-
Veronica Pavel Lerner - Interviu cu
pictorul Remus Moldovan
-
Remus Modovan s-a născut la Cluj, în 1964. În 1989 a absolvit
– ca șef de promoție – Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu”
din Cluj-Napoca, secția pictură. Din 1994 este membru al Uniunii
Artiștilor Plastici din România, iar din 2004 este membru al
societății OAS (Oackville Art Society), Canada. A emigrat în Canada
în 1999. A participat la șapte expoziții individuale în România,
Italia și Canada și la zece expoziții de grup în România și Canada.
Are lucrări în colecții private în Canada, SUA, Nouă Zeelandă,
Germania, Franța, Italia, Austria, Ungaria și România. Una dintre
colecțiile private importante în care se află două lucrări ale
pictorului este cea a lui Sir Kenneth R. Thomson din Toronto,
renumitul colecționar care a donat o mare parte din tablourile sale
muzeului de artă canadian AGO (Art Gallery of Ontario). Lucrările
lui Remus Moldovan pot fi vizionate pe webul personal,
https://remusmoldovan.com
-
Veronica Pavel Lerner: V-am întâlnit cu zece ani în urmă la
Consulatul General al României din Toronto, unde ați avut o
expoziție cu câteva din lucrările dv. Am fost extraordinar de
impresionată de lucrările dv., picturi cu totul originale, cu rame
foarte speciale - pe care am aflat că tot dv. le-ați făcut. M-ați
invitat atunci să vin la dvs acasă, ca să văd întreaga colecție. Am
ajuns să va fac această vizită abia acuma, dar nu-mi pare rău,
pentru că, în acest timp ați mai făcut multe lucrări, absolut
remarcabile din toate punctele de vedere. Am fost foarte
impresionată și de unicitatea stilului dv. și de tot ce mi-ați spus
în legătură cu tehnicile pe care le folosiți și m-am bucurat că ați
acceptat solicitarea mea da a vă lua un interviu. Să începem așadar
cu-nceputul. Când erați copil va plăcea desenul?
-
Remus Moldovan: La 8 ani am avut prima mea expoziție personală.
Faptul că eu sunt artist nu este o întâmplare. E genetic. Tatăl meu
a pictat, am tablouri de-ale lui acasă.
-
VPL: Și el, când vedea desenele dv., ce spunea?
-
RM: Întotdeauna îmi spunea să-mi văd de pictat. De câte ori voiam să
fac altceva, el zicea: „Tu vezi-ți de pictat.” Având expoziții de la
o vârstă fragedă (8 ani în 1972) și cu părinții care m-au încurajat,
când cuiva îi plăcea foarte mult o lucrare care arăta bine, o
distrugeam pentru că eu o percepeam altfel. Îi pare rău că am
pierdut unele desene de atunci…
-
VPL: În ce moment ați devenit
conștient că desenul – și apoi pictura – vă atrag cel mai mult,
făcând parte din dv.?
-
RM: Eram la școala primară și nu mi-au
plăcut celelalte materii. M‑am chinuit cu ele, la unele am rămas și
corigent.
-
VPL: Zău? La ce?
-
RM: La limba engleză. Că de aceea
Dumnezeu m-a trimis în Canada să vorbesc engleză. A fost limba mea
„preferată” și, vedeți ce ne face soarta! (râde)
-
VPL: Viața v-a învățat engleză acuma!
Și cum arătau caietele dv.?
-
RM: În general, toate caietele mele
erau pline de desene. Șansa mea a fost că învățătoarea de la școala
primară a sugerat părinților mei să mă dea la liceul de arte
plastice, pentru că eu nu făceam altceva decât să desenez. Din
fericire, am avut părinți educați care au înțeles lucrul acesta. Nu
făceam matematică, nu îmi plăceau alte materii, umpleam caietele cu
desene. În clasa a 5-a am dat admitere la liceul de arte plastice și
am intrat.
-
VPL: Și ce fel de elev ați fost acolo?
-
RM: N-am excelat ca elev pentru că am
avut un complex din cauza ochelarilor de vedere. Pe vremea aceea nu
se purtau ochelari, un era o modă ca acum, când chiar dacă n-ai
nevoie, porți. Am avut un complex de inferioritate. Eram un băiat
tăcut, timid, bun, cele mai bune note le aveam la purtare și la
educație fizică. Îmi vedeam de treabă, dar nu excelam.
VPL: Și la desen?
-
RM: Da, și la desen aveam note bune.
