-
-
Vasile Hatos -
Criza spiritului
-
-
Am venit în Italia în anul 2002 după o experiență
nereușită în Grecia, Insula Creta. În țară majoritatea
fabricilor cădeau, rând pe rând, falimentând. Era greu să
găsești de lucru. Politica dusă de guvern era demagogică,
fără sens! După căderea comunismului, toți românii din țară
credeau că o să fie mai bine, dar s-au înșelat! Era din ce
în ce mai greu. Creșteau prețurile la alimente, la benzină
etc. Țara mea se transformase într-un lagăr de unde puteai
ieși cu greu, fiind nevoie de viză!
-
Majoritatea românilor sufereau din cauza minciunii și
sărăciei. Datori, trăind de pe azi pe mâine, neajungându-ne
banii de la salar la avans și invers, deveneam din ce in ce
mai săraci! O țară unde unde dăinuia minciuna politică,
fiind ridicată pe cele mai înalte culmi ale ,, moralei umane
”, pentru că și minciuna are ,, morala” ei, o ,,morală” de a
defăima spiritul uman. Dacă minciuna a ajuns o ,, morală” în
societatea românească, știrbită pe altlocuri cu de grave
erori politice, atunci țara se ducea la râpă, iar
Reconstrucția României trebuia începută de la zero, cu
oameni pioși, dar unde să găsești asemenea valori în
România?! În oamenii de cultură? În acei profesori
universitari, care pe timpul comunismului, majoritatea
dintre ei, n-au ridicat un deget contra tolitarismului impus
de politica ceaușistă?! În acei oameni simpli, dar care nu
aveau acces la o carieră politică pentru că nu aveau bani și
școli înalte pentru a face campanie electorală?! În acei
oameni așa-ziși disidenți care au plecat pe timpul
comunismului din țară, și reîntorcându-se în țară pentru a o
ajuta, nu mai aveau loc de ceilalți așa-ziși ,,
anticomuniști”?! Cine putea scoate țara din impasul în care
era pentru a o pume pe picioare redându-i României
eternitatea?!
-
Adevărații naționaliști sunt cei ce se sacrifică pentru
România, pentru pământul românesc, fără a cere nimic în
schimb. Sunt cei care își dau viața pentru glia
strămoșească. Își iubesc țara cu patimă, dând totul din ei!
Creația absolută, cea care vine din dureri, din sacrificii
imense, este o trăire absolută chiar mistică! Creația
adevărată, cea spirituală, este căutarea sensului în viață,
setea de absolut, setea de perfectiune a spiritului. Cine
nu-și dorește cu adevărat fericirea? Criza spiritului este
criza societății în care trăim. O societate bolnavă
spiritual este o societate degradată fără a avea un țel
anume! Ea se bazează pe delirurile ,, mistice” ale unor
oameni ai societății! Nu creezi o societate absolută creând
spații spirituale materiale, dacă nu te creezi pe tine
însuți lăuntric. Marile anomalii ale societății sunt tocmai
acestea: crează spații pentru spirit dar nu crează oameni
pentru spirit! Oameni care să-i dea unei societăți
eternitatea. Trăind într-o societate bolnavă, avidă de
materialism, omul uită de propria sa existență, uită de
Sacru. Apropierea omului de Sacru este însăși apropierea
societății de Dumnezeu, de o Renaștere Spirituală! Chiar un
singur om poate schimba o societate bolnavă dându-i
fericirea absolută. Paradisul unei societăți este tocmai
rodul acelui om care s-a cucerit pe el însuși, a cucerit
de-a dreptul eternitatea ființei. Este o muncă asiduă a
spiritului de a intra în sfera Sacrului, în sfera
cunoașterii de sine, absolută.
-
Urând minciuna, te urăști pe tine însuți, urând răul
dintr-o societate bolnavă. Stresul apare din cauza acestei
societăți bolnave, transfigurând în ființă toate bolile
umane. Oamenii se îmbolnăvesc din cauza necunoașterii de
sine, din cauza gândirii negative, care se propagă asupra
lor ca un uragan.
