-
-
"Teodor Dume pe un drum ascendent către consacrare și nemurire"
-
cronică de Ionuţ
Caragea
-
-
Pe Teodor Dume îl cunosc din 2009, de pe
portalul de literatură online "Agonia" (sau Poezie.ro). Este
unul dintre poeţii pe care i-am urmărit, încă de la început, cu
mare plăcere, identificându-mă, mai ales, cu tragismul poeziei
sale. Remarcam şi modalitatea cât mai directă de a-şi expune
trăirile în versuri, fără să recurgă la obscuritate, încifrare,
analogism sau preţiozităţi inutile.
Nu era la fel de orfic precum unii reprezentanţi de seamă ai
optzecismului, dar parcă împrumuta ceva din atitudinea lor
lirică atunci când făcea trecerea de la versul alb la versul
clasic, o dovadă în acest sens fiind şi poeziile din volumul
„Strigăt din copilărie” (1994). Uneori se rezuma doar la esenţe,
având o scriere aproape aforistică, asemănându-se din acest
punct de vedere cu Mahmoud Djamal, un alt poet care s-a afirmat
pe Agonia.
De altfel, trecerea la aforism s-a produs în 2016, odată cu
volumul „Vitralii pe un interior scorojit” în a cărui prefaţă
spuneam că „Teodor Dume, aflat la etapa sedimentării ideatice şi
filozofice, încearcă şi reuşeşte cu minuţiozitate să persifleze
vaguitatea şi să-şi cristalizeze gândurile… (...) Nimic riscant,
nimic superfluu; evoluţia scrierii sale este firească şi pune în
valoare înţelepciunea maturităţii creatoare.”
Primele contacte virtuale cu Teodor Dume au avut loc în
subsolul unor poeme în care simţeam că se mai pot face câteva
mici ajustări înainte de a deveni „publicabile”. Încercam să vin
cu o opinie constructivă, iar Teodor Dume era de fiecare dată
receptiv şi respectuos, nefiind deranjat de intervenţiile mele.
În februarie 2016, am avut norocul să-l întâlnesc pe autor în
carne şi oase, iar el mi-a oferit două volume de versuri: “Azil
într-o cicatrice” şi „moartea, un fluture alb”.
M-am oprit asupra celei de-a doua cărţi publicată la ed. Pim
în 2015 şi am redescoperit versurile poemului „Un fel de
remiză”, cu subtitlul „scrisoare neterminată” (pag. 103): ştiu
că nu ne-am văzut de mult / nu mai contează oricum / între mine
şi tine / nu-i decât un punct / în care se adăpostesc / pentru o
vreme / umbrele şi mirosul greu de igrasie / care mă împiedică
să te văd / nu e nici ură nici / încăpăţânare / ci doar un zid
umed şi înalt / cu ferestre false care nu mă lasă / să privesc
într-acolo... // încerc să mă târăsc prin / smoala din zid / şi
mi-e greu / presimt ceva rău / neputinţa se-ncolăceşte pe mine /
şi îmi taie răsuflarea dar / mă gândesc că de fapt / toate
sfârşiturile sunt părţi / care egalează distanţa dintre noi //
aici în lumea mea / cu o singură moarte / e ca un fel de joc cu
remiză... / *** / nu nu-mi doresc nimic mai mult / decât să stau
în faţa oglinzii / şi să privesc depărtările”.
În comentariul din subsolul acestui poem publicat iniţial pe
Agonia, am opinat că se pot face două intervenţii pe text:
eliminarea propoziţiei “care nu mă lasă să privesc într-acolo”
(o explicaţie inutilă) şi eliminarea unui adverb de lângă verbul
„târăsc”, adverb care ducea la o construcţie pleonastică.
Mulţumindu-mi pentru sugestii, Teodor Dume a operat o singură
modificare, ceea ce demonstrează că autorul, pe lângă
receptivitatea de care dă dovadă, are şi o personalitate
puternică, specifică zodiei berbecului, nerenunţând cu una cu
două la cuvintele sale, chiar dacă, în opinia mea, ferestrele
false sugerau deja imposibilitatea de a privi dincolo.
