-
Moara cu noroc - fragment
-
— Omul sã fie mulţumit cu sãrãcia sa, cãci, dacã e vorba, nu
bogãţia, ci liniştea colibei tale te face fericit. Dar voi sã
faceţi dupã cum vã trage inima, şi Dumnezeu sã vã ajute şi sã vã
acopere cu aripa bunãtãţii sale. Eu sunt acum bãtrânã, şi fiindcã
am avut şi am atât de multe bucurii în viaţã, nu înţeleg
nemulţumirile celor tineri şi mã tem ca nu cumva, cãutând acum la
bãtrâneţe un noroc nou, sã pierd pe acela de care am avut parte
pânã în ziua de astãzi şi sã dau la sfârşitul vieţii mele de
amãrãciunea pe care nu o cunosc decât din fricã. Voi ştiţi, voi
faceţi; de mine sã nu ascultaţi. Mi-e greu sã-mi pãrãsesc coliba
în care mi-am petrecut viaţa şi mi-am crescut copiii şi mã
cuprinde un fel de spaimã când mã gândesc sã rãmân singurã
într-însa: de aceea, poate cã mai ales de aceea, Ana îmi pãrea
prea tânãrã, prea aşezatã, oarecum prea blândã la fire, şi-mi vine
sã râd când mi-o închipuiesc cârciumãriţã.
— Vorbã scurtã, rãspunse Ghiţã, sã rãmânem aici, sã cârpesc şi mai
departe cizmele oamenilor, care umblã toatã sãptãmâna în opinci
ori desculţi, iarã dacã duminica e noroi, îşi duc cizmele în mânã
pânã la bisericã, şi sã ne punem pe prispa casei la soare, privind
eu la Ana, Ana la mine, amândoi la copilaş, iarã d-ta la tustrei.
Iacã liniştea colibei.
— Nu zic, grãi soacra aşezatã. Eu zic numai ce zic eu, vã spun
numai aşa, gândurile mele, iarã voi faceţi dupã gândul vostru, şi
ştiţi prea bine cã, dacã voi vã duceţi la moarã, nici vorbã nu
poate fi ca eu sã rãmân aici ori sã mã duc în altã parte: dacã vã
hotãrâţi sã mergeţi, mã duc şi eu cu voi şi mã duc cu toatã inima,
cu tot sufletul, cu toatã dragostea mamei care încearcã norocul
copilului ieşit în lume. Dar nu cereţi ca eu sã hotãrãsc pentru
voi.
— Atunci sã nu mai pierdem vorba degeaba: mã duc sã vorbesc cu
arândaşul, şi de la St. Gheorghe cârciuma de la Moara cu noroc e a
noastrã.
— În ceas bun sã fie zis, grãi bãtrâna, şi gând bun sã ne dea
Dumnezeu în tot ceasul!
De la Ineu drumul de ţarã o ia printre pãduri şi peste ţarini
lãsând la dreapta şi la stânga satele aşezate prin colţurile
vãilor. Timp de un ceas şi jumãtate drumul e bun; vine apoi un
pripor, pe care îl urci, şi dupã ce ai coborât iar în vale,
trebuie sã faci popas, sã adapi calul ori vita din jug şi sã le
mai laşi timp de rãsuflare, fiindcã drumul a fost cam greu, iarã
mai departe locurile sunt rele.
Aici în vale e Moara cu noroc. Ori din care parte ar veni,
drumeţul se bucurã când o zãreşte din culmea dealului pleşuv, cãci,
venind despre locurile rele, ea îl vesteşte cã a scãpat norocos,
iarã mergând spre ele, la moarã poate sã gãseascã ori sã aştepte
alţi drumeţi, ca sã nu plece singur mai departe.
Şi fiindcã aici se opresc toţi drumeţii, încetul cu încetul s-a
fãcut bãtãturã înaintea morii, şi oarecum pe nesimţite moara a
încetat a mai mãcina şi s-a prefãcut în cârciumã şi loc de adãpost
pentru tot drumeţul obosit şi mai ales pentru acela pe care
noaptea-l apucã pe drum. În cele din urmã, arândaşul a zidit
cârciuma la un loc mai potrivit, departe de cîteva sute de paşi de
la râuleţ, iarã moara a rãmas pãrãsitã, cu lopeţile rupte şi cu
acoperãmântul ciuruit de vremurile ce trecuserã peste dânsul.
Cinci cruci stau înaintea morii, douã de piatrã şi trei altele
cioplite din lemn de stejar, împodobite cu ţircãlamul şi vopsite
cu icoane sfinte; toate aceste sunt semne care-l vestesc pe drumeţ
cã aci locul e binecuvântat, deoarece acolo unde vezi o cruce de
aceste a aflat un om o bucurie ori a scãpat altul de o primejdie.
Dar binecuvântat era locul acesta mai ales de când veniserã
cârciumarul cel nou cu nevasta lui tânãrã şi cu soacrã-sa cea
bãtrânã, cãci ei nu primeau pe drumeţ ca pe un strãin venit din
lume, ci ca pe un prieten aşteptat de multã vreme la casa lor.
