« Revista ASLRQ
Vasile Hatos - Redeșteptarea înțelepciunii

    Omul plutește cu gândurile pe deasupra prăpăstiilor. Alege între viață și moarte. Iar când se apropie moartea alege viața și invers! Ce ciudat! Unii aleg Raiul, alții Iadul. Uneori sună ca o nonșalanșă ireductibilă. Alegeți în viață ce vreți: infernul sau paradisul; dar dacă sunt amândouă, amalgan și nu știți, atunci vă spun eu ... există; și atunci alegeți: bucuria sau nebunia ... agonie și/sau extaz!

Am cercetat rând pe rând: viața, iubirea, dragostea, adevărul, frumosul, binele, credința și m-am ales cu beatitudinile.

Trăind cu gândul că într-o zi ne vom trezi fericiți; dar unde să cauți fericirea dacă nu în Dumnezeu!

Ce elogiu – să spui ceea ce gândești: și bine și rău; dar câți spun binele și câți spun răul?

Când te apuci să citești o carte vrei să-l cunoști pe autorul respectiv, iar când vrei să te cunoști pe tine însuți nu reușești. De ce ? Fiindcă nu știi ce-i suferința sau ce aduce ea.

,, Am să vorbesc despre toate ” ( Democrit). Da, câți am vrea să spunem totul, dar mulți nu reușesc. Și cine/ce spune totul, dacă nu suferința!

Când Alexandru cel Mare i-a cerut lui Diogene o dorință pe care să i-o satisfacă, a rămas uimit de ceea ce-i cerea – ca Alexandru să se dea puțin la o parte, astfel îl împedica vederea soarelui. Și când te gândești că alții cer să li se satisfacă cele mai absurde lucruri. Câți cer adevărata fericire? Ce obiecție: Alexandru fiind împărat iar Diogene filosof . Asta da întrecere în înțelepciune când un rege rămâne uimit de simplitatea filosofului! De fapt, așa ar trebui să fie toți oamenii: simplii. Astfel ar dispărea ura între ei – fiecare să fie simplu ca un copil.

Diogene locuia într-un butoi. Obișnuit să bea apă cu un vas de lemn, el a aruncat acest vas când a văzut un băiat bând apă din pumn, spunând rușinat: ,, Acest băiat m-a depășit în simplitate”. Ce simplu și paradoxal ca un filosof să recunoască simplitatea băiatului. Deci, fiecare ar trebui să ne cunoștem păcatele și ce aduc ele. Dar oare câți vor avea curajul să-și cunoscă egoismul din ei care bântuie ca o furtună? Nu știu, dar știu că viața merită trăită după ce ai disperat în ea. O obsesie banală.

Ce supărare: să știi că iubești și să cazi în amăgire.

Omul nu va iubi fericirea altuia ci numai a lui! Așa se nasc nenorocirile.

Ce obsesie: să cazi în disperare și apoi să te întorci la credință.

Fericirea unuia se cunoaște după chip, dar și după disperare!

Nenorocirea iubirii – să știi că nu ești iubit.

Nenorocirea dragostei – să știi tainele celeilalte ființe.

Țara în care m-am născut cunoaște mai mult căderea decât urcarea. Urcă fără voie și coboară din plăcere! Să coboare?! Dar până unde?? N-ar fi mai bine să urce până pe culmiile absolutului? Dar cum să urce, fiindcă urcarea cere sacrificii! Și atunci coboară, fiindcă nu e în stare de sacrificiu, și atunci din nou: dar până unde ...??

Oamenii întodeauna caută să nu se cunoască pe înșiși, ci pe alții. Caută natura altui spirit, de aceea omenirea a căutat răul altuia nu al ei!

Când vei avea curajul să te întorci spre tine însuți? De abia atunci îți vei da seama că trăiești, suferind!

Lumea crede în ea nu în Dumnezeu, fiindcă dacă ar crede în Dumnezeu atunci ar suferi. Și cine suferă știe ce-i credința.

Când am fost copil știam de ce am apărut în lume, dar nu știam ce-i fericirea. Atunci am căutat-o înlăuntrul sufletului meu, dându-mi seama că așa voi fi fericit.

Unele ființe caută suferințele altor ființe, se bucură de ele, iar când vin asupra lor acele suferințe atunci tac, se ofilesc. De-abia atunci își dau seama că nu trebuia să se bucure de suferințele acelor ființe. Ce să le faci!? Așa sunt unele ființe, caută să iubească altceva decât cer iubirile lor.

Omul e singur în univers, dar îl ajută Dumnezeu.

Cunoaște-te – ce cuvânt frumos.

Iubirea e ca o stea călătoare: zboară, se întorce, privește, ascultă, apoi oboșește, dar nu iubirea din noi, ci iubirea vântului pentru noi!

Uneori iubim dar nu știm ce iubim!

Când iubești te simți fericit dar și disperat!

Ce frumoasă este viața când știi s-o trăiești. Bineînțeles cugetând.

Când un om vede fericirea altuia se întristează fiindcă știe că el nu este fericit. Atunci, egoist, își zice sieși: ,, De ce este el fericit și nu sunt eu fericit?”.

