-
A fi liric
De ce nu putem rămîne închişi în noi înşine? De ce umblăm după
expresie şi după formă, încercînd să ne golim de conţinuturi şi să
sistematizăm un proces haotic şi rebel? N‑ar fi mai fecundă o
abandonare în fluiditatea noastră interioară, fără gîndul unei
obiectivări, sorbind doar cu o voluptate intimă toate fierberile
şi agitaţiile lăuntrice? În acest caz am trăi cu o intensitate
infinit bogată întreagă acea creştere interioară pe care
experienţele spirituale o dilată pînă la plenitudine. Trăiri
multiple şi diferenţiate se contopesc şi se dezvoltă într‑o
efervescenţă din cele mai fecunde. O senzaţie de actualitate, de
prezenţă complexă a conţinuturilor sufleteşti se naşte ca un
rezultat al acestei creşteri, asemănătoare unei înălţări de valuri
sau unui paroxism muzical. A fi plin de tine însuţi, nu în sens de
orgoliu, ci de bogăţie, a fi chinuit de o infinitate internă şi de
o tensiune extremă înseamnă a trăi cu atîta intensitate, încît
simţi cum mori din cauza vieţii. Este atît de rar acest sentiment
şi atît de ciudat, încît ar trebui să‑l trăim cu strigăte. Simt
cum ar trebui să mor din cauza vieţii şi mă întreb dacă are vreun
sens căutarea unei explicaţii. Cînd tot ce ai tu ca trecut
sufletesc palpită în tine într‑un moment de nemărginită încordare,
cînd o prezenţă totală actualizează experienţe închise şi cînd un
ritm îşi pierde echilibrul şi uniformitatea, atunci din culmile
vieţii eşti prins în moarte fără a avea acea groază în faţa ei
care însoţeşte obsesia chinuitoare a morţii. Este un sentiment
analog cu acela pe care‑l au amanţii cînd, în culmea fericirii, le
apare trecător, dar intens, imaginea morţii, sau cu momentele de
nesiguranţă cînd într‑o iubire născîndă apare presentimentul unui
sfîrşit sau al unei părăsiri.
Sînt prea puţini aceia care pot suporta astfel de experienţe pînă
la sfîrşit. Există totdeauna o primejdie serioasă în menţinerea
unor conţinuturi care se cer obiectivate, în închiderea unei
energii cu tendinţă de explozie, deoarece poţi atinge un moment
cînd nu mai poţi stăpîni o energie debordantă. Şi atunci
prăbuşirea rezultă dintr‑un preaplin. Sînt trăiri şi obsesii cu
care nu se poate vieţui. Nu este atunci o salvare în a le
mărturisi? Experienţa teribilă şi obsesia îngrozitoare a morţii,
atunci cînd sînt păstrate în conştiinţă, devin ruinătoare. Vorbind
despre moarte, ai salvat ceva din tine, dar în acelaşi timp a
murit ceva din propria fiinţă, deoarece conţinuturile obiectivate
îşi pierd actualitatea din conştiinţă. Din acest motiv, lirismul
reprezintă o pornire de risipire a subiectivităţii; căci el indică
o efervescenţă a vieţii în individ care nu poate fi stăpînită, ci
pretinde necontenit expresie. A fi liric înseamnă a nu putea
rămîne închis în tine însuţi. Această necesitate de exteriorizare
este cu atît mai intensă cu cît lirismul este mai interior, mai
profund şi mai concentrat. Pentru ce e liric omul în suferinţă şi
în iubire? Pentru că aceste stări, deşi diferite ca natură şi
orientare, răsar din fondul cel mai adînc şi mai intim al fiinţei
noastre, din centrul substanţial al subiectivităţii, care este un
fel de zonă de proiecţie şi radiere. Devii liric atunci cînd viaţa
din tine palpită într‑un ritm esenţial şi cînd trăirea este atît
de puternică, încît sintetizează în ea întreg sensul
personalităţii noastre. Ceea ce este unic şi specific în noi se
realizează într‑o formă atît de expresivă, încît individualul se
ridică în planul universalului. Experienţele subiective cele mai
adînci sînt şi cele mai universale, fiindcă în ele se ajunge pînă
la fondul originar al vieţii. Adevărata interiorizare duce la o
universalitate inaccesibilă acelora care rămîn într‑o zonă
periferică. Interpretarea vulgară a universalităţii vede în
aceasta mai mult o formă de complexitate în întindere decît o
cuprindere calitativă, bogată. De aceea, ea vede lirismul ca un
fenomen periferic şi inferior, produs al unei inconsistenţe
spirituale, în loc să observe că resursele lirice ale
subiectivităţii indică o prospeţime şi o adîncime lăuntrică dintre
cele mai remarcabile.