Dar prin clasa a zecea am primit și note de 3 sau de 4. Aveam un
profesor foarte sever, prof. Ioan Sbârciu, care acum e decan la
institutul de Arte Plastice. După aceea m-a umplut de 10 ca să merg
la olimpiada de desen. Se făcea olimpiadă de desen pe atunci. Am
mers la București în clasa a zecea la olimpiadă, unde nu am făcut
mare lucru. Totul s-a schimbat în clasa a 11-a, când am avut o mare
șansă și de aceea sunt astăzi ceea ce sunt. Era un profesor care
dădea ore particulare de desen, se numea Cseh Gusztav. Am fost
singurul elev de liceu, ceilalți erau deja mai în vârstă, dăduseră
la institut de multe ori. Eu, la 16 ani, am luat ore particulare
până la absolvire. Atunci s-a petrecut marea schimbare în mine.
-
VPL: Ce v-a învățat profesorul? Cum să
gândiți, cum să priviți, sau v‑a introdus mai mult în meșteșugul
propriu-zis al artei?
-
RM: M-a învățat tot ceea ce ar fi
trebuit să învăț în anii de liceu.
-
VPL: Anume ce?
-
RM: Cum să desenez, cum să privesc.
Examenul la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj era
bazat pe figura umană, compoziție. Asta era schema prin care se
făcea admiterea. Concurența era foarte mare, erau 4 locuri și 200 de
candidați.
-
VPL: Și ați intrat, după care, în
1989, ați absolvit institutul.
-
RM: Da, am terminat ca șef de
promoție, secția pictură. Eu n-am vrut să merg la Institut, din
motive legate de tatăl meu, Laurențiu Moldovan, care a fost deținut
politic de trei ori. Prima dată la vârsta de 18 ani, pentru că a
cântat „Trăiască regele” pe trenul care îl ducea de la Cluj la
București. A doua oară, când a făcut armata, a fost infirmier și din
cauza ideilor lui anti-comuniste i s-a înscenat o dezertare și a
stat închis un an. Ultima oară a fost în 1985, an în care am fost
plecați într-o excursie în Estul Europei (Ungaria, Cehoslovacia și
R.D.G.) și pe tot drumul am fost urmăriți de securitate. Perioada de
facultate a fost extraordinar de dificilă pentru mine, nu era de loc
ușor să ai un tată închis, chiar dacă nu era un criminal.
-
VPL: Ați terminat deci în '89, cu
câteva luni înainte de căderea regimului Ceaușescu. Erați deja
căsătorit?
-
RM: Da, m-am căsătorit în 1988,
înainte de a termina facultatea. În 1989 am avut noroc, a fost prima
oară după 16 ani când s-a deschis Ardealul pentru repartiții și,
fiind șef de promoție, am ales cel mai apropiat loc de Cluj ca să
fiu profesor de desen. Colateral am avut și un business, tata
deschisese un restaurant și, din punct de vedere material, eram
confortabili.
-
VPL: V-ați hotărât totuși să emigrați
în Canada. De ce în Canada?
-
RM: Pentru că era sora mea aici.
Decizia s-a luat când a fost a doua mineriadă. Atunci ne-am speriat.
Sora mea era deja în Canada de patru ani. Plecase întâi în Anglia în
1991 și în 1995 a venit în Canada. Am sosit în 1999 cu speranțe mari
și cu un container în care am pus toate lucrările și bunurile
personale.
-
VPL: Dar am înțeles că ați călătorit
și înainte de plecarea definitivă, ați fost în Italia.
-
RM: Am fost în Italia în 1991, în
vizită la un frate vitreg. Acolo am făcut o mică expoziție cu
lucrări pe teme religioase. Am vrut să rămân, dar n-am făcut-o. Eram
prima dată în Italia și eu învățasem la Istoria Artelor altceva
decât ce vedeam în galerii. Am fost decepționat.
VPL: Când ați revenit din Italia în România, picturile dv. erau deja
în spațiu?
-
RM: Nu, erau încă pe pânză,
bidimensionale, erau compoziții, portrete, dar erau deja cu ceva
frământări vizibile.
-
VPL: Și când ați început lucrările în
spațiu?
-
RM: După ce m-am întors din Italia s-a
produs schimbarea. Am simțit nevoia de altceva. Picasso spunea: „eu
nu caut, eu găsesc”. Norocul meu este că găsesc, pentru că Dumnezeu
mi-a arătat unde să caut. Am găsit și am înțeles că am nevoie de o
altă formă. S-a născut primul meu autoportret, prima lucrare
ondulată. Exprimă bucuria de a fi găsit ceva și am înțeles că acesta
este drumul pe care trebuie să-l urmez. Problema mare este cea a
ramelor, pentru că rama nu este doar ornament, este parte din
lucrare.
