-
Interferențe pregătindu-și lumina
-
-
cronică de
Elena Papadopol despre volumul Interferenţe, de Cornelia Grozavu
-
-
Astăzi
-
-
Astăzi, vechiul far a întinerit
-
în chemarea valurilor,
-
lumina fragilă tot crește
-
în iubirile născute.
-
-
Trecem și noi prin timp
-
și-n spirala apelor
-
Inimile noastre bat
-
mai repede în poemele tăcute.
-
-
-
“Cornelia Grozavu iubește marea. S-a
născut la Constanța, primăvara, în clipa când ziua și noaptea
își împart în mod egal orele, la echinocțiu. Studiile și le face
în orașul natal și Iași. Este profesoară licențiată în
fizico-chimie.”
-
-
Poezia doamnei Cornelia Grozavu este
expresia unei energii pure, a sentimentului de iubire benefică.
Am acceptat cu sufletul deschis această provocare literară,
deoarece poeta păstrează ca principală preocupare, concretizată
și în acest volum, numit Interferențe, să transcrie
delicat poezia, din starea de transă poetică pe foaia de hârtie,
iar "interferențele" - iată cuvântul din titlu, pe care îl
recuperez în discursul meu - dezvăluite atât în cuplul existent
(eu liric - persoana iubită), cât și în frumoasa întâlnire a
sinelui cu marea, redate cu suavitate, îi trădează poetei, prin
toți porii, acea implicare, acea reîntoarcere a sufletului în
spațiul poeziei.
-
O fire poetică hipersensibilă, de un
lirism care absoarbe diafanul în iubire (exemplific versurile):
"eram în toamne/ frunze rebele/ chemări subtile/ în albastrul
din stele/ eram surâs/ flori la fereastră/ așteptare uitată/ pe
cărarea albastră", Cornelia Grozavu este printre puținii care
înregistrează inteligent acea undă (in)conștientă care produce
poezia în afara realității.
-
Această carte, de fapt, este într-o
permanentă completare pentru că temele reluate: iubirea,
trecerea timpului, amintirea interferează cu inspirația
metaforelor și cunosc mereu asumarea trăirii.
-
"Prea târziu te-am găsit/ era ziua când
ai plecat, digul părăsit/ clipa de-atunci e uitată/ pasărea-n
zbor, val de peruzea: A fost odată!" sunt versurile din
lirica autoarei, care m-au invitat să găsesc acel profil intim
al întregului, al cuplului, rămas cognoscibil în universul său
interior, redus uneori la digul părăsit sau numărabilul "A fost
odată!". Se înțelege un ultim val din seismul acelei trăiri (poemul
"Între ape")
-
Poemele sunt fuziuni, interferențe
ale gândurilor jucăușe, chiar spectaculoase, cu acea energie
spre care a năzuit spiritul poetei: "ascunderea sub verdele/
adânc/ unde, clipele naufragiate, înșirate pe firele timpului/
lângă harpa zeilor, caută-n suflete/ cu aripi albe".
-
Eul liric acroșează această binevenită și
animată prezență a mării și reușește să elibereze din interior
emoția, cu aceeași simplitate, muzică, incisivitate a valurilor.
Prezența prelungită a poetei pe malul mării și conexiunile care
se realizează - întrucât se observă termenii dominanți din
discursul liric - decantează reflecții profunde, exprimate într-un
limbaj simplu, dar generos metaforic, fără să fie spumos,
acest cuvânt fiind rezervat doar spargerii valurilor, în această
panoramă a mării. Metaforele create nu reprezintă, din punct de
vedere stilistic, doar tulburări, trăiri care se sparg, se
năruie, se descompun, se reneagă, dispar într-o clipă, ci sunt
sugestive. În ceea ce privește această coerență a gândului, cu
sufletul, care prinde culoare în virtutea contextului mării,
iluzia optico-cerebrală-spirituală a poetei scoate în evidență
bucuria din intimitatea cu sinele, acest înlăuntru numit "acasă".
Am admirat în timpul lecturii volumului că oricât de frământat
ar fi sinele poetei Cornelia Grozavu, cei din afara lui nu
cunosc proporția luptei interioare, ci sunt doar receptori ai
exprimărilor strălucitoare precum stropii valurilor, care au
puterea, prin tranziție, să se piardă și ei în jocul
întortocheat al trăirilor, așa cum valoric și "firele de nisip
numără clipele", în labirintul timpului. Iată motivul pentru
care verbul la imperfect din propoziția simplă: Începea viața!,
cuprinsă în versul final din poemul "În pletele albastre"
(pag. 12) definește tot acel miez al universului sentimentelor și
câmpului semantic aferent lirismului poetei, uneori chiar
elegiac.
