« Revista ASLRQ
  •  
  • Ilie Viorel Stănică (TEGO) - Roca deșertului
     


    Roca deșertului

    - într-o clepsidră nisipul devine poet -

    stăpân pe o rocă a nisipurilor moarte
    nediamante pe veci rămase
    din păcatul omorului săvârșit pentru picătura de apă
    marea s-a retras într-o altă matcă
    fierb celulele Morganei cazută-n deliru-i
    într-un ulcior sfărâmat
    amprenta c-a fost
    și-n dune cascade pulsează în schelete uscate demult

    oprește-te soare dincolo de împărăția uscată
    lasă-mi oglinda vieții s-o sorb
    prin mine vor trece vieți de altădată
    și cântul e mut și plânsul e orb

    el poarta grija răcorii din rocă
    sub umbră-și grijește plăpândul destin
    nu-i vreme să cânte nu-i vreme să tacă
    căci setea-i de versuri și setea-i un chin

    nisipurile nasc prin urme de șarpe
    - ori unde-și îmbracă și-și leapădă pielea?
    gândul pătrunde dincolo de răcorile oazei
    și noaptea scutură prafuri fierbinți de stele
    Morgana își naște copilul fosil
    sub un cactus stăpânul își caută mângâierea
    arse răni
    furtuni de nisip șterg cicatrici

    stăpânul de rocă devine nisip


    Povestea pietrelor

    pietrele-s grele pentru că n-au aripi,
    pietrele-s ușoare pentru că n-au rădăcini,
    pietrele-s poduri ca să le ia apele,
    pietrele nu se îneacă pentru că nu le este sete,
    pietrele-s înțelepte, d’aia tac
    până când
    din daltă s-au rostuit aripi,
    în pământ au fost zidite încolțite-n oasele adormite,
    râul trecerii a secat și pietrele s-au înecat în lacrimi
    din piatră e crucea
    povestea pietrelor zboară până în praful de stele, apoi
    din facere, din destine,
    pietrele se leapădă de aripi,
    de rădăcini;
    înghit oasele toate și
    agățate, legate în sfori,
    petrec o altă zi și o altă noapte,
    aici, prin lumea asta
    sforile unora curg lin, mângâiere;
    ale unora, spirale, cerul în vârtej, furtuni;
    ale unora, se-amestecă precum câlții,
    trec clipele prin lumea care este toată numai a lor
    doar una-i prinsă-n candelabre,
    pânze de păianjen,
    zig zag,
    joc de iele la cacealma,
    cu miză pe sec,
    totul sau nimic

    piatra cu aripile frânte


    Căpăstrul

    ca pe o extensie a gândurilor
    undeva,
    te-a priponit în suferința propriei suferințe.
    nici măcar nu înțelegi
    de ce crezi că priponul ăla,
    adânc, adânc înfipt,
    îl poate scoate din pâmânt,
    ceva sau
    altcineva.
    simți cum,
    din când în când,
    doar te îndepărtezi de punctul tău de sprijin,
    cât ține lațul,
    lăsând iluzia să se strecoare
    prin zdrențele din trup,
    în suflet.
    știi că este doar iluzia unei fericiri,
    care îți ține de foame
    cât o pungă de mălai ambalat,
    dar ție nu-ți mai este foame demult
    și te mulțumești cu atât.
    nu din resemnare.
    nu.
    o faci pentru că îți iubești suferința.
    ea poartă în fibrele sale
    toate trăirile alea,
    adevărate,
    trăite până la sublimul neobservat
    al unei existențe dăruite ție
    de un destin
    pe atunci
    generos.
    nu-i nici măcar o dependență.
    nu.
    e acel gest de onoare
    pe care îl faci în fața funiei care,
    de multe ori,
    te-a lăsat să guști aroma dulce
    a vieții.
    știi că de acest legământ
    te vei dezlega doar cànd
    amintirile vor deveni,
    mai întâi vise,
    apoi doar o lacrimă
    și la final,
    un punct,
    alt punct de sprijin,
    în eternitate uitărilor.