Abia trecuserã dar câteva luni dupã St. Gheorghe, şi drumeţii mai
umblaţi nu mai ziceau cã o sã facã popas la Moara cu noroc, ci cã
se vor opri la Ghiţã, şi toatã lumea ştia cine e Ghiţã şi unde e
Ghiţã, iar acolo, în vale, între pripor şi locurile cele rele, nu
mai era Moara cu noroc, ci cârciuma lui Ghiţã.
Iarã pentru Ghiţã cârciuma era cu noroc. Patru zile pe sãptãmânã,
de marţi searã pânã sâmbãtã, era mereu plinã, şi toţi se opreau la
cârciuma lui Ghiţã, şi toţi luau câte ceva, şi toţi plãteau
cinstit.
Sâmbãtã de cu searã locul se deşerta, şi Ghiţã, ajungând sã mai
rãsufle, se punea cu Ana şi cu bãtrâna sã numere banii, şi atunci
el privea la Ana, Ana privea la el, amândoi priveau la cei doi
copilaşi, cãci doi erau acum, iarã bãtrâna privea la câteşi-patru
şi se simţea întreţinutã, cãci avea un ginere harnic, o fatã
norocoasã, doi nepoţi sprinteni, iarã sporul era dat de la
Dumnezeu, dintr-un câştig fãcut cu bine.
Duminicã dimineaţã Ghiţã punea calul la teleagã şi bãtrâna se
ducea la bisericã, fiindcã bãtrânul, fie iertat, fusese cojocar şi
cântãreţ de stranã, şi aşa, mergând la bisericã, ea se ducea parcã
sã-l vadã pe el.
Când bãtrâna pleca la bisericã, toate trebuiau sã fie puse bine la
cale, cãci altfel ea odatã cu capul nu ar fi plecat. Încã sâmbãtã
dupãamiazãzi sluga trebuia sã râneascã grajdul, curtea şi locul de
dinaintea cârciumii, în vreme ce bãtrâna şi Ana gãteau cârciuma
pentru ziua de duminicã. Duminicã în zori bãtrâna primenea copiii,
se gãtea de sãrbãtoare, mai dãdea o raitã prin împrejur, ca sã
vadã dacã în adevãr toate sunt bine, apoi se urca în teleagã.
Ana şi Ghiţã îi sãrutau mâna, ea mai sãruta o datã copilaşii, apoi
zicea: "Gând bun sã ne dea Dumnezeu!", îşi fãcea cruce şi dãdea
semn de plecare.
Dar ea pleca totdeauna cu inima grea, cãci trebuia sã plece
singurã şi sã-i lase pe dânşii singuri la pustietatea aceea de
cârciumã.
Dacã aruncai privirea împrejur, la dreapta şi la stânga, vedeai
drumul de ţarã şerpuind spre culme, iarã la vale, de-a lungul
râuleţului, cât strãbate ochiul, pânã la câmpia nesfârşitã, afarã
de câţiva arini ce stãteau grãmadã din jos pe podul de piatrã, nu
zãreai decât iarbã şi mãrãcini. La deal valea se strâmteazã din ce
în ce mai mult; dar aici vederile sunt multe şi deosebite: de-a
lungul râuleţului se întind douã şiruri de sãlcii şi de rãchite,
care se îndeasã mereu, pânã se pierd în crângul din fundul vãii;
pe culmea dealului de la stânga, despre Ineu, se iveşte pe ici, pe
colo marginea unei pãduri de stejar, iarã pe dealul de la dreapta
stau rãzleţe rãmãşiţele încã nestârpite ale unei alte pãduri,
cioate, rãdãcini ieşite din pãmânt şi, tocmai sus la culme, un
trunchi înalt, pe jumãtate ars, cu crengile uscate, loc de popas
pentru corbii ce se lasã croncãnind de la deal înspre câmpie;
fundul vãii, în sfârşit, se întunecã, şi din dosul crângului
depãrtat iese turnul ţuguiat al bisericii din Fundureni, învelit
cu tinichea, darã pierdut oarecum în umbra dealurilor acoperite cu
pãduri posomorâte, ce se ridicã şi se grãmãdesc unul peste altul,
pânã la muntele Bihorului, de pe ale cãrui culmi troienite se
rãsfrâng razele soarelui de dimineaţã.
Rãmânând singur cu Ana şi cu copiii, Ghiţã priveşte împrejurul sãu,
se bucurã de frumuseţea locului şi inima îi râde când Ana cea
înţeleaptã şi aşezatã deodatã îşi pierde cumpãtul şi se aruncã
rãsfãţatã asupra lui, cãci Ana era tânãrã şi frumoasã, Ana era
fragedã şi subţiricã, Ana era sprintenã şi mlãdioasã, iarã el
însuşi, înalt şi spãtos, o purta ca pe o panã subţiricã.
Numai câteodatã, când în timp de noapte vântul zgâlţâia moara
pãrãsitã, locul îi pãrea lui Ghiţã strãin şi pustiicios, şi atunci
el pipãia prin întuneric, ca sã vadã dacã Ana, care dormea ca un
copil îmbãiat lângã dânsul, nu cumva s-a descoperit prin somn, şi
s-o acopere iar.
Cât ţin luncile, ele sunt pline de turme de porci, iarã unde sunt
multe turme, trebuie sã fie şi mulţi pãstori. Dar şi porcarii sunt
oameni, ba, între mulţi, sunt oameni de tot felul, şi de rând, şi
de mâna a doua, ba chiar şi oameni de frunte.
