-
-
Rodica Bretin -
Aripi de ceară
-
-
-
Alix s-a uitat la mine, apoi la cerul senin, plin cu
stele. Era noapte şi, de pe stâcile-promontoriu, insula
părea o corabie navigând spre larg.
-
– Arată-mi!
-
Am întins mâinile spre ea, cu degetele desfăcute, de
parcă împingeam o barieră nevăzută; care s-a subţiat,
dispărând cu totul când Alix şi-a lipit palmele de ale
mele.
-
Brusc, am avut senzaţia acută, copleşitoare a cuiva
trezit dintr-o comă profundă. Imagini, sunete, mirosuri
au explodat în jurul meu într-un năucitor foc de
artificii. Auzeam lumina stelelor şi fiecare suna
altfel, ca instrumentele dintr-o orchestră interpretând
simfonia celestă. Distingeam vibraţia pulsarilor,
vuietul de cascadă al găurilor negre, uvertura în
crescendo a exploziei unei supernove... Vedeam
marea până în adâncurile străbătute de rechini, balene,
delfini, caracatiţe şi, mai departe, în străfundurile
unde siluete incerte lunecau printre corali, creaturi
antedeluviene târându-şi cozile prin nisipul în care
cohorte de crabi mărşăluiau încolonaţi, pregătiţi pentru
Ziua Z, când aveau să invadeze plajele lumii...
Simţeam mirosul ţigărilor cu marijuana pe care doi
pescari le fumau într-o barcă, la mile depărtare, izul
de răşină al pădurii de pin aflată undeva la nord-vest,
mirosul de cauciuc al roţilor camionetei unde un băiat
şi o fată făceau dragoste, ea pentru prima oară, el...
-
Şi Alix? Devenise translucidă ca o statuie de cristal,
îi vedeam oasele, muşchii, arterele şi venele în care
sângele pulsa în armonie cu ritmurile eterne ale
naturii, auzeam bătăile... a două inimi?!
-
Şi-a retras palmele, iar universul meu a redevenit ce
fusese: o copie palidă, ştearsă, o imagine în sepie a
celui unde trăia Alix, clipă de clipă. Alix, care... nu
era tocmai umană. Anticii ar fi numit-o zeiţă
muritoare – dar ce ştiau ei?! Privită din afară
părea mereu împăcată cu sine, cu oamenii din jur,
radiind linişte, echilibru. O oază de calm într-un
deşert al demenţei. Alix îmi auzise gândul şi m-a
contrazis cu glas tare.
-
– Nu chiar. Cândva, am fost exact ca tine.
-
– Supărată pe lume şi viaţă?
-
A zâmbit, însă ochii îi rămâneau adânciţi în tenebrele
trecutului.
-
– Este greu să nu ştii cine eşti, dar mai ales
ce eşti. Până la nouă ani m-am crezut... normală.
Nu-mi cunoşteam părinţii, însă nu era nimic deosebit în
asta: pe atunci, mulţi copii din Stockholm, Copenhaga şi
Oslo ajungeau ca mine – abandonaţi, cerşind pe străzi,
la mila trecătorilor. Aminteşte-ţi de „fetiţa cu
chibrituri“, care a murit îngheţată în zăpadă, în timp
ce bogaţii şi familiile lor sărbătoreau Crăciunul. O
poveste care a atins, făcând să vibreze, o coardă
sensibilă în generaţii de cititori? Sau un fapt de viaţă
consemnat de Hans Christian Andersen cu realism
dramatic? Eu... am fost mai norocoasă: am nimerit
într-un orfelinat parohial. Aveam un acoperiş deasupra
capului, un pat cu salteaua umplută cu paie, o pătură
slinoasă, un loc la masa comună unde tocana de napi
rămânea o delicatesă în meniul zilei.
-
Totul era drămuit. Când hainele ne rămâneau mici,
primeam altele, la fel de rupte, de uzate. Iar pantofi
n-aveam. Trebuia să fim recunoscători pentru resturi,
zdrenţe, o coajă de pâine mucezită, un măr viermănos,
pentru că nu ne aruncau afară, în viscol.
-
Eram o povară – pe umerii angajaţilor de la orfelinat,
ai bucătăresei pusă în fiecare zi înaintea unei alegeri
dificile: cartofi fierţi sau copţi? Foame, frig,
mizerie. Dar putea fi mai rău – ni se tot repeta, până
ce eu, ceilalţi orfani, am crezut.
-
Nu şi Hanna.
-
Hanna, prietena mea. Fata cu păr de aur, cu ochi de un
albastru atât de palid încât păreau două opale. Hanna
vorbea puţin şi numai cu mine. Nu fiindcă ar fi fost
timidă, tăcută, retrasă.