Sînt oameni care devin lirici numai în momentele capitale ale
vieţii lor; unii numai în agonie, cînd se actualizează întregul
lor trecut şi‑i năpădeşte ca un torent. Cei mai mulţi însă devin
în urma unor experienţe esenţiale, cînd agitaţia fondului intim al
fiinţei lor atinge paroxismul. Astfel, oameni înclinaţi înspre
obiectivitate şi impersonalitate, străini de ei înşişi şi străini
de realităţi profunde, odată prizonieri ai iubirii, încearcă un
sentiment care actualizează toate resursele personale. Faptul că
aproape toţi oamenii fac poezie atunci cînd iubesc dovedeşte că
mijloacele gîndirii conceptuale sînt prea sărace pentru a exprima
o infinitate internă şi că lirismul interior îşi găseşte un mod
adecvat de obiectivare numai cu un material fluid şi iraţional. Nu
se petrece un caz analog cu experienţa suferinţei? N‑ai bănuit
niciodată ce ascunzi în tine şi ce ascunde lumea, trăiai periferic
şi mulţumit, cînd cea mai serioasă experienţă după experienţa
morţii (ca presentiment al muririi), experienţa suferinţei, pune
stăpînire pe tine şi te transportă într‑o regiune de existenţă
infinit complicată, în care subiectivitatea ta te frămîntă ca într‑un
vîrtej. A fi liric din suferinţă însemnează a realiza acea ardere
şi purificare interioară în care rănile încetează de a mai fi
numai manifestări exterioare, fără complicaţii adînci, ci
participă la sîmburele fiinţei noastre. Lirismul suferinţei este
un cîntec al sîngelui, al cărnii şi al nervilor. Suferinţa
adevărată izvorăşte din boală. Din acest motiv, aproape toate
bolile au virtuţi lirice. Numai aceia care vegetează într‑o
insensibilitate scandaloasă rămîn impersonali în cazul bolii, care
întotdeauna realizează o adîncire personală.
Nu devii liric decît în urma unei afectări organice şi totale.
Lirismul accidental îşi are sursa în determinante exterioare care,
dispărînd, implicit dispare şi corespondentul interior. Nu există
lirism autentic fără un grăunte de nebunie interioară. Este
caracteristic faptul că începutul psihozelor se caracterizează
printr‑o fază lirică, în care toate barierele şi limitele
obişnuite dispar pentru a face loc unei beţii interioare dintre
cele mai fecunde. Astfel se explică productivitatea poetică din
fazele prime ale psihozelor. Nebunia ar putea fi un paroxism al
lirismului. De aceea ne mulţumim a scrie elogiul lirismului pentru
a nu scrie elogiul nebuniei. Starea lirică este o stare dincolo de
forme şi sisteme. O fluiditate, o curgere interioară contopeşte
într‑un singur elan, ca într‑o convergenţă ideală, toate
elementele vieţii lăuntrice şi creează un ritm intens şi plin.
Faţă de rafinamentul unei culturi anchilozate în forme şi cadre,
care maschează totul, lirismul este o expresie barbară. Aici stă
de fapt valoarea lui, de a fi barbar, adică de a fi numai sînge,
sinceritate şi flăcări.
A nu mai putea trăi
Sînt experienţe cărora nu le mai poţi supravieţui. După ele, simţi
cum orice ai face nu mai poate avea nici o semnificaţie. Căci după
ce ai atins limitele vieţii, după ce ai trăit cu exasperare tot
ceea ce oferă acele margini periculoase, gestul zilnic şi
aspiraţia obişnuită îşi pierd orice farmec şi orice seducţie. Dacă
totuşi trăieşti, aceasta se datorează capacităţii de obiectivare
prin care te eliberezi, prin scris, de acea încordare infinită.
Creaţia este o salvare temporară din ghearele morţii.
