-
*Silvia Ioana Sofineti, „Feline pândind printre gânduri”, Editgraph,
2021
-
-
Cronică de Valeria Manta Tăicuțu
Valeria Manta Tăicuţu
-
-
Motto: „Joaca ne aduce împreună, fluierul ne desparte. Viața e un
ring și cam atât.(„Gând 9”)
-
Într-o artă poetică așezată la începutul volumului „Feline pândind
printre gânduri”, Silvia Ioana Sofineti pune în relație umanul și
vegetalul, din osmoza acestora rezultând „ivirea”, adică scoaterea la
lumină, din adâncuri misterioase, a unui mod surprinzător și sensibil de
a construi un imaginar poetic: „din podul palmei cresc ramuri/ se
împletesc în aer/ nasc frunze și idei/ ascultă glasul vântului/ separă
sunetele păsărilor/ de gândurile oamenilor pe care le/ combină cu
nemărginirea/ iscând poeme” („ivire”). Fereastra, frunzele, norul, adică
motivele poetice îndelung exersate în secolele de poezie pe care le avem
în urma noastră, rămân actuale și, la nivelul sensibilității moderne,
își extind conotațiile: „voalul ferestrei îți șoptește să mai stai/ în
gândurile tale, cu ochii spre frunzele/ care abia se mai țin, ca și
speranțele/ pe care le-ai aruncat departe/ printre stropii toamnei,
printre nori./ mai stai, zice fereastra, nu mă despărți/ și pe mine de
ce e al meu/ chipul tău îmi trebuie să mă oglindesc în el/ să văd prin
ochii tăi timpul/ să simt trecerea norului umbrindu-mă./ mai stai, zic
frunzele, măcar cât mai/ putem și noi să rămânem/ înainte să devenim una
cu pământul/ unește-ți lacrimile cu noi/ să ne regăsim dincolo, în alt
anotimp./ mai stai.” („mai stai”).
-
În ipostază de Sisif, creatorul de frumos trebuie să treacă din
întunericul condiției umane la lumină, prin uitare/ iertare,
distrugându-se și reconstruindu-se într-o trudă fără sfârșit, în ciuda
realității care favorizează nepăsarea, închiderea în sine și refuzul
comunicării: „te descompui sub privirea lor nepăsătoare/ îți ies din
suflet rădăcini și tulpină și frunze/ te înalți albastru spre uitare/
redevii tu și o iei de la capăt/ sisif al durerii/ încununat de îngeri.”
(„sisif”).
-
Cele 13 „gânduri” sugerează o operație complicată de compunere/
descompunere a lumii, asupra căreia se proiectează o vedere de tip
caleidoscopic: printr-o voită distorsiune, imaginile sunt separate,
putând fi surprinse într-o aură greu sesizabilă în absența unor tehnici
poetice ori, pur și simplu, în stare de normalitate: „ochiul tău e o
planetă spartă de raza soarelui” („Gând 1) trimite la o dualitate
spirit/ corp, vizualizată cromatic și nu în clasica manieră religioasă:
„ pisica neagră întinde languroasă o lăbuță/ un ochi e o planetă,
celălalt un soare/ cu unul vede sufletul/ cu celălalt vede trupul/
gheara neascunsă sfâșie orizontul/ împărțind ființa în două/ de o parte
albastru, de alta galben/ în joaca ei, coada reunește jumătățile/ le
combină pe o paletă de lemn/ verdele ivit se revarsă/ acoperind
întregul.” („cromatică”). Nu trebuie să fii pictor ca să știi că
verdele, cu toată simbolistica lui sugerând natura, viața, bogăția,
speranța ș.a.m.d., chiar dacă este o culoare primară, poate fi obținută
artificial prin amestecul altor culori primare aditive; în poezie, rolul
său este de acoperire/ mascare/ transformare a ceea ce este sortit să
împartă ființa în două.
-
Prezența felinelor în textul poetic, deloc surprinzătoare la o poetă
tânără, are atât rolul de a accentua caracterul ludic al scrierii, cât
și pe acela de a trimite la o perspectivă simbolică și culturală
diversificată, una care să lege timpul poetei de alte timpuri și
orizonturi. În regim nocturn sau diurn, inocente sau ascunzându-și cu
grație ghearele („Gând 4”), purtătoare de mister, dar și simbol al
independenței, caline și malefice în doze egale, felinele Silviei Ioana
Sofineti „pândesc printre gânduri”, gata să toarcă ori să zgârie,
întotdeauna, însă, martore ale unui efort de supraviețuire și de
ordonare a unei existențe greu de suportat câteodată: „pun în mănunchi
într-o vază visele/ să se împlinească sub lumina lunii/ iau cântecele și
le pun în cutia de șervețele/ să scot pe rând, câte unul pentru fiecare
stare/ iau cuvintele și le separ în plicuri/ pe litere și pe domenii/
păstrez la îndemână doar sunete/ sunt suficiente pentru un suflet
liber.” („dereticare”).
