SAU FILOSOFUL DE LA CAPĂTUL
FRÂNGHIEI (PORTRET CRITIC)
Daniel Corbu
Considerat astăzi unul dintre marii filosofi ai nihilismului,
dintre marii eseişti al secolului douăzeci, un mare stilist şi
unul dintre cei mai importanţi gânditori ai modernităţii, Emil
Cioran a pornit încă de la început, asemenea lui Flaubert,
împotriva locului comun. Dacă cel dintâi a avut geniala idee de
a strânge toate locurile comune într-un ,,Dicţionar de idei
primite de-a gata”, Cioran are o revoltă funciară,
detectabilă în fiecare rând scris, în faţa a tot ceea ce e loc
comun. Gândire cu adevărat modernă, Cioran dezice modul
de gândire liniar cu care ne
obişnuiseră un Seneca, Montesquieu, un Montaigne sau chiar Gide.
Acţionând à rebours (e uşor de observat că
şi-a făcut o tehnică din acest „în răspăr”), el este mereu pe
picior de război cu sine, cu lumea şi ideile. Astfel, pe acest
socratic dezabuzat şi atroce, apostol al unui nihilism agresiv
care încearcă să pună lucrurile la punct, nu ţi-l închipui decât
mergând pe dunga prăpastiei. Amăgire, amărăciune, disperare,
totul în interiorul unui fast stilistic original care dă un
farmec aparte filosofiei sale lirice, apărută în plină epocă de
cinism.
În
Schimbarea la faţă a României (1936), Emil Cioran spunea
despre Eminescu: „Suntem prea obligaţi faţă de geniul lui şi
faţă de tulburarea pe care ne-a vărsat-o în suflet. Ce a căutat
pe aici acel pe care şi un Buddha ar fi gelos?” Prin urmare, şi
pentru filosoful Cioran, Mihai Eminescu este modelul în absolut
de gândire?! Să nu ignorăm în acest sens o surprinzătoare frază
dintr-o scrisoare trimisă fratelui său Aurel Cioran şi datată 24
martie 1975: „... într-un anume sens eu descind din
Rugăciunea unui dac, al cărei ton violent, rostit ca un
blestem şi nu ca o iertare, mi-a plăcut întotdeauna”. Aceste
cuvinte. Şi altele! Când Emil Cioran a spus, în 1990, „Eminescu
este sursa României. România poate să facă toate prostiile şi
Eminescu le compensează”, m-am liniştit. Spiritul românismului,
cel profund, nu cel exhibiţionist şi ludic al unor Tristan
Tzara, Braun, Roll sau Gherasim Luca, suprarealişti, privitorii
deasuprăi, era în buna sa regulă: a unui determinism specific
românesc. Cioran nu este un sistem filosofic (după Hegel se pare
că nu mai sunt la modă sistemele!), este un stil şi un ton
inconfundabil.
Primit cu reticenţe la început în Franţa, Cioran este astăzi
tradus aproape în toate limbile Europei, studenţii îl citează
şi-i poartă cărţile în buzunare ca pe biblii ale modernităţii.
Syllogismes de l’amertume, Histoire et utopie,
La tentation d’exister, La chute dans le temps, De
l’inconvenient d’être né, Exercices d’admiration sunt
cărţi ale amărăciunii, disperării şi incovenienţelor de-a
exista, scrise de cel pe care l-am numit în mai multe rânduri
filosoful de la capătul frânghiei.
În
ultimii ani de viaţă, Cioran a ieşit din claustrarea sa de
călugăr benedictin sau budhist, a acordat interviuri, a apărut
la televiziune. Grea povară trebuie să fi fost gloria pentru un
astfel de om născut cu vocaţia singurătăţii. Şi, parafrazând
ceea ce însuşi spunea evocându-l pe Borges în Exercices
d’admiration, spun şi eu că mă simt stingherit să vorbesc
despre românul Cioran (împrumutat de noi culturii franceze),
acum, când îl sărbătoresc până şi universităţile.