O turmã nu poate sã fie prea mare, şi aşa, unde sunt mii şi mii de
porci, trebuie sã fie sute de turme, şi fiecare turmã are câte un
pãstor, şi fiecare pãstor e ajutat de cãtre doi-trei bãieţi,
boitarii, adeseori şi mai mulţi, dacã turma e mare. E dar pe lunci
un întreg neam de porcari, oameni care s-au trezit în pãdure la
turma de grãsuni, ai cãror pãrinţi buni şi strãbuni tot pãstori au
fost, oameni care au obiceiurile lor şi limba lor pãstoreascã, pe
care numai ei o înţeleg. Şi fiindcã nu-i neguţãtorie fãrã de
pagubã, iarã pãstorii sunt oameni sãraci, trebuie sã fie cineva
care sã rãspundã de paguba care se face în turmã: acest cineva
este "sãmãdãul", porcar şi el, dar om cu stare, care poate sã
plãteascã grãsunii pierduţi ori pe cei furaţi. De aceea sãmãdãul
nu e numai om cu stare, ci mai ales om aspru şi neîndurat, care
umblã mereu cãlare de la turmã la turmã, care ştie toate
înfundãturile, cunoaşte pe toţi oamenii buni şi mai ales pe cei
rãi, de care tremurã toatã lunca şi care ştie sã afle urechea
grãsunului pripãşit chiar şi din oala cu varzã.
Şi dacã lumea zice cã locurile de lângã Moara cu noroc sunt rele,
n-ai fi avut decât sã-l întrebi pe vreunul dintre sãmãdãi, şi el
ţi-ar fi putut spune pentru ce nu sunt bune şi cine le
primejduieşte; dar sãmãdãul e, mai presus de toate, om tãcut, şi
dacã îl întrebi asemenea lucruri, el rãspunde: "Nu ştiu, n-am
vãzut, am atâtea şi atâtea turme în rãspunderea mea şi nu mã pot
strica cu oamenii". El ştie ce ştie, numai pentru nevoile lui.
Veneau câteodatã pe la cârciuma lui Ghiţã şi porcari, nişte oameni
îndeobşte înalţi şi bine fãcuţi, cu cãmaşa neagrã şi cu pãrul
strãlucitor de untura cea multã şi cãzut în plete lungi şi
rãsucite asupra grumajilor goi; oameni erau şi ei, chiar oameni
cinstiţi, care mãnâncã, beau şi plãtesc.
Într-o zi de luni au venit trei inşi în cãruţã cu osiile de fier,
uşuricã şi trasã de doi cai frumoşi, dintre care însã unul mai
mare şi altul mai mic. În cãruţã nu era nici scaun, nici fân, ci
unul dintre porcarii unsuroşi mâna caii, stând în picioare, iarã
ceilalţi doi şedeau pe leutrele vopsite în verde, ca şi când n-ar
fi venind decât de aci din apropiere.
"Ãştia nu prea îmi par a oameni buni", îşi zise Ghiţã când îi vãzu
sãrind din cãruţã şi privind împrejur, ca unii ce au mai fost pe
aici şi acum nu gãsesc nici locul, nici oamenii ca odinioarã.
Ei întrebarã dacã n-a fost sãmãdãul pe acolo, puserã sluga sã
deshame caii, sã-i adape şi sã le dea ovãz, apoi intrarã, bãurã
fiecare cât trei inşi la un loc şi plecarã cu un "noroc bun".
— Bine, dar n-au plãtit, grãi bãtrâna nedumeritã.
— Lasã, cã m-am înţeles eu cu dânşii, rãspunse Ghiţã, apoi se duse
pe ici în colea, ca nimeni sã nu-i vadã faţa şi ca nu cumva
nevasta sã-l întrebe: "Ce ai, Ghiţã?"
Peste puţin sosi şi sãmãdãul, vestitul Licã Sãmãdãul, la Moara cu
noroc.
Licã, un om de treizeci şi şase de ani, înalt, uscãţiv şi supt la
faţã, cu mustaţa lungã, cu ochii mici şi verzi şi cu sprâncenele
dese şi împreunate la mijloc. Licã era porcar, însã dintre cei ce
poartã cãmaşã subţire şi albã ca floricelele, pieptar cu bumbi de
argint şi bici de carmajin, cu codoriştea de os împodobit cu flori
tãiate şi cu ghintuleţe de aur.
El îşi opri calul înaintea cârciumii, aruncã o privire la Ana,
apoi alta la bãtrâna care şedeau pe laiţa de lângã masa cea mare
din umbra cerdacului, trase cu ochii o raitã primprejur, apoi
întrebã unde-i cârciumarul.
|
Ioan Slavici -
Opere
-
Popa Tanda - fragment
Ierte-l Dumnezeu pe dascãlul Pintilie! Era cântãreţ vestit. Şi
murãturile foarte îi plãceau. Mai ales dacã era cam rãguşit, le bea cu
gãlbenuş de ou şi i se dregea organul, încât rãsunau ferestrele când
cânta Mântuieşte, Doamne, norodul tãu! Era dascãl în Butucani, bun sat
şi mare, oameni cu stare şi socotealã, pomeni şi ospeţe de bogat. Iarã
copii n-avea dascãlul Pintilie decât doi: o fatã, pe care a mãritat-o
dupã Petrea Ţapului, şi pe Trandafir, pãrintele Trandafir, popa din
Sãrãceni.
