ce nu este.
• Încet, încet, până și iluziile se transformă în cadavre, pe
care oamenii uită să le-ngroape.
• INTIMITATEA poetului, despre care s-a vorbit atât, vine mai
întâi din relația sa cu trupul, pe care, până la urmă, și-l
jertfește cu bună știință. Pentru că primele divorțuri ale
poetului, ale artistului în general, sunt între el, ca entitate
spirituală, și trupul care‑i ușor de pedepsit. De altfel,
relația cu trupul nostru se petrece ca-n politică, unde
funcționează acest principiu: câștigarea încrederii celuilalt cu
scopul de a-l distruge.
• „Tout est parole!”, obișnuia să spună, mereu și mereu, Francis
Ponge. Dar ideea lumii ca text și a textului ca lume a produs,
în poezia lumii, avalanșe de grafomani bulversanți și o
nemaiîntâlnită confuzie de valori. Dar nu despre hahalerele
literare gloriolarde vreau să vorbim aici, nu despre speculanții
și arendașii literari, ci despre marile insule care sunt poeții
adevărați, cei care respectă sacralitatea inspirației (orfici
nemântuiți, le-aș spune) și a căror discreție într-o lume
angoasată, când nicicând conștiința n-a fost mai tragică,
preocupați în continuare de misterul ființei, ne face să-I
considerăm, prin condiția lor, clasici în sensul crud, original
al vorbei.
• Oare indivizii care-au inventat alcoolul nu știau că sunt și
cei care încurajează o serie a nenorocirilor umane și apropierea
morții?
• De ce spune Hegel că „orice artă mare este expresia unui
regret”? Și de ce nu precizează că ea vine din vina tragică, pe
care s-a bătut atâta monedă, sau că e tragică în sine, dar ea nu
poate fi și expresia unei bucurii?
• Un mare paliativ al singurătății tale de locuitor în univers:
să ai certitudinea că ÎN CONTABILITATEA CEREASCĂ MEREU CINEVA
ÎȚI NUMĂRĂ PAȘII.
• Deșertăciunea rămâne deșertăciune oricâte fundițe și panglici
i-ai pune!
• Degeaba căutăm de-atâtea secole vinovați. Nu zeii, ci oamenii
au declanșat falimentul mitologic!
• În Amurgul gândurilor, carte apărută la București prin 1936,
cu dreptate E. M. Cioran, care nu se credea decât un gânditor,
împărțea în două filosofii: filosofi ce meditează asupra ideilor
și filosofi ce gândesc asupra lor înșiși. Primii sunt
considerați obiectivi, cei din a doua categorie, subiectivi,
care acceptă „meditația poetică a nefericirii”. Care categorie
este mai adevărată, mai profesionistă, Cioran nu ne spune. Dar
mai târziu, parcă în Précis de décomposition, se întreba dacă
Immanuel Kant, filosoful obiectiv al ideilor, a remediat prin
ceva suferința omenească.
• Ca împătimit al scrisului, ai putea petrece o viață la capătul
frânghiei, răstălmăcind profeția unui cuvânt.
• Pentru atâția oameni, mai ales pentru cei care nu trec de
primul nivel al interpretării, poezia e un paradis al erorii,
iar poetul un fel de comis-voiajor al deformării realului.
• A scrie poezie: încă un mod de a te convinge că exiști. Și o
faci permanent, convins că numai scriind poți alunga moartea la
câțiva pași mai încolo. Și când crezi că ai alungat-o, mai adânc
o găsești instalată în miezul lucrurilor.
• După Seneca, rațiunea nu este altceva decât o parte a
spiritului divin. El spune: „Dacă rațiunea este divină și dacă
niciun bine nu există fără dânsa, orice bine este divin.”
• Ceremonialul rugăciunii și tainele ei înseamnă doar alfabetul
pe drumul spre eliberare de stresurile lumii, iar exercițiul
ăsta simplu trebuie făcut încontinuu. Paradoxal, rugăciunea
conține nu numai sentimentul de dependență al omului față de
Atoatecreatorul, dar ea rezumă drama condiției umane, mai
limpede spus, a omului aparținând ca făptură lui Dumnezeu.
