-
Savu Popa, Hemeneutica incertitudinii
-
-
cronică de Dumitru
Chioaru
-
-
Poet deja consacrat, Savu Popa semnează în diferite reviste și
critică literară, fiind unul dintre puținii tineri comentatori ai
volumelor de poezie publicate de autori din alte generații decît cea
din care face el parte. În 2022, a publicat la editura Eikon chiar
un volum cu titlul
O hermeneutica a incertitudinii, extras și prelucrat din mai
vasta sa teză de doctorat. În Argumentul ei, autorul explică
denumirea originală a ipotezei sale de lucru, și anume
hermeneutica incertitudinii, ”posibilă din moment ce
interpretativ își autogenerează obiectul, prin sondările în
adîncimile textului, acolo unde se găsesc zonele prea pline de
semnificații”. În același argument, Savu Popa afirmă că metodele
sale de lucru sunt analiza fenomenologică și comparația
hermeneutică, complementare în demersul care pornește de la
suprafață pentru a se cufunda în adîncimile textului.
-
Bazîndu-se pe lectura cărților de referință din domeniul
hermeneuticii si al teoriei lecturii, semnate de Schleiermarcher ,
Dilthey, Gadamer, Ricoeur, W.Iser, U.Eco, Paul Cornea ș.a., autorul
explică legitimitatea hermeneuticii incertitudinii, termen care
trimite mai degrabă la principiul incertitudinii din fizica
cuantică a lui Heisenberg, referitor la propagarea simultană a
luminii ca undă și particulă, susținînd însă în prezentarea
semnificației originale acordate termenului că ”această
incertitudine generează tensiunea dintre semnificat și semnificant,
adică dintre zonele de suprafață ale textului și zonele de adîncime
semnificantă ale derizoriului, ludicului, parodicului, aflate
dincolo de suprafața semnificată în prim-planul lecturii”.
-
Savu Popa își dezvoltă propria concepție hermeneutică în capitolul
teoretic, pornind de la termenul poetalul, preluat din cartea
cu acest titlu a coordonatorului științific al tezei sale de
doctorat, Dorin Ștefănescu, conform căruia reprezintă ”un atribut
dinamic al poemului matricial de a se auto-dona în signifianța
auto-afectării, întruparea posibilului în carnea vie a poemului,
pentru a-l deosebi de apariția poetică a ființei unui poem în
statica sa”. După acest model, Savu Popa generează o serie
întreagă de termeni noi sau vechi, resemnificați conform propriei
sale teorii, ca de pildă, textualul, definindu-l drept ”acea
dimensiune a textului din adîncul textului”. De fapt, întreaga lui
teorie se fundamentează din punct de vedere terminologic pe un set
de paronime construit pe modelul binar poeticul – poetalul.
În felul acesta, demersul interpretativ își delimitează teritoriul
de exersare a metodelor de lucru, pentru a pătrunde ”dincolo de
suprafața enunțurilor, căutînd să sondăm realitatea textuală,
încărcată de sensuri și simboluri”. Se ajunge astfel la ceea ce
autorul numește ”viul textului”, adică acea stare originară
de lucruri semnificabilă înainte de a fi limbaj, ”o formă ingenuă de
a transmite semnificațiile”, așa cum procedeză el însuși în capitole
acordate poeților Ion Mureșan și Aurel Pantea, reprezentanți de
marcă ai neoexpresionismului echinoxist, primul avînd – ca să-mi
exprim părerea în termenii lui Wilhelm Worringer – atracție spre
intropatie, iar celălalt spre abstractizare.
-
Schema prezentată teoretic apare în relația dintre tendința
apolinică și tendința dionisiacă, răsfrîntă în tensiunea
dintre expresie și supraexpresie. între care se
desfășoară aventura expresionistă bazată pe intropatie a poeziei lui
Ion Mureșan. Drept urmare, Savu Popa consideră că autorul Cărții
de iarnă a trecut de la neoexpresionismul echinoxiștilor
la supraexpresionism, termen înțeles ca ”mod de a
transcendere a universului poetic în căutarea unui ultra-univers
poietic”. Iar aspectul vizionar al acestei poezii este analizat în
relație cu vizionalul, prin care ”se face trecerea de la
învelișul aparent al viziunii, la învelișul inaparent al
vizionalului”. Dar vizionalul nu se reduce la vizual, ci se
fundamentează și pe aportul celorlalte simțuri în configurarea
viziunii poetice, ceea ce constituie inefabilul poemului care nu
poate fi înțeles, titlul celui de-al doilea volum al lui Ion
Mureșan, respingând astfel interpretarea în folosul unei comunicări
vizionale.
-
Abordînd apoi poezia lui Aurel Pantea, Savu Popa renunță
să mai analizeze textul prin prisma dedublării planurilor sale,
pentru că suprafața și profunzimea se contopesc ca într-o hologramă
situată ”undeva între suprafața și adîncimea lumii”. El nu mai este
de astă dată atît de ispitit de divagații teoretice, ci recurge la
un impresionism critic mai aerisit terminologic și mai aplicat
descifrării indicilor textului. Lirismul lui Aurel Pantea este
situat sub semnul unui ”realism tenebros”, implicînd o ”alchimie
întunecată” și o ”pătrundere în viscerele textului”. Pentru Savu
Popa, dominantă este în poezia lui Pantea ”atmosfera sumbră a
experienței thanatice” care, deși se regăsește mai puțin în primele
lui volume, se impune cu Negru pe negru și continuă cu
volumele Nimicitorul, Execuții ș.a. Savu Popa
consideră că thanatomorficul acestei poezii se bazează pe
imaginea imersivă, numită și imagine în cădere, ceea ce
constituie o poetică a căderii, analizată cu subtilitate în
oglinzile textelor care o multiplică la infinit. Modelul ontologic
al acestei imagini este corpul uman perisabil, disociat ca și
la filosoful Michel Henry, de trupul ca imagine a divinității
creatoare. Criticul descrie retorica lui Pantea ca ”un mediu
carceral al non-limbajului”, prin intermediul căruia este
reprezentată, într-o continuă tendință spre neantizare a lumii,
”atmosfera dezintegrării, atît carnale, cît și spirituale” a
omului, pe un fundal apocaliptic.
-
Hermeneutica incertitudinii
este o carte remarcabilă, întemeiată pe o bună formație filologică,
dar și pe o intuiție de poet care știe că orice text are și un
subtext, făcînd necesară aplicarea unei grile de lectură
hermeneutică.
-
-
Dumitru Chioaru
Sursa:
Dumitru Chioaru, 27 oct. 2023