Pe pãrintele Trandafir sã-l ţinã Dumnezeu! Este om bun; a învãţat
multã carte şi cântã mai frumos decât chiar şi rãposatul tatãl sãu,
Dumnezeu sã-l ierte! şi totdeauna vorbeşte drept şi cumpãnit, ca şi
când ar citi din carte. Şi harnic şi grijitor om este pãrintele
Trandafir. Adunã din multe şi face din nimica ceva. Strânge, drege şi
culege, ca sã aibã pentru sine şi pentru alţii.
Mult s-a ostenit pãrintele Trandafir în tinereţea lui. Şcolile cele
mari nu se fac numai iac-aşa, mergând şi venind. Omul sãrac şi mai
are, şi mai rabdã. Iarã cu capul se lucreazã mai greu decât cu sapa şi
cu furca. Dar toate s-au fãcut şi nici n-au rãmas lucru zadarnic.
Trandafiricã a ajuns popã în satul tãtâne-sãu, în Butucani, bun sat şi
mare, oameni cu stare şi cu socotealã, dar la pomeni şi la ospeţe
pãrintele Trandafir nu mergea bucuros.
Minunat om ar fi pãrintele Trandafir dacã nu l-ar strica un lucru.
Este cam greu la vorbã, cam aspru la judecatã: prea de-a dreptul, prea
verde-fãţiş. El nu mai suceşte vorba, ci spune drept în faţã, dacã i
s-a pus ceva pe inimã. Nu e bine sã fie omul aşa. Oamenii se prea
supãrã când le luãm cãciula din cap. Şi e bine sã trãim bine cu lumea.
Aceasta s-a vãzut şi cu alde pãrintele Trandafir. Un om ca el nici doi
ani n-a putut sã stea în Butucani. Când una, când alta: odatã da cu
vorba-n sãteni, altã datã-n protopop. Şi este ştiut cã, mai ales cu
protopopul, preoţii trebuie sã nu facã multã vorbã. Decât vorbele, la
protopopi, darurile au mai mult înţeles. Iar asta pãrintele Trandafir
nu voia s-o priceapã.
Nu-i vorbã! drept avea pãrintele Trandafir. Este numai cã dreptul e
treaba celor mai mari în putere. Cei mai slabi trebuie sã şi-l arate
pe-ncetul. Furnica nu rãstoarnã muntele, dar îl poate muta din loc:
încet însã, încet, bucãţicã dupã bucãţicã. Poate cã ştia şi pãrintele
cã este aşa în lume; dar el avea legea lui: "Ce-i drept şi adevãrat,
nici la dracul nu-i minciunã!" Acesta era cuvântul lui; cu acest
cuvânt şi-a fãcut şi calea din Butucani... Adicã nu tocmai el a fãcut-o,
ci sãtenii. O vorbã şi încã ceva, pentru mai bunã înţelegere, la
protopop, o cale la episcopie, şi aici o vorbã bunã de la protopop:
lucrurile se fac, numai dacã le ştim face. Cu mult, cu puţin,
pãrintele Trandafir fu trimis de la Butucani la Sãrãceni — pentru buna
înţelegere între credincioşi.
Popã-n Sãrãceni? Cine ştie ce vrea sã zicã popã-n Sãrãceni! Dar aşa-i
trebuie pãrintelui Trandafir! Cine vrea sã sarã peste groapã,
arunce-şi mai-nainte desagii peste ea. Pãrintele Trandafir n-avea însã
decât nevastã şi doi copii: desagii îi erau deşerţi. Pentru aceea îi
era atât de greu sã sarã din Butucani la Sãrãceni.
*
Pe Valea-Seacã este un sat pe care oamenii îl numesc Sãrãceni. Un sat
"Sãrãceni" pe o vale "seacã": mai rãu nu poate sã sune însemnarea unui
loc.
Valea-Seacã! "Vale", pentru cã este un loc închis între munţi; "seacã",
pentru cã pârâul ce şi-a fãcut cale pe mijlocul vãii este sec aproape
întregul an.
Iatã cum stã valea. În dreapta este un deal numit Râpoasa. În stânga
sunt alte trei dealuri numite: Faţa, Gropniţa şi Aluniş.
Pe Râpoasa cresc stânci; pe Faţa sunt holde; pe Gropniţa este satul,
iarã pe Aluniş sunt mormintele satului între aluni şi mesteacãni.
Aşa-n dreapta şi aşa-n stânga: dar lucrul de cãpetenie este tocmai în
fund. Aici sunt munţii; de aici vine ce vine.
Dincolo, peste Râpoasa, este Valea-Rãpiţii, o vale mai adâncã decât
Valea-Seacã şi numitã aşa pentru cã prin ea curge Rãpiţa. Rãpiţa este
supãrãcioasã, mai ales în timp de primãvarã, iar pârâul de pe
ValeaSeacã este un crac al Rãpiţii. Primãvara, când se topeşte neaua
pe munţi, Rãpiţa se supãrã, varsã o parte din mânia ei în cracul de pe
Valea-Seacã, şi asta înceteazã de a mai fi "seacã". În câteva ceasuri
Sãrãcenii sunt numai prea bogaţi în apã. Aşa o pat aproape în fiecare
an. Când semãnãturile din vale par mai frumoase, Valea-Seacã minte cu
numele şi spalã tot ce-i picã în cale.