Simt cum trebuie să plesnesc din cauza a tot ce‑mi oferă viaţa şi
perspectiva morţii. Simt că mor de singurătate, de iubire, de
disperare, de ură şi de tot ce lumea asta îmi poate oferi. Este ca
şi cum în orice trăire m‑aş umfla ca un balon mai departe decît
rezistenţa lui. În cea mai groaznică intensificare se realizează o
convertire înspre nimic. Te dilaţi interior, creşti pînă la
nebunie, pînă unde nu mai există nici o graniţă, la margine de
lumină, unde aceasta este furată de noapte, şi din acel preaplin
ca într‑un vîrtej bestial eşti aruncat de‑a dreptul în nimic.
Viaţa dezvoltă plenitudinea şi vidul, exuberanţa şi depresiunea;
ce sîntem noi în faţa vîrtejului interior care ne consumă pînă la
absurd? Simt cum trosneşte viaţa în mine de prea multă intensitate,
dar şi cum trosneşte de prea mult dezechilibru. Este ca o explozie
pe care n‑o poţi stăpîni, care te poate arunca şi pe tine în aer,
iremediabil. La marginile vieţii ai senzaţia că nu mai eşti stăpîn
pe viaţa din tine, că subiectivitatea este o iluzie şi că în tine
se agită forţe de care n‑ai nici o răspundere, a căror evoluţie
n‑are nici o legătură cu o centrare personală, cu un ritm definit
şi individualizat. La marginile vieţii ce nu este prilej de moarte?
Mori din cauza a tot ce există şi a tot ce nu există. Fiecare
trăire este, în acest caz, un salt în neant. Cînd tot ce ţi‑a
oferit viaţa ai trăit pînă la paroxism, pînă la suprema încordare,
ai ajuns la acea stare în care nu mai poţi trăi nimic fiindcă nu
mai ai ce. Chiar dacă n‑ai străbătut în toate direcţiile aceste
trăiri, este suficient să le fi dus la limită pe principalele. Şi
cînd simţi că mori de singurătate, de disperare sau de iubire,
celelalte împlinesc acest cortegiu infinit dureros. Sentimentul că
nu mai poţi trăi după astfel de vîrtejuri rezultă şi din faptul
unei consumări pe un plan pur interior. Flăcările vieţii ard într‑un
cuptor închis de unde căldura nu poate ieşi. Oamenii care trăiesc
pe un plan exterior sînt salvaţi de la început; dar au ei ce salva,
cînd nu cunosc nici o primejdie? Paroxismul interiorităţii şi al
trăirii te duce în regiunea unde primejdia este absolută, deoarece
existenţa care îşi actualizează în trăire rădăcinile ei cu o
conştiinţă încordată nu poate decît să se nege pe ea însăşi. Viaţa
este prea limitată şi prea fragmentară pentru a rezista la mari
tensiuni. N‑au avut toţi misticii, după marile extaze, sentimentul
că nu mai pot continua să trăiască? Şi ce mai pot aştepta de la
lumea aceasta acei care simt dincolo de normal viaţa, singurătatea,
disperarea sau moartea?
Emil CIORAN - Despre mizeriile exilului
Greşim atunci când ne imaginăm exilatul ca pe un ins care abdică,
se retrage şi se pierde, resemnat cu nenorocirile lui, cu
condiţia sa de gunoi netrebnic. Observându-l, descoperi în el un
ambiţios, un ins dezamăgit, dar agresiv, un acrit dublat de un
cuceritor. Cu cât suntem mai deposedaţi, cu atât mai mult cresc în
noi poftele şi iluziile. Ba chiar întrezăresc o oarecare relaţie
între nefericire şi megalomanie. Cel care a pierdut totul
păstrează ca pe o ultimă salvare speranţa gloriei sau a
scandalului literar. El consimte să renunţe la orice, în afară
doar de numele său. Acest nume însă, cum oare să-l impună, atâta
vreme cât scrie într-o limbă pe care civilizaţia o ignoră sau o
dispreţuieşte?
Va încerca să adopte un nou idiom? Nu-i va fi uşor să renunţe la
cuvintele de care se leagă tot trecutul său. Cine îşi reneagă
limba, adoptând-o pe-a altora, acela îşi schimbă identitatea, ba
chiar şi decepţiile. Trădător eroic, el se rupe de amintirile sale
şi, până la un anume punct, chiar de el însuşi.