• Orice bărbat slujește frumosul, prin urmare orice artist se
află în căutarea femeii ideale, pentru care ar înălța fără
ezitare câteva grădini suspendate.
• Nu știu cât mai este luată în seamă filosofia grecului antic
Protagoras. Unii o cred chiar simplistă. Dar el este primul care
a spus (și a rămas în memoria lumii!) că „omul este măsura
tuturor lucrurilor”.
• Am învățat că adevărata disperare începe din momentul în care
știi și, știind, realizezi că ești nimic dar vrei să devii un
explorator, un neofit, adept, acolit, un agent al misterului. Ca
orice artă, poezia este o abatere alarmantă de la sănătatea
omului normal, iar poetul e cel care-și asumă celesta
anormalitate, precum și libertatea sa de creator de anormalități
subsumate zonei esteticului.
• ORFISMUL. Toți cei interesați de inițieri știu că foarte mulți
greci iubeau Cultul orgiac închinat lui Dionysos, pe care-l
aflăm bine descris în Euripide, tragedia Bacantele. Erau fete și
chiar neveste care-și părăseau familiile pentru a deveni
bacante, pentru a se deda desfrâului cu vin și bărbați, adică
acolo, în Templul din Teba, deveneau orgiace. Dar câteva dansuri
extatice, cântece și libații nu puteau face o școală inițiatică,
așa cum a fost Orfismul, pe o distanță de peste o mie de ani.
Orfismul promitea tot o viață fericită după moarte, te scăpa de
ciclul reîncarnărilor. Pe mine m-a cucerit de la‑nceput povestea
lui Orfeu, fiul muzei Caliope, cel îndrăgostit de Euridice,
nimfa care moare în ziua nunții. Urmează coborârea lui Orfeu în
Infern (iată un capăt de poveste de care s-a agățat și Dante
pentru Divina Comedie!), unde încântă pe Hades și pe soția lui,
Persefona, cu muzica sa, smulgându-le promisiunea de a o lua pe
Euridice și a ajunge cu ea în lumea celor vii. După cum bine se
știe, condiția era ca Orfeu să nu-și întoarcă fața spre ea până
nu ajunge în lumea celor vii. Dar Orfeu încalcă acea convenție
și știți ce se‑ntâmplă. Nu vom afla niciodată ce a văzut Orfeu
când și-a întors privirea. Oare nu o hârcă? După pierderea
pentru totdeauna a Euridicei, el devine întemeietorul misterelor
ce privesc experiența asupra morții. Dar la primirea în rândul
orficilor nu era primit oricine. Dacă-mi amintesc bine, un vers
al lui Orfeu sună așa: „Închideți ușa tuturor neinițiaților,
fără excepție!” Găsesc important să mai spunem că un orfic era
înmormântat cu o lamelă de aur și cu textul: „Sunt fiul
Pământului și al Cerului înstelat.” După moarte, purtătorii de
lamelă beau apă din izvorul aflat în Mlaștina Memoriei și erau
așezați între eroi, pe când ceilalți (fără lamelă, neinițiații!)
erau supuși la nesfârșite reîncarnări. Și mai e necesar să
spunem ceva: orficii practicau o asceză draconică, cu legi
stricte, iar misterele constau mai ales în sfaturi pentru lumea
de dincolo. Dar, înghițit de pitagorism, orfismul dispare,
probabil tot așa cum în literatura secolului XX în Europa
textualismul a fost înghițit de postmodernism.
• Cum să-i cred pe cabaliștii care anunță cu emfază că
misterioasa organizație secretă „CABALLA” a găsit cuvântul
originar cu care Dumnezeu a făcut lumea! Dacă-i așa, să
ne-ntrebăm ce vor face cu el!
• Umorul nu este decât o politețe a ironiei.
• Vorbind despre INSPIRAȚIE, voi cita câteva versuri populare de
la noi, care în ajunul Crăciunului vestesc nașterea Domnului:
„Azi e miercuri, mâine-i joi / Trece Domnul pe la noi / Însă pe
Iisus nu-l vede / Decât omul care crede.” Prin urmare,
inspirația n o vede decât omul care în ea crede. Și care o
așteaptă!