Ar fi încã bine dacã aceastã nãpãdire ar ţinea numai scurtã vreme. Apa
rãmâne însã pe vale, formând multe locuri de adãpost pentru neamul
broscãresc.
Iarã în locul grânelor, pe lângã bãlţi, cresc rãchite şi se îmbuibã
sãlcişul.
Este oare minune dacã în urma acestora sãrãcenenii s-au fãcut cu
vremea cei mai leneşi oameni!? Este nebun acela care seamãnã unde nu
poate secera ori unde nu ştie dacã va putea ori nu sã secere. Pe Faţa
locul este nisipos, grâul creşte cât palma şi pãpuşoiul cât cotul; pe
Râpoasa nici murele nu se fac, iar în vale apa mãnâncã rodul. Unde nu
e nãdejde de dobândã lipseşte şi îndemnul de lucru. Cine lucreazã vrea
sã câştige, iarã sãrãcenenii şi-au fost scos gândul de câştig; pentru
aceea nici nu se aflau îndemnaţi sã lucreze. Cât puteau, petreceau
vremea întinşi la rãcoare; nu puteau, îşi mâncau zilele lucrând prin
alte sate învecinate. Când venea apoi iarna... vai şi amar!
Iar cine e deprins cu rãul, la mai bine nici nu gândeşte;
sãrãcenenilor le pãrea cã, decât aşa, mai bine nici nu poate fi.
Peştele-n apã, pasãrea-n aer, cârtiţa în pãmânt şi sãrãcenenii în
sãrãcie!
Sãrãcenii? Un sat cum Sãrãcenii trebuie sã fie. Ici o casã, colo o
casã... tot una câte una... Gardurile sunt de prisos, fiindcã n-au ce
îngrãdi; uliţã este satul întreg. Ar fi prost lucru un horn la casã:
fumul aflã cale şi prin acoperiş. Nici muruiala pe pereţii de lemn
n-are înţeles, fiindcã tot cade cu vremea de pe dânşii. Câteva lemne
clãdite laolaltã, un acoperiş din paie amestecate cu fân, un cuptor de
imalã cu prispa bãtrâneascã, un pat alcãtuit din patru ţapi bãtuţi în
pãmânt, o uşã fãcutã din trei scânduri înţepenite c-un par cruciş şi
cu altul curmeziş... lucru scurt, lucru bun. Cui nu-i place sã-şi facã
altul mai pe plac.
În vârful satului, adicã la cel mai înãlţat loc, este o alcãtuialã pe
care sãrãcenenii o numesc "bisericã". Ce sã fie asta? Este o grãmadã
de groşi bãtrâni, puşi unii peste alţii în chip de pereţi. În vremile
bãtrâne, cândva, nu se ştie când, acest fel de pereţi se aflau cu
partea de din sus privind tocmai spre cer; acum însã, nici asta nu se
ştie de când, ei se aflã în supusã plecare spre acea parte, care avea
sã ţinã locul unui turn. Asta pentru cã stâlpii din faţã, fiind
putreziţi de când a bãtut vântul cel mare, s-au plecat spre rãbdãtorul
pãmânt, trãgând cu sine întreaga alcãtuialã. Aşa a şi rãmas apoi,
fiind biserica, cel puţin în Sãrãceni, un lucru de prisos.
Popã? Se zice cã nu e sat fãrã de popã. Pesemne cine-a fãcut zicala
asta n-a ştiut de Sãrãceni. Sãrãcenii erau un sat fãrã popã. Adicã era
sat cu popã, numai cã popa lor totdeauna era popã fãrã sat. Un lucru
singur în felul lui cu Sãrãcenii ãştia. Mai cã n-a fost încã popã care
sã fi stat mai mult decât trei zile în Sãrãceni; şi care a stat mai
multã vreme aici s-a curãţit de pãcate.
|
Popa Tanda -
continuare fragment
Iar acum pãrintele Trandafir ajunsese la
acest canon de pocãinţã. El nu mai putea sã aştepte cã va face ca alţii,
sã vinã o zi, sã stea alta şi sã se ducã în a treia. Ştia cã s-a pus prea
rãu la protopop pentru ca sã poatã crede cã-l va trimite în alt sat. Iarã
fãr' de sat nu putea sã rãmânã. Popã fãr' de sat; roatã fãr' de car, jug
fãr' de boi, cãciulã pusã într-un vârf de par. Îşi puse dar de gând ca s-o
ieie precum i se face, sã facã din nevoie drag şi sã stea bucuros în
Sãrãceni. Era un sat cel puţin de nume: nimeni nu putea zice "cã e popã
fãr' de sat". Şi într-adevãr, mai potrivit sat nici cu bobii nu s-ar fi
putut gãsi. Traista popii se potrivea cu pragul poporenilor.