*
Cutare scrie un roman, de la o zi la alta, îl face celebru. Îşi
povesteşte, evident, suferinţele. Compatrioţii lui din străinătate
îl invidiază: şi ei au de suferit, poate chiar mai mult. Şi astfel,
apatriotul devine – sau aspiră să devină – romancier. Rezultatul
va fi o adunătură de confuzii, o inflaţie de orori, de spaime care
datează. Nimeni nu poate să reînnoiască la nesfârşit infernul a
cărui caracteristică esenţială e tocmai monotonia, la fel cum
nimeni nu poate schimba imaginea exilului. Nimic nu este mai
exasperant în literatură decât extraordinarul; în viaţă el este
mult prea evident ca să ne mai oprim asupra lui. Dar autorul
nostru stăruie; pentru moment el îşi ascunde romanul în fundul
unui sertar şi aşteaptă să vină şi ceasul lui norocos. Îl susţine
iluzia unei întâmplări neaşteptate, a unui renume care nu se mai
arată, dar în care îşi pune nădejdea; trăieşte hrănindu-se cu
himere. Atât de puternică este forţa acestei iluzii încât, dacă
munceşte în vreo uzină, o face numai în ideea că într-o zi va fi
smuls de acolo de o celebritate pe cât de neaşteptată pe atât de
improbabilă.
*
La fel de tragic este cazul poetului. Întemniţat în propria-i
limbă, el scrie pentru prietenii săi, pentru zece, cel mult
douăzeci de inşi. Dorinţa sa de a fi citit nu este mai puţin
imperioasă decât aceea a romancierului improvizat. El are asupra
romancierului măcar avantajul de a-şi strecura din când în când
versurile în mărunte reviste de emigraţie, care apar cu preţul
unor sacrificii şi renunţări aproape indecente. Un oarecare se
transformă în director de revistă; ca s-o poată menţine, se
înmormântează într-o cameră fără lumină, îşi impune privaţiuni
care te înfioară şi te năucesc. Masturbarea şi tuberculoza, iată
soarta sa!
Oricât de puţin numeroşi ar fi emigranţii, ei se constituie în
grupuri, nu numai pentru a-şi apăra interesele, ci pentru ca,
punând ban lângă ban, din toată sărăcia lor, să-şi poată publica
regretele, strigătele, chemările fără ecou. În zadar am căuta o
mai sfâşietoare formă de gratuitate.
Faptul că ei sunt tot atât de buni poeţi pe cât sunt de slabi
prozatori se poate explica destul de simplu. Examinaţi producţia
literară a oricărui popor mic şi care nu-i atât de infantil ca
să-şi făurească un trecut: abundenţa poeziei este trăsătura ei cea
mai frapantă. Proza cere, pentru a se dezvolta, o anumită rigoare,
o stare socială diferenţiată şi o tradiţie: ea este deliberată,
construită; poezia ţâşneşte, ea este directă, iar dacă nu, e pe
de-a întregul confecţionată; apanaj al troglodiţilor şi al
rafinaţilor, ea nu înfloreşte decât dincolo sau dincoace de
civilizaţie, totdeauna în marginea ei. În timp ce proza cere un
geniu aşezat şi o limbă cristalizată, poezia este perfect
compatibilă cu un geniu barbar şi o limbă informă. A crea o
literatură înseamnă a crea o proză.
*
Că mulţi nu dispun de nici un alt mod de expresie decât poezia, ce
este mai natural? Chiar şi acei care nu sunt prea dotaţi pentru
ea, găsesc, în dezrădăcinarea lor, în automatismul excluderii lor,
un plus de talent pe care nu l-ar fi găsit nicicum într-o
existenţă normală.
Sub orice formă s-ar prezenta, şi oricare i-ar fi cauza, exilul
este, la începuturile sale, o şcoală a vertijului. Dar nu toţi au
norocul să ajungă la ameţeală. Această întunecare a lucidităţii
este o situaţie limită şi un fel de ultimă Thule a stării poetice.
Nu este oare un privilegiu să te trezeşti acolo dintr-o dată, fără
ocolişurile unei discipline, prin doar bunăvoinţa fatalităţii?
Gândiţi-vă la acest apatrid de lux, la Rilke, la câtă singurătate
a trebuit să acumuleze pentru a-şi rupe legăturile, pentru a se
înstăpâni pe lumea nevăzută. Nu este uşor să fii de niciunde,
atunci când nici o constrângere exterioară nu te obligă la aceasta.
