Vom analiza imaginea
corneliană paternă ca simbol şi sistem de ancorare în morala
aristocratică la Pierre Corneille (1606-1684). Ne vom referi
la capodoperele sale Cidul
(1636/ 1637), Horațiu (1640) şi Cinna sau Clemența
lui Augustus (1641).
Don Diego din
Cidul şi bătrînul Horațiu reprezintă trecutul glorios,
etica datoriei familiale şi statale pe care se străduiesc
s-o lase urmaşilor. Funcția tatălui va fi să asigure ordinea
în transmiterea unei ideologii a cărei permanență este
garanția însăşi a întregului sistem cornelian.
Numele, ca semn al
apartenenței şi al obligației, întemeiază principiul noblesse oblige,
rezultînd dintr-o origine ilustră. Rodrigo, numit Cidul
de duşmanii săi pe care i-a învins, se naşte ca erou
virtual. Nu aşteaptă decît o ocazie favorabilă pentru a-şi
actualiza esența, în felul unei Idei platoniciene. În lumea
corneliană, personajele nu devin eroi, ci se nasc
astfel. Don Gomez, conte de Gormaz, tatăl Ximenei, aminteşte
acest lucru în replica pe care i-o dă Elvirei, guvernanta
fiicei sale. Aceasta îi vorbise despre iubirea stăpînei sale
pentru Don Rodrigo.
„Şi-i dintr-un neam
ce dete atîți eroi măriți
Încît ei nasc de-a
dreptul de lauri adumbriți[1]“.
Valoarea este
preexistentă naşterii şi determină dinainte viitorul
nou-născutului. Acesta va fi făcut după chipul şi asemănarea
tatălui şi îi va satisface aşteptările, aşa cum şi tatăl nu
şi-a dezamăgit înaintaşii. Fiul devine astfel trăsătura de
unire dintre trecut şi viitor şi va trebui să le ocrotească
şi să le apere omogenitatea şi permanența.
„Eu cred că fiul
calcă pe urma lui“, declară Don Gomez despre Rodrigo şi
despre tatăl acestuia, Don Diego (actul I, scena 1, v. 37).
Prin urmare, nu dragostea lui Rodrigo pentru Ximena îl
determină pe Don Gomez să-l accepte ca ginere, ci „gloria“
de care a dat deja dovadă, adică forma pasionată de onoare
şi de stimă față de sine şi de ceilalți. În acest sens,
Numele predispune ființa la ceea ce aceasta va fi şi
constituie un semn vizibil constant.
În Cidul
prezența tatălui este atotputernică şi obsedantă. Chiar cînd
nu apare pe scenă, influența lui este mereu simțită, pentru
că întreține viu sentimentul datoriei la Rodrigo şi Ximena.
Vii sau morți, cei doi tați, Don Diego şi Don Gomez, joacă
un rol esențial în desfăşurarea piesei, care poate fi citită
în parte ca povestea unei răzbunări părinteşti. Tematica
tatălui constituie unul dintre polii conflictuali ai piesei,
după cum dovedesc următoarele versuri rostite de Rodrigo în
celebrele stanțe din actul I, scena 7:
„Onoare şi iubire,
duşmane față-n față!
Război frumos şi
crîncen! Plăcută tiranie!“
În original:
« Père,
maîtresse, honneur, amour,
Illustre tyrannie,
adorable contrainte. »
(actul I, scena 7, v. 311-312)
Antiteza şi
oximoronul subliniază dilema cu care este confruntat eroul
şi, în acelaşi timp, pun în evidență conflictul central al
piesei: tată-onoare/ iubită-iubire.
Don Diego îi impune
fiului calea de urmat şi insistă pe principiul absolut al
filiației: dacă Rodrigue îi este fiu, dragostea va ceda în
fața datoriei. « Si Rodrigue est mon fils »
constituie punctul de plecare al acțiunii piesei şi este
suportul dialecticii eroului. Cu sau fără voia sa, Rodrigo
este „îmbarcat“, pentru a folosi un termen pascalian.