-
Trecând peste aceste dispersii, mă întreb: ,, De ce, noi,
românii, bineînțeles unii, ne-am părăsit țara?”. O întrebare
care mi se succede în minte de mulți ani.
-
După Revoluție în anii 90, societatea românească era
plină de oameni anticomuniști, care peste noapte au devenit
din comuniști, oameni integri, patrioți etc. Mulți dintre ei
aveau funcții înalte în perioada comunistă. Totuși cine sunt
acești oameni, acești ,, buni români”, care au intrat în
politică să conducă societatea românească, făcând legi și
schimbând multe articole din Constituția României?
-
Să-i luăm în ordine aleatorie: oameni de cultură,
profesori universitari, actori, birocrați, milițieni,
cântăreți de muzică ușoară și populară, sportivi de
performanță, securiști, informatori, turnători etc. etc.
Societatea românească era plină de acești oameni care vroiau
,, binele ” României.
-
Oamenii de cultură: cine sunt aceștia și ce-au făcut
pentru cultura românească?
-
Nu dau nume, dar mulți dintre ei au stat în cornul umbrei
ceaușiste. Aveau tot ce le trebuia. Iar după Revoluție au
devenit mari anticomuniști, mari disidenți. Acești oameni
l-au adulat pe Ceuașescu, i-au scris poezii, poeme, povești,
articole despre regim, iar azi sunt în cele mai înalte
funcții din stat sau din cultură. Edituri Comuniste
transformate peste noapte în edituri private, printr-o
transformare radicală, unele pe căi ilicite! O privatizare
forțată de regimul în care am trăit. Mulți oameni de cultură
deveneau mari filosofi, mari moraliști, mari scriitori etc,
dar când le citeai cărțile spuneau foarte puțin despre
spirit! Dar să înțelegem, fără o Educație a Conștiinței de
către Adevăr, nu putem să accedem spre profuzimile
spirituale, acolo unde omul se întâlnește cu adevăratul
Dumnezeu, prin revelație! Dar ce înseamnă cu adevărat
cultura într-o națiune? O cultură fără descoperirea unor noi
oaze spirituale este nulă, nu va face istorie. Se complace
în scrieri mediocre, romane care nu spun nimic despre
spirit, eseuri care bulversează cultura pe alte căi, critici
nerealiste, pentru că criticul nu înțelege în totalitate
opera unui scriitor. Orice critic trebuie să fi trecut prin
albia suferinței intrinsece, dacă nu cu greu va înțelege ce
vrea să spună scriitorul respectiv, la care îi face critică
la o carte. Ori critica scrierile canonice, cea a Biblei,
are multe interpretări. Este drept, fără critici nu există o
apologie a operei, dar nici fără opere nu există critici!
Critica s-a născut dintr-o stare a spiritului, unde
educația, cultura, opera, filosofia, morala, credința s-au
bulversat într-un iureș de sentimente și nostalgii, într-o
dezavuare a ființei umane, unde actorul este scriitorul iar
criticul bufonul. Orice scriitor care scrie doar pentru
oameni este actor și orice critic care face critică din
obligație este un bufon! Criticul adevărat este cel ce
trăiește cu adevărat opera scriitorului, scriind cu patimă
despre el. Nu există compromisuri într-o critică adevărată,
ci doar nostalgii, acele de-a înțelege în profunzime opera
unui scriitor! Mă gândesc câți îl înțeleg în totalitate pe
Cioran, Țuțea, Noica, Eliade, Eminescu, Coșbuc, Baudelaire,
Rimbaud, Poe, Platon, Epicur, Aristotel, Diogene din
Sinope, Dante, Pascal, Hegel, Kant, Kierkegaard, Heidegger
ș.a.m.m.d. Nu știu! Dar ceea ce știu este că într-o operă
trebuie să înțelegi esența nu esențialul! Acesta este un
limbaj al criticii pe care mulți îl desconsideră, dar cu cât
intri mai mult în opera unui scriitor cu atât îl cunoști mai
puțin! Îți trebuie ani întregi, experiențe spirituale,
pentru a înțelege ce vrea să spună scriitorul respectiv. De
exemplu: Dante nu este înțeles în totalitate nici astăzi. Pe
zi ce trece criticii descoperă ceva nou în gândirea lui
Dante, din Divina Comedie. Atunci te întrebi: de ce
scriitorul este înțeles mai bine după moarte și nu când este
în viață?!