Misticul însuşi nu ajunge la lepădarea de cele lumeşti decât prin
eforturi monstruoase. Să te smulgi de lume – ce trudnică
autoabolire! El, apatridul, parvine la asta fără a se cheltui, cu
concursul – şi prin ostilitatea-istoriei. Nici un fel de
frământări, de nopţi de veghe pentru a se lepăda de toate;
evenimentele îl împing într-acolo. Într-un anume sens, el seamănă
cu bolnavul, care, şi acela, se instalează în metafizică sau în
poezie fără merit personal, prin bunele oficii ale maladiei. Să
fie acesta un absolut derizoriu? Tot ce se poate, oricum nu s-a
dovedit, până acum, că rezultatele obţinute prin efort sunt mai
valoroase decât cele datorate derivei în ineluctabil.
*
Un mare pericol ameninţă poetul dezrădăcinat: acela de a se adapta
sorţii sale, de a nu mai suferi, de a se împăca în cele din urmă
cu sine. Nimeni nu ar putea conserva prospeţimea mâhnirilor sale;
se uzează şi acestea, la fel ca aşa-numitul „mal du pays”, şi ca
oricare altă nostalgie. Regretele îşi pierd din strălucire şi
prospeţime şi, precum elegia, cad în desuetudine. Ce poate fi
atunci mai normal decât statornicirea în exil, această Cetate a
Nimicului, patrie în răspăr? În măsura în care se complace în
această situaţie, poetul delapidează substanţa emoţiilor sale,
resursele nefericirii sale, visul său de glorie. Nemaifiind
copleşit de blestemul din care-şi trăgea orgoliul şi starea
poetică, el pierde, odată cu ele, şi energia alterităţii, şi
motivele singurătăţii sale. Avortat de infern, el va încerca în
zadar să se mai cuibărească acolo, să se mai bălăcească în el:
suferinţele sale, prea potolite, îl vor face pentru totdeauna
nedemn de infern. Răcnetele, care nu demult erau încă mândria lui,
- s-au transformat în amărăciune, iar amărăciunea nu devine vers;
pe poarta amărăciunii va fi el izgonit din poezia. Gata cu
cântecele şi cu excesele. Odată închise rănile sale, degeaba le va
mai răscoli - nu vor mai cânta niciodată; în cel mai bun caz, va
deveni epigonul durerilor sale. O decădere onorabilă îl aşteaptă.
Din lipsă de diversitate, de nelinişti originale, inspiraţia lui
se usucă. În curând, resemnat că va rămâne un anonim, şi parcă
intrigat de mediocritatea sa, el va surâde de sub masca unui
burghez de nicăieri. Iată-l la capătul carierii sale lirice, în
punctul cel mai stabil al declasării sale.„Aranjat”, instalat în
bunăstarea ruinii sale, ce va face în continuare? Va avea de ales
între două forme de mântuire: credinţa şi umorul. Dacă mai are în
el câteva urme de nelinişte, le va lichida încetul cu încetul prin
mii de rugăciuni; asta dacă nu cumva se va complace într-o
metafizică gentilă, divertisment al versificatorilor epuizaţi.
Dacă, dimpotrivă, are o înclinaţie către zeflemea, îşi va
minimaliza înfrângerile, până la a găsi în ele o nobilă
delectare.În funcţie de temperament, el se va sacrifica fie
pietăţii, fie sarcasmului. Şi într-un caz şi-n altul, el îşi va fi
învins ambiţiile şi neşansa, pentru a atinge un ţel mai înalt,
pentru a deveni un învins decent, un condamnat acceptabil.
Traducere de Daniel CORBU
|
Emil Cioran
Syllogismes de l'amertume
Syllogisme de l'amertume est un recueil de « pensées » de Cioran, prenant
le plus souvent la forme d'aphorismes, dont voici quelques extraits.
Atrophie du verbe.
Rater sa vie, c'est accéder à la poésie – sans le support du talent.
*
Seuls les esprits superficiels abordent une idée avec délicatesse.
*
Un livre qui, après avoir tout démoli, ne se démolit pas lui-même, nous
aura exaspérés en vain.
*
Mystère, - mot dont nous nous servons pour tromper les autres, pour leur
faire croire que nous sommes plus profonds qu'eux.
*
L'Esprit est le grand profiteur des défaites de la chair. Il s'enrichit à
ses dépens, la saccage, exulte à ses misères; il vit de banditisme. - La
civilisation doit sa fortune aux exploits d'un brigand.
*
Il est incroyable que la perspective d'avoir un biographe n'ait fait
renoncer personne à avoir une vie.
*
Presque toutes les oeuvres sont faites avec des éclairs d'imitation, avec
des frissons appris et des extases pillées.