Chiar de la început, pãrintele Trandafir a înţeles un lucru: cum cã în
Butucani era mai bine decât în Sãrãceni. Oamenii aveau câte ceva; iarã de
unde este poţi lua. În Sãrãceni însã toate încuietorile erau de lemn. Şi
apoi pãrintele judeca: popa face treaba satului, iar satul sã îngrijeascã
de traista popii.
Multã vreme n-a trecut pânã ce pãrintele a început sã prindã încredinţarea
cã cu desãvârşire proşti n-au fost oamenii care au început cu pomenile şi
cu ospeţele. "Este un lucru folositor, zicea el, când oamenii se adunã
spre a se mângâia şi veseli împreunã. Chiar Mântuitorul a început cu
pomenile şi cu nunta de la Cana Galileii." Aşa gândea acum pãrintele
Trandafir: dar în Sãrãceni nu erau nici pomeni, nici ospeţe.
"Un lucru! îşi zise pãrintele mai în urmã. În satul sãrac popa nici spice
n-are de unde culege. Câtã vreme vor fi sãrãcenii leneşi, ei vor rãmânea
sãraci şi eu flãmând!" Îşi puse dar de gând ca sã facã din poporenii sãi
oameni harnici.
Omul harnic mãnâncã piatrã, scoate caş din apã de baltã şi secerã fir de
grâu unde au crescut cucute.
"Apoi, sfârşi popa, când are vaca hranã, ea nu rãmâne stearpã!" Aşa a zis;
aşa s-a pus sã şi facã. Un om care n-are ce sã mãnânce îşi face treabã din
treaba altora. Nici acum nu face bine! Orbul n-ajutã pe olog; flãmânzii
nu-ndreaptã treaba satului; când gâştele pãzesc stratul, puţin îi rãmâne
grãdinarului. Ei, dar pãrintele Trandafir e vârtos la cap: unde pleacã,
merge şi ajunge, ori moare pe drum.
*
În cea dintâi duminicã, pãrintele Trandafir ţine o predicã înaintea
oamenilor ce s-au adunat în numãr mare ca sã vadã pe popa cel nou. Nu este
mai mare mulţumire pentru omul ce doreşte binele altora decât aceea când
vede cã este ascultat de cãtre alţii şi cã vorbele lui prind rãdãcini.
Gândul bun se-nmulţeşte, cuprinzând loc în mai multe suflete, şi cine îl
are şi poartã, mai ales atunci dacã îl preţuieşte, se bucurã când vede
cã-şi face cale-n lume. Pãrintele Trandafir se simţea norocit într-acea zi.
Niciodatã el n-a fost ascultat cu atâta luare-aminte ca astã datã. Pãrea
cã oamenii aceia ascultã ceea ce ştiu, dar nu ştiu bine, şi-i sorbeau
vorbele cu atâta sete, încât pãrea cã ar voi sã-i scoatã sufletul, ca mai
uşor sã culeagã din el învãţãtura.
S-a citit în ziua aceea evanghelia asupra fiului rãtãcit. Pãrintele
Trandafir a arãtat cum Dumnezeu, în nesfârşita lui iubire de oameni, l-a
fãcut pe om spre fericire. Fiind omul în lume, Dumnezeu voieşte ca el sã
simtã toate plãcerile curate ale vieţii, pentru cã numai aşa poate sã o
iubeascã şi sã facã bine într-însa. Omul care din vina sa ori în urma
altor întâmplãri simte numai amar şi necazuri într-astã lume nu poate iubi
viaţa şi, neiubind-o, dispreţuieşte în chip pãcãtos acest înalt dar
dumnezeiesc.
Ce fac însã oamenii leneşi, oamenii care nu-şi dau nici o silinţã, care
nici mâna nu şi-o întind ca sã ia darul? Sunt pãcãtoşi! cãci nu numai
dorinţe avem, ci şi pofte trupeşti. Poftele cele curate sunt date omului
ca sã le astâmpere prin rodul muncii; dorinţe îi sunt date în suflet ca sã
cuprindã lume şi Dumnezeu în sine şi, fericit, sã le priveascã. Lucrarea
este dar legea firii omeneşti, şi cine nu lucreazã greu pãcãtuieşte.
Dupã aceste, pãrintele a arãtat cu vorbe care dau gândurilor chip
vieţuitor cât este de ticãloasã viaţa unui pieritor de foame, şi a dat
credincioşilor sãi sfaturi, zãmislite în mintea lui înţeleaptã, cum ei ar
trebui sã lucreze în primãvarã, în varã, în toamnã şi în iarnã.
Oamenii au ascultat; în feţele lor era scrisã vorba pãrintelui, iarã
mergând spre casã, ei vorbeau numai despre ceea ce auziserã în bisericã şi
fiecare se simţea cu un om mai mult decât pânã acuma. Erau poate mulţi şi
de aceea aşteptau numai sã treacã sfânta duminicã pentru ca în cea dintâi
zi de lucru sã înceapã.
— Aşa popã n-a mai fost în Sãrãceni! grãi Marcu Florii Cucului,
despãrţindu-se de vecinul sãu Mitru.
— Popã, chiar popã, ca la un sat cinstit, rãspunse Mitru; ca şi când ar fi
simţit cã cinstit satul sãu, tocmai cinstit nu este.