-
M-am abătut de la subiectul cărții pentru a face o
paranteză: nu există naționalist fără o dramă de nebunie,
sau de ce nu, o adevărată nebunie în opera unui scriitor!
Adevărații creatori sunt cei ce crează pentru ei înșiși,
apoi pentru umanitate! Nu ești nebun decât tăcând,
trăindu-ți ideile și sentimentele în tine însuți, apoi îți
redai simțurile pe hârtie! A face simțurile să vorbească
este un mod de a spune lumii ceea ce simți, ceea ce dorești
să faci, ceea ce dorești să știi. Nu creezi cu adevărat
decât ducând-ți ideile până la capăt. Idealul ia naștere
când spiritul este aprins de ideea divină , scânteind la
venirea suferinței intrinsece! Durerea absurdă, absolută, dă
naștere creației adevărate. A scrie când exiști pe culmile
intrinsece ale durerii înseamnă a da mâna cu Dumnezeul tău
interior, unde intuiția dă naștere geniului. Aici apar
adevăratele scrieri care bulversează spiritul în albia marii
sinceritrăți, unde sufletul este pur, și nostalgiile sunt
legate de visări intrinsece, aici renasc și mor infinit,
aici dau mâna cu ființa mea interioară, cu simțurile mele,
cu setea de absolut, aici mă întâlnesc cu adevăratul
Dumnezeu! Copil fiind îmi plăcea să hoinăresc prin Natură,
căutând fericirea, frumusețea acestei lumi, a sensului. De
aici mi-au venit ideile vieții, ale morții! Nostalgii care
m-au catapultat în infinitul ființei, căutându-mi fericirea.
Trăirea intensă este și trăirea propriei morți, pentru că
numai murind în sineși renaști! Nebunia este accesul omului
spre alte dimensiuni spirituale, pentru că trebuie să fii
nebun să atingi absolutul ființei, trebuie să fii sincer cu
tine însuți. Creația este cea mai utilă armă de-a scăpa din
ghearele sinuciderii! Creația adevărată, ceea care vine din
experiența absolută a durerii este și cea mai profundă, mai
genială! Devii mistic fără să vrei, pentru că îți apar
revelațiile despre sensul tău în lume. Aici ia naștere
Nostalgia Paradisului. Aici cauți cu adevărat Absolutul,
acela de a duce o viață perfectă, în toate sensurile!
-
Privesc cu nostalgie în mine însumi și văd lumini care
mi-au aprins scânteia divină, văd pulsul eternității. Văd
lumi ireale, dar care de fapt sunt reale! Văd chipul
intransigent al fericirii, a unei beatitudini ce crește în
fiecare clipă. Văd dincolo de eu, dincolo de lume, trăind
într-o lume a visării, unde gândurile se adună în albia
binelui, unde răul un mai poate pătrunde. Acolo este lumea
mea, acolo trăiesc cu adevărat, acolo sunt fericit. Scăpat
de condiția umană mă urmăresc reveriile spiritului, trăind
clipa eternității. Acolo știu cine sunt și de ce m-am
născut! Trăind clipele extazului mistic, trăiesc dincolo, în
etenitatea ființei, unde răul nu mai poate pătrunde. Să fie
acesta sensul vieții mele și al lumii, că am ajuns la
rădăcinile spiritului, cunoscând moartea, prin revelație?!
Nu știu ce este! Ceea ce știu cu exactitate că moartea
pentru mine nu există ci este doar o trecere din lumea
ireală în cea reală! Orice om dorește cu adevărat să fie
fericit, să simtă și să trăiască clipa beatitudinii!
-
-
Castiglione di Ravenna, Italia, 23 iunie 2015