-
VPL: Le gândiți împreună?
-
RM: Absolut, ele vin împreună. Vara
construiesc ramele în curte, iarna pictez în interior, pe suportul
construit. Ramele sunt importante pentru tablourile din fiecare
perioadă istorică. Lucrările scoase din ramă nu mai au aceeași
reprezentare. Astăzi nu se mai pun rame la tablouri. La lucrările
mele, ramele sunt parte integrantă a lucrării, ele se lucrează și se
pictează împreună. Dacă aș exclude ramele, lucrarea n-ar mai avea
același mesaj.
-
VPL: Ați ajuns în Canada, unde ați ai
deschis câteva expoziții. Când și cum l-ați cunoscut pe vestitul
colecționar Sir Kenneth Thomson din Toronto?
-
RM: Nu mai știu exact, cred că în
2004. El m-a contact printr-un email scris de secretară. Ajunsese un
catalog de al meu la el și i-a plăcut una dintre lucrări, care l-a
interesat. M-a întrebat dacă este de vânzare, eu i-am făcut-o cadou.
Apoi i-am mai dăruit una, a avut două lucrări ale mele în colecție.
După aceea am corespondat până în 12 iunie 2006, când a decedat. Nu
am avut ocazia să-l cunosc personal.
-
VPL: Să trecem acuma la tehnica dv. de
lucru. În privința culorilor, ce tehnici folosiți?
-
RM: Sunt perioade din istoria artelor
care mă obsedează, la fel și tehnicile pe care le exersez și încerc
să le învăț. Sunt foarte atașat de epoca barocă. Tehnica acestei
epoci, pe care o experimentez, cere mult timp și răbdare. Artiștii
de azi nu au nici timp, nici răbdare. Se practică rutina, care, când
intervine, distruge creația.
-
VPL: Așa este. Și dv., înainte de a
începe o lucrare, aveți deja imaginea ei în cap, nu?
-
RM: Absolut! Este ca și cum v-ați uita
dv.s la televizor. La mine este acolo. Singurul element care
desparte imaginea de lucrarea propriu-zisă este timpul de a o
realiza.
-
VPL: Știți exact momentul în care ați
terminat o lucrare, sau reveniți la ea mereu?
-
RM: Lucrarea este clară, dar, după ce
o termin, intervine frica, neîncrederea, care își au rolul lor. De
aceea trebuie să exersezi, să înveți. Lucrez și acum la o lucrare pe
care am început-o acum zece ani și care era terminată, dar eu nu
eram mulțumit. Am revenit la multe lucrări.
VPL: După zece ani e o altă viziune.
-
RM: Este și o altă viziune, dar
stăpânești mai bine și tehnica, vârsta aduce experiență; ideea mea
este ca la bătrânețe să nu devin un pictor bătrân, ci un pictor mai
bun.
-
VPL: V-am vizitat casa, care e ca un
mic muzeu cu lucrările dv. Care dintre ele credeți că vă reprezintă
cel mai bine?
-
RM: Lucrarea mea preferată este
ultima.
-
VPL: Și care este ultima?
-
RM: Încă nu am făcut-o (zâmbește). Ca
să răspund întrebării dv., încep cu prima lucrare care mă
reprezintă, autoportretul din 1991, care exprimă bucuria că mi-am
găsit drumul. În afară de ea mai sunt trei foarte importante, pentru
că din ele derivă toate celelalte. Ele constituie matrița, matca din
care s-au născut toate celelalte, care sunt variațiuni, combinații.
Le voi menționa aici în ordinea în care au fost făcute. După
autoportretul din 1991 pe care l-am menționat, urmează alte trei,
lucrate în aceeași perioadă din 1993. Prima este tot un autoportret,
intitulat „It’s how I see” și este prima lucrare pe colț. Creează o
iluzie optică, dar nu aceasta a fost intenția mea, ci am vrut să
spargă cumva spațiul. A doua este un nud care e format de fapt din
două lucrări, una este oglindirea celeilalte și se intitulează
„MoMona”, soția mea. În sfârșit, „Remember” este a treia. Cele patru
lucrări stau la baza tuturor celorlalte și sunt definitorii pentru
toată opera mea.
-
VPL: În încheiere, mulțumindu-vă
pentru timpul acordat, aș vrea să-mi spuneți care este legătura dv.
intimă cu arta pe care o creați?
-
RM: Sunt liber numai când sunt în fața
șevaletului și lucrez. În momentul în care am plecat de acolo, devin
prizonier, sunt ca un deținut. Doar când lucrez nu sunt prizonier,
aceasta este libertatea mea!
-
-