L'escroc du Gouffre.
Nos flottements portent la marque de notre probité; nos assurances, celle
de notre imposture. La malhonnêteté d'un penseur se reconnaît à la somme
d'idées précises qu'il avance.
*
Technique que nous pratiquons à nos dépens, la psychanalyse dégrade nos
risques, nos dangers, nos gouffres; elle nous dépouille de nos impuretés,
de tout ce qui nous rendait curieux de nous-mêmes.
*
La pensée qui s'affranchit de tout parti pris se désagrège, et imite
l'incohérence et l'éparpillement des choses qu'elle veut saisir. Avec des
idées « fluides », on s'étend sur la réalité, on l'épouse; on ne
l'explique pas. Ainsi, on paye cher le « système » dont on n'a pas voulu.
*
Vers une sagesse végétale : j'abjurerais toutes mes terreurs pour le
sourire d'un arbre...
Temps et anémie.
La pâleur nous montre jusqu'où le corps peut comprendre l'âme.
*
Avec tes veines chargées de nuits, tu n'as pas plus ta place parmi les
hommes qu'une épitaphe au milieu d'un cirque.
*
Je ne suis moi-même qu'au-dessus ou au-dessous de moi, dans la rage ou
l'abattement ; à mon niveau habituel, j'ignore que j'existe.
*
On ne lie partie avec la vie que lorsqu'on dit – de tout coeur – une
banalité.
Occident.
Notre époque sera marquée par le romantisme des apatrides. Déjà se forme
l'image d'un univers où plus personne n'aura droit de cité.
Dans tout citoyen d'aujourd'hui gît un métèque futur.
Le cirque de la solitude.
Pour peu qu'un animal se détraque, il commence à ressembler à l'homme.
Regardez un chien furieux ou aboulique : on dirait qu'il attend son
romancier ou son poète.
*
Qui n'a pas contredit ses instincts, qui ne s'est pas imposé une longue
période d'ascèse sexuelle, ou n'a point connu les dépravations de
l'abstinence, sera fermé au langage du crime comme à celui de l'extase :
il ne comprendra jamais les obsessions du marquis de Sade ni celles de
saint Jean de la Croix.
Religion.
Hors la matière, tout est musique : Dieu même n'est qu'une hallucination
sonore.
*
Comme tout iconoclaste, j'ai brisé mes idoles pour sacrifier à leurs
débris.
*
La Création fut le premier acte de sabotage.
Vitalité de l'amour.
L'art d'aimer ? C'est savoir joindre à un tempérament de vampire la
discrétion d'une anémone.
*
Commencer en poète et finir en gynécologue ! De toutes les conditions, la
moins enviable est celle d'amant.
*
Si les impuissants savaient combien la nature fut maternelle pour eux, ils
béniraient le sommeil des glandes et le vanteraient aux coins des rues.
*
Deux voies s'ouvrent à l'homme et à la femme : la férocité ou
l'indifférence. Tout nous indique qu'ils prendront la seconde voie, qu'il
n'y aura entre eux ni explication ni rupture, mais qu'ils continueront à
s'éloigner l'un de l'autre, que la pédérastie et l'onanisme, proposés par
les écoles et les temples, gagneront les foules, qu'un tas de vices abolis
seront remis en vigueur, et que des procédés scientifiques suppléeront au
rendement du spasme et à la malédiction du couple.
Sur la musique.
La musique est le refuge des âmes ulcérées par le bonheur.
Vertige de l'histoire.
La liberté est le bien suprême pour ceux-là seuls qu'anime la volonté
d'être hérétiques.
*
Quelques générations encore, et le rire, réservé aux initiés, sera aussi
impraticable que l'extase.
*
(...) Les sociétés se consolident dans le danger et s'atrophient dans la
neutralité. Là où sévissent la paix, l'hygiène et le confort, les
psychoses se multiplient.
... Je viens d'un pays qui, pour n'avoir pas connu le bonheur, n'a produit
qu'un seul psychanalyste.
*
La « libération » de l'homme ? - Elle viendra le jour où, débarrassé de
son pli finaliste, il aura compris l'accident de son apparition et la
gratuité de ses épreuves, où chacun se trémoussera en supplicié sautillant
et docte, et où, pour la populace elle-même, la « vie » sera réduite à ses
justes proportions, à une hypothèse de travail.
Aux sources du vide.