• NOUL POZITIVISM, adus cu tăvălugul de teorii și praxisuri ale
globalismului, a schimbat total, în ultimii treizeci de ani,
centrul de interes, tarele căutării, comunicarea. Ne aflăm în
plină epocă a vizualului, unde adeseori o fotografie sau o
imagine filmică e mai importantă decât o mie de cuvinte care
întregesc un poem sau o idee filosofică.
Nu se mai caută sensul (ființei, lumii). Tacit, lipsa de sens e
chiar sensul. S-au schimbat doar prioritățile. Fericirea nu se
mai caută în metafizic, în arta frumosului și binelui, ci în
material, într-un sumus de facilități pentru trup, nu pentru
minte. Comoditatea, înclinarea spre lene a omenirii înseamnă
lucru temeinic la aventura degradării iremediabile.
Așa cum ușor se poate observa, impunerea hegemoniei imaginii în
defavoarea celorlalte forme de comunicare clasicizate reprezintă
a treia mare schismă după celelalte două: descoperirea scrisului
în detrimentul memoriei și a permanentei gândiri, cum limpede
demonstrează Platon) și descoperirea tiparului. Astăzi grupuri
de oameni lucrează în numele imaginii (uni- sau tridimensionale)
pentru a putea potoli foamea de imagine a omenirii leneșe.
Studiile gândirii indiene (de Rig Veda și Panciatantra) sau a
gândirii filosofice grecești rămân înghețate, nefolosite.
Postmodernitatea are alte legi.
• Târziu, prea târziu, comparându-mă cu cei din jur, am realizat
că lectura cărților este un viciu de nevindecat cu niciun
vaccin.
• E impresionant că, desprinzându-se de atitudinea generală de
ură asupra unei atât de hulite entități, poetul Grigore Vieru
găsește Morții un defect pentru reproș: „N-ai avut niciodată
mamă, n-ai avut niciodată copii.”
• LITERATURA PSIHOLOGICĂ sau de meditație nu-și mai găsește
locul în arealul, hai să-i spunem astfel, artistic. Literatura e
luată în seamă astăzi doar dacă servește imaginea. Un scenarist
răsărit de te miri unde, e mai important astăzi decât
Dostoievski sau Joyce. Un autor de documentare filmice, mai
important ca Shakespeare sau Whitman. Ce să facă poetul, poetul
adevărat, blestemat, trăitor în magie, la el mă refer nu la
autorașii de ocazie, inginerii de text care‑și etalează cu
emfază artefaxurile lor? Publicați în tiraje confidențiale,
neluați în seamă ca mari spirite pentru că pe nimeni nu mai
interesează metafizica și idealitatea metaforică, au impresia că
ar corespunda cu pustiul Sahara sau că fiecare scriere a lor
poate fi închisă și înscrisă în cândva exoticele, disperatele
„bouteilles à la mer”. Pe deasupra, se canonizează obiceiul ca
poeții să uite poeții care i-au precedat și i-au format, într-o
respectabilă tradiție: neoromanticii i-au uitat pe romantici,
neoexpresioniștii pe expresioniști, neoavangardiștii pe
avangardiști.
• Despre avatariile visului în literatură a vorbit destul de des
Borges. El pornea de la zisa lui Schopenhauer, după care „viața
și visele sunt foile aceleași cărți”.
• Astăzi e un hazard să crezi că mai poți crea artă fără să ai
în spate o solidă cultură!
• ANIMALUL MEDIA: Ne întrebăm dacă bombardamentul mediatic
(spectacular, cu intenții programatice de deschidere culturală)
n-a transformat total homo sapiens în ceea ce sociologii
ultimilor ani numesc omul terminal, adică animalul media, adică
media. Și cred că nu greșea C. William Mills când spunea că sub
trendul mondializării și al comunicării supranaționale „istoria
care îl afectează în prezent pe fiecare om este istoria
mondială”. Pe deasupra, nu putem escamota uzitata afirmație că
această cultură pluricivilizațională promovează prin toate
mijloacele (între care invazia divertismentului cu rating,
degradant pentru gustul public) subcultura fără frontiere. Toate
acestea exclud atât cultura înaltă, profesională, cât și
idealuri ca specificul național sau punerea în circulație a
valorilor clasice ale fiecărui popor.