-
Hanna se credea un înger. Părinţii ei celeşti fuseseră
siliţi să o părăsească. Însă nu o abandonaseră. Mâine,
peste un an, aveau să se întoarcă, să o ia cu ei.
Uneori, îi auzea. O chemau pe nume, îi spuneau să nu îşi
piardă răbdarea, speranţa. Plecaseră pentru o vreme,
dar...
-
„Unde?“ am întrebat-o într-o zi.
-
În seara următoare ne-am strecurat prin
fereastra-lucarnă a dormitorului şi am rămas alături, pe
acoperiş, uitându-ne la cerul plin de stele.
-
„Acolo!“
-
Mi-a arătat o licărire la fel cu altele, mii şi mii. Dar
pentru Hanna steaua aceea era un far, luminându-i drumul
către casă. De atunci ieşeam pe acoperiş în fiecare
noapte senină. Într-una, Hanna mi-a şoptit la ureche
încă un secret al ei:
-
„Mi-au crescut aripi nevăzute. Dacă le-aş desface, aş
putea să zbor peste case, peste copaci.“
-
„Şi eu?“
-
„Nu o să te părăsesc, Alix. Când ai mei vor veni după
mine, vom pleca împreună.“
-
Eram patruzeci de fete în dormitorul de la mansardă. Una
dintre ele – niciodată n-am aflat cine – i-a spus
supraveghetoarei despre escapadele noastre nocturne. În
orfelinat se făcea economie la orice: mâncare, căldură,
ceara lumânărilor. La toate în afară de pedepse. Eu şi
Hanna am stat trei zile în genunchi, pe coji de nucă.
După care ne-au dat perii, săpun, o găleată cu apă ca să
spălăm pardoseala de sânge. Însă pedeapsa adevărată abia
urma: directoarea a chemat nişte fierari, să pună gratii
la ferestrele mansardei.
-
Cu o noapte înainte ca dormitorul să devină o
închisoare, Hanna a venit la patul meu, mi-a pus un
deget pe buze. Nu a rostit vreo vorbă, dar i-am înţeles
gândul. Erau ultimele noastre clipe de libertate. De ce
să le irosim?
-
Pe cer, negura ce acoperise stelele începea să se
risipească. Mai devreme plouase, acoperişul era umed,
lunecos. Şi ce dacă? Hanna avea aripi, stelele licăreau
printre zdrenţele norilor, curând bolta avea să fie
senină, a noastră.
-
Când ţiglele mi-au fugit de sub tălpi, Hanna m-a prins
în braţe, încercând să mă oprească. Nu a reuşit. Ne-am
rostogolit amândouă peste streaşină şi am căzut de la
paisprezece metri în curtea pavată cu granit.
-
M-am trezit la infirmeria orfelinatului. Hanna murise pe
loc, zdrobită, mi-a spus doctorul. O minciună crudă, pe
care nu am crezut-o. Hanna zburase! Îşi deschisese larg
aripile şi plutea undeva, peste oraş. Dar... de ce mă
lăsase acolo?
-
Poate fiindcă toate oasele mi-erau rupte. Nimeni din
orfelinat nu credea să mai apuc dimineaţa. Şi-au
aşteptat, şi-au aşteptat... În zori, încă nu îmi dădusem
cea din urmă suflare. La prânz, am cerut un pahar cu
apă.
-
Miracol?!
-
Doctorul mă privea ca pe un viţel cu trei capete, cu
oroare, cu spaimă – şi ce dacă? Hanna scăpase, va veni
să mă ia, să mă ducă departe de el, de toţi. Seara,
febra îmi scăzuse, mă puteam ţine pe picioare şi m-am
dat singură jos din pat. Baia era la capătul coridorului
şi, aproape ajunsesem, când am simţit un miros ciudat,
ca de flori putrezite.
-
Am deschis o uşă, alta. Într-a treia încăpere am găsit-o
pe Hanna, acoperită cu un cearşaf pătat de rugină. Dar
era sânge. L-am smuls şi m-am uitat la trupul schilodit,
la chipul desfigurat al prietenei mele. O fetiţă care se
visa, se credea o creatură înaripată. Un cadavru anonim,
pe care orfelinatul o să îl vândă Clinicii Regale,
material didactic pentru studenţii Facultăţii de
Medicină.
-
Iar eu... Eram un înger, un demon, o abominaţie?