    Viaţa nu este un job pentru care se plătesc ore suplimentare

    povestea nespusă, rândurile nescrise în jurnal,
    dialogul purtat de tine în trupul chircit,
    apăsat de sevraj- clipele în care îți dorești să mori,
    dar numai până se termină chinul;
    astea-s poveștile, astea sunt poemele.
    să îți imaginezi foamea
    în timp ce ai în fața ta o masă îmbelșugată
    este ori demență, ori cinism.
    să scrii despre așa ceva, e și una și alta.
    mi-a spus un ins
    (eram la înmormântarea cuiva;
    știi cum e, te prinde nevoia să desparți sensul vieții în fire
    și firele-n patru)
    despre chinul prin care tocmai trecuse
    după o operație pe cord,
    după ce-i despicase toracele în doua,
    “m-au desfăcut ca pe porc”, spunea.
    uimitor e că, nu inima l-a durut.
    nu.
    l-a durut întregul.
    “mă milogeam de asistente să-mi dea morfină
    - altfel mă arunc pe geam!, le ziceam”
    că îl dureau periferiile trupului,
    capilarele care se învățaseră cu huzureala…
    și-apoi a năvălit sângele în ele și de ciudă,
    astea mușcau din mușchi.
    că așa e omul- o primadonă,
    până se trage cortina.
    apoi ăia mici, prin culise, să-i schimbe scutecele.

    că,
    d'aia zice câte unul:- bă, babuinilor!
    și nici nu știe că babuinilor nu le spui pe nume,
    că d’aia îs babuini.
    dar îi vede și le dă grisine să-i fie pe plac.
    apoi, altul,
    care simte o scârbă acră,
    ca după ce a călcat în tulbure,
    dar își dă cu apă de colonia,
    și-n aritmetică
    îi rezultă doi la sută mai intens,
    așa că,
    stă în călcătoare.
    nu că ar avea ceva de spus,
    dar prinde bine damf-ul de intelectual
    într-o zonă periferică.

    între timp,
    inima ăluia a bătut,
    ca să-și respecte fișa postului,
    dar a învins globalizarea.
    au trecut guvizii la restructurări
    și au amputat un picior,
    apoi au extirpat un rinichi…
    rectul a fost pensionat
    din pricină că, în codul de ocupații,
    nici nu-și mai găsea denumirea pe listă
    - a fost înlocuit cu “anus contra naturii”.
    dar inima aia bate.
    am înțeles de ce mai bate
    doar când am trecut, întâmplător,
    prin parc
    - ochii…


    Tâmplarul şi poetul

    dacă simți că bați cuie
    atunci când așezi cuvintele pe hârtie,
    ești tâmplar, nu poet.
    dar, chiar și un tâmplar
    poate fi poet dacă,
    atunci când bate cuiul,
    simte durerea lemnului.

    dacă nu simți,
    poate că ești transparent.
    dar, fie el chiar și transparent,
    omului care iubește,
    i se vede iubirea cum curge prin el,
    cum aceasta îi izvorăște din inimă
    ca să se prindă de o altă iubire;
    ca două pâraie limpezi unindu-se,
    să curgă râu.

    asemenea-s cuvintele dintr-un poem,
    pot fi șiroaie
    dar, dacă nu curg împreună,
    nu vor fi niciodată râu.
    și fără izvor nu-i rost de ape,
    cum fără emoție
    nu-i rost de viață în cuvinte.

    așa-i din sâmbure, lăstar.
    ce va să fie falnic, falnic va fi,
    și-o vreme, va șopti îndrăgostiților vise și dor,
    o vreme va fi hotar între cer și pământ,
    loc de odihnă,
    adăpost de vânt,
    apoi,
    cuminte,
    se va lăsa rănit,
    sub mâinile tâmplarului poet.


    Durerea facerii

    te îmbracă purtându-ți trupul pe dos.
    se hrănește din tine precum vâscul din copacul ce-l crede ramura sa,
    ultimul sărut i-l porți,
    să-l duci cu tine nu știi,
    să o iei cu tine, nu poți.

    din pasăre, fulgul desprins alunecă spre pământ
    și crede că zboară,
    şi-i pare că e pasăre ori de câte ori
    vântul înalță trupu-i plăpând,
    așa cum off-ul scăpat de omul suferind,
    se crede cuvânt;
    cum apa e drumul spre viață,
    e viața.

    deopotrivă obstacol ce-nfruntă peștele care o soarbe, o respiră,
    care cu ea se luptă,
    să-și prindă sămânța,
    lângă izvoare.
    la fel suferința gânditorului,
    între prezent și trecut,
    ce-și rupe cugetul și-l lasă
    să se scurgă,
    strop de sine,
    pe hârtie.


    Zarea în alb și negru

    dacă ar fi să aleg finalul
    m-aș întoarce la început,
    să-l văd
    cât mai de departe,
    în alb negru prefăcut

    și aș vedea
    locul în care pământul rece se întinde sub tălpi, acolo
    încolțește iz de câmp
    și ropote de cai mângâie icoane,
    locul în care
    cuptorul îmbrățișează aluatul
    înfăptuind facerea dintâi
    povestea grâului, toată;
    locul în care cerul sărută ferestrele
    gătite cu mere și gutui
    în gust de depărtare,
    locul unde
    din pereți stau să cadă
    tăcerile.

    până la ele aș mai călători o dată
    apoi, către zare.