Un alt poem care a fost publicat pe Agonia şi se regăseşte în
volumul „moartea, un fluture alb” este cel intitulat „ca o
corabie în derivă” (pag. 109) : „În inima aceasta n-a mai locuit
nimeni / de ceva vreme / miroase cumplit a mucegai / din toamnă
până-n primăvară / aerul închis decojeşte pereţii / cu un fel de
revoltă // (nu nu poţi trăi într-o lume în care / îţi imaginezi
moartea ca / pe o îmbrăţişare frăţească / ştiind că totul se
termină / cu o simplă zugrăveală...) // probabil plouă afară
doar / o linişte tuciurie / creşte până la ştreaşină / totul se
termină se termină şi / dimineaţa ancorată în mine / din care
respir / tăcere multă tăcere / se împrăştie peste tot / orele se
scurg // alunec alunec mă scufund / simt nevoia să strig... /
coridoarele inimii se întunecă / încerc să mă ascund în spatele
/ jaluzelelor trase / dar nu pot / cineva muşcă din mine // încă
exist / (nici nu-mi pot imagina lumea / fără toate lucrurile
acestea mici) // ca un sacrificiu voi locui / în inima aceasta
şi / nu voi pleca niciunde / până când voi găsi pe cineva / să
mă înlocuiască // o fi prea târziu // nu ştiu...”
De data aceasta nu am putut decât să apreciez poemul în
întregime, fără să cred c-ar mai fi necesară vreo intervenţie pe
text. Aş fi vrut doar o schimbare de tematică, deoarece nu mă
împăcam cu gândul că acea corabie nu găseşte un liman, un cap al
bunei speranţe unde să-şi ancoreze visele. Ba chiar am şi
precizat că această corabie nu este deloc în derivă, deoarece
poetul citeşte, se inspiră şi este creativ, aflându-se în plin
proces al catharsisului. Suferinţa lui nu este limitativă, ci
este un modus vivendi. Dincolo de pesimismul cuvintelor sale, am
apreciat „dimineaţa ancorată în mine”, deoarece această reuşită
expresie lasă loc şi speranţei. Nu toate zilele sunt întunecate
şi ploioase, nu toate zilele sunt pline de tăcere, trebuie să
crezi că soarele va răsări şi pe strada ta, trebuie să crezi că
cineva îţi va întinde o mână şi-ţi va vorbi. Iar când se va
întâmpla acest lucru, poţi descoperi o nouă dimensiune a
iubirii.
Astfel s-a întâmplat cândva şi în cazul lui Teodor Dume,
întrucât „a iubi înseamnă a trăi înăuntrul celuilalt”, după cum
spunea tot el într-un alt poem publicat pe Agonia. Chiar şi „în
golul dintre respiraţii” (pag. 64) acel intrus care uneori îi
ciuguleşte din palmă poetului, iar apoi îl priveşte tăcut, se
poate transforma în persoană iubită. Mai exact, să te iubeşti pe
tine însuţi, altfel nu vei fi capabil să îi iubeşti pe ceilalţi.
Am spus într-un comentariu că poetul apelează la ironia
soresciană, având la bază o suferinţă reală, trăită cu toţi
porii. Şi, precum Sorescu, marele poet care îşi construia singur
o scară la cer cu ajutorul păianjenului, aşa şi Teodor Dume îşi
construieşte metafora fluturelui alb, un fluture care „mănâncă
lumina din lampă până adormi” (pag. 13). Dar acest fluture nu
este moartea în sine, fiindcă fluturele este simbolul sufletului
şi simbolul transformării personale. „Undeva în copilul din mine
zbura un fluture alb”, spune autorul în poemul ce dă titlul
cărţii. Zbura „lăsând o dâră, un fel de drum” (pag. 14). Această
metaforă semnifică ruperea de mult iubitul părinte care pleacă
dincolo, căci de fiecare dată când ne părăsesc oamenii dragi, se
rupe o parte din noi, o parte din sufletul nostru.
Fără îndoială, Teodor Dume este un poet autentic şi ambiţios,
poezia sa nefiind cu nimic mai prejos decât aceea a poeţilor pe
care critica literară i-a evidenţiat în ultima vreme. Scrie o
poezie autobiografică, încărcată de suferinţă şi pesimism,
asemănătoare cu poezia colegului său de generaţie, Geo Galetaru
(a se citi cronica subsemnatului despre Geo Galetaru pentru
comparaţii şi similitudini).
Analizând volumul "Durerea din spatele cărnii" (Ed. Pim,
2017), mi-am întărit ideea că durerea este o temă frecvent
întâlnită în opera poetică şi aforistică a scriitorului Teodor
Dume. Dar această durere nu înrobeşte, ci este „o durere din
care se va naşte o altă viaţă”, „o durere care te învaţă cum să
învingi moartea”. Cu alte cuvinte, durerea devine o treaptă
către eul transcendental, nemuritor.