-
Profund marcată, totuși, de realitate, poeta afișează o nepăsare pe care
și-ar dori-o autentică, dar în spatele acelui declarat „jeomanfișism”
este decelabilă spaima de singurătate, de minciună, de falsa comunicare
interumană: „cine sunt eu să neg credința celorlalți?/ încă mă lupt cu a
mea/ adevărul e dincolo de copacii ăștia/ care îți împiedică vederea/
dincolo de nori, de stele/ nu-i așa că e convenabil să trăiești în
minciună?” („jeomanfișism”). Întrebările, desigur, retorice, apar și
dispar cu ciclicitatea migrenelor: „ tâmpla zvâcnește neputincioasă/
eliberată pentru moment din clește./ respiră adânc/ dar durerea zbang
vine înapoi./ închid ochii, număr până la zece/ până la o sută, până
la... ce sens are/ dacă e tot acolo/ pulsând, veghind, respirând/ o
viață proprie./ aștepți să te uite.” („migrena”).
-
Poetele sunt, în general, asociate cu poezia de tip confesiv/ liric,
chit că ultimele generații, practică un stil cumva masculinizat de a
trata temele și motivele poetice, cu apăsarea pedalei pe dreptul de a
scrie despre orice și oricum, cu o lejeritate nesăbuită, dar
justificabilă; filtrul cerebralității, fiorul metafizic și alte
subtilități asemănătoare sunt considerate inactuale și, totuși, mai
apare câte o poetă care nu simte nevoia de a se legitima generaționist,
scriind despre sex (nu despre iubire), înjurând (nu adorând)
divinitatea, exhibându-și rănile (nu îmbrăcându-le într-o ceva mai
decentă haină metaforică). Silvia Ioana Sofineti, profesoară de limba și
literatura română, deci la curent cu toate modele și modelele poetice de
acum și de altădată, reușește să se desprindă de „val” și să-și
limpezească poemele. Operațiunea de distilare nu este la îndemâna
oricui, căci spune poeta în „Gând 3”, „Dacă nu ai umbră nu e bine. Și
dacă ai și nu știi ce să faci cu ea, iar nu e bine.”. Ironia și
autoironia pot fi mai convingătoare decât vulgaritatea mimată cu scopul
de a epata, de a-l trezi pe iubitul cititor din confortul lecturii cu
pisica torcând pe genunchi. „nisipul din ochi îngreunează vederea/
încerci să-l scoți/ să-l faci să dispară/ să lase privirea limpede și
nedureroasă./ zgârie cristalinul./ te gândești la proverbul ăla cu paiul
și/ cu bârna și nu vezi asemănarea./ închizi ochii/ speri să treacă mai
repede senzația/ pe care o ai pentru că nu-ți place ceea ce vezi/ și dai
vina pe nisip/ deși nu-i nici un fir acolo/ și tu știi asta./ mai bine
stai așa cu ochii închiși/ decât să faci ditamai plaja în privire/ și în
gând.” („ignorant”). Poetul, „pios fiind, deci static”, nu se poate rupe
totuși de timpul său, prin aceasta negându-și menirea și rupându-se de
sacru, pentru a deveni prizonierul unei lumi virtuale: „paşii
se-ndreaptă prin bălţi albastre/ spre tine./ întinzi mâna căuş/ prinzi
câteva picături pe care le sorbi însetat/ te simţi de parcă ai luat
pastila din matrix/ universul se învârtește în jurul tău/ vrei să
opreşti tăvălugul de imagini/ pui un deget pe un chip/ şi totul
înlemneşte.” („imagini”).
-
Cele câteva trimiteri livrești (Bacovia și, desigur, Nichita Stănescu)
sunt dozate în poeme, integrate osmotic în țesătura lor, într-un efort
de a atinge perfecțiunea, lucru nu întotdeauna de obținut într-un volum
de debut: „tuşa de culoare incertă de pe pânza/ aproape goală/ nu-mi
spune nimic./ ar fi trebuit să fie un crochiu/ care să surprindă
mişcarea bruscă/ a dimineţii/ imagine fragilă plină de roua visului./ ar
putea fi linia din palma ta stângă/ întinsă spre ghicirea destinului/
sau copacul din faţa casei/ cu crengile ridicate către nori./ poate că e
doar o tuşă de culoare/ aruncată din întâmplare pentru a strica/
perfecţiunea pânzei/ şi, precum în lecţia despre cub/ lumea ar spune,
privind-o/ ce frumoasă ar fi fost fără dunga aia.” („perfecțiune”).
Sursa:
Valeria Manta Tăicuţu, 14 nov. 2023