• Ce avere imensă MEMORIA! Ca o leoaică crudă, neînduplecată,
care nu-și scapă niciodată prada din gheare. Este imensul
depozit de întâmplări, sentimente, senzații, trecute trăiri. Și
poate că nu greșea bunul Homer când spunea că zeii dau oamenilor
întâmplările pentru a avea ce povesti.
• Și în artă, tot monomahosse numește cel ce rămâne singur pe
câmpul de luptă.
• Întâlnim în cazul creatorului ceea ce aș numi libertatea
canonică, formată dintr-o sumă de libertăți fragmentare,
dătătoare de adevăr liric, adică de irealitate conținută în
text, adică de religie salvatoare. Pentru că ce altceva sunt
religiile lumii, dacă nu o poetică a spiritului aspirând la
puritatea sacrală? A se observa că, în toate culturile,
invocațiile divinității sunt doldora de poezie și cred că avea
dreptate Saint-John Perse atunci când spunea: „Când mitologiile
se scufundă, în poezie își află refugiu divinul.” A se observa
că TOȚI PROFEȚII LUMII AU FOST POEȚI.
• LIBERTATEA OPEREI este și lucrare a spiritului, este și
reflectare a sa. După plăsmuire, opera de artă trăiește o
libertate de tip special. Aș numi-o chiar perioada de fericire a
operei, știută în toate articulațiile doar de creatorul ei. Asta
până la punerea ei în circuit, până la intrarea în legile
realului, recte ale fatalismului lumii. De aceea, cât privește
literatura, dați-mi voie să-mi imaginez trei tipuri de libertate
a textului:
1. libertatea germinală;
2. libertatea ideală (când opera e o entitate nearuncată între
legile lumii);
3. libertatea fragmentară (libertate pe care și-o ia în relația
cu fiecare cititor).
În altă ordine de idei, însuși faptul estetic revelator, nu este
libertate particulară, componentă a libertății canonice?
Căutarea continuă a unei alte sintaxe care să particularizeze
textul, nu e o altă libertate a poetului?! Și de ce n-am
considera „noul umanism” impus de postmoderniști prin sublimarea
realului și a întregii culturi drept o libertate demnă de luat
în discuție? Mai ales că sunt patruzeci de ani de când
postmodernismul a devenit o obsesie culturală, fiind considerat
ultima mare ispravă a lumii noastre. În ce mă privește, consider
postmodernismul o reacție nu numai împotriva modernismului, ci
împotriva întregii gândiri culturale a omenirii. Îmi bazez
această afirmație și pe o idee a lui Heidegger, după care
fiecare om are tendința anulării ontologiei, peste care ființa
nouă este o fragilă supunere.
• Orice om cu conștiința scrisului, care crede în destinul și
menirea sa, este un libronaut și un himeronaut de neclintit.
• Cum Absolutul nu există, ne consolăm că există universul
ficțional și există l'eternel retour.
• Cu certitudine, a sosit vremea sublimărilor, a compendiilor.
Îmi place să cred că încă două generații vor interpreta marile
mituri, simboluri, parabole, oferind compendii originale. Poate
că nu sunt deținătorul unei viziuni absolute, dar, dacă intuiția
nu mă înșală, după vreo două-trei generații experimentale poezia
se va întoarce la simplitatea socratică, la simplitatea
expresiei lirice, fără a neglija dimensiunea simbolică și fără a
escamota misterul și efectul magic. Va fi o revenire la forța
șamanică a cuvântului și la un ezoterism care întotdeauna a
făcut bine poeziei. Cât despre poet, lucrătorul cu inefabilul,
va rămâne același serafic salahor al sintaxei și același fericit
al fulgerărilor metaforice.
• David Hume îl urma oarecum pe Plotin când spunea că numărul
elementelor din univers este limitat și de aceea combinațiile se
repetă. Dar în artă?