Au venit apoi alte duminici. Pãrintele Trandafir a mai dat însã îndãrãt cu
predicile. Chiar în a doua duminicã n-avea cui sã vorbeascã. Era vremea
cam ploioasã şi oamenii au rãmas pe acasã. Alte duminici însã era vreme
frumoasã: pesemne atunci nu se îndurau oamenii de vreme; le venea greu a
se despãrţi de cerul lui Dumnezeu. Aşa câte o babã bãtrânã, câte un
moşneag slab la auz mai avea pãrintele prin bisericã. Adeseori rãmânea
numai cu Cozonac, clopotarul. Aşa nu se face treabã.
Dacã ar fi fost altfel de om, s-ar fi oprit aci. Pãrintele Trandafir e
însã ca şi capra în grãdina cu curechi. Când îl scoţi pe uşã, îţi intrã
prin gard; când astupi gardul, dai cã sare peste gard şi îţi face mai
multã pagubã, stricând şi streaşina gardului. Dar ţinã-l Dumnezeu! — e
numai vorbã! — tot bun om rãmâne pãrintele Trandafir.
— Aşteptaţi! grãi el. Dacã nu veniţi voi la mine, mã duc eu la voi! Şi
apoi porni popa la colindã. Cât e ziua de mare, gura lui nu se mai oprea.
Unde prindea oamenii, acolo îi ţinea la sfaturi. La câmp dai de popã; la
deal dã popa de tine; mergi la vale, te întâlneşti cu popa; intri-n pãdure,
tot pe popa îl afli. Popa la bisericã, popa la mort, popa la nuntã, popa
la vecin: trebuie sã fugi din sat dacã voieşti sã scapi de popa. Şi unde
te prinde te omoarã cu sfatul.
Vrun an de zile a dus-o pãrintele Trandafir cu sfatul. Oamenii ascultau
bucuros; le plãcea sã stea de vorbã cu popa şi chiar se prindeau de
sfaturi. Atâta însã, şi mai departe tot povestea cea veche: ştiau oamenii
cum sã facã, dar nu fãceau. Pãrintele se cam necãjea. De la o vreme a fost
sfârşit cu sfaturile. Nu era om în sat asupra cãruia sã nu fi descãrcat
întreaga sa învãţãturã: nu mai avea ce sã spunã.
"Ei! cã nu e bine aşa! grãi iarãşi preotul. Nu merge cu sfatul. Sã- ncep
cu ceva mai aspru."
Se începu batjocura. Unde afla un om, pãrintele Trandafir începea a-l face
de râs şi a-şi bate joc de el în tot chipul. Trece pe lâng-o casã, care nu
e tocmai de ieri acoperitã: " Mãi! dar isteţ om mai eşti tu! grãieşte
cãtre stãpân, şi prin vârful casei ai ferestre. Tare iubeşti lumina şi
sfântul soare!"
Aflã o femeie cu cãmaşa nespãlatã: "Uite mãi! dar de când aţi început voi
sã purtaţi rochii de postav?"
Se întâlneşte cu un copil nespãlat: "Auzi, nevastã, mult lictar aveţi voi
de se mânjesc copiii atât de tare."
Dã de un om culcat la umbrã şi-i zice: "... Bun lucru! bun lucru!" Iar
dacã omul se scoalã, îl roagã sã nu se lase de lucru, cã are copii.
Aşa începe şi o duce mai departe tot aşa. A ajuns treaba într-atât, încât
oamenii cale de-o poştã se feresc din drumul popii. A ajuns ca şi ciuma.
Dar mai rãu decât toate este una: dupã atâta tândãliturã, oamenii i-au pus
numele "Popa Tanda". Apoi Popa Tanda a şi rãmas.
Vorbind drept, sãtenilor numai într-un chip nu le plãcea felul popii.
Fieştecare râdea bucuros cu popa de alţii; nici unuia nu-i plãcea, însã,
când alţii râdeau de dânsul. Aşa e firea omului: fiecare pune bucuros şaua
pe iapa vecinului. Şi de asta le plãcea pãrintele Trandafir poporenilor
sãi; cu atâta însã popa nu se mulţumea. Nici n-a trecut anul, pânã ce toţi
oamenii din sat erau batjocoriţi; n-a mai rãmas de cine sã-şi batã joc,
cãci de la o vreme şi cei batjocoriţi începeau sã râdã. Aici apoi s-a
sfârşit. A rãmas numai una: ca satul sã-şi batã joc de popa.
Doi ani de zile au trecut fãrã ca pãrintele Trandafir sã fi mişcat satul
înainte, mãcar numai atâta cât e de la vorbã pânã la supãrare. Oamenii
ajunseserã atâta de sfãtoşi şi atâta de batjocoritori, încât ziua întreagã
stau grãmezi, câteodatã la sfat, câteodatã la batjocurã. Era lucru minunat:
oamenii cunoşteau binele, râdeau de rãu, dar nu se urneau din loc.
Ei! spunã om cu suflet: sã nu se supere pãrintele Trandafir? Ba sã se
mânie, greu sã se mânie!
El s-a şi mâniat. A început sã ocãrascã oamenii. Cum a purces la sfaturi,
la batjocuri, aşa acum la ocãri. Unde prindea omul, acolo-l ocãra.
