Elisabeta Iosif - Cină cu Veturia (fragment din romanul omonim)
– Cu ce vă pot fi de folos, domnule Alexandru Vativer?
– Fiecare poveste este un sâmbure de roman. Dacă îmi permiteți, am
să vă spun și eu o poveste adevărată. Poate vă va interesa pentru
cartea dumneavoastră, dacă nu-i prea mare îndrăzneala…
– Depinde de cât este de interesantă și cum se va înscrie în
contextul acțiunii romanului.
– L-am rugat pe bucătar să-mi divulge titlul cărții, care v-a creat
dialogul cu el.
– L-ați cumpărat cu un bacșiș gras…
– Știți, autorul Psihologiei gustului, Brillat-Savarin, spuse ca și
cum nu auzise remarca Veturiei, mi-a suscitat interes încă din
copilărie. Străbunica Lelia îmi dădea să citesc, fără să mă oblige,
având grijă să aibă titluri atrăgătoare. Cum era acesta. Se amintea
în carte și despre Grimod de La Reyniere. În domeniul gastronomiei,
era autorul unei politici a gustului. Eu m-am născut în Franța, mama
aflându-se la Paris la studii. Străbunica, o persoană cultivată, îmi
povestea cu mult umor despre excentricii vremii sale, cu care se
întâlnea adesea la spectacole teatrale. Și eu, adolescent fiind,
eram atras de teatru. Am cunoscut actori renumiți. Când am devenit
student la Academia de Teatru, am asistat la citirea unor lucrări
încheiate sau a unor episoade care erau apreciate sau nu, unele puse
în scenă nu în teatru, ci în vilele unor personaje importante ale
epocii, făcând furori în epocă. Și pe vremea tinereții mele, Grimod,
care lăsase o serie de scrieri, era considerat un „Diogene modern”
și a rămas până în zilele noastre „un amestec de legende și anecdote
autentice, o combinație de mituri, fabulații și fapte fanteziste” –
cum amintește și Michel Onfray. Lucrurile care se desfășurau nu mai
păreau trecute, ca și epoca sa, ci deveneau, prin jocul scenic,
adevărate.
– Năstrușniciile lui Grimod…
– Nu numai că am ascultat și am citit multe despre „piesele”
teatrale create de el, ci și pentru că m-a atras scenografia lui din
acea epocă. Era specială. La fel și jocul. El avea nu numai pasiune
pentru teatru, dar era un scriitor care publicase reflecții
dramatice, „reușind performanța de a redacta la fiecare zece zile
șaptezeci și două de pagini care vorbeau despre spectacolele din
cele șase teatre principale ale Parisului”. Teatrul și consistența
mâncărurilor cuceriseră într-o nouă etapă a gastronomiei populația
din acea vreme. Masa devenea o scenă care împletea pasiuni, „un
ceremonial, un univers civilizat, un microcosmos al bunului gust
înțeles ca politică”. Teatrul propus, care s-a perpetuat de-a lungul
secolelor, a fost reluat de diverși regizori și actori, devenind o
preocupare majoră și, după ce el nu a mai existat, făcând „Parisul
să vorbească” despre orgii, despre mariajul dintre moarte și hrană,
despre un supeu scandalos, extravagant, ca pe vremea lui Grimod.
– De unde aveți informația, că asemenea scene s-au repetat?
– Fiindcă la cel puțin una dintre aceste ceremonii „reluate” de
curând am fost prezent.
– Povestiți-mi. A fost același fel de teatru și în același timp un
elogiu al rafinamentului gurmand – totul realizat cu alte tehnologii
moderne?
– Repetându-se chiar scenele. Dorindu-se precum Grimod să se
realizeze o comunitate hedonistă în care teatrul, jocul, cinismul,
dar și umorul să aibă același scop.
– Era de fapt un club închis.
– La aceste „mese filozofice” trebuia obligatoriu să fii om de
litere. Gustările, friptura și cele șaptesprezece cești de cafea
obligatorii erau pretextele întâlnirilor literare, unde teatrul avea
întâietate. Și, atenție! Judecata gustului veghea la redactarea unui
text expediat a doua zi la o revistă de specialitate!
– Se făceau și „disecții literare”?
– Întâlnirile începeau la ora nouăsprezece și durau cel puțin cinci
ore. Se discutau noile aparițiile literare, se citea pamfletul scris
de unul dintre ei…
– Verbul avea prioritate.
– Exista și un juriu care decidea numele unor noi feluri de mâncare.
– Ca de pildă?
– Fileu de pește à la Orly, piept de găină îndopată à la Chingara,
iepure ca la Veneția, clapon pane ca în Anglia…
– Diverse modalități de preparare, dar și diferite proveniențe. O
anume poetică pentru o nouă bucătărie.
– În clipa când se propunea „homar cu piure de ceapă și aromă de
cuișoare” sau „sufleu de raci și bureți cu vin Meursault”,
comentariile, concluziile, erau trimise unei anume publicații a
gurmanzilor. Într-un fel, și Parisul participa la această
„judecată”… Atunci s-a născut critica gastronomică modernă.
M-ar interesa și povestea spectacolului acelor „orgii” de care
aminteați, supeurile extravagante din epoca sa. Și mi-ați mai spus
că ați luat parte la un astfel de „teatru”, chiar pe domeniul în
care trăise Grimod. Dar despre toate acestea în altă seară. S-a
făcut târziu, spuse uitându-se la ceas... Soțul meu a trimis deja
mașina. Cunoașteți lucruri interesante despre o perioadă demult
trecută și în parte necunoscută zilelor noastre…
Alexandru Vativer se înclină sărutându-i mâna, conducând-o până la
luxoasa mașină. Un parfum suav îl împresură, amintindu-i de un nud
de femeie, pe o cutie de parfum Veturia. Tentele de o senzualitate
inedită, încărcate de sensuri, îl urmăriseră încă de la început…