    Alpinistul

    îți imaginai cum
    buzele tale, ochii tăi, umerii, pântecul,
    toate,
    mă vor naște
    spre un cer ce-l păstrai în sufletul tău sincer, curat.
    deloc așa!
    eu eram luceafărul.
    diminețile erau create doar pentru mine;
    erau timpul meu,
    să pot să mă ascund,
    cum se ascund privirilor,
    în zori,
    toate stelele căzătoare.
    te confundam cu dorința alteia,
    ascunsă,
    între rândurile pe care le colecționam,
    zâmbind;
    așa cum zâmbește fiara.
    nu știam că dragostea nu-i articol de ziar
    și că în fiecare scrisoare,
    în fiecare cuvânt,
    pulsul tău era unic exemplar,
    dăruit mie.
    dar, nu mă prefăceam.
    mă prindeam de umărul tău
    și-l sărutam
    cum sărută soarele o stâncă
    locul acela în care,
    timid,
    muntele se lasă iubit.
    așa eram eu
    alpinistul iubirilor
    am urcat atâția munți!
    atâtor munți le-am respirat norii;
    pe fiecare am scrijelit semne adânci,
    să se știe c-am fost pe acolo.
    nu știam că pe dragoste nu se lasă autograf.


    Peştele de piatră

    dacă nu ești peștele zburător poți fi peștele de piatră.
    te așezi, pregătit de-o veșnicie
    și scuturi sălciile găunoase
    până le desparți în două umbre
    - una prefăcută în nisipuri mișcătoare,
    alta în izvorul ce le răscolește pântecele.
    inima le pulsează în tălpi;
    de acolo le poți gusta sângele rece,
    apoi numeri furnicile urcătoare.
    e ceva care le înghite… înapoi niciuna.

    peisaje pe roți se târâie, pe înserat, către vale.
    țărâna răscolită, frunze de coceni
    și carele bălăngănite de boii beți de-o zi umblătoare,
    te inspiră pe tine, peștele de piatră…
    și le desenezi,
    pe lespezi și pe crucile ce stau să cadă
    peste bocitoarele coborâte din noapte
    să-ți spună poveștile peștilor zburători.


    În pridvor

    un chip care privește depărtarea
    are în sine adâncul
    somnului de unde își țese visele
    așa cum suveica strecoară
    fiecare fir între
    fiecare alt fir
    și-o mână le
    potolește culorile
    din când în când
    șterge gândurile ce-au ajuns
    într-un colț
    pământul frământat pe o grindă lipit
    din respect
    o rândunică
    a tăcut
    cântecul șezătoarei
    să-l zboare
    gust de cuib
    gust de urzeală


    Ecouri

    unde te duci?
    şi mersul legănat te îndeamnă să mergi
    ca și când ai fi un poznaș
    nici nu mai știi
    de câtă vreme unghiurile au înțepenit în spațiul lor,
    lipite de cerc,
    chiar sub rotule
    prinzi potecile,
    altădată
    le pășeai pe verticală,
    le așezi pe drum,
    le întinzi cu podul palmei,
    nici măcar o scamă să nu rămână deal

    unde te duci?
    acum privești,
    din când în când,
    înapoi,
    peste umăr,
    e foșnetul acela ce cântă mereu
    mai stai! mai stai!

    aveai privirea doar spre înainte
    și caii galopau zgomotos în urma ta
    le simțeai răsuflarea înspumată în ceafă
    și zâmbeai;
    știai că n-au să te ajungă
    cumva,
    s-au adunat toate firele de nisip în cioturi,
    să pășești peste ele
    nu-i loc,
    să alergi nu poți,
    iar caii…
    caii își flutură coamele în fața ta

    unde te duci?
    tu stai pe o bancă
    sub un castan
    și tremurul din mâini te scutură,
    dar tu ești în căruța aia,
    strigând cailor să prindă curaj
    doar râsul vostru
    se-aude peste toată valea
    și ea ți se prinde, strâns, de trup,
    de parcă ar vrea să te știe acolo,
    în zborul ce vă amețește

    ecourile au tăcut
    pe o alee verticală
    o frunză se cerne
    îndrăgostiții aleargă
    în urma lor caii
     

    Sursa: Ilie Viorel Stănică, 26 oct. 2023