Alegerea datoriei nu-i mai aparține, căci este dictată de o
ideologie asupra căreia nu are nici o influență. Iubirea
trebuie să cedeze în fața unui sentiment mai înalt şi mai
ardent, care îi cere să execute singura răzbunare în stare
să-i restituie sîngelui (neamului) puritatea. Principiul
legii talionului este o urmare necesară a legii vendetei.
În acest moment
există o legătură strînsă şi indisolubilă între trecutul
imemorial (ascendența strămoşească) şi un viitor amenințat
neîncetat de un posibil prejudiciu adus onoarei. În
luminosul său articol despre Corneille, Jean Starobinski
notează:
„Gloria ia formă în
Nume. Lui îi va fi delegată permanența ființei[2]“.
Dacă gloria îşi află
originea în Nume, ea se transmite din tată în fiu şi se
răsfrînge de la unul la celălalt. Această identificare
atinge paroxismul atunci cînd Don Diego îl îndeamnă pe
Rodrigo la răzbunare:
„Vin, nobilul meu
sînge, vin, vrednicul meu fiu.
Vino şi mă răzbună!“
(actul I, scena 5, v. 266-267)
Trecutul, prezentul
şi viitorul fuzionează într-un ordin pe care fiul trebuie
să-l execute pentru a asigura Numelui continuitatea. Aşa cum
tatăl este continuat de fiu:
„Junia mea renaşte
în sîngele tău viu“ (ibid.,
v. 265),
tot aşa fiul îşi
asumă răspunderea răzbunării onoarei seminției sale.
Pe plan dramatic,
funcția lui Don Diego este aceea de ațîțător la răzbunare şi
de simbol al ordinii ce trebuie apărată şi păstrată.
Purtarea lui imperioasă nu admite replică, căci pentru el
„Onoarea-i numai una; amorurile – mii“ (actul III, scena 6,
v. 1058). El se exprimă prin porunci, iar cuvintele sale
sînt întotdeauna imperative:
„Răzbună-mă pe mine,
răzbună-te şi tu!
Arată-te de-un tată
ca mine vrednic fiu“. (actul I, scena 5, v. 287-288)
Din punct de vedere
teatral el şi-a jucat rolul, misiunea sa fiind, ca să spunem
aşa, să-i amintească fiului datoria pe care i-o impune
rangul social. Personajul său este lipsit de complexitate.
Contează numai ideea pe care o întruchipează. Valoarea
simbolică pe care o proiectează este mai puțin produsul a
ceea ce este, cît al idealului eroic pe care îl reprezintă.
De acum înainte scena va fi ocupată de Rodrigo, de vreme ce
asupra lui se răsfrînge onoarea familială. Hotărîrea de a o
răzbuna nu va fi promptă, nici asumată imediat. Celebrele
stanțe din actul I, scena 6 dezvăluie o perioadă de
introspecție, rară la eroii cornelieni. O vom regăsi la
împăratul Augustus din tragedia Cinna sau Clemența
lui Augustus.
Dar va dura puțin. Obligația față de obîrşie îl sileşte pe
Rodrigo la supunere:
„Nimic pe
lumea-aceasta nu-i mai presus de-onoare,
Şi dacă mor în luptă
sau mor de întristare,
Jertfi-voi al meu
sînge curat cum l-am primit“. (actul I, scena 6, v. 342-344)
Tema morții ia aici
un sens dublu şi constituie un ecou la faimoasa poruncă a
lui Don Diego:
„Mori sau ucide“.
(actul I, scena 5, v. 275)
Cum spune Serge
Doubrovsky[3],
această maximă este principiul moralei aristocratice şi nu
lasă loc alternativei. Într-adevăr, apărarea şi transmiterea
valorilor aristocratice îi depăşesc cu mult pe indivizii
însărcinați cu ea sau care se simt răspunzători. Morala
preexistă personajelor, care nu fac decît s-o actualizeze,
fără s-o pună vreodată în discuție.
În această stare de
spirit, după ce-a luat hotărîrea de a-şi răzbuna tatăl şi
l-a ucis în duel pe Don Gomez, Rodrigo vine să se justifice
în fața Ximenei:
„Am căutat să aflu
făptaşul, l-am găsit,
Am răzbunat
onoarea-mi şi pe iubitu-mi tată.