Poetul tratează poezia cu respect şi responsabilitate,
aceasta fiind pentru el o adevărată cale spirituală. Chiar dacă
iniţierea nu a fost deloc uşoară şi încercările vieţii l-au
aruncat, uneori, în abisuri incognoscibile, el a ales să meargă
până la capăt. Durerea a fost marele său maestru, frăgezindu-i
inima şi sufletul, iar dragostea l-a salvat de la aneantizare şi
i-a transformat viaţa într-un miracol. Poetul ne mărturiseşte în
acest sens că „durerea înfiptă între coaste / îmi grăbeşte
răspunsul / pregătit sub limbă”, nefiind sigur „câtă tristeţe
poate fi / în firea lucrurilor”. Şi totuşi este conştient că are
„nevoie de linişte / puţină durere / maturitate / şi crez”.
Să analizăm, după mărturisirea de mai sus, care au fost paşii
pe această cale spirituală şi artistică. Prima oară, poetul a
căutat „Adevărul din cuvinte” (editura Litera, 1985), dar pentru
o căutare atât de profundă avea nevoie de un „Strigăt din
copilărie” (editura Dinastic, 1994). „Moartea, un fluture alb”
(editura PIM, 2015), i-a dat ocol de atâtea ori, fascinându-l cu
frumuseţea ei metamorfică, dar poetul, încă trăitor pe această
lume, dator iubirii eterne, dar şi amintirilor care zidesc
uneori iluzii pe retina ochiului lăuntric, a cerut „Azil într-o
cicatrice” (editura PIM, 2015). De aici, privind lumea prin
„Vitralii pe un interior scorojit” (editura PIM, 2016), a
continuat să scrijelească hârtia analizând „Durerea din spatele
cărnii” (editura PIM, 2017).
-
-
Totodată, trebuie spus că poetul a avut şi o călăuzire umană pe
drumul cuvintelor, Gheorghe Grigurcu fiind cel care a semnat
prefeţele primelor sale două volume, iar la un volum apare cu un
fragment. Girul marelui critic nu l-a împiedicat să rămână o
fire modestă şi să se dedice cu pasiune şi devotament scrisului.
Poate doar răbdarea i-a dat unele bătăi de cap, deoarece el nu
este genul de poet care să aştepte răspunsuri, mai ales atunci
când „liniştea sufocă privirile” sau când îl frământă gândul
senectuţii. Tocmai de aceea, s-a comportat uneori ca un copil
care „agită cerul şi plânge”, singura diferenţă dintre copil şi
adult fiind „doar o tăcere”.
Necunoaşterea marilor adevăruri l-a făcut să se simtă părăsit
de divinitate şi să se refugieze „printre resturi, singurul loc
de care moartea nu ştie”, adică în locul în care a locuit cândva
o femeie. Şi totuşi, din inima poetului a izvorât neîncetat
fluviul iubirii, dar şi el a fost habitatul unui peşte Piranha.
Acest peşte nu a îndeplinit dorinţe, precum peştişorul de aur,
dar prin muşcăturile lui mici şi devoratoare, a spus cuceritor:
„învaţă din tristeţi iubeşte absent / şterge cu şerveţelul orice
urmă de atingere / şi calcă pe durere ca moartea pe lut”.
Superbe aceste poveţe care ne îndeamnă să mergem mai departe,
indiferent de suferinţa prin care trecem.
Poetul devine „colecţionarul de răni”, presupunând că „nu
toţi oamenii locuiesc în Dumnezeu”, dar tot el simte cum „ceva
se mişcă în ritmul unor bătăi de inimă”. Poezia sa, în ciuda
durerilor, absenţelor şi părerilor de rău, e plină de vivacitate
şi are o muzicalitate aparte. Într-un punct ce pare a fi
„terminal”, Teodor Dume ne avertizează că „unele suferinţe / au
ieşit din matcă / tăcere / curând voi ieşi şi eu”.
Această „plecare cu reîntoarcere imposibilă” este durerea cea
mai teribilă din spatele cărnii. Dar chiar şi această durere are
un remediu care constă în înveşnicirea clipelor cele mai
frumoase prin poezie. Iar cei care vor citi această poezie, vor
deveni, la rândul lor, nemuritori.