Vous n'agissez pas, cependant vous ressentez la fièvre des hauts faits;
sans ennemi, vous menez un combat épuisant... C'est la tension gratuite de
la névrose et qui donnerait même à un épicier des frissons de général
battu.
*
L'instant où nous croyons avoir tout compris nous prête l'apparence d'un
assassin.
*
J'assiste, terrifié, à la diminution de ma haine des hommes, au
relâchement du dernier lien qui m'unissait à eux.
*
N'atteignent à la folie que les bavards et les taciturnes : ceux qui se
sont vidés de tout mystère et ceux qui en ont trop emmagasiné.
|
Silogismele amărăciunii
Ne intereseaza mai ales ceea ce scriitorul nu a exprimat, ceea ce ar fi
putut spune, dar n-a spus. Daca scriitorul a lasat o opera, daca s-a
infatisat pe de-a-ntregul, atunci, cu siguranta, il vom lasa sa cada in
uitare.
Certitudinile exclud stilul: grija pentru exprimare e apanajul celor ce nu
pot adormi intr-o credinta. Lipsiti de un temei solid, ei se agata de
cuvinte, simulacre de realitate, pe cand ceilalti, siguri pe convingerile
lor, nu pun pret pe infatisare si se rasfata in tihna improvizatiei.
Rabdarea germanilor e fara margini, pana si in privinta nebuniei, pe care
Nietzche a indurat-o unsprezece ani, iar Holderlin patruzeci.
Trilogia lui Dante constituie cea mai stralucita reabilitare a Diavolului
pe care va fi intreprins-o vreodata un crestin.
Sa-ti ratezi viata inseamna sa ajungi la poezie – fara sprijinul
talentului.
O civilizatie care a inceput prin zidirea de catedrale se va sfarsi prin
ermetismul schizofreniei.
Taina – cuvant pe care-l folosim ca sa-i inselam pe ceilalti, ca sa-i
facem sa creada ca suntem mai profunzi decat ei.
Ferocitatea face opera sa dainuie. Ganditi-va la prestigiul Evangheliei,
carte agresiva, una dintre cele mai veninoase din cate-au fost.
Teama de sterilitate il determina pe scriitor sa produca mai mult decat
i-ar ingadui-o propriile-i resurse, adaugand la minciunile traite multe
altele, imprumutate sau plasmuite. Sub lespedea “Operelor complete” zace
un impostor.
…afirmatia lui Rilke: “Nu am organ pentru Goethe”
Poezia ajunsese cu negarea chiar mai departe decat mine. M-a facut sa-mi
pierd pana si incertitudinile.
Fiecare gand ar trebui sa aminteasca stingerea unui suras.
Cu nenumarate precautii dau tarcoale adancurilor, le fur din betie si o
iau la sanatoasa, ca un pungas al Prapastiei.
Necinstea unui ganditor se vadeste prin numarul de idei precise pe care le
sustine.
Obiectie impotriva stiintei: lumea asta nu merita sa fie cunoscuta.
De ce nu m-as compara cu cei mai de seama sfinti? Oare n-am cheltuit, spre
a-mi ocroti si pastra contradictiile, tot atata nebunie cata au cheltuit
ei spre a le birui pe ale lor?
Subtilitatea o intalnim:
La teologi. Neputand demonstra cele ce afirma, sunt nevoiti sa faca
sumedenie de disocieri, pana obosesc spiritul: e tocmai ceea ce vor.
…..
La femei. Osandite la pudoare, trebuie sa-si ascunda dorintele si sa minta:
minciuna e o forma de talent, in timp ce respectarea “adevarului” se
insoteste cu o grosolanie greoaie.
Catre o intelepciune vegetala: m-as lepada de toate spaimantarile pentru
surasul unui copac.
In toiul Nepasarii, te gandesti la o criza zdravana de epilepsie ca la o
tara a fagaduintei.
Leucemia e gradina in care infloreste Dumnezeu.
“Sunt ca o papusa stricata, cu ochii cazuti inauntru”. Aceasta vorba a
unui bolnav mintal cantareste mai greu decat toate operele de introspectie.
Intr-o lume lipsita de melancolie, privighietorile s-ar apuca sa ragaie.
De auziti pe cineva folosind la tot pasul cuvantul “viata”, sa stiti ca
este bolnav.
Sa fi dedicat mortii toate orele pe care ti le-ar fi luat practicarea unei
meserii. (…) Un “loc de munca” l-ar fi transformat si pe Buddha intr-un
nemultumit oarecare.