Şi dac-ar fi nevoie,
aş face-o înc-o dată“. (actul III, scena 4, v. 876-879)
Ultimul vers
îndeosebi delimitează continuitatea şi intransigența ce
marchează datoria eroică. Dincolo de diferențele de vîrstă
şi de personalitate, tatăl şi fiul se regăsesc într-o cauză
comună a cărei soluție este apărarea întregii seminții.
Acelaşi argument se aplică şi Ximenei, obligată, de
asemenea, să răzbune onoarea părintească:
„Aceeaşi rîvnă cată
la rîndul meu să pun
Onoarea să mi-o
mîntui, pe tata să-l răzbun“. (actul III, scena 4, v.
915-916)
Luptînd pentru
aceleaşi valori insuflate de tații lor, Rodrigo şi Ximena se
iubesc şi se înfruntă în exaltarea datoriei. Încercarea dură
pe care paternitatea le-o impune nu este numai cauza
conflictului lor, ci şi prilejul de a-şi dovedi valoarea,
pentru a-şi merita dragostea.
Bătrînul Horațțiu nu
stă la baza conflictului piesei eponime, dar prezența lui
este o rememorare permanentă a valorilor morale ale Romei.
Funcția lui este dublă: să-şi îndemne fiul la luptă şi să
înăbuşe ura Camilei şi a Sabinei. În această piesă
impregnată de sentimente bărbăteşti, femeile reprezintă o
amenințare la adresa ordinii romane, pe care o acuză de
insensibilitate, mai ales Camila. Dominate de sentimente,
ele riscă să mineze vitejia fratelui şi, respectiv, a
soțului. Tînărul Horațiu este conştient de această primejdie
cînd îi adresează tatălui rugămintea:
După cum notează
Serge Doubrovsky[5],
lacrimile reprezintă pentru Corneille o atitudine femeiască
de neputință, căreia i se opune curajul bărbătesc. Neputînd
intra în luptă, femeile vor căuta să stîrnească mila prin
„țipete şi lacrimi“. Această atitudine descurajatoare va fi
condamnată de tînărul Horațiu, care va ajunge să-şi ucidă
sora. În universul Romei, numai cei puternici triumfă, iar
imperativele colectivității cîştigă în fața sentimentelor
individuale.
Bătrînul Horațiu,
adică tatăl, este probabil personajul cornelian care
reprezintă cel mai bine austeritatea Romei antice. Pentru
el, ca şi pentru Don Diego, moartea este preferabilă
dezonoarei. Iuliei, care îl anunță că doi dintre fiii lui
înfrînți au fost ucişi, el îi oferă acest răspuns lapidar:
„Sau Roma nu-i
învinsă, sau fiu-mi nu mai este.
Eu ştiu cine-i
Horațiu, el ştie ce a vrut“.
În original:
« Rome n’est
point sujette, ou mon fils est sans vie.
Je connais mon sang,
il sait mieux son devoir. »
(actul III, scena 6, v. 1000-1001)
Versul 1001
subliniază identitatea dintre continuitatea strămoşească şi
morala aristocratică, sîngele nobil presupunînd aici curaj.
Fiul devine moştenitorul tatălui ale cărui valori le asumă.
În acest sens viața sa nu-i mai aparține, de vreme ce este
condamnat să mențină o tradiție impusă din exterior.
Don Diego şi
bătrînul Horațiu au numeroase trăsături comune, printre care
disprețul abia ascuns pentru femei.
„Onoarea-i numai
una; amorurile – mii“, afirma Don Diego. Există, totuşi,
între ei cîteva diferențe importante. În primul rînd,
onoarea familială îl motivează pe Don Diego. Ordinea romană
domină la bătrînul Horațiu. Cidul conține cîteva
aluzii la Castilia, care reprezintă o entitate mai degrabă
geografică şi națională decît metafizică. Roma, dimpotrivă,
nu este o simplă aşezare, ci un sistem de valori etice care
depăşesc valorile naționale. În acest sens, Horațiu
simbolizează rațiunea de stat împinsă la extrem, acolo unde
considerațiile individuale dispar în fața imperativelor
naționale.