-
Poeta Cornelia Grozavu proiectează
sugestia erotică pe tărâmul unui prezent armonizat cu starea
sufletului. Ca efect al acestei stări, am ales poezia "Pe
umerii tăi", unde ambii parteneri ai cuplului sunt
prezentați cu o tentă chiar simbolistă, prin condiția de
existență care le este dată, deoarece ei nu sunt doar elemente
ale spațiului vizual, ci sunt creați astfel încât iubirea să fie
sugerată la maximum. Eul liric nu se înstrăinează nicio clipă de
sufletul compatibil, ci se îndepărtează de lume, dar
conceptualizează sugestiv lumea interioară, a fanteziei și
visului. ("Pe umerii tăi,/
cascadele lumii înfloresc,/ Eu sunt oceanul ce așteaptă/ să le
întâlnesc./
În ochii tăi,/ Universul e odihnă de mult,/
Eu sunt tăcerile latente/ în veșnic tumult./ În pieptul tău,/
bate inima Căii Lactee,/ Eu sunt așteptarea/ țesută în Odisee.")
-
Misterul începe chiar de la începutul
volumului și nu mi s-ar părea firesc să nu evidențiez starea din
care se va desprinde mereu o lume a iubirii, mereu altă lume
pentru poeta Cornelia Grozavu dar și pentru cititori,
reprezentată incitant pentru imaginație și spirit, sub aspectul
unor simboluri personale, autentice, din care derivă o altă
viziune conceptuală, combinată cu elemente de recuzită romantică
- nu aceea stilizată a curentului literar simbolism - viziune pe
care o salvează chiar prin așezarea poeziei intitulate sugestiv:
Decor, în deschiderea volumului.
-
Poemul omonim al lui George Bacovia,
apărut în 1916, în volumul Plumb, are motive dominante
ale esteticii simboliste, specifice creației bacoviene. Acolo,
albul și negrul, cele două nonculori, sunt sugestive pentru
reducerea universului, pentru reducerea lumii la starea de neant.
-
Dar în poemul
Decor al poetei Cornelia Grozavu, natura nu
simbolizează descompunerea materiei. Chiar dacă nu are un refren,
ca un sonet, are ideea de îngânare a unui refren, prin
transferul cântecului interior, dominat de impactul mării,
speranței și vieții. (“Ajung
la copacii cu ramura-n floare,/ Plouă a primăvară și renasc/ sub
soare./ Vântul se apleacă peste umbra florii,/ Norii-s tot o
fugă, dar i-ajung cocorii./ Pașii se măsoară-n așteptarea dulce,/
Valul mă împarte, fluxul mă aduce./ În bobul de rouă se-mparte
culoarea,/ Sunt de-acum aproape și mă/ strigă marea.”)
-
Există o deschidere a eului liric către
cromatică și suprapunere sinestezică de elemente ale naturii,
pentru a arăta poezia interioară, acea culoare a ei, în
dimensiunea mării, fundalul universal al întoarcerilor poetei
către iubire, speranță, renaștere. (poemul “Păsările”)
-
Poezia doamnei Cornelia Grozavu desemnează
o poezie scrisă sub semnul armoniei. Acesta este și motivul
pentru care am exprimat ideea, la începutul prezentării, că
acest volum nu se finalizează aici, că se află într-o continuă
completare. Sentimentele poetei au acest potențial să fie
energia unui univers liric extins sub semnul luminii, pe care să-l
dăruiască în mod consecvent cititorilor, sufletelor ce rezonează.
-
Bineînțeles că viața poetei a fost și
catharsis. De multe ori am întâlnit în poeme cuvântul lacrimi.
Dar l-a ameliorat, l-a transformat în miere, prin metafore. În
ceea ce privește structura versurilor, se observă că rimele nu
sunt căutate cu obstinație. Există uneori. În schimb, poeta
acordă atenție imaginilor artistice și simbolisticii acestora,
să transmită. Nu ia în calcul prozodia. Stabilește corespondență
între imagine, sentiment, muzicalitate. De vreme ce esența
poeziei o constituie iubirea, consider că o consecință ce derivă
de aici este faptul că poezia va ajunge repede la sufletele
cititorilor. Ce poate fi mai tainic, mai intraductibil din
profilul necunoscut al autorului, dar și al cititorului decât
acest punct comun de revenire/ reîntoarcere/ recurență a iubirii,
călăuză oarbă pe "digul pustiu", "totemul de pe stânci în apele
adânci"...?
-
Volumul, apărut la Editura EX PONTO,
inspirat intitulat "Interferențe" urmează celorlalte patru
volume: "Marea în inima mea", Gânduri la țărmul mării", "Între
ore", "Muguri de lumină" și, prin comparație, se observă că
manifestă aceeași formă lirică, ce atrage spiritul cititorului
prin harul poetic. Cele 124 de poeme din această carte sunt
scrise în versuri libere, uneori cu rimă, alteori doar cu
asonanță, care te fac să simți puterea de învăluire a
imaginarului lor.
Ele
se dovedesc a fi expresia unei creații
profunde, prin căutarea de sine, prin trăirea visului poetic,
iar lectura volumului constituie, de fapt, interferența viziunii
poetice cu recunoștința și bucuria cititorului, ce primește, cu
generozitate, sensibilitatea din starea nativă a poetei Cornelia
Grozavu, reverberată pe traiectul literar.
-

-
Sursa:
Elena Papadopol,
14
nov. 2023