Oamenii întodeauna au căutat să-i omoare pe înțelepți. De ce? Fiindcă îi considerau nebuni, dar nu-și dădeau seama că ei înșiși erau nebuni. Cum a fost cazul lui Socrate, Iisus, Seneca, etc.

Iubește numai când știi că ești iubit, atunci vei fi fericit. Ce atrofie dar și banalitate: să știi că ești iubit! Atunci simți că trăiești într-al nouălea cer dar și-n mister, fiindcă iubirea este misterioasă. Câți n-au disperat din cauza ei? Și atunci vrei să fii iubit din nou, cu alt chip, cu altă iubire. Și așa este bine: să iubești din sinceritate, să iubești o altă frumusețe.

Chiar și Cezar a fost bun, când și-a dat seama cât a păcătuit!

Când Izolda își dă seama că o va ucide Brangien, slujitoare ei, atunci se înspăimântă zicându-le slujitoarelor că sunt ucigași. Ce chestie! Să ucizi fără să meditezi sau numai din plăcere! Mai bine Izolda ar fi ucis răul din ea, și-atunci precis nu le-ar fi dat poruncă slugitorilor s-o omoare pe Brangien, dar cum femeia se schimbă mereu fiind ca o unealtă sofisticată, fiindcă întodeauna se pierde în haosul ideilor.

Undeva, în ,, Statul spartan ”, Xenofon spune că bărbații sunt din fire superiori femeilor în ceea ce privește stăpânirea de sine. Aveai impresia că mai degrabă statuile de marmură ar prinde glas, că mai degrabă statuile de bronz și-ar îndrepta asupra ta privirile decât acești adolescenți, a căror sfiiciune întrecea chiar pe a feciorelor retrase în iatacurile lor”. Oare, unii români, când vor avea această stăpânire de sine, să tacă, să sufere, să creeze?! Când vor avea puterea de a nu mai spune demagogii?

Nici Ivan Karamozov n-a acceptat lumea. Dar cum era s-o accepte dacă era rea ... Deci, nici Dostoievski n-a acceptat lumea în totalitate. Avea dreptate: cum s-o accepte cu toate imperfecțiunile și mizerile ei?!

Ce frumos zice Camus: ,, Orice viață procupată de bani este o moarte”. Și câți se procupă de spirit?

Uneori omul caută răul altui om – așa se naște înșelăciunea.

Ce durere! Să fii sincer toată viața.

Un om sincer întodeuna va fi considerat nebun. Ce chestie! Să te considere nebun ... Cine știe, poate cei ce sunt buni sunt considerați nebuni iar cei ce răi sunt considerați buni! Așa este omul: când ajunge să se cunoască pe însuși, când nu. O lume care acceptă ideea materialistă. Cine știe? Poate idealul și materialul au acelaș sens. Atunci omul aleargă după doi iepuri și nu prinde nici unul, dar dacă-i prinde pe amândoi, atunci poate să se considere cu adevărat fericit.

Când un om te atacă cu inepții nu știi cum să scapi de el. Astfel de oameni sunt ratații istoriei.

Când o ființă se simte fericită, e plină de voioșie, aleargă pe la toți să le spună fericirea ei, dar căzând în suferință atunci așteaptă de la alții fericirea ei. Ce vis! Să se creadă fericită, când colo nu este. Așa sunt unele ființe: ce bucuroase par și în fond sunt disperate!

O agonie întotdeauna aduce o altă agonie! Suferința de fiecare clipă îți dă semnalul unui drum: deschiderea spre absolut.

B.B. ,, Nimeni nu-și dă seama că unii oameni cheltuiesc o forță herculană pentru a fi doar normali”. Ce ciudat! Să cheltuiești o forță herculană pentru a fi normal, dar câți cheltuiesc forțele pentru a se stăpânii de la unele plăceri? Ce angoasă. Să-ți fie teamă de forțele tale când nu știi să le stăpânești. Într-o astfel de situație omul își arată imbecilitatea.

Ce tăcere – să asculți glasul Ființei.

Arete, fiica lui Aristip, este prima femeie pe care o înregistrează ca gânditoare istoria filosofiei. Chiar și femeile pot să filozofeze, dar numai când vreau fiindcă atunci își arată capacitatea de gândire. Deci și femeia este o zeiță a înțelepciunii, dar o înțeleaptă fără căpătâi!

Eubuclude din Milet, succesorul lui Euclid, e primul filosof care răspunde la întrebări cu da și nu. Ce frumos ar fi ca în viață întotdeauna să spunem DA, fiindcă NU-ul ne amăgește. Ce liniște sufletească, la căsătorie, ființa în fața altarului spune ,, da ”.

Ce frumos sună – să cauți fericirea în iubire.

,, Înțelepții sunt liberi, dar sunt și regi ” ( Crisip ). Are dreptate Crisip, fiindcă întodeauna înțelepții au ajutat omenirea, dar oamenni i-au nesocotit. Atunci lumea căuta libertatea trupului, nu a sufletului. Ce limpede sună această libertate: să ajungi să te împaci cu timpul și cu lumea. O fericire eternă.

Când un om pornește pe drumul virtuții trebuie să aibă trei arme asupra sa: credința, voința și curajul. Dacă nu, cade în sinucidere. O luptă incalculabilă care se dă în suflet între bine și rău.
 

Sursa: Vasile Hatos, 15 nov. 2023