Un exemplu al
acestei atitudini se găseşte în replica tînărului Horațiu
către Procul, care îi reproşează că şi-a ucis propria soră:
„Să nu-mi spui că
mi-e soră, să n-aud că mi-e neam.
Nici tatei să-i mai
fie, nu poate, fiică dragă.
Cui îşi urăşte țara,
şi neamul şi-l reneagă“.
În original:
« Ne me dis point
qu’elle est mon sang et ma sœur.
Mon père ne peut
plus l’avouer pour sa fille,
Qui maudit son pays
renonce à sa famille. »
(actul IV, scena 6, v. 1326-1328)
Spre deosebire de
Cidul, Horațiu pune în joc o valoare care
depăşeşte familia şi se instituie ca o divinitate: Roma.
Bătrînul Horațiu nu este numai depozitarul acestei ordini
sacrosancte, ci posedă, în virtutea codului roman, dreptul
de viață şi de moarte asupra fiilor lui. Viața lor îi
aparține din punct de vedere juridic.
„Pe sîngele-mi, prin
lege, stăpîn te socotesc“.
În original:
« Disposez de mon
sang, les lois vous en font maître. » (actul V, scena 1,
v. 1419)
În Horațiu
noțiunea de sînge leagă nu numai un fiu de un tată, o
generație de alta, ci şi o ordine socială absolută de o
rațiune de stat invincibilă. În calitatea sa de pater familias,
bătrînul Horațiu simbolizează permanența neamului. În
acelaşi timp el garantează, prin autoritatea sa,
transmiterea valorilor care vor trebui să asigure
stabilitatea regatului şi siguranța viitorului său.
Don Diego şi
bătrînul Horațiu sînt instrumentele unui sistem etic care se
întemeiază pe valorile aristocratice ale sîngelui şi,
uneori, purtătorii săi contradictorii de cuvînt. Astfel
bătrînul Horațiu nu ştie dacă să-l pedepsească pe fiul său
fratricid sau să-l slăvească pe învingătorul Albei şi
salvatorul Romei. Tînărul Horațiu va rămîne singur în gloria
şi crima lui. Un asemenea conflict nu există în Cidul,
deoarece tatăl şi fiul îl rezolvă punîndu-se de acord.
Menținînd puritatea
neamului sau prestigiul statului, fiul supraviețuieşte
tatălui şi își asigură propria posteritate. Numele pe care
îl poartă eroul nu este o simplă realitate exterioară, ci
coexistă cu ființa sa şi îl defineşte. Eroul îi datorează
oarecum viața. În universul cornelian curajul nu este
apariția originară a voinței libere, ci dovada unei
continuități ancestrale care se transmite prin sînge[6].
La eroul cornelian acțiunea nu are o valoare inaugurală.
Fiecare act este reluat şi continuat, plecînd de la o
ideologie prestabilită. Simbolistica tatălui constituie
bolta de susținere a moralei aristocratice, căci ea
aminteşte în fiecare clipă originea. În acelaşi timp, ea
permite proiectului eroic să recupereze trecutul pentru a se
ancora în viitor.
Articol apărut în
volumul Din volume adunate
(de Petruța Spânu), Iași, Editura Fides, 2023, pp. 11-16.
[1]Cidul, traducere de St. O. Iosif. Bucureşti,
Editura Albatros, colecția Lyceum, 1973, actul I,
scena 1, v. 31-32. Vom cita din această ediție.
[2]L’œil vivant. Paris, NRF Gallimard, 1961, p.
62.
[3]Corneille et la dialectique du héros. Paris,
NRF Gallimard, 1963, p. 95.
[4]Horațiu,
traducere de Victor Eftimiu şi Petru Manoliu, actul
II, scena 8, v. 695-698, in Pierre Corneille,
Teatru. Traducere Aurel
Covaci, studiu introductiv de Romul Munteanu,
cronologie şi note de Vasile Covaci. Bucureşti,
Editura Univers, 1983.