-
M-au mutat din dormitorul comun într-o debara de la
subsol, unde îmi strecurau mâncarea prin ferestruica
uşii, de parcă aş fi avut ciumă, lepră sau o altă boală
molipsitoare. Directoarea a chemat un exorcist, doctorul
şi-a anunţat colegii anatomişti să pregătească masa şi
instrumentele de disecţie, dar nu înainte să facă nişte
experimente ştiinţifice. Rezistam la apă rece ca gheaţa,
la foc, acid clorhidric? Puteau să mă conserve în
formol? Mă numeau „fata cu oase de cauciuc“, care căzuse
de pe acoperiş şi se ridicase imediat, fără o
zgârietură. Aşa se nasc legendele urbane. Eram norocoasă
sau fiica diavolului?
-
N-au apucat să se hotărască. A treia zi de la accidentul
ce mi-a adus nedorita celebritate, am fugit din
orfelinat, părăsind oraşul, apoi Suedia... Nu zăboveam
într-un loc mai mult de două-trei zile, într-o fugă în
care nu mă urmărea nimeni, fără alt bagaj mai greu decât
amintirile. Până la tine, Hanna a fost singura mea
prietenă.
-
− O fată care se închipuia înger şi una care se credea
om, am întregit. Amândouă se înşelau şi fiecare avea
dreptate. Dar ai aflat, la capătul atâtor drumuri, cine
eşti, ce eşti?
-
Alix şi-a înclinat capul într-o parte şi m-a privit
lung, pe sub gene.
-
− Până la urmă... are vreo importanţă?
-
-
Povestire apărută în revista Gracious Light
(SUA).
-
-
-
Membră a Uniunii Scriitorilor, a P.E.N România şi a
Asociaţiei Creatorilor de Ficţiune, Rodica Bretin
este autoarea a peste treizeci de cărţi din domeniile
fantastic-realist, istorie, paranormal, frontierele
cunoaşterii.
-
Volume de povestiri: Efect Holografic (1985);
Şoimul Alb (1987); Uriaşul cel Bun (1989);
Drumul fără Sfârşit (1991); Cel care Vine din Urmă
(1993); Lumea lui Hind (1998); Omul de Nisip
(2000); Cetatea fără trecut (2015); Fortăreaţa
(2016); Casa fără cărţi (2020); Amurgul elkilor
(2021).
-
Romane: Fecioara de Fier (2002; 2006; 2014; 2017);
Oameni şi Zei (2017), Poarta Stelară (2018) şi
Elysium (2019).
-
Cărţi de istorie şi din domeniul frontierelor cunoaşterii:
Dosarele Imposibilului (2003); Tunelul Timpului
(2003); Poarta Vrăjitoarelor (2004; 2015);
Poltergeist – atacatori invizibili (2005);
Misterul Lumilor Paralele (2006); Naufragiaţi în Timp
(2006); Călătorii în timp şi lumi paralele
(2015); Războinicii Nordului (2015); Cronicile
Imposibilului (2015); Ecouri din tenebre (2016;
2022); Ultima frontieră (2021).
-
Publică proză, eseuri, articole în reviste literare din
România (Viaţa
românească, Convorbiri literare, Luceafărul de dimineaţă,
Familia, Opt motive, Vatra, Tribuna, Curtea de la Argeş,
Leviathan, Neuma, Astralis, Literadura, Banchetul,
Libris,Utopiqa, Ateneu, Spaţii culturale, Timpul, Caiete
Silvane, Vatra Veche, Euphorion, Caligraf, La Mongolu,
Hyperion, Lumină lină, Egophobia, Revista de suspans,
Helion, Epithet, Planeta Babel, Galaxia 42, Paradox, Famost)
şi din străinătate: The Historian (Marea Britanie),
Antares (Franţa), Cirsova Magazine, Four
Star Stories, Aphelion, Gracious Light,
(SUA) Teoria Omicron, Maquina Combinatoria (Ecuador).
-
-
A
primit numeroase premii literare, printre care:
-
„Premiul COLIN“, ediţia 2017, la categoria „volum
de proză scurtă fantastică“ pentru Cetatea fără trecut,
Editura Nemira, Bucureşti, 2015.
-
„Premiul
OPERA OMNIA“,
decernat la cea de-a 40-a ediţie a Convenţiei Naţionale a
Cluburilor şi Autorilor de science-fiction din România,
Timişoara, 2019.
-
„Premiul celei de-a 43-a Convenţii Naţionale
Romcon“, 2022, pentru nuvela Amurgul elkilor, din
volumul cu acelaşi titlu apărut la Editura Creator, Braşov,
2021.
-
„Premiul Daniel Drăgan“ acordat în 2022 de
Asociaţia „Buna Vestire“ din Miercurea-Ciuc şi Filiala
Braşov a Uniunii Scriitorilor, pentru volumul de povestiri
Amurgul elkilor.
-
„Premiul Ficţiunea“,
2023, pentru povestirea
A
opta moarte, apărută în revistă în septembrie 2022.