Cand surprind in mine o miscare de revolta, iau un somnifer sau consult un
psihiatru. Orice mijloc e bun ca sa ajungi la Indiferenta fara sa ai
chemare.
In fiecare zi tin cate un mic sfat de taina cu propriul mea schelet, lucru
pe care carnea nu mi-l va ierta niciodata.
Daca ai fost o singura data trist fara motiv, ai fost toata viata trist
fara sa o stii.
Ne ascundem in spatele propriului obraz, in timp ce nebunul se destainuie
printr-al sau. …. isi afiseaza enigmele. Atata indiscretie irita. E firesc,
prin urmare, sa fie legat fedeles si izolat.
Un om de caracter poate fi transformat in marioneta prin lingusire (…) e
singura arma de care dispunem pentru a ne inrobi semenii, pentru a-i
demoraliza si corupe.
…daca n-aveam impertinenta sa ma socotesc cea mai nenorocita fiinta din
lume, de mult m-as fi prabusit.
In clipele de extrema istoveala, simtim dintr-o data care e esenta mortii.
(…) Asa se explica faptul ca, pe aceasta tema interjectiile unei batrane
analfabete ne spun mai mult decat jargonul filozofului.
Sa-ti tainuiesti suferinta, sa o degradezi, transformand-o in voluptate –
smecherie a introspectiei, tertip al celor delicati, diplomatie a
geamatului.
Dupa varsta de treizeci de ani, interesul nostru fata de evenimente ar
trebui sa nu fie mai mare decat acela al astronomului fata de barfele
marunte.
Staruinta pe care am pus-o in combaterea fascinatiei sinuciderii mi-ar fi
ajuns cu prisosinta ca sa-mi castig mantuirea..
Ce pacat ca, pentru a ajunge la Dumnezeu, trebuie sa treci prin credinta!
Numai optimistii se sinucid si anume aceia dintre ei care nu mai pot fi
optimisti. Ceilalti oameni, cei care nu au nici un motiv ca sa traiasca ,
au cu atat mai putin vreunul ca sa moara.
…delirul ii da sufletului putinta sa se gospodareasca prin extindere
Ce ispititoare ar fi bisericile daca in ele n-ar fi si credinciosii, ci
numai acele crispari ale lui Dumnezeu despre care ne glasuieste orga!
Doua cai se deschid in fata barbatului si a femeii: ferocitatea si
indiferenta. Totul ne arata ca o vor alege pe cea de a doua, ca nu va avea
loc intre ei nici o lamurire a lucrurilor si nici o despartire …..
Muzica e refugiul sufletelor pe care le-a ranit fericirea.
Muzica, sistem al formulelor de adio, evoca o fizica al carei punct de
pornire nu ar fi atomii ci lacrimile.
Daca Noe ar fi avut darul de a prevedea viitorul, e neindoios ca si-ar fi
scufundat corabia cu mana lui.
Evolutie: azi Prometeu ar fi un deputat din opozitie.
Orice fel de indignare – de la bombaneala la luciferianism – marcheaza o
oprire in evolutia mentala.
…istoria e reductibila la o clasificare a politiilor. Ce altceva studiaza
in fond istoricul decat conceptia pe care oamenii au avut-o despre jandarm
de-a lungul veacurilor?
Nazuinta mielului de a deveni lup sta la originea majoritatii
evenimentelor.
Toate calamitatile – revolutii, razboaie, persecutii – provin dintr-o
aproximatie inscrisa pe un stindard.
Exista mai multa cinste si rigoare in stiintele oculte decat in
filosofiile care atribuie un “sens” istoriei.
Numai o minte plina de crapaturi ca un zid vechi poate avea deschideri
catre lumea de dincolo.
Secretul adaptarii mele la viata? Am schimbat disperarile asa cum schimbi
camasile.
Asist ingrozit la slabirea urii mele fata de oameni, la destramarea
ultimei legaturi ce ma mai unea de ei.
Adevarul? Se afla la Shakespeare; un filozof n-ar putea sa si-l insuseasca
fara sa zboare in tandari, cu sistemul lui cu tot.
Cand in Pomul Cunoasterii o idee e indeajuns de coapta, ce voluptate sa te
strecori in ea, s-o rozi ca un vierme si sa-i grabesti caderea!
Fiecare om cu nebunia lui: a mea a fost aceea de a ma crede normal,
periculos de normal….
|