Dar acum n-a dus-o departe. La început oamenii se lãsau ocãrâţi. Mai
târziu, mai rãspundeau şi ei câte ceva, aşa, pe sub cãciulã. În sfârşit,
însã, vãzând cã merge prea gros, începurã şi ei sã ocãrascã pe popa.
De aici înainte trebile se încâlcirã. Mergea când cruciş, când curmeziş.
Oamenii începurã sã spunã popii vorba cã nu se vor lãsa de râs şi de ocarã,
ci vor merge la episcopie şi-l vor scoate din sat.
Numai asta îi trebuia popii. Au nimerit-o poporenii! Sã-l scoatã din
Sãrãceni: acuma începu popa cu adevãrata ocarã.
Aşa a şi mers; poporenii s-au pus în car. La protopop, şi de acolo la
episcopie.
*
Este în cartea învãţãturilor despre viaţa lumeascã o scurtã învãţãturã:
binevoitorii de multe ori ne sunt spre stricare şi rãuvoitorii spre folos.
Pãrintele Trandafir astã datã n-a avut noroc sã tragã folos din
rãuvoitorii sãi. Episcopul era un suflet bun, vrednic ca sã fie pus în
toate pomelnicele de pe faţa pãmântului. I s-a fãcut milã de bietul popã
şi i-a dat dreptate, ocãrând pe poporeni.
Adicã tot în Sãrãceni a rãmas Popa Tanda.
*
Îndeobşte, nenorocirile se grãmãdesc asupra omului. Una naşte pe cealaltã;
sau cã ele sunt surori de cruce. Destul cã le aflãm totdeauna ca umbra şi
lumina, una lângã alta.
Pãrintele Trandafir avea acum trei copii. Când sosi acasã de la episcopie,
gãsi pe preoteasa în pat. Era a patra bucurie la casã.
O soţie bolnavã, trei copii mici, al patrulea de lapte, o casã numai hârb:
prin pereţi se furişa neaua, cuptorul afuma şi acoperişul era tovarãş cu
vânturile, iar hambarele goale, punga deşartã şi sufletul necãjit.
Pãrintele Trandafir nu era omul care sã fi putut afla calea pe care sã
iasã din aceastã încurcãturã. De ar fi fost alţii în starea lui, el le
putea da ajutor; pe sine însuşi nu se putea mângâia. El stete multã vreme
gânditor la opaiţul ce arunca luminã somnoroasã; împrejurul lui dormeau
toţi. Şi bolnava dormea. Apoi nimic nu îndeamnã mai mult spre întristare
decât tocmai privegherea între cei ce dorm. Iar aceşti dormitori erau
iubiţii lui, iubiţi de a cãror fericire el avea sã rãspundã, iubiţi prin
care el vieţuia şi a cãror iubire da preţ vieţii sale. Gând se înşirã cu
gândul în capul lui. Sufletul îi trecea în trecut şi în viitor, şi
viitorul, în starea în care se afla, nu putea sã şi-l înfãţişeze decât cu
cele mai triste culori. Copiii lui! soţia lui! ce va fi de dânşii!? Inima
îi era grea, dar nu afla un singur gând mântuitor, un singur chip de
scãpare; în lume nu afla nimic de unde ar fi putut prinde speranţã.
A doua zi de dimineaţã era duminicã; pãrintele se duse la biserica cea
închinatã spre pãmânt, ca sã citeascã utrenia.
Ca îndeobşte oamenii, pãrintele Trandafir niciodatã nu şi-a dat seamã
despre cele ce fãcea. Era preot şi era bucuros. Îi plãcea sã cânte, sã
citeascã evanghelia, sã înveţe creştinii, sã mângâie şi sã dea ajutor
sufletesc celor rãtãciţi. Mai departe nu se gândea. De s-ar fi întrebat,
cândva, dacã cuprinde el şi înalta sfinţenie, tainicul înţeles al chemãrii
sale, ar fi râs poate în tãcere de toate acele pe care omul numai în
momentele grele le pricepe. Este în firea omului cã dupã ce mintea pricepe
un şir de lucruri mai ascunse, ea pune aceeaşi mãsurã pe lumea întreagã şi
nu mai crede ceea ce nu poate înţelege. Nu totdeauna însã omul gândeşte.
Sunt întâmplãri în faţa cãrora mintea stã locului: în primejdie, când
sufletul nu mai aflã ajutor, în bucurie, când el nu aflã izvorul din care
îi curge norocul, şi în înşirarea gândurilor sale, când el nu le mai aflã
legãtura. Atunci când omul în orice chip a ajuns la locul unde putinţa
începe sã se atingã cu neputinţele sale, înceatã a mai gândi, gândind în
locul sãu firea omeneascã.
Pãrintele Trandafir intrã în bisericã. Dar totdeauna precum intrã fãurarul
în fãurãrie. Acuma însã îl prinse o fricã neînţeleasã, merse câţiva paşi
înainte, se opri, îşi ascunse faţa în amândouã mâinile şi începu sã plângã
greu şi cu suspin înãbuşit şi fioros. De ce plângea el? Înaintea cui
plângea? Din gura lui numai trei cuvinte au ieşit: "Puternice Doamne!
Ajutã-mã!..." Şi oare credea el cã acest gând, cuprins cu atâta înfocare
în disperarea lui, îi va putea da ajutor? El nu credea nimic, nu gândea
nimic: era purtat.
|