• DESPRE ELEUSIS ȘI INIȚIEREA ÎN MISTERE au apărut nenumărate
studii și referințe. De-o vreme se ia în seamă o carte a
francezului Paul Foucart, Misterele de la Eleusis – Phantasma,
publicată prin 1914, republicată mereu în limbile principale. Eu
am făcut rost de ea de la un anticar de pe malul Senei, prin
1992. Referindu-se la această școală inițiatică, Platon spunea
în dialogul „Phedon” că doar cel inițiat și purificat își va
afla, după moarte, locul lângă zei. Asta era de altfel miza
acelor inițieri. Cum se știe, orășelul Eleusis se afla doar la
20 km de Atena și era dominat de zeița agriculturii și
fertilității, Demetra (acolo își avea templul), dar și de fiica
sa, Persefona, identificată cu însăși sămânța. Ca să poți
participa la riturile inițierii trebuia să nu fi comis vreo
crimă și să depui jurământul de păstrare a secretului. Celui ce
încerca inițierea i se promitea fericirea supremă după moarte.
La Eleusis, inițierea avea două etape: prima consta în
participarea (primăvara) la „micile mistere” pentru a căpăta
statutul de mystes. În septembrie-octombrie, cei cu statutul de
mystes erau trecuți prin mai multe încăperi ale Templului, se
lucra în semiîntuneric și cea mai înaltă treaptă a inițierii era
Epopteia („vederea de sus”). Inițierile se încheiau la vederea,
printre efecte de lumini strălucitoare, a obiectelor sacre, de
origine divină.
• S-a spus, și este perfect adevărat, că Rāmāyana și Mahābhārata
ocupă în India același loc pe care-l ocupă Iliada și Odiseea la
greci. Mihai Eminescu a ajuns la filosofia indiană dintr-o
nemulțumire față de filosofia europeană, care nu forța limitele
cunoașterii și autocunoașterii. Astfel, parte dintre poemele
sale (Kamadeva, Scrisorile (I – V), Se bate miezul nopții,
Glossa, De vorbiți mă fac că n‑aud etc.) poartă amprente ale
acestei profunde filosofii.
• În ultimii treizeci de ani s-a instaurat în lume NOUL
MESIANISM COMERCIAL. Acest nou mesianism comercial a făcut din
consumerism o „forma mentis” a societății de astăzi. Să ne
amintim că în excelenta sa carte, Mizeria prosperității,
prozatorul și eseistul Pascal Bruckner vorbea de „o societate de
vitrină”, în care imaginarul dominant este cel comercial, bazat
pe „cretinismul mediatic”. Semnal de alarmă neluat însă în
seamă.
• POSTMODERNISMUL își arogă dreptul de a arunca în aer elitismul
artei și de a coborî în cotidian, în experiența umană, oferind
lumii de azi o maximă estetizare, impusă cu agresivitate de cele
mai multe ori (pentru optimizarea impactului) prin multimedia:
spectacolul videoclipului de reclamă, estetica industriei
ambalajului, urbanistica, ornamentul vitrinal. Toate acestea au
modificat percepția, au devenit atribute ale lumii postmoderne.
• Cum să nu fie Poetul un inconfort și pentru el și pentru
alții, când își are carnea histerizată de cântecul nevăzutelor
lumi?
• În România, ca și în țările estice care au trăit traumatismul
închiderii după cortina de fier, am avut de‑a face câteva
decenii cu un postmodernism atipic, un postmodernism fără
postmodernitate. Fiind legat de societățile postindustriale,
este curios că postmodernismul a găsit la noi arie de
manifestare, în condițiile unei regresiuni economice, a lipsei
tehnologiei informaționale și a mass-media, în stare să asigure
transparență și comunicare. De aceea, accentuez ideea că, în
condițiile în care nu se punea problema sublimării frontierelor,
a culturii planetare, a exploziei comunicării, a pluralismului
sau a globalizării, postmodernismul s-a manifestat la noi în
toate artele și mai ales în literatură ca un avangardism de
refugiu, ca un mod de rezistență la paranoia ideologiei
totalitare. Sincronismul de care se vorbește a avut loc doar la
nivel teoretic.